- Toyota Corolla Cross jest siódmym SUV-em w ofercie Toyoty
- Na razie oferowana Toyota Corolla Cross jest tylko 2-litrowa hybryda, która świetnie łączy dynamikę jazdy i oszczędne spalanie
- W przyszłym roku w salonach Toyoty ma się pojawić też wersja Toyota Corolla Cross 1.8
- Corolla Cross ma aż o 148 l mniejszy bagażnik niż Corolla kombi. Między nimi jest jednak aż 19 cm różnicy długości
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Ile SUV-ów dotąd oferowała Toyota w Europie? Nawet jeśli naciągnąć kalkulację i wliczyć Tyotę Aygo X, niedawno wprowadzonego na rynek elektryka BZ4X oraz potężną luksusową terenówkę Land Cruiser, wychodzi siedem, a są na świecie rynki, na których jest ich jeszcze więcej. Za mało – uznali Japończycy, patrząc na popularność SUV-ów we wszystkich segmentach – i wykreowali Corollę Cross.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Mierząca 4,46 m długości Toyota Corolla Cross nie zastępuje żadnej z dotychczas znanych odmian legendarnego kompaktu. Będzie współistniała z hatchbackiem, sedanem i kombi. Ma zadowolić tych klientów, którzy lubią siedzieć nieco wyżej i cenią sobie bojowy styl, lecz mniejsza o 6,5 cm Tyota C-HR jest dla nich zbyt awangardowa i niewystarczająco pakowna, a tak dużego auta, jak Toyota RAV4, też nie potrzebują – nawet jeśli mogliby je mieć w tej samej cenie, co Corollę Cross, z uboższym wyposażeniem i słabszym silnikiem, oczywiście.
Ceny Toyoty Corolli Cross startują w Polsce od 144 tys. 700 zł i zanim jeszcze model dotarł do salonów, zdążyło ją już zamówić 1800 osób. Magia nazwy? Popularność segmentu? Absolutnie tak. Wizualnie ten model na tyle różni się od pozostałych trzech odmian Corolli, że spokojnie mógłby też być samodzielnym bytem.
Ale legenda i 55 lat sukcesów kompaktu Toyoty nakazały jednak wplecenie nowej konstrukcji w najpopularniejszą i najbardziej cenioną rodzinę wewnątrz marki, zresztą baza techniczna jest niemal ta sama. Corolla Cross jako pierwszy globalny model Toyoty otrzymała najnowszy wariant napędu hybrydowego (producent mówi o piątej generacji).
Toyota Corolla Cross – napęd 4x4 za dopłatą 10 tys. zł
Na początku będzie dostępna tylko dwulitrowa odmiana, której łączna moc wzrosła do 197 KM, w przyszłym roku pojawi się słabszy i tańszy wariant 1.8. Benzynowy silnik 2.0 rozwija moc 171 KM, a elektryczny – 113 KM (z uwagi na bezstopniową przekładnię hybrydową te wartości nie dodają się). Za ok. 10 tys. zł można zamówić napęd 4x4, realizowany przez dodatkowy silnik elektryczny z tyłu, dysponujący 41 KM i 84 Nm oraz własną jednostką sterującą.
Zobacz także: test Toyoty Corolli kombi 2.0 Hybrid
Piąta generacja hybrydy Toyoty korzysta z litowo-jonowego akumulatora, który jest o 14 proc. lżejszy od montowanego w 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną przez Toyotę baterią niklowo-wodorkową różnica sięga nawet 40 proc.), o 14 proc. udało się zwiększyć też moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie chłodzenia ogniw, niektóre elementy układu hybrydowego są teraz lżejsze, zmniejszone, pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. Inżynierowie zarzekają się, że zmiany techniczne nie odbyły się kosztem niezawodności i piąta generacja hybrydy utrzyma wysoko ustawioną poprzeczkę poprzedników.
Toyota Corolla Cross – częściej na prądzie
Czy te zmiany czuć z perspektywy kierowcy? W trakcie przyspieszania silnik spalinowy włącza się do akcji nieco później i rzadziej niż w dotychczasowym 2.0 Hybrid – układ pozwala częściej dochodzić samodzielnie do głosu jednostce elektrycznej. Czyli jazda po osiedlu lub ruszanie spod świateł odbywają się w przyjemnej ciszy. Jednocześnie zryw i płynność reakcji napędu na wciśnięcie pedału gazu są nadal bardzo dobre.
Podczas umiarkowanie dynamicznej jazdy silnik benzynowy pracuje także cicho, choć moment dołączenia go jest słyszalny. Głośniej odzywa się dopiero np. podczas szybkiego wyprzedzania. Ale bez obaw – mimo wciąż bezstopniowej przekładni nieprzyjemne wycie jest w 2-litrowych hybrydach Toyoty już od dłuższego czasu znacznie mniej uciążliwe niż kiedyś.
Komfort akustyczny w kabinie niespodziewanie bardziej burzą... szum opływającego powietrza i toczenie opon na autostradzie. Subiektywne odczucie zweryfikujemy pomiarem sonometrem podczas dogłębnego testu, ale na hiszpańskich asfaltach auto wydało mi się zaskakująco głośne powyżej 120 km/godz.
