Logo

Niesamowity wzrost importu używanych aut do Polski. Jedno źródło zaczyna robić furorę

  • W pierwszej dziesiątce najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych z importu jest tylko jeden SUV. W Top 15 — zaledwie dwa
  • Spada zainteresowanie używanymi importowanymi dieslami
  • Dwie najchętniej importowane francuskie marki samochodów łącznie uzyskały gorszy wynik niż jedna amerykańska
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Najświeższy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar aż wali po głowie wielkimi liczbami. Od stycznia do maja 2024 r. zarejestrowano w Polsce aż 402 tys. 682 używane samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 t, które wcześniej sprowadzono z zagranicy. W porównaniu z tym samym okresem 2023 r. oznacza to wzrost aż o 26,1 proc. (w przypadku osobówek) i o 30,3 proc. (dla dostawczaków). Tylko w maju 2024 r. liczba rejestracji importowanych używanych samochodów sięgnęła w Polsce 78 tys. 883 sztuk. To jednak dopiero początek korowodu sensacji rynku wtórnego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Maj okazał się aż 11. z rzędu miesiącem wzrostów. Samar szacuje, że jak tak dalej pójdzie, to w całym 2024 r. zostanie zarejestrowanych w Polsce od 880 do 910 tys. importowanych aut z drugiej ręki. Tak jest, prawie milion używanych samochodów. I żeby jeszcze nie były tak stare...

Przeczytaj także: Szok na polskim rynku nowych aut. MG popularniejsze od Opla, dominacja Toyoty słabnie, a co 4. auto jest premium

Auta używane z importu: średni wiek, najpopularniejsze silniki

W okresie styczeń-maj 2024 r. średnia wieku rejestrowanych w Polsce używanych aut osobowych sprowadzonych z zagranicy wynosiła aż 12,3 roku, co przy takiej skali importu oznacza, że musiało do nas trafić sporo ok. 20-letnich pojazdów. Statystycznie najstarsze były samochody z silnikami benzynowymi (średnio 12,9 roku), minimalnie młodsze okazały się diesle (11,5 roku), zaś średnia wieku dla elektryków to zaledwie pięć lat, ale w końcu elektromobilność to dość świeża sprawa.

Przeczytaj także: Jeździłem Omodą 5, chińskim SUV-em coupe za niecałe 130 tys. zł. Jednego jestem pewien

Między styczniem a majem 2024 r. największy udział w liczbie rejestracji importowanych używanych osobówek mają auta z silnikami benzynowymi: 57,5 proc. Elektryki stanowią marginalne 0,6 proc. — oznacza to, że taki napęd ma zaledwie co 167. samochód z drugiej ręki trafiający do Polski. Udział pojazdów z silnikiem Diesla wynosi 41,8 proc. i spada: przez pięć pierwszych miesięcy 2024 r. o 1,3 pkt. proc.

Przeczytaj także: Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Auta używane z importu: skąd trafiają do Polski

Z danych Samaru wynika, że aż 52,3 proc. zarejestrowanych używanych aut osobowych i dostawczych pochodziło z Niemiec. Oto czołowa dziesiątka największych źródeł importu w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. Na znaczeniu zyskuje zwłaszcza jedno państwo. I to bardzo odległe.

  1. 1
    Niemcy: 209 tys. 231 sztuk (+24,9 proc.)
  2. 2
    Francja: 42 tys. 436 sztuk (+7,8 proc.)
  3. 3
    Belgia: 30 tys. 58 sztuk (+37,3 proc.)
  4. 4
    Stany Zjednoczone: 26 tys. 400 sztuk (+71,3 proc.)
  5. 5
    Holandia: 20 tys. 177 sztuk (+13,6 proc.)
  6. 6
    Włochy: 12 tys. 890 sztuk (+44 proc.)
  7. 7
    Szwecja: 10 tys. 945 sztuk (+14,4 proc.)
  8. 8
    Dania: 10 tys. 875 sztuk (+35,3 proc.)
  9. 9
    Austria: 9755 sztuk (+23,5 proc.)
  10. 10
    Szwajcaria: 9379 sztuk (+19,8 proc.)

Stany Zjednoczone zanotowały aż przeszło 71-proc. wzrost. USA już wyprzedziły Holandię i niewiele brakuje im do Top 3.

