Auto Świat Wiadomości Aktualności Wybuchowy problem Citroena C3 i DS3. Koncern wzywa właścicieli na akcję serwisową

Wybuchowy problem Citroena C3 i DS3. Koncern wzywa właścicieli na akcję serwisową

Koncern Stellantis wzywa do serwisów właścicieli ponad 10 tys. samochodów w Polsce. W Citroenach C3 i DS3 zostały zamontowane wadliwe poduszki powietrzne firmy Takata, które mogą eksplodować w niekontrolowany sposób. Właściciele dostają już zaproszenia do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu wymiany tych elementów bezpieczeństwa.

Wnętrze Citroena C3 z wadliwą poduszką powietrzną
Wnętrze Citroena C3 z wadliwą poduszką powietrznąAuto Świat
  • Kierowcy Citroenów C3 i DS3 z lat 2009-2019 będą musieli stawić się w serwisie
  • Koncern Stellantis poinformował UOKiK o wykryciu wady w poduszkach powietrznych
  • Na polskim rynku akcją objętych jest ponad 10 tys. samochodów

Stellantis Polska Sp. z o.o. poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o potencjalnym zagrożeniu, jakie niosą ze sobą poduszki powietrzne Takata zamontowane w modelach Citroen C3 oraz DS3. Koncern przekazał w zgłoszeniu, że w trakcie wypadku te elementy bezpieczeństwa mogą zadziałać niewłaściwie, stanowiąc realne zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników pojazdów.

Poduszka powietrzna może rozerwać się na strzępy
Poduszka powietrzna może rozerwać się na strzępyAuto Świat

"Takata Gate" w Citroenie C3 i DS3. Niebezpieczne poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne firmy Takata zawierają propelent, który z upływem czasu i pod wpływem czynników takich jak wysoka temperatura czy wilgotność, może ulec degradacji. W efekcie w momencie aktywacji podczas wypadku może dojść do zbyt szybkiego generowania gazu, co z kolei może spowodować rozerwanie napełniacza i wystrzelenie metalowych fragmentów w stronę kierowcy i pasażerów.

W Polsce akcja serwisowa dotyczy łącznie 10641 pojazdów w tym 1018 egzemplarzy modelu DS3 oraz 9623 egzemplarzy Citroena C3. W całej Europie do serwisów musi trafić z tego powodu 900 tys. francuskich aut.

To tylko wierzchołek góry lodowej, bo poduszki powietrzne japońskiej firmy trafiały do pojazdów wielu marek. W 2017 r. Takata ogłosiła z tego powodu bankructwo. Do stycznia 2024 r. 20 marek samochodowych zgłosiło konieczność wymiany łącznie ponad 100 mln poduszek, a mimo to co jakiś czas wypływają kolejne zgłoszenia – jak to teraz.

Akcja serwisowa Citroena i DS na terenie Polski

Stellantis nie podał UOKiK-owi konkretnej informacji dotyczącej roczników pojazdów, które podlegają kampanii. Wiemy jednak, że na innych europejskich rynkach chodzi o pojazdy wyprodukowane w latach 2009-2019.

Koncern zapewnia, że wszyscy właściciele potencjalnie niebezpiecznych samochodów otrzymają od niego indywidualne zaproszenie do umówienia się na wizytę w ASO.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków