Auto Świat Wiadomości Aktualności Ogromny spadek sprzedaży nowych samochodów w Rosji. Brakuje aut, mocno rosną ceny

Ogromny spadek sprzedaży nowych samochodów w Rosji. Brakuje aut, mocno rosną ceny

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Dawno nie było tak źle na rosyjskim rynku samochodowym. Sprzedaż nowych aut w pierwszym kwartale 2022 r. spadła aż o 62,9 proc.! Okazuje się, przy tym, że nie wszystkie marki ucierpiały. W górę pną się marki chińskie oraz niektóre firmy z Azji i z zachodu.

Produkcja Łady
Tikhomirov Sergey / Shutterstock
Produkcja Łady
  • W Rosji rynek nowych samochodów znacząco zmalał. Niemal wszystkie marki zanotowały ogromne spadki. Rekordzistami są Cadillac (-73,4 proc.), Lexus (-67,4 proc.) oraz Skoda (-47 proc.)
  • W czołówce najchętniej kupowanych aut w Rosji znajdują się: Kia Rio (17 tys. szt.), Łada Vesta (16,2 tys.), Łada Granta (15,1 tys.), Hyundai Solaris (13,8 tys.) i Hyundai Creta (10 tys.)
  • W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedano w Rosji ponad 237 tys. aut marek z rynku masowego i 25,1 tys. samochodów z segmentu premium — to odpowiednio o 29 proc. i 36 proc. mniej niż rok wcześniej
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kupno samochodu w Rosji staje się sporym wyzwaniem po rozpoczęciu agresji na Ukrainę. Kurczą się zapasy nowych egzemplarzy u dealerów. W przypadku większości marek trudno obecnie o jakiekolwiek dostawy w sytuacji wstrzymania lokalnej produkcji oraz importu z zagranicy. Nie dziwi zatem, że w rosyjskich mediach wspomina się o tzw. irańskim scenariuszu, czyli zapaści lokalnego rynku po wprowadzeniu zachodnich sankcji gospodarczych. Nie brak także doniesień o ogromnych podwyżkach cen (jedną z rekordzistek jest Łada Largus, której ceny w ciągu trzech miesięcy podniesiono niemal o 50 proc.) i krachu na rynku kredytów samochodowych (spadek aż o 91 proc. na rynku nowych pojazdów i 62 proc. na rynku aut używanych).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na rynku tzw. marek masowych coraz lepiej radzą sobie producenci samochodów z Chin. Choć wspólnie z Chevroletem, Mitsubishi i Oplem notują imponujące wzrosty (nawet o kilkaset proc.), to jednak ich udziały wciąż są dość skromne. W Rosji najlepiej radzi sobie Haval z wynikiem ponad 8 tys. sprzedanych aut. Daleko mu jednak do czołówki, czyli Łady (ponad 52 tys. samochodów) oraz Kii (ponad 33 tys. egz.). Jeśli jednak chiński producent dalej będzie się tak piąć w górę, to szybko wyprzedzi m.in. Skodę czy Volkswagena, które wstrzymały produkcję swoich modeli w rosyjskich zakładach.

Sprzedaż nowych samochodów w Rosji w pierwszym kwartale 2022 r. – rynek masowy (dane Autostat)

MarkaSprzedaż Zmiana względem 2021 r.
Exeed2312+344,6 proc.
Chevrolet266+209,3 proc.
Geely5543+58,8 proc.
GAC156+34,5 proc.
Opel354+30,6 proc.
Haval8311+26,7 proc.
Mitsubishi5747+12,0 proc.
Changan1277+11,7 proc.
Chery6225-1,3 proc.
FAW493-5,7 proc.
Citroen811-6,8 proc.
UAZ5215-7,1 proc.
Honda268-18,5 proc.
Nissan11 145-18,8 proc.
Peugeot1272-21,7 proc.
Hyundai30 026-25,2 proc.
Renault22 392-26,3 proc.
Toyota16 925-27,2 proc.
Mazda5394-33,0 proc.
Kia33 658-34,8 proc.
Lada52 712-37,2 proc.
Volkswagen12 383-43,7 proc.
Subaru887-44,6 proc.
Suzuki1083-46,0 proc.
Skoda12 081-47,0 proc.

Ogromne spadki notuje większość firm. Cały rynek samochodów popularnych marek pikuje (aż o 29 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Najbardziej ucierpiały nie tylko zachodnie koncerny (Skoda o 47 proc. a Volkswagen o 43,7 proc.), ale także rosyjska Łada (sprzedaż aż o 37.2 proc. w dół). Łącznie sprzedano 237 tys. pojazdów, co oznacza ponad 90 proc. w rynku nowych aut w Federacji Rosyjskiej. Pozostałe niecałe 10 proc. należy do segmentu premium, który skurczył się aż o 36 proc.

Sprzedaż nowych samochodów w Rosji w pierwszym kwartale 2022 r. – rynek masowy (dane Autostat)

MarkaSprzedaż Zmiana względem 2021 r.
Infiniti589+13,7 proc.
Jaguar95+10,5 proc.
Genesis494+4,7 proc.
Jeep319-11,4 proc.
Volvo1519-15,6 proc.
BMW8414-22,7 proc.
Mini510-27,9 proc.
Porsche1135-30,4 proc.
Land Rover980-39,1 proc.
Mercedes6919-39,3 proc.
Audi2357-42,7 proc.
Lexus1676-67,4 proc.
Cadillac162-73,4 proc.

Znamienne, że nie wszyscy tracą w klasie premium w Rosji. Więcej chętnych na nowe auta znaleźli dealerzy Infiniti (+13,7 proc.), Jaguara (+10,5 proc.) oraz koreańskiego Genesisa (+4,7 proc.). O ogromnym kryzysie można zaś mówić w przypadku takich firm jak Cadillac i Lexus, które odnotowały ogromny spadek zainteresowania. Sprzedaż spadła bowiem odpowiednio o 73,4 proc. i 67,4 proc.

Mocno lecą w dół także statystyki liderów rosyjskiego rynku premium, czyli niemieckiej trójcy: BMW (-22,7 proc.), Mercedesa (-39,3 proc.) oraz Audi (-42,7 proc.). Kolejność marek nie jest przy tym przypadkowa. To BMW sprzedaje więcej od swoich rywali. I to na tyle, że jako jedyna marka z segmentu premium zmieściła się na liście TOP 10 w Rosji w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2022 r. Czy utrzyma swoją pozycję w kolejnych miesiącach? Śmiemy wątpić.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków