50 lat temu powstał ostatni egzemplarz jednej z największych legend brytyjskiej motoryzacji: Jaguara E-Type'a, którym zachwycał się sam Enzo Ferrari. Pół wieku później ten sam los spotkał jego duchowego następcę, czyli Jaguara F-Type.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOstatni egzemplarz Jaguara F-Type nosi barwy nawiązujące do ostatniego E-Type'a. Z zewnątrz lakier Giola Green, wewnątrz skórzana tapicerka Tan Windsor, do tego czarny składany dach. Bo ostatni F-Type to wersja cabrio. I to w wariancie z 5-litrowym V8. To najprawdopodobniej ostatni masowo produkowany spalinowy kabriolet (i coupe) w historii Jaguara. Dlaczego?
Przeczytaj także: Pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO
Jaguar F-Type może być ostatnim spalinowym coupe (i cabrio) tej marki
Jaguar szykuje się na największą rewolucję w swojej historii, czyli przejście na elektromobilność. Choć elektryczny Jaguar I-Pace powstaje od 2016 r., to brytyjska firma dopiero za rok poszerzy gamę modeli z takim napędem. Pierwszy z nich pojawi się w 2025 r. i będzie 4-drzwiowym gran turismo. A to może oznaczać, że Jaguar już nigdy nie przedstawi masowo produkowanego spalinowego coupe i kabrioleta.
Jaguar F-Type zadebiutował w 2012 r. podczas salonu samochodowego w Paryżu. Procedura startowa była dość nietypowa, ponieważ na rynku najpierw pojawiła się wersja cabrio. Dopiero w 2013 r., podczas targów w Los Angeles, poznaliśmy odmianę coupe.
F-Type był pierwszym 2-osobowym sportowym Jaguarem po blisko 40-letniej przerwie. Samochód od początku olśniewał designem, a po modernizacji w 2019 r. wypiękniał jeszcze bardziej, porzucając zachodzące na szczyt błotników reflektory i zastępując je poziomymi lampami.
Łącznie powstało 87 tys. 731 sztuk Jaguara F-Type, a ostatni kabriolet i finalne coupe trafiły do kolekcji Jaguar Heritage. Dla porównania: w latach 1961-1974 powstało 72 tys. 528 legendarnych Jaguarów E-Type. Z drugiej strony pół wieku temu Jag miał jeszcze większy rozmach, ponieważ ostatniego E-Type'a wyprodukowano w 12-cylindrowej wersji.
Przeczytaj także: Szok na polskim rynku nowych aut. MG popularniejsze od Opla
Koniec produkcji Jaguara F-Type nie oznacza, że samochód natychmiast zniknie z oferty. Jaguar deklaruje, że jego piękność będzie dostępna jeszcze na początku 2025 r. W Polsce nadal są oferowane także dwa inne Jaguary, których produkcję niedawno zakończono: XE (klasa średnia) i XF (klasa wyższa).