Północny wylot i wjazd do Warszawy. To odwieczne wąskie gardło i wielogodzinne korki dla wszystkich mieszkających w miejscowościach podwarszawskich, codziennie dojeżdżających do pracy, ruchu tranzytowego i miejskiego — powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Możliwe, że już w najbliższych latach ta sytuacja ulegnie diametralnej zmianie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

GDDKiA szuka chętnego, który zaprojektuje północny wlot S7 do stolicy

Wypowiedź szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest nawiązaniem do rozpoczęcia prac, które mają zakończyć się budową i oddaniem do ruchu ostatniego odcinka drogi krajowej DK7. Na początek GDDKiA szuka wykonawcy, który zaprojektuje nowy przebieg 12,9-kilometrowego fragmentu docelowej drogi ekspresowej pomiędzy Kiełpinem a trasą Armii Krajowej (droga S8) w Warszawie.

Generalna dyrekcja przekazała już do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu rozpoczynające postępowanie przetargowe. Zadaniem zwycięzcy przetargu będzie opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Termin składania ofert wyznaczono na 20 listopada br., a umowa — w przypadku braku odwołań — ma zostać podpisana w I kwartale 2024 r.

Droga S7: wykonawca zbuduje dwa tunele i cztery węzły

Przyszła droga ekspresowa S7 będzie miała dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich, a w niektórych miejscach nawet cztery. Ponadto zostaną wybudowane dwa tunele — na Bielanach o długości ok. 1 km oraz na Bemowie o długości ok. 1,1 km — a także cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka i Warszawa Północ, gdzie S7 połączy się z trasą Armii Krajowej S8. Oprócz tego powstaną m.in. wiadukty, przejścia podziemne i kładki pieszo-rowerowe.

GDDKiA wyjaśnia, że do prac budowlanych będzie można przystąpić po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Ich wykonawca zostanie wybrany w oddzielnym przetargu.

Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów będą mogli korzystać w 2025 r. — informuje GDDKiA.