Jedno nie ulega wątpliwości, elektryczny samochód także trzeba serwisować. W okresie gwarancji oznacza to obowiązkowe przeglądy w regularnych odstępach czasu lub po osiągnięciu określonego przebiegu. Pod tym względem nie ma żadnych różnic pomiędzy autem na prąd a spalinowym. Prawdziwe różnice dotyczą jednak tego, co mechanik powinien zrobić podczas przeglądu.

W elektrycznym Renault Megane E-TECH pierwszy obowiązkowy serwis wymagany jest po roku lub przebiegu 30 tys. km (co nastąpi szybciej). Lista czynności wymagana podczas pierwszego przeglądu nie jest zbyt długa i obejmuje głównie kontrolę kluczowych elementów oraz obowiązkowe podłączenie do komputera diagnostycznego.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Pierwszy przegląd elektrycznego Renault Megane E-Tech

  • Sprawdzić poziomy, stan i szczelność układu hamulcowego.
  • Sprawdzić czujnik usterki izolacji.
  • Sprawdzić oświetlenie zewnętrzne i sygnały.
  • Sprawdzić stan i szczelność amortyzatorów.
  • Sprawdzić stan i ciśnienie opon oraz bezpieczne mocowanie kół.
  • Sprawdzić obecność kapturków na zaworach kół.
  • Sprawdzić zużycie tarcz i klocków hamulcowych.
  • Sprawdzić pióra wycieraczek i poziom płynu do spryskiwaczy.
  • Sprawdzić moduły elektroniczne za pomocą przyrządu diagnostycznego.
  • Ustawić parametry początkowe wyświetlacza informującego o konieczności wymiany oleju/przeglądu.
  • Dokumentacja i rozmieszczenie etykiety serwisowej.

W praktyce mechanik zrobi niespieszny obchód samochodu, uniesie go na podnośniku, zerknie na spód, skorzysta z komputera i dokona wpisu w książce.

Wystarczy uważnie przejrzeć dokumenty Renault (albo zajrzeć do aplikacji w telefonie), by przekonać się, że należy odwiedzić autoryzowany serwis, zanim jeszcze będzie wymagany przegląd. Renault zaleca bowiem okresową wymianę filtra kabinowego co 15 tys. km (lub co rok).

Na większy przegląd trzeba przygotować się co dwa lata lub co 60 tys. km. Wówczas do powyższej listy trzeba dodać jeszcze kilka pozycji, co oznacza, że obchód mechanika potrwa nieco dłużej.

Duży przegląd samochodu elektrycznego — dodatkowe elementy do kontroli

  • Sprawdzić oświetlenie wewnętrzne.
  • Sprawdzić zabezpieczenie antykorozyjne.
  • Wyczyścić układ otwieranego dachu (zależnie od wyposażenia).
  • Sprawdzić i nasmarować zamek pokrywy komory silnika.
  • Sprawdzić poziomy, stan i szczelność obwodu płynu chłodzącego.
  • Sprawdzić stan przedniej szyby i zewnętrznych lusterek wstecznych.
  • Sprawdzić obecność etykiet dotyczących poduszek powietrznych i w komorze silnikowej.
  • Sprawdzić działanie lampek ostrzegawczych tablicy wskaźników.

Czy prócz sprawdzania i podłączania komputera mechanik jeszcze może coś zrobić w elektrycznym Renault? Okazuje się, że do wymiany jest płyn chłodzący (150 tys. km przebiegu lub co 6 lat), płyn hamulcowy (co trzy lata) oraz akumulator 12 V (co cztery lata). Gdy zaś przejedziemy 120 tys. km, wówczas wymagana jest jeszcze kontrola i usuwanie pyłu z okładzin bębnów hamulcowych. W elektryku trzeba także zmienić standardowy olej (2 l w łożyskach).

Okazuje się, że w przeciwieństwie do innych marek wymiana płynu chłodzącego nie oznacza niespodziewanych i bardzo wysokich kosztów. Renault stosuje ten sam płyn, jaki jest używany w samochodach spalinowych. To oznacza niewielki wydatek. Do dwóch obiegów (chłodzenie silnika elektrycznego i zespołu akumulatorów) wystarczy niecałe 10 l płynu (w sklepach internetowych cena za litr to ledwie 17-18 zł).

Pozostaje jeszcze tylko kwestia kosztów. Okazuje się, że pierwszy przegląd z uwzględnieniem wymiany filtra kabiny to koszt 437,88 zł. Kolejny jest znacznie tańszy, gdyż po dwóch latach od odbioru nowego auta z salonu (lub przebiegu 30 tys. km) trzeba przygotować 216,48 zł. Najwięcej wydamy zaś przy trzeciej wizycie w serwisie (3 lata lub 45 tys. km). Przewidywany koszt to 720,78 zł.