- W Czechach rozpoczęto testy nowych znaków malowanych na jezdni
- Projekt opiera się na doświadczeniach z Austrii, Słowenii, Luksemburga i Szkocji
- Nowe oznakowanie ma pomagać motocyklistom
W Czechach rozpoczęto testy nowego rodzaju oznakowania drogowego, które ma pomóc motocyklistom bezpieczniej pokonywać zakręty. Specjalne elipsy malowane na jezdni mają ograniczyć ryzyko poważnych wypadków, szczególnie na niebezpiecznych odcinkach. Podobne rozwiązania są już stosowane w Austrii, a czeska organizacja BESIP podkreśla, że kierowcy innych pojazdów nie muszą zwracać uwagi na nowe znaki.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Przerażający widok na najbardziej ruchliwej drodze we Włoszech. To nagranie ma miliony odsłon
Nowe oznakowanie na czeskich drogach. Na asfalt trafią elipsy
— "Inspiracją były dla nas doświadczenia Austrii, ale także Słowenii, Luksemburga i Szkocji. Podobne znaki zainstalowano wszędzie. Odpowiednie ich rozmieszczenie doprowadziło do zmniejszenia liczby wypadków" – powiedział Tomáš Neřold, kierownik działu w BESIP.
Nowe oznaczenia pojawiły się na drodze 1/44 w pobliżu Červenohorského Sedla w Jesionikach. Inżynierowie drogowi testują tam elipsy umieszczone wzdłuż linii środkowej jezdni. Mają one pomóc motocyklistom utrzymać właściwy tor jazdy, nie przekraczać osi jezdni i unikać zderzeń z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka. To kwestia, która często pojawia się motocyklistów — ograniczona widoczność podczas pokonywania zakrętu może prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji, np. podczas lewych zakrętów, branych po ich wewnętrznej, czyli lewej stronie. Wtedy może się zdarzyć, że górna połowa ciała motocyklisty znaleźć się może już na przeciwnym pasie ruchu. Łatwo sobie wtedy wyobrazić, do jakiej tragedii może dość, jeśli z naprzeciwka, również przy krawędzi będzie jechać jakiś pojazd — choćby osobowy.
Projekt jest częścią pilotażowego badania realizowanego przez Centrum Badań Transportu we współpracy z Ministerstwem Transportu. Eksperci podkreślają, że motocykliści są szczególnie narażeni na skutki wypadków, zwłaszcza na zakrętach. Jindřich Frič, dyrektor Centrum Badań Transportu, zwraca uwagę, że niemal czterdzieści procent śmiertelnych zdarzeń z udziałem motocyklistów ma miejsce właśnie na zakrętach.
Czesi czerpią inspirację z innych krajów
Według Tomáša Neřolda z BESIP czeski projekt powstał na bazie doświadczeń innych krajów europejskich. Neřold wyjaśnia, że podobne oznakowania w Austrii, Słowenii, Luksemburgu i Szkocji przyczyniły się do ograniczenia liczby wypadków. Odpowiednie rozmieszczenie elips na jezdni pozwala motocyklistom lepiej kontrolować tor jazdy i zwiększa ich bezpieczeństwo.
Dyrekcja Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej rozważa wprowadzenie nowego oznakowania na kolejnych, szczególnie niebezpiecznych trasach. Michal Caudr, dyrektor Departamentu Inżynierii Ruchu, podkreśla, że elipsy mogą pozytywnie wpłynąć na zachowanie motocyklistów i ograniczyć liczbę wypadków na krytycznych odcinkach dróg.
Testy prowadzone w Jesionikach mają pomóc ocenić skuteczność nowego rozwiązania. Jeśli pilotaż zakończy się sukcesem, elipsy mogą pojawić się na innych trasach w Czechach, gdzie motocykliści są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo.
Tego typu "kółka", "paski" i "kropki" znalazły zresztą uznanie na arenie europejskiej. Pod koniec ubiegłego roku w Brukseli uhonorowano najlepsze tegoroczne europejskie projekty, działające na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nagrodę Excellence in Road Safety Award przyznawaną przez Komisję Europejską otrzymała wtedy Austriacka Rada Bezpieczeństwa Drogowego (KFV), właśnie za pomysł wprowadzenia na drogi takiego nietypowego oznakowania.
- Przeczytaj także: Kółka, paski i kropki na drogach. Nietypowe znaki dostały poparcie UE