- Nowa Toyota Aygo X zbudowana została na zmodyfikowanej platformie większego Yarisa
- W ofercie jest tylko jedna wersja silnikowa o mocy 72 KM
- Na trasie potrafi spalić mniej niż 5 l/100 km
Maluch Toyoty ostatecznie pożegnał się z rodzeństwem z Peugeota i Citroëna, zyskał "X" w nazwie, nową platformę i charakter bardziej dopasowany do rynkowych trendów. Dostępny jest tylko w jednej wersji silnikowej, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów i w aż pięciu wariantach wyposażeniowych.
Toyota Aygo X – Nadwozie
Charakter crossovera widać już na pierwszy rzut oka dzięki osłonom nadkoli, pod zderzakami i przy progach. Dynamiczny styl wersji Limited podkreślają dodatkowo dwukolorowe lakierowanie z jaskrawymi wstawkami oraz 18-calowe alufelgi, na które nawleczono stosunkowo wąskie opony Michelin Primacy 175/60 R 18. Zastosowanie zmodyfikowanej płyty podłogowej z Yarisa zaowocowało zwiększeniem przestronności wnętrza, ale nie ma co liczyć na to, że Aygo X będzie rozpieszczać użytkowników pod tym względem. Zwłaszcza na ciasnej tylnej kanapie, do której niełatwo się dostać przez wąskie drzwi.
Szerokie tylne słupki skutecznie ograniczają widoczność do tyłu, stąd pożądana jest kamera cofania. Bagażnik z pojemnością 231 l wystarczy na codzienne zakupy, da się go w razie potrzeby powiększyć przez rozłożenie dzielonego na pół oparcia kanapy.
Nie brakuje natomiast schowków na drobiazgi w drzwiach, desce rozdzielczej i uchwytów na kubki w konsoli środkowej. Jest też miejsce na indukcyjną ładowarkę. Sam kokpit ma przyjemny nowoczesny wygląd, ale wykończony jest twardym plastikiem. Centralne miejsce zajmuje dotykowy dziewięciocalowy ekran systemu multimedialnego, który w testowanej wersji był dodatkowo wzbogacony o system audio Premium JBL.
Toyota Aygo X – Silnik
Trzycylindrowy motor nie zachwyca dynamiką, a w połączeniu z bezstopniową skrzynią Multidrive S potrafi mocno hałasować, gdy próbujemy zmusić auto do szybkiej jazdy. Łopatki przy kierownicy do zmiany wirtualnych przełożeń nie poprawiają sytuacji, można traktować je jako gadżet.
Na plus trzeba zaliczyć za to spalanie, gdyż w teście sięgnęło tylko 5,5 l/100 km, a przy spokojnej jeździe na trasie notowaliśmy nawet poniżej 5 l na 100 km.
Toyota Aygo X – Prowadzenie
W mieście Aygo X czuje się doskonale, jest zwinne, zwrotne i zapewnia odpowiedni komfort. Na trasie dają o sobie znać hałas we wnętrzu, a także podatność na przechylanie się nadwozia na zakrętach. Na nierównościach z kolei zdarza mu się nerwowo podskakiwać. Na plus trzeba zaliczyć pracę układu kierowniczego – działa lekko i jednocześnie precyzyjnie.
Toyota Aygo X – Koszty
Aygo X z automatem można mieć już za 72 900 zł z pakietem Comfort. Wersja Limited startuje od 89 900 zł, a po uwzględnieniu opcji kosztuje blisko 100 000 zł.
Toyota Aygo X – To nam się podoba
Bojowy wygląd, pięciodrzwiowe nadwozie, bogaty standard wyposażenia wersji Limited.
Toyota Aygo X – To nam się nie podoba
Mało dynamiczny napęd, twarde plastiki we wnętrzu, ograniczona widoczność do tyłu, wysoka cena.
Toyota Aygo X – Naszym zdaniem
Aygo w skórze crossovera na pierwszy rzut oka wzbudza sympatię. To rzeczywiście zgrabne małe auto, które zresztą najlepiej czuje się w miejskiej dżungli. Jest zwrotne, łatwo nim manewrować, nie pali zbyt wiele i da się dobrze, choć już nie tanio, wyposażyć. Dla młodego singla lub pary może być dobrą propozycją.
Ocena: 4
Toyota Aygo X – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,8 s |
Prędkość maksymalna | 151 km/h |
Średnie spalanie (WLTP) | 5,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 107 g/km |
Teoretyczny zasięg | 673 km |
Toyota Aygo X – dane techniczne
Silnik | benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 998 cm3 |
Moc maksymalna | 72 KM |
Maks. moment obrotowy | 93 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/CVT |
Dł./szer./wysokość | 3700/1740/1525 mm |
Rozstaw osi | 2430 mm |
Pojemność bagażnika | 231-829 l |
Masa własna/ładowność | 1015/345 kg |
Masa przyczepy/poj. zb. paliwa | –/35 l |
Rozmiar opon | 175/60 R 18 |
Cena wersji podst./test. | 72 900/98 470 zł |