Auto Świat Używane Testy długodystansowe Test 100 tys. km – Audi A3 1.4 TSI g-tron. Lepiej chyba już się nie da!

Test 100 tys. km – Audi A3 1.4 TSI g-tron. Lepiej chyba już się nie da!

Samochody zasilane gazem CNG to wciąż egzotyka na polskim rynku. Jednak testowane przez nas Audi A3 g-tron na dystansie 100 tys. km udowodniło, że „egzotyczny” może oznaczać też „doskonały”!

Audi_A3_TBA16bAuto Bild

Na początku było nam go trochę żal. Kiedy białe Audi A3 1.4 TFSI g-tron trafiło do redakcji, wszędzie dokoła biły po oczach niskie ceny tradycyjnych paliw. W pierwszym kwartale 2015 r. litr benzyny 95-oktanowej kosztował ok. 4,30 zł, czyli mniej więcej tyle, co dziś. A przecież jeszcze 5-6 miesięcy wcześniej cena przekraczała 5 zł! W kilku redakcyjnych głowach zakiełkowało zatem – zasadne wówczas – pytanie: po co ten pęd do oszczędzania? Na co komu te wszystkie hybrydy, samochody elektryczne czy napędzane gazem ziemnym?

Audi A3 g-tron odwiedziło różne kraje europejskie. Było m.in. w Chorwacji, do której dojechało bez przeszkód
Audi A3 g-tron odwiedziło różne kraje europejskie. Było m.in. w Chorwacji, do której dojechało bez przeszkódAuto Bild

No właśnie, a to całe CNG – przecież w Polsce stacji z tym paliwem na razie jest jak na lekarstwo, bo niespełna 30. W Niemczech? Ponad 900, dlatego też nasi koledzy z „Auto Bilda” podeszli do testu z dużym zainteresowaniem, za to my – z nieco mniejszym. Byliśmy jednak ciekawi, jak wypadną koszty eksploatacji „A-trójki” g-tron i w jakiej kondycji będą kluczowe podzespoły po rozebraniu auta na części.

Audi A3 1.4 TSI g-tron - wysoka cena auta, ale tania jazda

Pora trochę dokładniej przedstawić naszego bohatera. Audi A3 g-tron z dwusprzęgłową skrzynią S-tronic kosztowało 2,5 roku temu w bazowej wersji wyposażenia 28 950 euro (na rynku niemieckim; w Polsce A3 g-tron nie oferowano), ale po doposażeniu cena wzrosła do... 45 420 euro!

Dużo, nawet bardzo, choć – jak wynika z wpisów w dzienniku testowym – konfiguracja naszego „maratończyka” przypadła do gustu wielu redaktorom: Specyfikacja idealnie w punkt. Nie ma ani zbędnego przepychu, ani biedy, typowej dla bazowych wersji.

Z zewnątrz Audi A3 Sportback wygląda trochę jak kombi w krótkich spodenkach. Niby ma być praktyczne, ale w roli auta rodzinnego sprawdza się średnio. Zwłaszcza w wersji g-tron, w której do standardowo niewielkiej ilości miejsca z tyłu dochodzi jeszcze kufer pomniejszony o 100 l. Cóż, zbiorniki CNG trzeba było przecież gdzieś upchnąć... Podłoga bagażnika znajduje się wyżej niż w standardowym modelu, a to wszystko razem oznacza, że ciężko będzie pomieścić rodzinne bagaże.

Dobra wiadomość jest taka, że butle na CNG wykonano ze specjalnie przygotowanych tworzyw sztucznych. Są lżejsze od stalowych i nie zardzewieją – przecież aferę z korozją i wybuchającymi zbiornikami w VW Touranie wszyscy mamy jeszcze świeżo w pamięci. Zła wiadomość: A3 g-tron nie ma wstępu do większości garaży podziemnych. Taka mała uciążliwość podczas codziennej eksploatacji.

