- Skoda jest bardzo dumna z dynamicznej, smukłej linii swojego przypominającego coupe SUV-a
- Kiedy jednak już wciśniemy gaz do oporu w obu autach i włączymy stoper, to czeka Was niespodzianka, która rzadko kiedy zdarza się w porównaniach samochodów o niemal identycznej mocy. Jedno auto przyspieszy do "setki" o dwadzieścia procent później od drugiego!
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — punkty i klasyfikacja
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — katalogowe kontra testowe zużycie energii
- Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — zasięgi katalogowe kontra testowe
- Podsumowanie
Škoda Enyaq Coupé i Hyundai Ioniq 5 reprezentują wizje elektrycznej przyszłości swoich producentów. I czynią to w na tyle spektakularny sposób, że przyciągają spojrzenia, gdzie tylko się pojawią. Oba prezentują błyszczące maskownice tam, gdzie ich spalinowi koledzy i koleżanki mają grill chłodnicy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKanciasty Hyundai wygląda jednocześnie nowocześnie i retro, co jest nie lada sztuką, wymagającą od projektantów kunsztu, kreatywności i smaku. Nietrudno doszukać się tutaj wpływów ikon designu, takich jak na przykład Lancia Delta, ale według oficjalnych informacji inspiracją dla stylistów był pierwszy Hyundai Pony.
Nowe auto łączą z nim kanciasta forma i wielki tylny słupek plus to, że oba auta mają po cztery koła, ale poza tym projekt Ioniqa 5 jest pełen świeżości i modernistycznej nostalgii do czasów, kiedy królowały proste, praktyczne formy. Projektanci rozwinęli za to skrzydła w oryginalnych detalach, takich jak światła złożone z miniaturowych pikseli. Nie oceniamy wyglądu, ale koreański samochód wygląda rewelacyjnie.
Designerzy Škody nie bawili się ani w nostalgiczne skojarzenia, ani w misterne detale. Zamiast tego postawili na płynną, opływową linię karoserii, przypominającą coupé. I chociaż powinniśmy się zachwycać sportowym sznytem nadwozia czeskiego auta, to nie jesteśmy pewni, czy standardowy Enyaq SUV nie ma przypadkiem więcej wdzięku. To jednak ocenią klienci. A teraz zabieramy się do naszych 300-konnych zawodników z redakcyjną lupą. Jak zwykle nie mamy litości!
W kabinach nietrudno znaleźć fundamentalne różnice w koncepcji rozplanowania wnętrza oraz obsługi instrumentów. Hyundai proponuje dwa ponad dziesięciocalowe wyświetlacze, umieszczone na wspólnym panelu. Pozostawia do dyspozycji kilka przycisków szybkiego wyboru, na przykład do klimatyzacji.
Obsługa przebiega płynnie, no, może z wyjątkiem nawigacji, bo sterowanie głosowe nie wszędzie jest dostępne. Potrzeba mobilnego internetu, żeby analiza mowy zadziałała, zatem w garażu raczej nie podacie głosowo miejsca docelowego planowanej trasy, trzeba będzie wyjechać na zewnątrz.
Poza tym kokpit Hyundaia jest bardzo elegancki i zredukowany w swoim wzornictwie, a wnętrze nakierowane na komfort, co potwierdzają raczej delikatne profilowania przednich foteli. Tylna kanapa jest przesuwana elektrycznie, a manualnie można regulować pochylenie oparcia. Fantastycznym dodatkiem jest możliwość relaksującego rozłożenia fotela kierowcy, połączona z wysunięciem schowanego poniżej siedziska podnóżka.
Škoda stawia na bardziej "smartfonowe" i "cyfrowe" sterowanie. Asystent mowy też jest oczywiście na pokładzie, a oprócz 13-calowego ekranu dotykowego pozostawiono osiem przycisków szybkiego dostępu, świateł awaryjnych i centralnego zamka. Miniaturowy prędkościomierz jest zdecydowanie za mały, ale na szczęście jest też wyświetlacz przezierny na przedniej szybie.
To jednak trudno nazwać pełnowartościowym rozwiązaniem. Nawet jeżeli można się na nim cieszyć "rozszerzoną rzeczywistością", czyli nałożeniem grafiki na krajobraz przed samochodem. Denerwujące i nie do końca bezpieczne jest natomiast to, że pokładowa elektronika potrzebuje dłuższej chwili, by uzyskać gotowość do pracy po uruchomieniu samochodu. Podobały nam się w Škodzie solidniej obejmujące kierowcę i pasażerów fotele, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Jednak osiągnięcie przestronności kabiny rywala pozostaje poza zasięgiem czeskiego elektryka.
Do Hyundaia bardziej się wchodzi, niż wsiada. Przydałby się większy zakres poziomej regulacji kolumny kierownicy. Natomiast gigantyczny, trzymetrowy rozstaw osi pozwala na podróż w prawdziwie salonowych warunkach. Z tyłu Hyundai jest o dziesięć centymetrów szerszy od Škody – to nawet nie jest różnica klas, to różnica światów. Pojemności bagażników są bardzo podobne – RS oferuje 570-1610 litrów, a Ioniq 5 tylko nieco mniej: 527-1587 litrów.
W Hyundaiu mamy 305 KM (obecnie zamawiany do produkcji model ma 325 KM), w Škodzie – 299 KM. Wobec tak niewielkiej różnicy mocy można się spodziewać podobnych osiągów. Nic bardziej mylnego – Hyundai przyspiesza nie tylko trochę, lecz zdecydowanie lepiej od Škody. Ioniq 5 potrzebuje zaledwie 5,1 sekundy na sprint do 100 km/h, a Enyaq Coupé RS – 6,1 sekundy.
I chociaż wygląda to na niewielką różnicę, to warto sobie uzmysłowić, że to aż o dwadzieścia procent dłużej. A to ogromna przewaga koreańskiego elektryka. Z pewnością niemała w tym zasługa ogromnego na tle Škody maksymalnego momentu obrotowego, który wynosi 605 Nm (Škoda: 460 Nm).
Mimo bojowej, dynamicznej sylwetki czeskie auto nie jest w stanie dotrzymać kroku koreańskiemu "kanciakowi" tak podczas przyspieszania, jak i w czasie hamowania, kiedy to Enyaq Coupé RS notuje wyniki, którymi nie wypada się dziś już chwalić.
Ale czeskie auto ma też swoje atuty. Subiektywnie prowadzi się je płynniej, pedał hamulca i układ kierowniczy zapewniają lepsze wyczucie samochodu. Niższy jest poziom hałasu w kabinie. Resorowanie Hyundaia jest sztywniejsze i nieregulowane, a układ kierowniczy działa bardziej syntetycznie.
Przejdźmy do pojęć z zakresu elektrotechniki. Dzięki 800-woltowej instalacji Hyundai przyjmie ładowanie z mocą 350 kilowatów i pozwoli się naładować od 10 do 80 procent w 18 minut. Škoda potrzebuje na to oficjalnie 29 minut przy mocy ładowania 135 kW, ale nam zdarzyło się zobaczyć na liczniku nawet 170 kW.
Koncern VW wprowadził aktualizację, która przyspieszyła czas ładowania i objęła również Škodę Enyaq RS. Chociaż Škoda zużyła w teście nieco więcej kilowatogodzin na 100 kilometrów, to dzięki 77-kilowatogodzinnemu akumulatorowi zanotowała symboliczną przewagę w ciągle śmiesznie małym jak na nowoczesny samochód zasięgu, wynoszącym 330 km. To oznacza, że Hyundai uzyskuje jeszcze gorszy wynik: 315 km.
Wypada tu jednak wspomnieć o tym, że Ioniq 5 na rok 2023 dzięki zmianom w oprogramowaniu zaoferuje 77,4 zamiast 72,6 kWh w akumulatorze. Co do kosztów... Tanio nie będzie. Ceny samochodów rosną w szalonym tempie, a wzrosty są znacznie wyższe niż inflacja. Producenci korzystają z popytu przy zaniżonej podaży i dyktują coraz bardziej kosmiczne ceny. I to się raczej szybko nie zmieni.
