• W Rosji rynek nowych samochodów znacząco zmalał. Niemal wszystkie marki zanotowały ogromne spadki. Rekordzistami są Cadillac (-73,4 proc.), Lexus (-67,4 proc.) oraz Skoda (-47 proc.)
  • W czołówce najchętniej kupowanych aut w Rosji znajdują się: Kia Rio (17 tys. szt.), Łada Vesta (16,2 tys.), Łada Granta (15,1 tys.), Hyundai Solaris (13,8 tys.) i Hyundai Creta (10 tys.)
  • W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedano w Rosji ponad 237 tys. aut marek z rynku masowego i 25,1 tys. samochodów z segmentu premium — to odpowiednio o 29 proc. i 36 proc. mniej niż rok wcześniej
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kupno samochodu w Rosji staje się sporym wyzwaniem po rozpoczęciu agresji na Ukrainę. Kurczą się zapasy nowych egzemplarzy u dealerów. W przypadku większości marek trudno obecnie o jakiekolwiek dostawy w sytuacji wstrzymania lokalnej produkcji oraz importu z zagranicy. Nie dziwi zatem, że w rosyjskich mediach wspomina się o tzw. irańskim scenariuszu, czyli zapaści lokalnego rynku po wprowadzeniu zachodnich sankcji gospodarczych. Nie brak także doniesień o ogromnych podwyżkach cen (jedną z rekordzistek jest Łada Largus, której ceny w ciągu trzech miesięcy podniesiono niemal o 50 proc.) i krachu na rynku kredytów samochodowych (spadek aż o 91 proc. na rynku nowych pojazdów i 62 proc. na rynku aut używanych).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Na rynku tzw. marek masowych coraz lepiej radzą sobie producenci samochodów z Chin. Choć wspólnie z Chevroletem, Mitsubishi i Oplem notują imponujące wzrosty (nawet o kilkaset proc.), to jednak ich udziały wciąż są dość skromne. W Rosji najlepiej radzi sobie Haval z wynikiem ponad 8 tys. sprzedanych aut. Daleko mu jednak do czołówki, czyli Łady (ponad 52 tys. samochodów) oraz Kii (ponad 33 tys. egz.). Jeśli jednak chiński producent dalej będzie się tak piąć w górę, to szybko wyprzedzi m.in. Skodę czy Volkswagena, które wstrzymały produkcję swoich modeli w rosyjskich zakładach.

Sprzedaż nowych samochodów w Rosji w pierwszym kwartale 2022 r. – rynek masowy (dane Autostat)

Marka Sprzedaż Zmiana względem 2021 r.
Exeed 2312 +344,6 proc.
Chevrolet 266 +209,3 proc.
Geely 5543 +58,8 proc.
GAC 156 +34,5 proc.
Opel 354 +30,6 proc.
Haval 8311 +26,7 proc.
Mitsubishi 5747 +12,0 proc.
Changan 1277 +11,7 proc.
Chery 6225 -1,3 proc.
FAW 493 -5,7 proc.
Citroen 811 -6,8 proc.
UAZ 5215 -7,1 proc.
Honda 268 -18,5 proc.
Nissan 11 145 -18,8 proc.
Peugeot 1272 -21,7 proc.
Hyundai 30 026 -25,2 proc.
Renault 22 392 -26,3 proc.
Toyota 16 925 -27,2 proc.
Mazda 5394 -33,0 proc.
Kia 33 658 -34,8 proc.
Lada 52 712 -37,2 proc.
Volkswagen 12 383 -43,7 proc.
Subaru 887 -44,6 proc.
Suzuki 1083 -46,0 proc.
Skoda 12 081 -47,0 proc.

Ogromne spadki notuje większość firm. Cały rynek samochodów popularnych marek pikuje (aż o 29 proc. w pierwszym kwartale 2022 r.). Najbardziej ucierpiały nie tylko zachodnie koncerny (Skoda o 47 proc. a Volkswagen o 43,7 proc.), ale także rosyjska Łada (sprzedaż aż o 37.2 proc. w dół). Łącznie sprzedano 237 tys. pojazdów, co oznacza ponad 90 proc. w rynku nowych aut w Federacji Rosyjskiej. Pozostałe niecałe 10 proc. należy do segmentu premium, który skurczył się aż o 36 proc.

Sprzedaż nowych samochodów w Rosji w pierwszym kwartale 2022 r. – rynek masowy (dane Autostat)

Marka Sprzedaż Zmiana względem 2021 r.
Infiniti 589 +13,7 proc.
Jaguar 95 +10,5 proc.
Genesis 494 +4,7 proc.
Jeep 319 -11,4 proc.
Volvo 1519 -15,6 proc.
BMW 8414 -22,7 proc.
Mini 510 -27,9 proc.
Porsche 1135 -30,4 proc.
Land Rover 980 -39,1 proc.
Mercedes 6919 -39,3 proc.
Audi 2357 -42,7 proc.
Lexus 1676 -67,4 proc.
Cadillac 162 -73,4 proc.

Znamienne, że nie wszyscy tracą w klasie premium w Rosji. Więcej chętnych na nowe auta znaleźli dealerzy Infiniti (+13,7 proc.), Jaguara (+10,5 proc.) oraz koreańskiego Genesisa (+4,7 proc.). O ogromnym kryzysie można zaś mówić w przypadku takich firm jak Cadillac i Lexus, które odnotowały ogromny spadek zainteresowania. Sprzedaż spadła bowiem odpowiednio o 73,4 proc. i 67,4 proc.

Mocno lecą w dół także statystyki liderów rosyjskiego rynku premium, czyli niemieckiej trójcy: BMW (-22,7 proc.), Mercedesa (-39,3 proc.) oraz Audi (-42,7 proc.). Kolejność marek nie jest przy tym przypadkowa. To BMW sprzedaje więcej od swoich rywali. I to na tyle, że jako jedyna marka z segmentu premium zmieściła się na liście TOP 10 w Rosji w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2022 r. Czy utrzyma swoją pozycję w kolejnych miesiącach? Śmiemy wątpić.