W 2016 r. najpopularniejsze były sedany – tak wynika z danych dostarczonych nam przez znany serwis ogłoszeniowy. Aut tego typu szukało ok. 25 proc. osób, które zaznaczyły rodzaj nadwozia w wyszukiwarce.
Sedany są popularne
Dane, które prezentujemy, dotyczą trzeciego kwartału 2016 r., ale tendencje
Zobacz także
- Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.
- Sprawdź za darmo numer VIN!
były przez cały rok podobne. Otomoto.pl sprawdziło wyszukiwania w najpopularniejszej grupie cenowej, czyli do 30 tys. zł. To właśnie takie auta prezentujemy w naszym zestawieniu, bazującym na dostarczonych danych.
Wśród popularnych sedanów dominują auta niemieckie
Oczywiście, musieliśmy ograniczyć się do konkretnych modeli, na szczęście wśród dostępnych informacji były też mówiące o tym, które roczniki danego modelu najczęściej wystawiano na sprzedaż, i to na ich podstawie ustaliliśmy popularne generacje. Zweryfikowaliśmy tylko fakt, że serwis na 10. miejscu umieścił Skodę Octavię, a ta przecież ma nadwozie liftback, a nie sedan. Zmieniliśmy zatem ten model na Opla Vectrę, który pojawił się na wysokim miejscu wśród aut najczęściej wystawianych na sprzedaż w 2016 r.
Więcej benzyniaków
Zauważalną tendencją na rynku wtórnym, która ma swoje odbicie też w tym zestawieniu, jest to, że maleje popularność aut wysokoprężnych. Coraz częściej kupujemy samochody z benzyniakami.
Naszym zdaniem
Popularność sedanów zaskoczyła nas
Przez wiele lat wybieraliśmy głównie kombi w dieslu. Teraz tendencje nieco się zmieniają i coraz częściej decydujemy się na nadwozie sedan i silnik benzynowy. Rynek używanych aut w Polsce odpowiada na te potrzeby, bo nie brakuje na nim ciekawych sedanów w cenie do 30 tys. zł. Ostrożność jest jak zwykle wskazana, szczególnie w przypadku nowszych konstrukcji prestiżowych marek, gdyż koszty ich napraw są wysokie.
Galeria zdjęć
Najczęściej poszukiwane auto na Otomoto.pl w 2016 roku to Audi A4 2. generacji. Co ciekawe, internauci wybierali głównie sedany, a nie kombi, które jeszcze do niedawna cieszyły się największym uznaniem. Druga interesująca wiadomość jest taka, że przeważają wersje benzynowe, a diesle są w odwrocie. W grupie tańszych aut sprzed liftingu (oznaczenie „B6”; ceny do około 24 tys. zł) dominuje silnik 1.8 Turbo (150-190 KM), sporo jest też egzemplarzy ze 130-konnym motorem 2.0. Oba polecamy, chociaż mniejszy z nich ma kilka typowych problemów (na szczęście dość tanich do wyeliminowania). Wersja 2.0 (150 KM) ma już wtrysk bezpośredni i chociaż nie jest to zły silnik, to jednak na tle starszych odmian wypada gorzej. Godne zainteresowania są także sześciocylindrowe silniki 2.4 i 3.0, ale koszty utrzymania w ich wypadku są wyższe. Trzeba uważać na wyeksploatowane egzemplarze A4. Nie polecamy też bezstopniowej przekładni Multitronic (jest awaryjna). Bagażnik sedana ma 445 litrów, ale kanapa nie zawsze się składa. Polecany silnik: 1.8 T/t.benz. R4 20V/163 KM/225 Nm Prędkość maksymalna: 228 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s Średnie spalanie: 8,2 l/100 km
