Zmiany wymuszone przestawieniem produkcji samochodów na modele elektryczne zaczynają zataczać coraz szersze kręgi. W tym przypadku mówimy już o ogólnoeuropejskim trendzie. Co rusz docierają informacje o restrukturyzacjach, np. w niemieckich zakładach, coraz częściej zmiany obejmują również polskie zakłady.

Na początku 2024 r. FCA Powertrain, teraz Magneti Marelli

Na początku stycznia br. ogłoszono, że w stan likwidacji postawiony został zakład FCA Powertrain w Bielsku-Białej, w którym produkowane były silniki spalinowe. Jeszcze do niedawna powstawały tu jednostki GSE (silnik benzynowy łączony z układem miękkiej hybrydy) oraz SDE (diesel 1.3 MultiJet). Coraz ostrzejsze normy emisji spalin i spadek zamówień na samochody z silnikami spalinowymi wymusiło stosowanie nowych rodzajów napędów i elektryfikację, w związku z czym produkcja trafi do zakładu w Tychach.

Teraz zmiany na rynku odczuł polski oddział Magneti Marelli. Włoski koncern jest jednym z dostawców komponentów dla Fiata i posiada swój zakład w Bielsku-Białej. W związku z zakończeniem produkcji modeli Fiat 500 oraz Lancia Ypsilon w tyskiej fabryce Magneti Marelli zdecydowało o zwolnieniu ok. jednej trzeciej załogi.

Cytowany przez serwis investmap.pl Jacek Duraj, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników "Metalowcy", przekazał, że pracę straci ok. 140 osób. Docelowo fabryka zatrudniała ponad 400 pracowników. Z zakładem rozstaną się osoby pracujące na liniach produkcyjnych amortyzatorów i zawieszeń.