W 2021 r. samochody nie tylko podrożały, ale są trudniej dostępne. To efekt kumulacji kilku czynników, m.in. ogólnoświatowej pandemii i inflacji oraz problemów z półprzewodnikami. Na początku 2022 r. za najtańsze nowe auto w salonie trzeba zapłacić 39 990 zł. Tyle wydamy na koreański samochód segmentu B – Kię Picanto 1.0/67 KM z oferty wyprzedaży rocznika 2021. Gdybyśmy chcieli ten pojazd z rocznika 2022, musielibyśmy mieć w portfelu dodatkowe 5910 zł.

Najtańsze nowe auta z bieżącego roku ma Dacia oferująca za kwotę 43 500 zł model Sandero SCe 65 w bazowej wersji Acess. Najdroższym autem w naszym rankingu (10. pozycja) został kosztujący 55 790 zł Opel Corsa 1.2/75 KM – auto z oferty wyprzedaży rocznika 2021. Ciekawie wygląda cennik Dacii, okazuje się bowiem, że można kupić poliftingowego Dustera taniej niż mniejszego Logana. Zastrzegamy, że ze względu na ograniczoną liczbę aut z wyprzedaży rocznika 2021 część z nich może być już niedostępna. Tym samym kolejność przedstawionych wg ceny samochodów może być inna.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

W 2021 r. zarejestrowano w Polsce 446 647 nowych samochodów osobowych, o 18 300 szt. (o 4,3 proc.) więcej niż w 2020 r. Spośród wszystkich zarejestrowanych nowych modeli 26 proc. (115 619 szt.) stanowili nabywcy indywidualni. Resztę pojazdów 331 028 szt. (74 proc.) kupiły i zarejestrowały firmy.

Liderem sprzedaży nowych aut była Toyota z liczbą 74 513 zarejestrowanych aut, o 21,5 procent więcej niż 2020 roku. Udział Toyoty w rynku wyniósł niemal 17 proc. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, której zarejestrowano w Polsce 45 070 pojazdów (20-procentowy spadek względem 2020 roku). Udział Skody w polskim rynku w 2021 r. wyniósł 10 proc. Trzecią pozycję w rankingu rejestracji nowych auta zajął Volkswagen. Klienci tej marki zarejestrowali w 2021 r. 34 421 aut, o 7,5 proc. mniej pojazdów niż w 2020 r. Udział niemieckiej marki wyniósł w rynku 7,71 proc.