BMW E46 to auto najczęściej pojawiające się w ogłoszeniach sprzedaży – znak, że sedanów szukają młodzi kierowcy, lubiący dobre właściwości jezdne i (zazwyczaj) tylny napęd. Również w tym wypadku dominują benzyniaki, przede wszystkim czterocylindrowe: 1.8, 1.9 i 2.0 (moc od 105 do 150 KM), które zadowolą raczej statecznych kierowców. Polecamy głównie wersje R6: 2.2, 2.5, 2.8 i 3.0 (od 170 do 231 KM), które są droższe w utrzymaniu, ale dobrze pasują do charakteru modelu. Oczywiście, na naszym rynku brakuje egzemplarzy w dobrym stanie, uważajcie też na korozję, która atakuje E46 w coraz większym stopniu. Awaryjne jest zawieszenie. Starsze diesle 2.0 miały problemy z pompą wtryskową, w nowszych (M47TU2) zdarzały się kosztowne pęknięcia wałów. Sporo egzemplarzy ma dobre wyposażenie, często można też spotkać pakiet M. Kufer sedana ma pojemność 440 litrów. Zdarzają się auta, w których kanapa nie składa się. Polecany silnik: 2.5/benz. R6 24V/192 KM/245 Nm Prędkość maksymalna: 240 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,2 s Średnie spalanie: 9,0 l/100 km
Na zakup E60 trzeba przeznaczyć przynajmniej 28-29 tys. zł. Taka kwota wystarczy na auto z początku produkcji, zazwyczaj z silnikiem Diesla (zamiast zawodnego motoru 2.0 lepiej wybrać wersję 3.0). Rekomendujemy jednak benzyniaki R6 bez wtrysku bezpośredniego (2.5 i 3.0). Niestety, szansa na bezwypadkowy egzemplarz jest mała. E60 miewa niestabilną elektronikę oraz awaryjne „automaty” ZF (niepolecane). Bagażnik sedana ma pojemność 520 litrów i wysoką krawędź załadunku (680 mm). Polecany silnik: 3.0/t.diesel R6 24V/231 KM/500 Nm Prędkość maksymalna: 250 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s Średnie spalanie: 6,7 l/100 km/h
Passaty wystawione na sprzedaż w Polsce to głównie kombi – sedany stanowią ok. 1/4 ogółu. Wśród wersji z trzybryłowym nadwoziem liczba diesli i benzyniaków jest zbliżona. Polecamy silniki: 1.6, 1.8 T, 2.0 oraz 1.9 TDI, bo to sprawdzone jednostki, relatywnie tanie w naprawach. Pamiętajcie jednak, że większość z nich jest już bardzo mocno wyeksploatowana, a przebiegów widniejących na liczniku raczej nie ma co brać na serio! Przed zakupem Passata warto skontrolować wielowahaczowe przednie zawieszenie. Kłopotliwa może być też elektryka tego modelu. Wśród zalet pojazdu wymienia się wnętrze o sporej wielkości oraz bardzo niskie ceny części zamiennych. Z tyłu ilość miejsca nad głowami ogranicza opadający dach. Kufer liczy 475/800 l (wersja 4x4 ma 400/725 l). Deska w B5 przeciętnie znosi tysiące pokonanych kilometrów. Zdarzają się drobne niedoskonałości w wykończeniu wnętrza. Polecany silnik: 1.9 TDI/t.diesel R4 8V/130 KM/310 Nm Prędkość maksymalna: 208 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s Średnie spalanie: 5,6 l/100 km
Prestiżowe A6 3. generacji z roku na rok jest coraz łatwiej dostępne. Na rynku spotyka się więcej wersji z nadwoziem kombi, ale i wśród sedanów wybór jest spory. Za 30 tys. zł kupicie jednak głównie auta z początku produkcji. A6 C6 to mocno skomplikowany model, który nie lubi tanich części zamiennych ani oszczędności serwisowych. Uważajcie na przekładnie Multitronic (rachunek może sięgnąć 8 tys. zł, w mocniejszych wersjach quattro można także spotkać o wiele lepszą skrzynię Tiptronic) oraz na drogie w naprawach zawieszenie (zwłaszcza opcjonalne pneumatyczne). Bezpieczny silnik to motor 2.4, pozostałe benzyniaki mają wtrysk bezpośredni. Kłopotliwe mogą być też diesle. Bagażnik Audi A6 C6 z nadwoziem sedan ma bardzo dużą pojemność – aż 546 litrów. Polecany silnik: 2.4/benz. V6 24V/177 KM/230 Nm Prędkość maksymalna: 231 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s Średnie spalanie: 9,7 l/100 km
