• Trwałe kombi klasy średniej nie mają jednolitego charakteru i każdy znajdzie tu coś dla siebie
  • Nie tylko model ma znaczenie, lecz także to, z którą wersją silnikową mamy do czynienia i z jaką skrzynią biegów
  • Zakup trwałego kombi klasy średniej za „dwie dychy” jest na pozór łatwy, bo na rynku pojazdów tego typu jest bardzo dużo

Kombi klasy średniej za „dwie dychy” są w Polsce popularne już od wielu lat i na razie niewiele wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Nie dziwi nas to, gdyż mamy do czynienia z bardzo uniwersalnymi modelami. Są to bowiem nie tylko auta reprezentacyjne, wciąż dobrze wyglądające, lecz także takie, które nadają się w daleką trasę i mogą zabrać w nią całą typową rodzinę 2+2 wraz z jej bagażami.

Bardzo popularna w naszym kraju kwota 20 tys. zł wystarcza zaś na kupno kombi klasy średniej wyprodukowanego między 2004 a 2009 r., a to oznacza, że jest szansa na egzemplarz, który może jeszcze chwilę posłużyć. Pytanie tylko, który z modeli wybrać, żeby z jednej strony czerpać przyjemność z jazdy, a z drugiej nie narazić się na problemy eksploatacyjne.

Odpowiedzią na nie jest wybrana przez nas dziesiątka, która może zadowolić rodzinę bez narażania jej na zbyt duże koszty. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z kilku rzeczy. Na przykład z tego, że przeważnie lepiej szukać konkretnego modelu w wersji po liftingu, bo to dość często moment, w którym producent poprawia newralgiczne punkty konstrukcji. Tak jest np. z Citroënem C5 pierwszej generacji, który właśnie po modernizacji stał się o wiele trwalszym autem.

Kolejnym elementem, który wpływa na zakup używanego kombi klasy średniej, jest silnik. Jeśli dobrze wybierzecie, to w przyszłości może zaoszczędzić wam wydatków na naprawy. W naszym zestawieniu postanowiliśmy nie ograniczać się do rodzaju zasilania – polecamy więc zarówno odmiany wysokoprężne, jak i benzynowe. Podobnie nie wybieraliśmy zbliżonych odmian mocy – stąd w polecanych wersjach silnikowych obok jednostek 100-konnych znajdziecie także te, których moc oscyluje w okolicach 200 KM. Sprawia to, że oferta jest przeznaczona zarówno dla spokojnych kierowców, jak i tych z większym temperamentem.

Nie mniej ważnym elementem, który należy wziąć pod uwagę podczas poszukiwań trwałego kombi klasy średniej za około 20 tys. zł, jest odpowiednia skrzynia biegów. W 10- lub nawet 12-letnim aucie przekładnia może być już mocno wyeksploatowana, a skrzynie manualne są tańsze w naprawach od klasycznych „automatów”, przekładni DSG (Passat) czy też skrzyń bezstopniowych (A4). W przypadku Audi z „automatem”, gdy nie jesteście pewni, z jaką przekładnią macie do czynienia, lepiej jest spróbować sprawdzić to po numerze VIN, np. w internecie, lub udać się do ASO. Dzięki temu dowiecie się, czy w wybranym aucie pracuje bezstopniowy Multitronic, czy klasyczny i o wiele mniej awaryjny Tiptronic. Warto wspomnieć też o manualnej przekładni GM, występującej w kilku polecanych modelach (oprócz Opla także Alfa Romeo i Fiat). Miewa ona problemy z łożyskami, przed zakupem skontrolujcie więc jej działanie i oceńcie, czy nie wydaje z siebie niepożądanych dźwięków.

Za punkt wyjścia naszego „Top 10” przyjęliśmy trwałość, stąd znajdziecie tu auta, które oprócz mocy różnią się charakterem. Jeśli szukacie czegoś komfortowego, powinniście zastanowić się nad Laguną lub Cromą, a jeżeli czegoś z ogromnym kufrem – nad Mondeo, Vectrą lub Passatem. Miłośnikom sportowej jazdy polecamy takie modele, jak Alfa Romeo 159 czy też Honda Accord, a jeśli dodatkowo cenicie sobie klasyczny napęd na tył, to wybierzcie BMW serii 3 E46.

Poszukując kombi klasy średniej za 20 tys. zł, trzeba jednak zdawać sobie też sprawę z tego, że to megapopularny segment, jak i przedział cenowy, co sprawia, że na rynku nie brakuje nieuczciwych ofert. Przed ewentualnym zakupem warto więc zweryfikować przebieg oraz historię serwisową. Radzimy także ocenić nadwozie pod kątem napraw blacharskich.

Naszym zdaniem

Zakup trwałego kombi klasy średniej za „dwie dychy” jest na pozór łatwy, bo na rynku pojazdów tego typu jest bardzo dużo. W praktyce jednak okazuje się, że nawet polecane przez nas modele mogą mieć ryzykowne wersje silnikowe. Trzeba uwzględnić to podczas poszukiwań!