• Nadmierna uprzejmość kierowcy wobec pieszego czasem może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji
  • Nieustąpienie pieszemu, który ma pierwszeństwo, to wykroczenie karane mandatem 1500 zł i wysoką liczbą punktów karnych.
  • Nie każdy kierowca i nie wszyscy piesi wiedzą, od którego momentu pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem

Pieszy ubrany w kamizelkę odblaskową był już na przejściu. Kierowca ciężarówki, który nadjeżdżał z jego prawej strony, jednak nie zwalniał – zagapił się albo zamyślił, nie widział pieszego. Cała sytuacja rozgrywała się na oczach (a także w oku kamery) inspektorów CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). Kierowca ciężarówki nie zatrzymał się, niemal przejechał pieszemu "po butach". Gdy poniewczasie zorientował się w sytuacji (spowodowanie ewidentnego zagrożenia, obecność samochodu ITD), zatrzymał się kawałek dalej, zdając sobie sprawę z tego, że i tak pojadą za nim. Tak też się stało: załoga radiowozu zawróciła, kierowca został wylegitymowany, a następnie ukarany mandatem w wysokości 1500 zł. Dodatkowo "zarobił" 15 punktów karnych.

Wykroczenie kierowcy ciężarówki nie budzi najmniejszych wątpliwości. Warto jednak zwrócić uwagę także na zachowanie załogi CANARD-u. Czy było ono do końca przemyślane?

Kiedy należy ustąpić pieszemu i czy nadgorliwość zawsze ma sens?

Na nagraniu udostępnionym przez GITD widać dobrze, że pieszy nie próbował za wszelką cenę wejść na przejście, nie chciał jakkolwiek zmusić kierowców do ustąpienia mu pierwszeństwa, nie spieszył się – czekał. Czekał być może na dogodny moment, gdy będzie mógł przejść przez jezdnię, korzystając z bezpiecznej luki pomiędzy przejeżdżającymi samochodami. Na widok pieszego stojącego na chodniku kierowca radiowozu CANARD zatrzymał się, a pieszy, korzystając z uprzejmości kierowcy, wszedł na przejście.

Warto to podkreślić: kierowca w tej sytuacji nie miał obowiązku zatrzymać się – to był jego wybór. Przepis, który o tym mówi, brzmi następująco:

Z tego przepisu wprost wynika, że, po pierwsze, pieszy nabywa pierwszeństwo nie w chwili oczekiwania przed przejściem, a dopiero, gdy na nie wchodzi. Po drugie, pieszy i tak zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w czasie przechodzenia przez jezdnię (co w tym wypadku raczej miało miejsce – dzięki temu pieszy wciąż żyje).

Dyskusyjne jest natomiast zachowanie kierowcy radiowozu: owszem, uprzejmość wobec pieszych to bardzo miła rzecz, jednak takie zachowanie kończy się nierzadko wypadkiem spowodowanym przez innych kierowców. Na drogach dwupasmowych do tragicznych wypadków dochodzi, gdy jeden kierowca zatrzymuje się, by wpuścić na przejście pieszego, a drugi wbrew obowiązkowi nie zatrzymuje się – dochodzi do potrącenia pieszego wychodzącego zza pojazdu, który się zatrzymał. W sytuacji jak na filmie zatrzymanie się jednego kierowcy przed przejściem może być zaskoczeniem dla tych kierowców, którzy zbliżają się z naprzeciwka.

Nie umniejszając winy kierowcy ciężarówki, która jest bezsprzeczna, warto pamiętać w takich sytuacjach, aby jednak – zachęcając pieszego swoim zatrzymaniem do wejścia na jezdnię, wcześniej rozejrzeć się, czy na pewno będzie to dla niego bezpieczne. A już z całą pewnością nie warto bez potrzeby (gdy pieszy w bezpiecznej odległości od jezdni spokojnie czeka na dogodną sytuację) gwałtownie hamować przed przejściem – to z kolei grozi tym, że ktoś wjedzie nam w zderzak.

Najpoważniejsze wykroczenia kierowców wobec pieszych to...

Większość wykroczeń kierowców wobec pieszych w nowych taryfikatorach mandatów in punktów karnych wyceniana jest bardzo wysoko – na 1500 zł (za pierwszym razem) oraz od 8 do 15 punktów karnych. Najpoważniejsze wykroczenia wobec pieszych to (w nawiasach wysokość mandatu oraz liczba punktów karnych przewidywanych za dane wykroczenie przez taryfikatory):

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście (1500 zł/15 pkt)
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża (1500 zł/12 pkt)
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (1500 zł/15 pkt)
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem (1500 zł/15 pkt)
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni (1500 zł/8 pkt)
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem (1500 zł/10 pkt)
  • Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej (1500 zł/15 pkt)
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania (1500 zł/8 pkt)
  • Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych (1500 zł/8 pkt)