Więcej sedanów niż kombi i liczebna przewaga diesli nad egzemplarzami z benzyniakami. Klasa E za 30 tys. zł może być maksymalnie autem z 2004 r. W211 jest lepiej zabezpieczone przed korozją niż poprzednik (ale nie idealnie), niestety, jest też o wiele bardziej skomplikowane. Typowe problemy z pompą hamulcową SBS czy też z pneumatycznym zawieszeniem (opcjonalnym) plus droga obsługa diesli V6 i „automatów” sprawiają, że nie jest to model dla wszystkich. Kufer ma 540 l. Polecany silnik: 2.6/benz. V6 18V/177 KM/240 Nm Prędkość maksymalna: 236 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s Średnie spalanie: 10,5 l/100 km
Klasie C (W203) daleko jest do ideału, ale kwota 30 tys. zł pozwala wybierać wśród najnowszych egzemplarzy z końca produkcji. Są one poprawione i mają np. nieco mniej problemów z korozją. W przypadku tego modelu unikajcie niedbale naprawionych aut, bo W203 ma dość zaawansowaną elektronikę z dużą liczbą relatywnie drogich sterowników. Sceptycznie trzeba też podchodzić do diesli, które borykają się z częstymi kłopotami (najwięcej z dieslem 2.1 CDI o oznaczeniu „220 CDI”), a do tego mają już w większości kolosalne przebiegi. W miarę bezpieczną opcją są doładowane kompresorem benzyniaki – popularne jednostki 1.8 oraz 2.0. Solidne skrzynie automatyczne to lepszy wybór niż niezbyt trwałe „manuale”. Przednie zawieszenie jest podatne na przedwczesne uszkodzenia. Typowa obsługa wnętrza i 455-litrowy bagażnik. Polecany silnik: 1.8 K/k.benz. R4 16V/143 KM/220 KM Prędkość maksymalna: 223 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s Średnie spalanie: 8,2 l/100 km
Ceny najdroższych Mondeo Mk3 (oznaczenie producenta) w topowej wersji V6 (ST220) nie przekraczają 25 tys. zł, zaś kwota o ok. 5 tys. zł mniejsza pozwala na swobodny wybór wśród najnowszych aut ze standardowymi silnikami. Najlepszą opcją wydają się podstawowe benzyniaki 1.8 i 2.0, które co prawda nie lubią LPG, ale nie psują się nadmiernie, a ewentualne koszty ich naprawy nie są duże. Diesle nie są udane (po liftingu nieco lepsze), więc lepiej nie ryzykować. Mondeo kusi dużym wnętrzem i bagażnikiem, a to wszystko w umiarkowanej cenie, uważajcie jednak na korozję oraz niską jakość wykończenia wnętrza. Korzystnie wypadają za to niskie koszty części zamiennych. Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem a bagażnik ma 450 l. Polecany silnik: 1.8/benz. R4 16V/125 KM/170 Nm Prędkość maksymalna: 205 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s Średnie spalanie: 7,8 l/100 km
Astra H z nadwoziem sedan była produkowana m.in. w Gliwicach, ale to tylko przez kilka lat (niewiele ogłoszeń). Dane wyszukiwań wskazują jednak, że to pożądany model. Polecamy wersję 1.6 lub rzadszą 1.8, bo diesle 1.3 i 1.7 mogą być już mocno zmęczone (w tej odmianie nie było diesla 1.9). Uważajcie na manualne przekładnie, które mają problem z łożyskami. Na plus – tanie części. Sedan ma wydłużony rozstaw osi. Polecany silnik: 1.6/benz. R4 16V/115 KM/155 Nm Prędkość maksymalna: 191 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s Średnie spalanie: 6,6 l/100 km
Vectra C z nadwoziem sedan to model bardzo często występujący w ogłoszeniach sprzedaży. Ceny najnowszych aut rzadko przekraczają 24 tys. zł. Dominują Vectry z benzyniakami. Do pojazdu o tej wielkości idealnie pasuje doładowana dwulitrówka (175 KM), można też zainteresować się motorem 1.8 (140 KM). Dobrym wyborem jest silnik 1.9 CDTI (kooperacja z Fiatem), ale ryzyko droższych awarii wzrasta. W porównaniu do kombi sedan ma trochę mniejszy rozstaw osi. Kanciaste nadwozie kryje obszerne i dobrze wyposażone wnętrze Polecany silnik: 2.0 T/t.benz. R4 16V/175 KM/265 Nm Prędkość maksymalna: 230 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s Średnie spalanie: 8,7 l/100 km