W Top 20 tylko dwa państwa miały jedynie jednocyfrowy wzrost: to Francja (+7,8 proc.) i Norwegia (+8,2 proc.). Nieźle za to rośnie — bo aż o prawie 37 proc. — import z tak dalekiego kraju, jak Japonia (757 samochodów). A które marki i modele Polacy lubią najbardziej?

Auta używane z importu: najpopularniejsze marki

Oto Top 10 najpopularniejszych marek używanych osobowych aut z importu i liczba ich rejestracji w Polsce w okresie styczeń-maj 2024 r.

  1. 1
    VW: 36 tys. 242 sztuki
  2. 2
    Ford: 34 tys. 792 sztuki
  3. 3
    Opel: 33 tys. 688 sztuk
  4. 4
    Audi: 30 tys. 483 sztuk
  5. 5
    BMW: 23 tys. 545 sztuk
  6. 6
    Renault: 17 tys. 525 sztuk
  7. 7
    Mercedes: 17 tys. 214 sztuk
  8. 8
    Peugeot: 17 tys. 57 sztuk
  9. 9
    Hyundai: 15 tys. 538 sztuk
  10. 10
    Toyota: 14 tys. 147 sztuk

Pierwszy szok: Toyota dopiero na 10. miejscu. Dopiero, bo ta japońska marka zdominowała rynek nowych aut w Polsce. W okresie styczeń-maj 2024 r. jej udział w pierwszych rejestracjach samochodów w naszym kraju wyniósł aż 19,6 proc. Udział Toyoty na rynku wtórnym to zaś marne 3,9 proc.

Podobnie jest ze Skodą. Ten drugi gracz rynku nowych aut w rankingu popularności używanych samochodów nie jest nawet w Top 10 (zajmuje 14. miejsce). O ile udział Skody w pierwszych rejestracjach wyniósł 11,3 proc., o tyle w rejestracjach używanych importowanych aut zaledwie 3,2 proc.

Audi A4: najczęściej rejestrowane w Polsce importowane używane auto premium w okresie styczeń-maj 2024 r. (na zdjęciu generacja B8 z lat 2007-2015)
Audi A4: najczęściej rejestrowane w Polsce importowane używane auto premium w okresie styczeń-maj 2024 r. (na zdjęciu generacja B8 z lat 2007-2015)Audi

Mało tego, pod względem liczby rejestracji używanych importowanych samochodów osobowych w okresie styczeń-maj 2024 r. Skoda była przeszło 2,5 raza gorsza od Audi.

Audi w ogóle wiedzie się rewelacyjnie. Marka z Ingolstadt utrzymuje sporą przewagę nad BMW i odnotowała blisko 2-krotnie lepszy wynik od Mercedesa. Co więcej, Audi miało większą liczbę rejestracji niż dwie najpopularniejsze marki azjatyckie — czyli Hyundai i Toyota — razem wzięte.

Z kolei dwaj czołowi gracze z Francji (Renault i Peugeot) łącznie zanotowali mniej rejestracji od Forda.

Auta używane z importu: najpopularniejsze modele

Pora na Top 10 najpopularniejszych używanych osobowych modeli z importu (po dwukropku liczba rejestracji w Polsce w okresie styczeń-maj 2024 r.)

  1. 1
    Opel Astra: 10 tys. 264 sztuk
  2. 2
    VW Golf: 9664 sztuk
  3. 3
    Audi A4: 9228 sztuk
  4. 4
    BMW serii 3: 7515 sztuk
  5. 5
    Ford Focus: 6811 sztuk
  6. 6
    Audi A3: 6043 sztuk
  7. 7
    VW Passat: 5937 sztuk
  8. 8
    Nissan Qashqai: 5443 sztuk
  9. 9
    Opel Corsa: 5394 sztuk
  10. 10
    Ford Fiesta: 5380 sztuk

Jak widać, w czołowej dziesiątce jest tylko jeden SUV (Nissan Qashqai), a w Top 15 mamy jeszcze tylko Forda Kugę (13. miejsce). Ich łączna liczba rejestracji jest tylko o 90 sztuk większa od Opla Astry.

W klasie średniej niesamowitą przewagę ma Audi A4. Łączna liczba rejestracji VW Passata (7. miejsce) i Forda Mondeo (14. lokata) jest jedynie o 1218 sztuk wyższa niż modelu z czterema pierścieniami.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium