- Rynek samochodów typu kombi kurczy się z powodu stale rosnącej popularności SUV-ów
- Kia Sportage to najpopularniejszy nowy SUV w Polsce, w bazowej wersji a "automatem" kosztuje 148,5 tys. złotych
- Klasyczne kompaktowe kombi można kupić znacznie taniej. Można kupić także hybrydy, a w promocji nawet pewnego plug-ina
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Punkt odniesienia stanowi Kia Sportage, która od dłuższego czasu okupuje wysokie miejsca w rankingu top 10 modeli na polskim rynku. W tym roku to czwarty pod względem popularności nowy samochód osobowy — 11 tys. 738 rejestracji w okresie od stycznia do października 2025. Co interesujące, w październiku był to najchętniej wybierany model wśród osób prywatnych (712 rejestracji), mający dużą przewagę nad Toyotą C-HR.
Ile kosztuje koreański hit? Cennik kompaktowego Sportage’a z 591-litrowym bagażnikiem otwiera kwota 135,5 tys. złotych w przypadku bazowej wersji wyposażenia M ze 150-konnym silnikiem 1.6 T-GDI, ręczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Pełna hybryda (HEV) o mocy 239 KM ma w standardzie "automat", ale kosztuje już nieco ponad 165 tys. Zdecydujmy się więc na czysto spalinowy wariant, ale z dwusprzęgłową skrzynią i bogatszym wyposażeniem (wersja L) za 148,5 tys. złotych.
Z sumą do 150 tys. złotych zacząłem rozglądać się po rynku w poszukiwania kompaktowego kombi z silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów. A może starczy na pełną hybrydę? Przekonamy się. To spora kwota, ale nie tak duża, żeby można było przebierać w propozycjach. Z drugiej strony jest wystarczająca, żeby skonfigurować komfortowy i dość duży samochód, który nie będzie wyglądał jak flotówka dla handlowca. Wybór wcale nie jest taki mały. Przeważają modele dużych koncernów, które mają po kilka marek.
Sprawdziłem oferty samochodów z roku produkcji 2025, ceny zbierałem w listopadzie. Kolejność wynika z przynależności marek do poszczególnych koncernów.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: Ford Focus w ofercie "last minute"
Pierwsze kombi pochodzi od Forda. Co prawda produkcja Focusa właśnie się zakończyła, jednak dilerzy mają swoje zapasy. Auto można kupić w promocyjnej cenie, w dodatku od ręki, ale oferta jest ograniczona. W założonej kwocie dostaniemy kombi z trzycylindrowym silnikiem 1.0 EcoBoost, ale w mocniejszej wersji 155-konnej, który współpracuje z 7-stopniowym, dwusprzęgłowym "automatem" Powershift. Turbodoładowaną jednostkę spalinową wspomagana układ miękkiej hybrydy. Auto przyspiesza do 100 km na godz. w zasie 8,6 sekundy.
Za niewiele ponad 126 tys. złotych dostępna jest nieźle wyposażona wersja Titanium X. Za dodatkowe 2 tys. złotych dostępne są warianty ST Line ze sportowym pakietem stylizacyjnym lub Active X o outdoorowym charakterze (inaczej zestrojone zawieszenie, prześwit wyższy o 3 cm). Standardowa pojemność bagażnika Focusa kombi wynosi 635 litrów.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: Kia Ceed również z "outletu"
Podobna sytuacja jak w przypadku Forda Focusa: Kia Ceed również nie jest już produkowana, jednak można kupić ostatnie nowe egzemplarze z salonu. W tym przypadku otrzymujemy czterocylindrowy silnik 1.5 T-GDI, który powinien cechować się wyższą kulturą pracy, ale jest nieco słabszy (140 KM) i nie ma miękkiej hybrydy. Skrzynia biegów? Również dwusprzęgłowa. Przyspieszenie 0-100 km na godz. zajmuje 9,9 sekundy
Limitowana wersja Tribute ma wszystkie niezbędne elementy wyposażenia. Kombi w opisywanej specyfikacji można mieć już za niecałe 118 tys. złotych, więc jeszcze taniej niż Focusa. Bagażnik należy do tych większych (625 litrów).
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: druga propozycja z Korei
Bezpośrednią alternatywę stanowi Hyundai i30, który występuje w ciągłej sprzedaży. To bliźniacza konstrukcja z Kią Ceed, ale inaczej opakowana. Również możesz wybrać silnik 1.5 T-GDI 140 KM ze skrzynią 7DCT, z tym że w modelu po liftingu jest on wyposażony w system miękkiej hybrydy z instalacją 48 V. To plus, bo powinno być przyjemniej i oszczędniej.
Cena jest jednak wyższa od Kii — opisywany i30 Wagon w pośredniej wersji Smart kosztuje w promocji od 125,5 tys. złotych. W wersji MHEV kombi ma mniejszy bagażnik — 493 zamiast 602 litrów.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: Opel Astra Sports Tourer
Po ofertach z Korei zaglądamy do koncernu Stellantis. W segmencie kompaktowych kombi mamy np. Opla Astrę. Na tym poziomie cenowym do wyboru są silnik 1.2 Turbo z miękką hybrydą lub nawet hybryda typu plug-in (PHEV), ponieważ zastosowano duże obniżki. Pierwszy wariant kosztuje od 120,5 do 135,5 tys. złotych, w zależności od wersji wyposażenia. Ma 145 KM mocy, sześciostopniową skrzynię eDCT oraz całkiem sprawnie przyspiesza: w 9 sekund do 100 km na godz.
W kwocie do 150 tys. złotych zmieści się wspomniana hybryda typu plug-in (PHEV) o mocy systemowej 196 KM. Silnik benzynowy 1.6 Turbo współpracuje z mocnym elektrykiem, który może samodzielnie napędzać auto do 130 km na godz. Akumulator o pojemności 17 kWh powinien wystarczyć na przejechanie około 80 km. Przyspieszenie do "setki" zajmuje tylko 7,7 sekundy. Zakup plug-ina warto przemyśleć, ponieważ kluczowe jest jego regularne ładowanie.
Standardowa pojemność bagażnika Astry Sports Tourer wynosi 597 litrów, w plug-inie do dyspozycji jest 516 litrów.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: może to samo w wydaniu Peugeota?
Peugeot 308 kombi wygląda całkowicie inaczej od Opla Astry (niedługo w salonach pojawi się model po liftingu), ale dzieli z nim rozwiązania techniczne. Układy napędowe są więc identyczne, z tym że kombi pod francuską marką jest sporo droższe. Hybryda plug-in kosztuje powyżej 160 tys. złotych, więc odpada. Zostaje wspomniany trzycylindrowy silnik 1.2 Turbo z układem miękkiej hybrydy i "automatem". Jego ceny oscylują od około 130 do 151 tys. złotych.
145-konne kompaktowe kombi osiąga 100 km na godz. w czasie 8,8 sekundy. Pojemność bagażnika wynosi 608 litrów.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: Seat/Cupra Leon Sportstourer
Docieramy do koncernu Volkswagena. Najpierw dwie hiszpańskie marki, które w segmencie kompaktowych kombi oferują ten sam model — Leona Sportstourer. Nasze kryteria — około 150 KM mocy i automatyczna skrzyna biegów — idealnie spełnia silnik 1.5 e-TSI z DSG, który przyspiesza do "setki" w czasie 8,6 sekundy. Rabaty również są spore: tak skonfigurowany Seat zaczyna się już od 117 tys. 600 złotych (Style). Wariant FR w nieco sportowym stylu kosztuje 130,5 tys. złotych.
Ta sama historia w przypadku Cupry, ale sportowa stylizacja w standardzie, bogatsze wyposażenie i wyższe pozycjonowanie nowej marki sprawiają, że cena takiego Leona kombi to minimum 138 tys. 800 złotych. Uwzględniając promocję, w przeciwnym wypadku trudno byłoby zmieścić się w założonym limicie.
W samochodach otrzymujemy duży bagażnik, jego standardowa pojemność to 620 litrów.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: nie można pominąć Skody Octavii Combi
Jak sytuacja wygląda u Skody? Wyróżniająca się jeszcze większym bagażnikiem (standardowo 640 litrów) Octavia w odmianie kombi ma identyczny 150-konny układ napędowy. Ceny zaczynają się z poziomu podobnego do Seata, czyli od 118 tys. 600 złotych. Bogatsza odmiana Selection to koszt przynajmniej 135,5 tys. Wariant Sportline kosztuje ponad 141 tys., czyli podobnie do Cupry Leon.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: niespodziewanie pojawił się Superb
Przyznam, że to zaskakując propozycja, jednak po dorzuceniu kilkuset złotych do założonego budżetu istnieje możliwość zakupu kombi klasy średniej. Mianowicie Skody Superb z ogromnym bagażnikiem (60 litrów) oraz identycznym napędem, który trafia do kompaktowych kombi marek koncernu VW, czyli silnikiem 1.5 e-TSI ze skrzynią DSG. Oczywiście to zdecydowanie większy i cięższy samochód, więc dynamika będzie gorsza, jednak 9,3 sekundy do 100 km na godz. to przyzwoity wynik. Należy również zdawać sobie sprawę, że mówimy o bazowej wersji wyposażenia Essence.
Cena takiej Skody Superb Combi w obecnej promocji wynosi 150 tys. 600 złotych. Bliźniaczy Volkswagen Passat jest sporo droższy, kosztuje od ponad 157 tys. złotych.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: jest jeszcze Volkswagen Golf Variant
W bogatej ofercie koncernu Volkswagena nie mogło zabraknąć Golfa, który jest nieco tańszy od Cupry, ale sporo droższy od Seata i Skody Octavii. 150-konna wersja 1.5 eTSI mHEV z 7-stopniowym DSG kosztuje w promocji od nieco ponad 134 tys. do ponad 146 tys. złotych. Co ciekawe, w obecnej promocji kombi jest o 8-9 tys. złotych tańsze od hatchbacka.
Przyspieszenie 0-100 km na godz. jest praktycznie takie same jaku u wewnętrznych konkurentów (8,6 sekundy), a standardowa pojemność bagażnika wynosi 611 litrów. Do wyboru, do koloru.
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych: Toyota Corolla z hybrydą HEV
Toyota Corolla to mocny gracz w tym segmencie — numer 1 w rankingu nowych samochodów na polskim rynku. Za tak wysoką sprzedaż odpowiadają jednak zakupy flotowe, m.in. do firm czy na taksówki, jednak wersja kombi to także dobra propozycja dla rodziny.
Jak to w przypadku Toyoty, za napęd odpowiada klasyczna hybryda (HEV). Podstawowa z silnikiem benzynowym 1.8 i skrzynią e-CVT jest 140-konna i kosztuje od 119 tys. złotych. Lepiej wyposażona wersja Style to wydatek przeszło 135 tys. Do ustalonego pułapu można zamówić nawet usportowiony wariant GR Sport za 148 tys.
Druga opcja z silnikiem 2.0 ma moc 178 KM, a jej minimalna cena to nieco ponad 146 tys. złotych. Różnica w dynamice jest znaczna — mocniejsza Corolla przyspiesza do 100 km na godz. w czasie 7,7 sekundy, słabsza potrzebuje na to 9,4 sekundy. Obie powinny zużywać niewielkie ilośc paliwa, szczególnie w mieście. Bagażnik nie jest największy w klasie, ale spory — standardowa pojemność to 596 litrów (581 w mocniejszej wersji).
Jakie nowe kombi do 150 tys. złotych? Opinia
Czy warto wybrać kombi, a nie SUV-a? Wyniki sprzedaży udowadniają, że drugi wariant nadwoziowy cieszy się dużo większym zainteresowaniem. To jednak nie oznacza, że należy od razu skreślić kombi, jeśli szukasz praktycznego lub rodzinnego samochodu. Wśród kompaktowych modeli wybór nadal jest całkiem spory (zdecydowanie gorzej jest w klasie średniej). Ceny są zróżnicowane, ale z reguły znacznie niższe od podwyższonych odpowiedników. Do kwoty 150 tys. złotych można kupić przyzwoicie wyposażone nowe kombi. Korzystając z ofert na wyprzedaży, może być napędzane nawet hybrydą plug-in (standardem w klasie stają się miękkie hybrydy). Jak zawsze wybór zależy od naszych indywidualnych upodobań, potrzeb oraz aktualnej promocji.