I Volvo XC60, i Audi Q5 cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Oferta używanych egzemplarzy jest duża, ale i pełna pułapek. Handlarze wiedzą, że Polacy uwielbiają te auta, dlatego liczą na łatwy i szybki zarobek. W ogłoszeniach nie brakuje wyeksploatowanych egzemplarzy poflotowych i/lub powypadkowych. W przypadku pierwszej generacji XC60 i Q5 zalecamy wyjątkową ostrożność, tym bardziej, że auta te nie są tanie w naprawach. Ale czy zadbane egzemplarze często odwiedzają serwisy?
Zapytałem o to mechaników, którzy mają na koncie dziesiątki lub nawet setki napraw obu modeli. Na bazie ich opinii oraz naszych wniosków z archiwalnych testów porównywanych SUV-ów, wystawiliśmy im oceny. Tak wyłoniliśmy faworyta tego porównania.
Audi Q5 I
- NA RYNKU: 2008-16
- SILNIKI: 2.0-3.2 143-354 KM
- CENY: OD 44 000 zł
Audi Q5 to z pozoru idealny SUV, nie cieszcie się jednak przedwcześnie, bo bardzo dużo zależy od tego, co kupicie. Na rynku nie brakuje aut w złym stanie, które „przygotowano do sprzedaży”. Do tego Q5 ma sporo elektroniki i dość zaawansowaną mechanikę. To ostatnie sprawia, że najlepiej jest wybrać proste wersje, np. 2.0 TDI (niestety, czasem bez napędu 4x4; a to świetny torsen). 3.0 TDI, genialne na papierze, w rzeczywistości bywa kosztowne w serwisie i naprawach (np. wymiana łańcucha rozrządu, który jest od strony skrzyni biegów; silnik w Q5 ułożono wzdłużnie).
Benzyniaki 2.0 TSI można polecić dopiero po połowie 2012 r. – starszym zdarza się zwiększony pobór oleju silnikowego. Benzynowe V6, podobnie jak diesel, mogą generować kosztowne naprawy, a jeśli już koniecznie się na nie decydujecie, to lepiej wybrać starsze 3.2 niż nowsze 3.0 TSI. Lepszym wyborem jest skrzynia Tiptronic niż S tronic (czyli DSG).
Audi Q5 I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4629/1880/1653 mm, rozstaw osi 2807 mm, poj. bagażnika 540-1560 l, prześwit 200 mm.
Silniki benzynowe, turbo, wtrysk bezp. (TFSI), R4: 2.0/180, 211, 225 i 230 KM, V6: 3.0 (kompresor)/272 i 354 (SQ5), 3.2 (FSI bez turbo)/270 KM; turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0/143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM, V6: 3.0/240, 245, 258, 313 (SQ5), 326 (Compet.) i 340 KM (SQ5 plus); hybryda, R4: 2.0 TFSI + elektr., łączna moc 245 KM.
Audi Q5 I - awaryjność
Karoseria
Dużo aut po wypadkach, może już się więc w nich zaczynać korozja. Rdza na elementach podwozia. Hałasujące okno dachowe.
Elektryka
Spore natężenie problemów z elektroniką, głównie w autach z początku produkcji oraz tych pospiesznie naprawionych (na handel). Typowe problemy to np. awarie czujników, kłopoty z działaniem systemu bezkluczykowego, z systemem parkowania, ogrzewaniem szyby, zamykaniem klapy itp.
Napęd
Spore zużycie oleju oraz problemy z łańcuchem rozrządu w silniku 2.0 TSI, do tego kłopoty z ER-em i pompą wody. W 3.0 TDI ryzyko przepalenia uszczelki pod głowicą oraz rozciągnięty łańcuch rozrządu (kosztowna wymiana). W DSG (S tronic) konieczność wymiany zestawu sprzęgieł.
Zawieszenie
Uszkodzona osłona kolumny kierowniczej. Luzy w podwoziu (droga naprawa tylnego zawieszenia).
Audi Q5 I - opinia i ocena redakcji
W przypadku Q5 możecie, niestety, trafić na poważną minę. Na szczęście na rynku są też ładne auta, a dobry wybór wersji silnikowej (chyba jednak diesel 2.0) może pokazać, że ten samochód jest dość tani w utrzymaniu. Niestety, poszukiwania nie są łatwe.
- Nasza ocena: 4-
Volvo XC60 I
- NA RYNKU: 2008-17
- SILNIKI: 2.0-3.2 136-306 KM
- CENY: OD 39 500 zł
Volvo XC60 pierwszej generacji to nieprzesadnie awaryjny model, ale dość już mocno zaawansowany technicznie i dziś coraz częściej odwiedza mechanika. Jako nowy często zdobywał pierwsze miejsca sprzedaży w Polsce wśród kompaktowych SUV-ów marek premium – innymi słowy, na rynku są auta z rodzimych salonów w niezłym stanie i z wiarygodną historią.
Takie samochody nie czekają długo na nowych właścicieli. Te, które wegetują w ogłoszeniach, nieważne, czy za 50 tys. zł, czy za 100 tys. zł, mogą być mniej lub bardziej oszukane. Zakup XC60 trzeba więc koniecznie poprzedzić wizytą w serwisie. Wybór silnika? Trudny – dużo wersji, niektóre z poważnymi problemami. Polecamy odmiany R5 – z benzyniaków 2.5T, z diesli 2.4. XC60 ma często bogate wyposażenie i dużo elektroniki na pokładzie, więc zakup auta źle naprawionego lub po powodzi grozi wieloma problemami i sporymi wydatkami.
Volvo XC60 I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4627/1891/1713 mm, rozstaw osi 2774 mm, poj. bagażnika 495-1455 l, prześwit 230 mm.
Silniki benz., turbo (poza 3.2), R4: 2.0/203 (oznaczenie 2.0T), 240 (T5), 245 (T5) i 306 KM (T6, + kompr.), R5: 2.5T/254 KM, R6: 3.0 (T6)/285 i 304, 3.2/238 i 243 KM; turbodiesle, R4: 2.0/150 (D3), 181 (D4) i 190 KM (D4), R5: 2.0/136 (D3), 163 (DRIVe, D3, D4), 2.4/163 (D3, D4, 2.4D), 175 (2.4D DRIVe), 181 i 190 (D4), 185, 205, 215, 220 KM (D5).
Volvo XC60 I - awaryjność
Karoseria
Nie są nam znane przypadki korozji w autach bez historii wypadkowej. Kłopotliwa może być jednak woda dostająca się do kabiny (przez odpływy szyberdachu oraz miejsce mocowania anteny). Niska trwałość siłowników klapy.
Elektryka
Usterki pokładowej elektroniki, m.in. klimatyzacja, zestaw wskaźników, komputer pokładowy itp. Uszkodzony rozrusznik. Kłopotliwe czujniki, np. te od różnicy ciśnień w filtrze DPF, sond lambda itp.
Napęd
Pękające tłoki w benzyniaku 2.0 (fordowski EcoBoost). Przypadki pęknięcia kadłuba i uszkodzenia uszczelki pod głowicą w dieslach 2.0 R5. Zużycie dwusprzęgłowych przekładni. Problemy z automatami (po dużych przebiegach).
Zawieszenie
Niska trwałość fabrycznych amortyzatorów. Szybkie wybicie silentblocków tylnych wahaczy oraz tulei w przednich.
Volvo XC60 I - opinia i ocena redakcji
Nie można odmówić XC60 zalet: prestiżu, wygody, dobrego wyposażenia, dużej kabiny, obszernego bagażnika i całkiem przyjemnej obsługi. Z drugiej strony jest to też model, który nie będzie tani w utrzymaniu, chociaż nie jest przesadnie awaryjny.
- Nasza ocena: 4