Tymczasem osiągi i spalanie są więcej niż zadowalające: przednionapędowa odmiana potrzebuje 0-100 km/godz.tylko 7,6 s (AWD – o 0,1 s mniej). Obiecane przez Toyotę średnie zużycie między 5 a 5,3 l/100 km udało mi się osiągnąć nawet z dynamicznymi etapami na drogach w pagórkowatych okolicach Barcelony. Spokojniejsza podróż ekspresówką zaowocowała zużyciem 4,3 l/100 km, a gdyby się uprzeć to i "trójkę z przodu" udałoby się uzyskać.
Przeczytaj także: jaka jest nowa Toyota Aygo X?
Dobre trzymanie drogi i adekwatnie komfortowe filtrowanie jej nierówności stoją, niestety, nieco w opozycji do układu kierowniczego – przesadnie silne wspomaganie kierownicy rozmywa czucie kół. Zmiana trybu jazdy (do wyboru: Eco, Normal i Sport) praktycznie nic w tej kwestii nie zmienia, to nie jest poziom zestrojenia, jakiego można by wymagać od Corolli – inne warianty są tu bardziej dopracowane.
Toyota Corolla Cross – z nowymi multimediami
Zaskoczenie także przy inspekcji deski rozdzielczej – choć sam kształt jest niemal taki sam, jak w innych Corollach po liftingu, to w jej górnej części znalazło się więcej twardego plastiku. Czy Corolla Cross, jako najdroższy i wyżej pozycjonowany reprezentant klanu C w Toyocie, nie powinna przebijać tańszych wariantów pod tym względem?
Wysoko umieszczony 10,5-calowy ekran dotykowy prezentuje najnowsze osiągnięcia firmy w dziedzinie multimediów. Interfejs stał się nowocześniejszy i bardziej przejrzysty, nieźle działa też sterowanie głosowe, obsługujące także klimatyzację – ta na szczęście wciąż ma swój osobny panel. Nowa aplikacja na smartfona MyT umożliwia zdalne ryglowanie zamków auta, analizę stylu jazdy i inne funkcje.
Zegary są seryjnie wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Choć życzyłbym sobie nieco bardziej przejrzystego komputera pokładowego i sposobu zmiany stylu wskazań (tylko na postoju), a także możliwości wyświetlenia mapy, to nadają one szczyptę świeżości znanemu już od kilku lat kokpitowi.
Na czasie są też systemy asystujące, które już wiele potrafią, a dzięki zdalnym aktualizacjom będą jeszcze zyskiwać nowe talenty. Z już dostępnych highlightów: dzięki współpracy kamery i radaru układ unikania kolizji jest w stanie sprawniej rozpoznawać np. motocyklistów. W razie konieczności ominięcia przeszkody asystent pasa ruchu ma się nie wtrącać. A gdyby doszło do zasłabnięcia kierowcy, auto samo się zatrzyma i włączy światła awaryjne. Obraz z kamer 360° też jest teraz lepszej jakości.
Pasażerów chroni w razie wypadku osiem airbagów. Przede wszystkim jednak cieszą się oni dobrą przestronnością w obu rzędach siedzeń. Bagażnik na papierze nie robi wrażenia: 433 l to aż o 148 l mniej niż oferuje Corolla kombi – dłuższa od Crossa aż o 19 cm. To by wyjaśniało pytanie o najbardziej rodzinny wariant Corolli. Praktyczność nieco psuje też stopień powstający po złożeniu oparć, ale za to próg załadunku udało się umieścić relatywnie nisko. "Na żywo" i "na oko" kufer jest zupełnie OK.
Toyota Corolla Cross – nasza opinia
Toyota kazała europejskim klientom czekać na Corollę Cross dłużej niż na innych rynkach, lecz za to dostajemy model wyposażony w najnowsze rozwiązania. Największymi atutami są oszczędny, a zarazem dynamiczny hybrydowy napęd, wyważone zawieszenie i dobra przestronność kabiny. Bogaty jest także pakiet asystentów, multimedia – na czasie. Z punktu widzenia europejskiego klienta oczekiwałbym jednak lepszego wyciszenia kabiny i czucia układu kierowniczego.
Toyota Corolla Cross – dane techniczne
Silnik | benzynowy R4 + elektryczny |
Pojemność | 1987 cm3 |
Moc silnika spalinowego | 171 KM przy 6600 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 113 KM |
Moment obr. silnika spal. | 202 Nm |
Moment obr. silnika elektr. | 206 Nm |
Łączna moc układu | 197 KM |
Napęd | na koła przednie |
Skrzynia biegów | bezstopniowa e-CVT |
Długość/szerokość/wysokość | 4460/1825/1620 mm |
Pojemność bagażnika | 433-1337 l |
Średnie spalanie WLTP | 5,0-5,3 l/100 km |
Prędkość maks. | 180 km/godz. |
0-100 km/h | 7,6 s |
Emisja CO2 | 113-120 g/km |
Cena | 144 tys. 700 zł |