• Aircross 1.5 HDi w wersji Shine i z automatyczną skrzynią biegów to crossover, którym warto się zainteresować.
  • Zawieszenie czaruje komfortem, choć nie ma tu hydropneumatki
  • Cena? Jest całkiem atrakcyjna

C5 Aircross jest odpowiedzią Citroena na stale rosnący rynek SUV-ów. To stylowy i wygodny samochód, który ma być krzykliwy i wzbudzać zainteresowanie na drodze, a z niewielkim 131-konnym dieslem pod maską nie powinien palić przesadnie dużo. Jak jest naprawdę?

Citroen C5 Aircross – nadwozie

Masywne, na pierwszy rzut oka dużo obiecuje! I rzeczywiście, jak na długość auta 4,5 m przestrzeni w kabinie jest całkiem sporo. Kierowca siedzi wysoko nad ziemią (można odnieść nawet wrażenie, że to pojazd o stopień wyższy od klasowych konkurentów), w wygodnym fotelu, a przed sobą ma ciekawie zaprojektowany kokpit. Niestety, obsługa niektórych urządzeń wymaga zagłębienia się w menu środkowego wyświetlacza, także plastiki mogłyby mieć lepszą jakość.

Za to w topowej odmianie Shine można liczyć na elementy i systemy wspomagające kierowcę – od czujników parkowania i reflektorów Full LED, poprzez dwustrefową klimatyzację, a na asystentach jazdy kończąc (m.in. aktywny tempomat, systemy martwego pola i rozpoznawania znaków). Pochwalić musimy też bagażnik, który jest ustawny i z kompletem pasażerów ma pojemność aż 580 l, a po złożeniu trzech oddzielnych foteli (seria w Shine) do dyspozycji jest 1630 l.

Citroen C5 Aircross – silnik

Budził nasze największe obawy. Dlaczego? Ponieważ gdy testowaliśmy odmianę z 2-litrowym dieslem o mocy 180 KM i skrzynią automatyczną, uznaliśmy, że to idealny napęd do masy oraz gabarytów C5 Aircrossa. I tu zaskoczenie, bo choć podstawowy diesel ma tylko 1,5 l pojemności i rozwija moc 131 KM, oferuje aż 300 Nm (!) maksymalnego momentu obrotowego, co da się odczuć. Oczywiście, nie ma mowy o osiągach robiących wrażenie, ale dynamika wystarcza do sprawnej jazdy zarówno w mieście, jak i na trasach szybkiego ruchu.

Średnie spalanie obiecane przez producenta (5,3 l/100 km) okazuje się trudne do uzyskania, realna wartość to ok. 6 l/100 km. Niezły wynik, tym bardziej że auto wyposażono w klasyczny 8-biegowy „automat”, który owszem, dość długo zbiera się przy ruszaniu, ale później miękko i przyjemnie zmienia przełożenia.

Citroen C5 Aircross – prowadzenie

Komfort, komfort i jeszcze raz komfort! C5 Aircross to auto czarujące miękkością jazdy. Nie ma tu hydropneumatyki, tylko prostsze rozwiązanie z amortyzatorami z systemem Progressive Hydraulic Cushions (z hydraulicznymi ogranicznikami), jednak efekt jest dobry. Nierówności są bardzo skutecznie filtrowane! Pochwalić też trzeba efektywność hamulców, a wytknąć – zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy, choć w obliczu komfortowego usposobienia C5 Aircrossa nie przeszkadza zbyt mocno.

Citroen C5 Aircross – koszty

Cena diesla 1.5 HDi startuje od 99 900 zł (bazowa wersja Live z manualną skrzynią biegów). Za testowaną odmianę Shine (bogato wyposażoną!) z 8-stopniową skrzynią automatyczną trzeba zapłacić 133 700 zł. W sumie nie jest to zła oferta. Poza tym zbliża się koniec rok i można liczyć na spore rabaty!

Citroen C5 Aircross – dane techniczne

Dane techniczne C5 Aircross 1.5 BlueHDi
Silnik t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1499
Moc maks. (KM/obr./min) 131/3750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 300/1750
Napęd/skrzynia przód/aut. 8
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4500/1696/1654
Rozstaw osi (mm) 2730
Poj. bagażnika (l) 580-1630
Masa własna/ładowność (kg) 1430/590
Poj. zbiornika paliwa (l) 53
Rozmiar opon (seryjny) 225/55 R 18
Osiągi C5 Aircross 1.5 BlueHDi
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Prędkość maksymalna 189 km/h
Średnie spalanie (WLTP) 5,3 l/100 km
Emisja CO2 139 g/km
Teoretyczny zasięg 1000 km
Cena wersji Shine od 133 700 zł

To nam się podoba:

  • wysoki komfort jazdy,
  • duży bagażnik,
  • rozsądne spalanie,
  • bogate wyposażenie wersji Shine.

To nam się nie podoba:

  • zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy,
  • spora zwłoka skrzyni biegów podczas ruszania

Citroen C5 Aircross – naszym zdaniem

Jeśli szukacie rodzinnego crossovera i podczas wyboru pierwsze skrzypce grają styl, komfort i rozsądne koszty eksploatacji, to testowane C5 Aircross 1.5 HDi w wersji Shine i z automatyczną skrzynią biegów może okazać się niezłym wyborem. I choć nie jest to auto pozbawione wad, zalet ma znacznie więcej.