Auto Świat Wiadomości Premiery Aston Martin pokazał nową wersję DBX-a – 707 to obecnie najmocniejszy seryjny SUV

Aston Martin pokazał nową wersję DBX-a – 707 to obecnie najmocniejszy seryjny SUV

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Co prawda nie ma licencji na zabijanie, ale mocą 707 KM przebija najbardziej napakowanych końmi mechanicznymi rywali: Aston Martin DBX707 to drugi wariant luksusowego SUVa marki i szczyt możliwości w tej klasie. Pierwszą „setkę” osiąga w 3,3 s, a maksymalnie rozpędza się do 310 km/h

Aston Martin DBX707
Zobacz galerię (19)
Aston Martin
Aston Martin DBX707

Aston martin twierdzi, że "nie chce się bezmyślnie ścigać z najlepszymi", ale wprowadza nowe porządki w SUV-owej kategorii "naj": tron siłą obejmuje nowy DBX707. Przynajmniej do czasu, aż któryś z konkurentów nie przystąpi do kontrataku, lub... nie poznamy szczegółów technicznych nadchodzącego SUVa Ferrari (krążą plotki o nawet 800 KM).

Swoją oszałamiającą moc nowy wariant DBXa oznajmia już w nazwie: 707 KM to o 27 KM więcej niż rozwija dotychczasowy król koni wśród seryjnie produkowanych SUV-ów, czyli Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid. Aston Martin osiągnął swój mocowy wyczyn jednak bez elektrowsparcia. Najmocniejszym niehybrydowym SUVem w historii był Jeep Grand Cherokee Trackhawk (710-717 KM), ale jego produkcję niestety już zakończono. Brabus wyciska z aktualnego Mercedesa-AMG GLE nawet 900 KM, jednak w przypadku 900 Rocket Edition trudno mówić o produkcji seryjnej (to edycja limitowana do 25 szt.). Wyczyny tunerów to inna kategoria i skala przedsięwzięcia.

Inżynierowie Astona wyposażyli pochodzące z AMG 4-litrowe V8 w większe turbosprężarki z łożyskami kulkowymi i zaprogramowali nowe mapy – więcej szczegółów technicznych modyfikacji nie zdradzają. Moment obrotowy wzrósł z 700 do aż 900 Nm (tyle co hybrydowy napęd Cayenne'a oferuje łącznie). Pociągnęło to za sobą zastosowanie innej skrzyni biegów. Znany także z AMG 9-stopniowy automat pracuje szybciej niż dotychczas stosowana w DBX przekładnia, korzysta z mokrego sprzęgła, oraz umożliwia m.in. starty z procedurą launch control.

Przeczytaj też:

W rezultacie Aston Martin DBX707 przyspiesza od 0-100 km/h w 3,3 s. Tu może się równać z Porsche Cayenne Turbo GT (640 KM), natomiast 650-konne Lamborghini Urus brytyjski super-SUV przebija o 0,3 s. Z kolei maksymalna prędkość DBX707 to aż 310 km/h – o odpowiednio 10 i 5 km/h wyższa niż w Porsche i Lambo. Na ten moment – pozamiatane. Aston Martin DBX707 to najszybszy seryjnie produkowany SUV na rynku.

Podniesienie mocy DBXa z 550 do 707 KM wymusiło dostosowanie także innych podzespołów. Tylny mechanizm różnicowy został wzmocniony i skrócono przełożenie końcowe z 3,27 do 3,07. W razie potrzeby układ 4x4 jest w stanie przenieść do 100 proc. momentu na tył.

Aston Martin DBX707 – 40,5 kg masy nieresorowanej mniej

Hamulce mają w standardzie karbonowo-ceramiczne tarcze – przednie o średnicy 420 mm, tylne 390 mm. Poza wyższą odpornością na wysoką temperaturę taka modyfikacja pozwoliła też obniżyć masę nieresorowaną aż o 40,5 kg. Udoskonalono też system chłodzenia hamulców (dodatkowe kanały doprowadzające powietrze od dołu) oraz ich czucie (choć w przypadku ceramicznych tarcz często jest to zależne od temperatury).

Zawieszenie Astona Martina DBX707 pozostało pneumatyczne i zachowało 3 komory i możliwość regulacji prześwitu, ale zmodyfikowano amortyzatory oraz charakterystykę pracy miechów powietrznych. To pociągnęło za sobą zmiany w systemie aktywnej stabilizacji eARC. Stabilizatory sterowane 48-woltowymi silnikami elektrycznymi mają jeszcze szybciej reagować na ruchy nadwozia i zapobiegać nurkowaniu czy bujaniu podczas dynamicznej jazdy.

Do wyboru są 4 tryby jazdy na asfalcie i jeden terenowy. Kierowca może zmieniać ustawienia podzespołów przy pomocy nowego pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej, a także przycisków regulujących ESP, ręczny tryb skrzyni biegów czy wydechu z klapkami. Ten ostatni ma teraz 4 końcówki, a jego brzmienie zostało odpowiednio dostrojone, by jeszcze dobitniej podkreślić możliwości napędu.

Aston Martin DBX707 – groźniejszy, ale nie agresywny wygląd

Z zewnątrz DBX707 też prezentuje się dużo groźniej niż dotychczas znany DBX: z przodu pojawiły się większy grill z innym kształtem lameli, nowe wloty powietrza oraz splitter pod zderzakiem. Zamiast pionowych LEDów do jazdy dziennej nowy super-SUV Astona ma poziome, które wizualnie dodatkowo poszerzają przód. Z kolei nakładki na bocznych progach optycznie obniżają auto i dodają mu muskularności. W detalach galanterii nadwozia dominuje satynowa czerń – nawet skrzydlate logo jest jednobarwnie mroczne. Z tyłu pojawiła się dodatkowa lotka na górze i potężny, agresywnie wystający dyfuzor na dole – ma to poprawiać stabilność przy wysokich prędkościach i oczywiście pomagać rozpoznać bardziej niegrzecznego z DBXów. Standardowo DBX707 toczy się na oponach Pirelli PZero w rozmiarze 285/40 YR22 z przodu i 325/35 YR22 z tyłu. W opcji dostępne są nawet 23-calowe koła.

W kabinie Astona Martina DBX707 seryjnie montowane są sportowe fotele, które mogą być obszyte połączeniem skóry i alcantary lub miękką, perforowaną skórą półanilinową. Ciemny chrom zdobi przełączniki, ozdobne listwy na życzenie są wykonane z włókna węglowego. Dalszą, jeszcze bardziej ekskluzywną personalizację umożliwia program Q by Aston Martin.

Aston Martin DBX707 – ile kosztuje?

Aston Martin jeszcze nie ogłosił cen DBX707, produkcja ma ruszyć do końca marca, a pierwsze auta trafią do klientów pod koniec 2. kwartału 2022 r. Może do tego czasu Aston Martin DBX707 zachowa swój tytuł najmocniejszego... seryjnego SUVa, lub też podejmie wyzwanie na Nürburgringu: tam najszybszym SUVem pozostaje, póki co Porsche Cayenne Turbo GT.

Aston Martin DBX707 – nasza opinia

Póki Ferrari nie pokaże Purosangue, Aston może spać spokojnie. Ale skoro inżynierowie brytyjskiej marki potrafią wykrzesać z silnika AMG taką moc, to czy Niemcy pozostawią to bez stosownego komentarza? Raczej pewne jest, że jeśli ktoś przebije astonowe 707 KM, to będzie to hybryda.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński