- W Rosji rynek nowych samochodów znacząco zmalał. Niemal wszystkie marki zanotowały ogromne spadki. Rekordzistami są Cadillac (-73,4 proc.), Lexus (-67,4 proc.) oraz Skoda (-47 proc.)
- W czołówce najchętniej kupowanych aut w Rosji znajdują się: Kia Rio (17 tys. szt.), Łada Vesta (16,2 tys.), Łada Granta (15,1 tys.), Hyundai Solaris (13,8 tys.) i Hyundai Creta (10 tys.)
- W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedano w Rosji ponad 237 tys. aut marek z rynku masowego i 25,1 tys. samochodów z segmentu premium — to odpowiednio o 29 proc. i 36 proc. mniej niż rok wcześniej
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Kupno samochodu w Rosji staje się sporym wyzwaniem po rozpoczęciu agresji na Ukrainę. Kurczą się zapasy nowych egzemplarzy u dealerów. W przypadku większości marek trudno obecnie o jakiekolwiek dostawy w sytuacji wstrzymania lokalnej produkcji oraz importu z zagranicy. Nie dziwi zatem, że w rosyjskich mediach wspomina się o tzw. irańskim scenariuszu, czyli zapaści lokalnego rynku po wprowadzeniu zachodnich sankcji gospodarczych. Nie brak także doniesień o ogromnych podwyżkach cen (jedną z rekordzistek jest Łada Largus, której ceny w ciągu trzech miesięcy podniesiono niemal o 50 proc.) i krachu na rynku kredytów samochodowych (spadek aż o 91 proc. na rynku nowych pojazdów i 62 proc. na rynku aut używanych).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Na rynku tzw. marek masowych coraz lepiej radzą sobie producenci samochodów z Chin. Choć wspólnie z Chevroletem, Mitsubishi i Oplem notują imponujące wzrosty (nawet o kilkaset proc.), to jednak ich udziały wciąż są dość skromne. W Rosji najlepiej radzi sobie Haval z wynikiem ponad 8 tys. sprzedanych aut. Daleko mu jednak do czołówki, czyli Łady (ponad 52 tys. samochodów) oraz Kii (ponad 33 tys. egz.). Jeśli jednak chiński producent dalej będzie się tak piąć w górę, to szybko wyprzedzi m.in. Skodę czy Volkswagena, które wstrzymały produkcję swoich modeli w rosyjskich zakładach.
Sprzedaż nowych samochodów w Rosji w pierwszym kwartale 2022 r. – rynek masowy (dane Autostat)
Marka | Sprzedaż | Zmiana względem 2021 r. |
Exeed | 2312 | +344,6 proc. |
Chevrolet | 266 | +209,3 proc. |
Geely | 5543 | +58,8 proc. |
GAC | 156 | +34,5 proc. |
Opel | 354 | +30,6 proc. |
Haval | 8311 | +26,7 proc. |
Mitsubishi | 5747 | +12,0 proc. |
Changan | 1277 | +11,7 proc. |
Chery | 6225 | -1,3 proc. |
FAW | 493 | -5,7 proc. |
Citroen | 811 | -6,8 proc. |
UAZ | 5215 | -7,1 proc. |
Honda | 268 | -18,5 proc. |
Nissan | 11 145 | -18,8 proc. |
Peugeot | 1272 | -21,7 proc. |
Hyundai | 30 026 | -25,2 proc. |
Renault | 22 392 | -26,3 proc. |
Toyota | 16 925 | -27,2 proc. |
Mazda | 5394 | -33,0 proc. |
Kia | 33 658 | -34,8 proc. |
Lada | 52 712 | -37,2 proc. |
Volkswagen | 12 383 | -43,7 proc. |
Subaru | 887 | -44,6 proc. |
Suzuki | 1083 | -46,0 proc. |
Skoda | 12 081 | -47,0 proc. |
Ogromne spadki notuje większość firm. Cały rynek samochodów popularnych marek pikuje (aż o 29 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Najbardziej ucierpiały nie tylko zachodnie koncerny (Skoda o 47 proc. a Volkswagen o 43,7 proc.), ale także rosyjska Łada (sprzedaż aż o 37.2 proc. w dół). Łącznie sprzedano 237 tys. pojazdów, co oznacza ponad 90 proc. w rynku nowych aut w Federacji Rosyjskiej. Pozostałe niecałe 10 proc. należy do segmentu premium, który skurczył się aż o 36 proc.
Sprzedaż nowych samochodów w Rosji w pierwszym kwartale 2022 r. – rynek masowy (dane Autostat)
Marka | Sprzedaż | Zmiana względem 2021 r. |
Infiniti | 589 | +13,7 proc. |
Jaguar | 95 | +10,5 proc. |
Genesis | 494 | +4,7 proc. |
Jeep | 319 | -11,4 proc. |
Volvo | 1519 | -15,6 proc. |
BMW | 8414 | -22,7 proc. |
Mini | 510 | -27,9 proc. |
Porsche | 1135 | -30,4 proc. |
Land Rover | 980 | -39,1 proc. |
Mercedes | 6919 | -39,3 proc. |
Audi | 2357 | -42,7 proc. |
Lexus | 1676 | -67,4 proc. |
Cadillac | 162 | -73,4 proc. |
Znamienne, że nie wszyscy tracą w klasie premium w Rosji. Więcej chętnych na nowe auta znaleźli dealerzy Infiniti (+13,7 proc.), Jaguara (+10,5 proc.) oraz koreańskiego Genesisa (+4,7 proc.). O ogromnym kryzysie można zaś mówić w przypadku takich firm jak Cadillac i Lexus, które odnotowały ogromny spadek zainteresowania. Sprzedaż spadła bowiem odpowiednio o 73,4 proc. i 67,4 proc.
Mocno lecą w dół także statystyki liderów rosyjskiego rynku premium, czyli niemieckiej trójcy: BMW (-22,7 proc.), Mercedesa (-39,3 proc.) oraz Audi (-42,7 proc.). Kolejność marek nie jest przy tym przypadkowa. To BMW sprzedaje więcej od swoich rywali. I to na tyle, że jako jedyna marka z segmentu premium zmieściła się na liście TOP 10 w Rosji w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2022 r. Czy utrzyma swoją pozycję w kolejnych miesiącach? Śmiemy wątpić.