- Aircross 1.5 HDi w wersji Shine i z automatyczną skrzynią biegów to crossover, którym warto się zainteresować.
- Zawieszenie czaruje komfortem, choć nie ma tu hydropneumatki
- Cena? Jest całkiem atrakcyjna
C5 Aircross jest odpowiedzią Citroena na stale rosnący rynek SUV-ów. To stylowy i wygodny samochód, który ma być krzykliwy i wzbudzać zainteresowanie na drodze, a z niewielkim 131-konnym dieslem pod maską nie powinien palić przesadnie dużo. Jak jest naprawdę?
Citroen C5 Aircross – nadwozie
Masywne, na pierwszy rzut oka dużo obiecuje! I rzeczywiście, jak na długość auta 4,5 m przestrzeni w kabinie jest całkiem sporo. Kierowca siedzi wysoko nad ziemią (można odnieść nawet wrażenie, że to pojazd o stopień wyższy od klasowych konkurentów), w wygodnym fotelu, a przed sobą ma ciekawie zaprojektowany kokpit. Niestety, obsługa niektórych urządzeń wymaga zagłębienia się w menu środkowego wyświetlacza, także plastiki mogłyby mieć lepszą jakość.
Za to w topowej odmianie Shine można liczyć na elementy i systemy wspomagające kierowcę – od czujników parkowania i reflektorów Full LED, poprzez dwustrefową klimatyzację, a na asystentach jazdy kończąc (m.in. aktywny tempomat, systemy martwego pola i rozpoznawania znaków). Pochwalić musimy też bagażnik, który jest ustawny i z kompletem pasażerów ma pojemność aż 580 l, a po złożeniu trzech oddzielnych foteli (seria w Shine) do dyspozycji jest 1630 l.
Citroen C5 Aircross – silnik
Budził nasze największe obawy. Dlaczego? Ponieważ gdy testowaliśmy odmianę z 2-litrowym dieslem o mocy 180 KM i skrzynią automatyczną, uznaliśmy, że to idealny napęd do masy oraz gabarytów C5 Aircrossa. I tu zaskoczenie, bo choć podstawowy diesel ma tylko 1,5 l pojemności i rozwija moc 131 KM, oferuje aż 300 Nm (!) maksymalnego momentu obrotowego, co da się odczuć. Oczywiście, nie ma mowy o osiągach robiących wrażenie, ale dynamika wystarcza do sprawnej jazdy zarówno w mieście, jak i na trasach szybkiego ruchu.
Średnie spalanie obiecane przez producenta (5,3 l/100 km) okazuje się trudne do uzyskania, realna wartość to ok. 6 l/100 km. Niezły wynik, tym bardziej że auto wyposażono w klasyczny 8-biegowy „automat”, który owszem, dość długo zbiera się przy ruszaniu, ale później miękko i przyjemnie zmienia przełożenia.
Citroen C5 Aircross – prowadzenie
Komfort, komfort i jeszcze raz komfort! C5 Aircross to auto czarujące miękkością jazdy. Nie ma tu hydropneumatyki, tylko prostsze rozwiązanie z amortyzatorami z systemem Progressive Hydraulic Cushions (z hydraulicznymi ogranicznikami), jednak efekt jest dobry. Nierówności są bardzo skutecznie filtrowane! Pochwalić też trzeba efektywność hamulców, a wytknąć – zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy, choć w obliczu komfortowego usposobienia C5 Aircrossa nie przeszkadza zbyt mocno.
Citroen C5 Aircross – koszty
Cena diesla 1.5 HDi startuje od 99 900 zł (bazowa wersja Live z manualną skrzynią biegów). Za testowaną odmianę Shine (bogato wyposażoną!) z 8-stopniową skrzynią automatyczną trzeba zapłacić 133 700 zł. W sumie nie jest to zła oferta. Poza tym zbliża się koniec rok i można liczyć na spore rabaty!
Citroen C5 Aircross – dane techniczne
Dane techniczne | C5 Aircross 1.5 BlueHDi |
Silnik | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 131/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 300/1750 |
Napęd/skrzynia | przód/aut. 8 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4500/1696/1654 |
Rozstaw osi (mm) | 2730 |
Poj. bagażnika (l) | 580-1630 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1430/590 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 53 |
Rozmiar opon (seryjny) | 225/55 R 18 |
Osiągi | C5 Aircross 1.5 BlueHDi |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Prędkość maksymalna | 189 km/h |
Średnie spalanie (WLTP) | 5,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 139 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1000 km |
Cena wersji Shine | od 133 700 zł |
To nam się podoba:
- wysoki komfort jazdy,
- duży bagażnik,
- rozsądne spalanie,
- bogate wyposażenie wersji Shine.
To nam się nie podoba:
- zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy,
- spora zwłoka skrzyni biegów podczas ruszania
Citroen C5 Aircross – naszym zdaniem
Jeśli szukacie rodzinnego crossovera i podczas wyboru pierwsze skrzypce grają styl, komfort i rozsądne koszty eksploatacji, to testowane C5 Aircross 1.5 HDi w wersji Shine i z automatyczną skrzynią biegów może okazać się niezłym wyborem. I choć nie jest to auto pozbawione wad, zalet ma znacznie więcej.