- Dzięki tymczasowemu zniesieniu opłat celnych obywatele Ukrainy, kupujący pojazdy za granicą, nie muszą płacić cła importowego, akcyzy i podatku VAT
- W ostatnim czasie Ukraińcy są coraz bardziej zainteresowani sprowadzaniem minibusów
- Zniesienie cła na importowane samochody w Ukrainie wpłynęło na wzrost zainteresowania samochodami z krajów sąsiednich, w tym przede wszystkim z Polski
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pobudzenie rynku motoryzacyjnego w Ukrainie
Dzięki tymczasowemu zniesieniu opłat celnych obywatele Ukrainy kupujący pojazdy za granicą nie muszą płacić cła importowego, akcyzy i podatku VAT. To oczywiście błyskawicznie pobudziło tamtejszy rynek motoryzacyjny, który od momentu rozpoczęcia wojny był praktycznie zamrożony.
- stwierdził Stanisław Buczacki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy w rozmowie z serwisem money.pl.
Zobacz także: Polak stworzył rekordowo długą lawetę. To "jamnik" na bazie popularnego modelu
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Marki najchętniej sprowadzanych samochodów
Wojna nie wpłynęła na to, jakie marki samochodów Ukraińcy najchętniej sprowadzają z zagranicy. W dalszym ciągu największą popularnością cieszą się takie same auta. Jedyny wyjątek stanowią minibusy, którymi zainteresowanie w ostatnim czasie zdecydowanie wzrosło.
Według wyliczeń Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Ukrainy samochodami najczęściej sprowadzanymi do tego kraju w 2021 r. z Unii Europejskiej były:
- Volkswagen Golf - 25 450;
- Skoda Octavia - 23 962;
- Volkswagen Passat - 23 834;
- Renault Megane - 19 540;
- Renault Scenic - 12 840;
- Opel Zafira - 12 331;
- Opel Astra - 11 610;
- Ford Focus - 10 025;
- Skoda Fabia - 9 848;
- Audi A4 - 8 236.
Zobacz także: W Polsce powstanie pierwsza autostrada fotowoltaiczna. To sposób na rosnące ceny energii
W ubiegłym roku auta sprowadzane z krajów Unii Europejskiej stanowiły aż 65,8 proc. całego ukraińskiego importu samochodowego. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęły pojazdy ściągane z Ameryki Północnej - 27,7 proc. Wśród państw, z których Ukraińcy importowali najwięcej aut pierwsze miejsce zajęły Stany Zjednoczone, a zaraz za nimi uplasowała się Polska i Niemcy. Ceny samochodów sprowadzanych z zagranicy w większości przypadków nie przekraczały 10 tys. dol.
Zobacz także: Duże spadki sprzedaży w pierwszym kwartale. Tak źle nie było od siedmiu lat
Nowy przebieg szlaków handlowych
Jednym ze skutków rozpoczęcia inwazji Rosji w Ukrainie była zmiana przebiegu szlaków handlowych. Koniecznym okazało się czasowe zamknięcie portów morskich, a to spowodowało pewne modyfikacje w transporcie importowanych samochodów. Obecnie pojazdy sprowadzane zza oceanu przypływają wyłącznie do portów w Unii Europejskiej i stamtąd na terytorium Ukrainy transportowane są już drogą lądową.
Zobacz także: Rosjanie próbowali przeprawić się przez rzekę. Stracili nowe BMP
Taki proces zajmuje oczywiście dużo czasu, dlatego też decyzja o zniesieniu cła na importowane samochody wpłynęła na jeszcze większy wzrost zainteresowania autami z krajów Unii, które leżą najbliżej granicy z Ukrainą. Sprowadzenie pojazdów z takich państw zajmuje zazwyczaj 1-2 tygodnie, podczas gdy import z Ameryki Północnej może trwać minimum 2-3 miesiące. Z tego względu obecnie najwięcej aut ściąganych jest właśnie z Unii Europejskiej, w tym oczywiście z Polski. Jak jednak zaznacza Stanisław Buczacki - jest to tylko sytuacja przejściowa.