Audi A3 1.4 TSI g-tron - nieduży zasięg, ale przejechanie 100 km średnio kosztuje 18,41 zł

Zasilane gazem CNG Audi okazało się przyjazne. Jeden z testujących zwrócił co prawda uwagę na nieco gorszą kulturę pracy silnika 1.4 TFSI, inni wytykali zaś niższą moc niż w wersjach zasilanych wyłącznie benzyną. Przeważały jednak pozytywne opinie: 110 KM wystarcza podczas normalnej jazdy, mocy brakowało tylko w kilku sytuacjach. Podczas ruszania skrzynia S-tronic wykazywała tendencję do szarpania, zwłaszcza tuż po uruchomieniu silnika przez start-stop. W trybie Eco zjawisko było znacznie mniej dokuczliwe.

Siedzenia, zawieszenie, wyciszenie kabiny – A3 świetnie sprawdza się w roli samochodu na autostrady. Pod jednym warunkiem: kierowca musi pogodzić się z o wiele częstszymi postojami na stacji paliw niż normalnie. Gazu, w zależności od temperamentu kierowcy, wystarczało bowiem na od 150 do 300 km.

Po wyczerpaniu 14,4-kilogramowego zbiornika silnik automatycznie przełącza się na benzynę. To może najpierw benzyna, a potem gaz? Nie da się. Audi A3 g-tron najpierw musi zużyć cały zapas CNG, a potem wspomaga się benzyną. W sumie daje to zasięg blisko 900 km – sporo. To skąd te częstsze postoje na stacji? Odpowiedź jest prosta. Otóż jazda na gazie okazuje się na tyle tania, że większość testujących wolała – w miarę możliwości – częściej tankować CNG niż korzystać z droższej benzyny. Dlatego też na CNG przejechaliśmy ok. 60 tys. km.

Średnie spalanie gazu wyniosło 5,58 m3 na 100 km, czyli o ok. 20 proc. więcej od tego, co podaje producent. Ile więc w sumie kosztowało nas pokonanie 100 tys. km? 4158 m3 gazu i 2487 l benzyny, czyli 24 539 zł. Dla porównania: w przypadku VW Golfa z silnikiem 1.4 TSI, który średnio spala 7,3 l/100 km (dane testowe), przejechanie identycznego dystansu oznaczałoby wydatek 31 755 zł.

Różnica na korzyść wersji CNG byłaby jeszcze większa, gdyby stacji było więcej. Tak jak już wspomnieliśmy, w Polsce jest ich bardzo mało, w Niemczech – nieporównywalnie więcej. Rozbudowaną sieć CNG znajdziecie jeszcze w Austrii i Szwajcarii oraz we Włoszech. Pamiętajcie też o tym, że tylko niektóre stacje są czynne całą dobę, a sama procedura tankowania – bardziej skomplikowana i czasochłonna niż w przypadku samochodu zasilanego tradycyjnym paliwem.

Audi A3 1.4 TSI g-tron - gdyby zbiornik był większy...

Rozwiązaniem mógłby być większy zbiornik CNG. Na taki mogą na razie liczyć kupujący najnowsze A4/A5 g-tron – 19 kg (25,84 m3). Taka pojemność w połączeniu z benzyniakiem 2.0 pozwala oczekiwać samochodu bardziej przydatnego w codziennej eksploatacji. Na razie fakty są takie, że nasze białe A3 g-tron w czasie trwania testu ani razu nas nie zawiodło, nie popsuło się dosłownie nic. Raz posłuszeństwa odmówił pilot centralnego zamka, ale nie ma się co dziwić – został wykąpany w morzu. Końcowa ocena 6+ oznacza, że A3 g-tron trafia na szczyt naszego zestawienia aut długodystansowych.

Niezbyt obszerne wnętrze, wersja g-tron ma mniejszy bagażnik niż klasyczna.
Niezbyt obszerne wnętrze, wersja g-tron ma mniejszy bagażnik niż klasyczna.Auto Bild

Historia Audi A3

2012:

Debiut 3. generacji Audi A3 (salon w Genewie). Początkowo auto oferowano w wersji 3d – Sportbacka (5d) zaprezentowano pod koniec roku.

2013:

Pojawiła się odmiana g-tron

2016:

W kwietniu kompakt Audi przeszedł lifting. Nowe są reflektory i tylne światła, poszerzono atrapę chłodnicy. Zmiany w kabinie.

Audi A3 1.4 TSI g-tron - pomiary osiągów:

Pomiary na początku i pod koniec testu były niemal identyczne

Pomiary osiągów Początek testu Koniec testu
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 10,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,3 s 18,1 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,0 s 5,9 s
Elastyczność 80-120 km/h 8,0 s 7,9 s
Droga hamowania 100 km/h (zimne) 36,9 m 37,2 m
Droga hamowania 100 km/h (ciepłe) 35,2 m 36,7 m
Hałas w kabinie 50 km/h 56 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie 100 km/h 63 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie 130 km/h 70 dB (A) 67 dB (A)
Śr. zużycie CNG na odcinku testowym (emisja CO2) 5,58 m3/100 km (108 g/km) 5,58 m3/100 km (108 g/km)
Pomiar mocy* 82,6 kW/112,3 KM
Śr. zużycie CNG wg ECE (emisja CO2)* 5,44 m3/100 km (105,6 g/km)
*pomiar mocy i spalania przeprowadzono w Dekra Technology Center Klettwitz

Audi A3 1.4 TSI g-tron - koszty na dystansie 100 tys. km:

Koszty A3 1.4 TSI G-tron
Przejechane kilometry 100 000 km
Ubezpieczenie 6450 zł
Paliwo: 4158 m3 CNG (3,30 zł za litr) 13 721 zł
Paliwo: 2487 l LO95 (4,35 zł za litr) 10 818 zł
6,0 l oleju silnikowego na dolewkę 450 zł
Opony letnie: 1 kpl. Dunlop Sport Maxx RT 225/45 R 17 Y 1840 zł
Opony zimowe: 1 kpl. Michelin Alpin A4 205/50 R 17 H 2380 zł
Przegląd 15 000 km 903 zł
Przegląd 30 000 km 1457 zł
Przegląd 45 000 km 1472 zł
Przegląd 60 000 km 2148 zł
Przegląd 75 000 km 1453 zł
Przegląd 90 000 km 1121 zł
Łącznie koszty przeglądów 8 554,00 zł
Cena bazowa auta w Niemczech (2015 r.) 28 950 euro
Obecna wartość 81 320 zł
Utrata wartości 35 270 zł
Koszty łączne po 100 000 km 44 213 zł
Koszt 1 km 0,44 zł
Koszt 1 km z utratą wartości 0,79 zł

Audi A3 1.4 TSI g-tron - dane techniczne:

Wersja A3 1.4 TSI G-tron
Rodzaj t.benz. R4/16
Pojemność silnika 1395 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 74,5 x 80 mm
Napęd rozrządu pasek
Moc maksymalna 110 KM/4800 obr./min
Maks. moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna 197 km/h
Skrzynia biegów aut. 7
Napęd przedni
Długość/szerokość/wysokość 4313/1785/1426 mm
Rozstaw osi 2637 mm
Masa własna (rzeczywista)/ładowność 1389/411 kg
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./tarczowe
Dop. masa przyczepy: bez hamul./z hamul. 660/1300 kg
Pojemność zbiorników paliwa: gaz/benz. 14,4 kg CNG/50 l
Ogumienie (seryjne) 205/55 R 16

Naszym zdaniem: to Audi miło nas zaskoczyło

Musimy przyznać, że nasz sprawdzian okazał się bułką z masłem dla białej „A-trójki” zasilanej CNG. Samochód wypadł wręcz rewelacyjnie – nie pamiętam, kiedy ostatnio mieliśmy do czynienia z tak dobrym modelem z Ingolstadt. Kompakt Audi był zawsze gotowy do jazdy, okazał się tani w eksploatacji i nikomu nie działał na nerwy. Także rozbiórkę na części zaliczył celująco. Mimo to sensowność zakupu A3 na CNG jest wątpliwa, szczególnie w polskich realiach, kiedy stacji do tankowania mamy jak na lekarstwo. Ale to przecież nie wina samochodu.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków