- W Zafirze wiele awarii można usunąć niskim kosztem
- W dieslach uwaga na uszkodzenia pomp wtryskowych
- Występują wersje 7 osobowe
Posiadając Opla Zafirę A można liczyć na rozsądne koszty użytkowania, serwisu i napraw, na co wpływ ma techniczne pokrewieństwo z Astrą II (tanie części, prosta budowa). Mimo, że zalet nie brakuje, do zakupu podchodźcie z rozwagą. Ze względu na wiek i wyeksploatowanie wielu aut łatwo kupić zmęczony egzemplarz.
Opel Zafira A - na to trzeba uważać
Podczas oględzin koniecznie sprawdźcie stan karoserii i podwozia. Użytkownicy najstarszych Zafir często skarżą się na: sparciałe uszczelki (np. woda może dostawać się do kabiny), niesprawny silnik tylnej wycieraczki i psujące się czujniki abs-u (występują razem z piastą koła).
Korozja w Oplu? Niewielkie purchle na rantach drzwi lub w okolicach przednich chlapaczy czasem się pojawiają, ale nie jest to rdza perforacyjna. Generalnie odporność bezwypadkowych aut na korozję okazuje się dobra.
Opel Zafira A - jakie silniki wybrać
Wśród benzyniaków największym zainteresowaniem w Oplu Zafirze cieszą się wersje 1.6 i 1.8. Początkowo oferowano odmiany: 1.6/100 KM (X16XEL) i 1.8/115 KM (X18XE1). Nie są to złe silniki, ale zmagają się z problemami czujnika wału korbowego, zdarzają się też pękające kolektory i uszkodzenia kasety zapłonowej, do tego często zużywają dużo oleju silnikowego.
W 2000 r. do oferty Opla wprowadzono zmodyfikowane wersje obu jednostek: Z16XE (1.6/101 KM) i Z18XE1 (1.8/125 KM) – uchodzą one za bardziej dopracowane, a jedną z nielicznych powtarzających się usterek jest awaria elektronicznej przepustnicy. Szczególnie polecamy wariant 1.8, gdyż wraz z rozsądnym spalaniem (w mieście 9-10 l/100 km, poza miastem ok. 7 l/100 km) zapewnia też niezłe osiągi. Do tego świetnie sprawdza się na gazie.
Przeczytaj też:
- Volkswagen Touran – doskonały na rodzinne wojaże
- Kombi, van czy SUV – które nadwozie jest najlepszym wyborem?
- BMW serii 2 w wersji XL
W Oplu Zafirze na rynku znajdziecie także benzyniaki: 2.0 T (OPC) i 2.2. Jeśli chodzi o turbodiesle (DI – 2.0/82 KM, DTI – 2.0/101 i 2.2/125 KM), to cechują się niezłą trwałością, tyle że też mają kilka czułych punktów. Najczęstsze problemy dotyczą uszkodzenia pomp wtryskowych – to właśnie ta usterka odpowiada za czarny PR silników DTI, mimo że regeneracja pompy z jednowtyczkowym modułem nie jest przesadnie droga. W przypadku większego silnika Diesla drogie jest też np. kompletne sprzęgło z kołem dwumasowym lub czujnik położenia przepustnicy (występuje tylko w komplecie z obudową).
Opel Zafira A - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 125/5600 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 170/3800 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5 lub aut. 4/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 150-600-1700 l |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1370/590 |
Rozstaw osi (mm) | 2694 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4317/1742/1634 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 11,4/6,9/8,6 |
Opel Zafira A - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km/rok* |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Luz zaworowy | hydraulika |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 150 tys. km/6 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km* |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Napęd rozrządu | co 60 lub 90 tys. km** |
Powyższe wytyczne dotyczą wersji benzynowych; *z czasem producent wydłużył okresy przeglądowe do 30 tys. km lub raz w roku; **mechanicy zalecają wymianę co 60 tys. km.
Opel Zafira A - ceny części
Filtr oleju | od 15 zł |
Filtr powietrza | od 31 zł |
Filtr paliwa | od 29 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 96 zł |
Tarcze hamul. (kpl.; przód) | od 398 zł |
Amortyzatory (kpl.; tył) | od 286 zł |
Reflektor | od 194 zł |
Błotnik przedni | od 281 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Opla Zafiry I 1.8/125 KM z 2001 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Opel Zafira A - nasza opinia
Opel Zafira A to przemyślane 7-osobowe auto. Zadbany egzemplarz z rozsądnym przebiegiem da jeszcze dużą satysfakcję z jazdy, a jeśli nawet coś się zepsuje, wiele awarii usuniecie niskim kosztem.
Galeria zdjęć
Uroku Zafiry nie należy szukać w wyglądzie zewnętrznym, lecz w praktycznej i świetnie rozplanowanej kabinie
Kokpit nie jest szczytem finezji ani perfekcyjnego spasowania, ale okazuje się intuicyjny w obsłudze
Fotele zapewniają niezły komfort, a kierowca siedzi wysoko.
W 2. rzędzie na środku nie jest zbyt wygodnie
Bagażnik może mieć 150 l (komplet pasażerów), 600 l (złożony 3. rząd) i 1700 l (złożone 2. i 3. rząd)
Najwięcej miejsca jest z przodu, ale także w drugim i trzecim rzędzie nie ma na co narzekać
Typowym problemem silnika 1.8/125 KM są awarie sterowanej elektronicznie przepustnicy
Euro NCAP rozbiło Opla Zafirę w 2001 r. Wynik? W obecnej skali auto otrzymało 3 gwiazdki
Zafira cieszy się niezłą opinią wśród mechaników, ale pamiętajcie, że model ma już swoje lata i za sobą wiele pokonanych kilometrów. Do tego zmaga się z kilkoma typowymi wadami. Występują nieszczelności skraplacza i chłodnicy w układzie klimatyzacji. Zdarzają się uszkodzenia alternatora, usterki przełącznika zespolonego, przepalone silniczki tylnej wycieraczki i psują się czujniki ABS-u. Silniki benzynowe zmagają się z awariami osprzętu, wysokim spalaniem oleju i jego wyciekami, natomiast najczęstszym problemem diesli są niedomagania pompy wtryskowej. Przeciętna trwałość zawieszenia – wycieki z amortyzatorów, nietrwałe łączniki i gumy stabilizatora, stukające obsady kolumn resorujących. Niedomagania układu wspomagania i hamulca ręcznego.
Typowym problemem silników benzynowych 1.6 i 1.8 (głównie z pierwszych lat produkcji) jest wysoki apetyt na olej.
Przednie i tylne wahacze są trwałe, tak samo amortyzatory. Najszybciej wybijają się gumy stabilizatora.
Koronnym problemem są usterki wspomagania układu kierowniczego. Zdarzają się też luzy w końcówkach drążków i w maglownicy.
Zależnie od roku produkcji benzyniaki zmagają się m.in. z uszkodzeniami: kolektora, kasety zapłonowej, elektronicznej przepustnicy oraz przepływomierza.