A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Hyundai | Škoda |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s | 2,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s | 6,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 8,3 s | 9,5 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 13,1 s | 14,5 |
Przyspieszenie 0-200 km/h | - (ogr. elektronicznie) | - (ogr. elektronicznie) |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 2,8 s | 3,0 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 3,6 s | 3,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2101/439 kg | 2228/512 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. | 50/50 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,5/12,5 m | 11,5/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,5 m | 36,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,7 m | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 55 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 62 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Zużycie energii podczas oszczędnej jazdy | 15,4 kWh/100 km | 15,5 kWh/100 km |
Zużycie energii na pętli testowej | 22,8 kWh/100 km | 23,2 kWh/100 km |
Odchylenie od katalogowego zużycia prądu | +20 proc. | +36 proc. |
Zasięg testowy | 315 km | 330 km |
Odchylenie od katalogowego zasięgu | -27 proc. | -36 proc. |
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | ioniq 5 | Enyaq Coupé |
---|---|---|
Przedni silnik | elektryczny, synchroniczny | elektryczny, asynchroniczny |
Tylny silnik | elektryczny, synchroniczny | elektryczny, synchroniczny |
Moc systemowa chwilowa | 305 KM | 299 KM |
Moc systemowa ciągła | 104 KM | 105 KM |
Systemowy moment obrotowy | 605 Nm | 460 Nm |
Prędkość maksymalna | 185 km/h | 180 km/h |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/b |
Skrzynia biegów | 1-biegowa | 1-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/45 R 20 | 235/50 R 20, 255/45 R 20 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 SUV | Hankook Ventus S1 Evo3 EV |
Zasięg wg cyklu mieszanego WLTP | 430 km | 513 km |
Zużycie energii wg cyklu mieszanego WLTP | 19,0 kWh/100 km | 17,0 kWh/100 km |
Rodzaj baterii/pojemność netto | litowo-jonowa/72,6 kWh | litowo-jonowa/77 kWh |
Moc ładowania prądem przemiennym/stałym | 11/350 kW | 11/170 kW |
Przyłącze ładowania | CCS (z tyłu po prawej) | CCS (z tyłu po prawej) |
Pojemność bagażnika | 527-1587 l | 570-1610 l |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1600/750 kg | 1200/750 kg |
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | ioniq 5 | Enyaq Coupé |
---|---|---|
Wersja | 305 KM/73 kWh Uniq | RS iV |
Pompa ciepła w układzie ogrzewania | S | 4848 zł* |
Reflektory LED/asystent świateł drogowych | S/S | S/S |
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu | S/S | S/S |
Adaptacyjne amortyzatory/el. klapa bagażnika | N/S | 9360 zł* (pakiet)/S |
Nawigacja/Apple CarPlay/Android Auto | S/S/S | S/S/S |
Wirtualne zegary | S | S |
Skórzana tapicerka/elektr. regulowane fotele | S (skóra ekologiczna)/S | S/9360 zł* (pakiet) |
Kamera cofania 360 st./inteligentne parkowanie | S/S | 9360 zł* (p., za 2 op.) |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (3-strefowa) |
Podgrzewane fotele przednie/tylne | S/S | S/S |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2900 zł/S | 2976 zł*/S |
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | ioniq 5 | Enyaq Coupé |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 296 900 zł | 295 000 zł* |
Gwarancja mech./perforacyjna/na baterie | 5 lat/12 lat/8 lat | 2 lata/12 lat/8 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | wg wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 296 900 zł | 309 208 zł* |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena z rynku niemieckiego, polska premiera spodziewana w najbliższych dniach.
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Hyundai | Škoda |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 36 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 26 |
Pojemność bagażnika | 25 | 19 | 20 |
Ładowność | 15 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 14 | 10 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 |
Suma punktów | 200 | 168 | 159 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Hyundai | Škoda |
Przyspieszenie | 25 | 23 | 21 |
Elastyczność | 25 | 24 | 24 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 14 |
Zasięg | 40 | 18 | 19 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 32 |
Suma punktów | 225 | 180 | 179 |
Koszty | Maks. pkt. | Hyundai | Škoda |
Cena po doposażeniu | 50 | 21 | 20 |
Zużycie energii | 30 | 24 | 24 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 40 | 40 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 35 | 35 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 205 | 151 | 144 |
Wynik końcowy | 630 | 499 | 482 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — katalogowe kontra testowe zużycie energii
Škoda nie wypada w tej konfrontacji najlepiej. Mimo wizualnie bardziej opływowej sylwetki nie dość, że zużywa więcej energii, to do tego bardziej przekracza fabryczne zużycie prądu niż jej koreański rywal. Ogólnie, jeżeli chodzi o cykl WLTP, to wyjątkowo marnie oddaje on rzeczywiste zużycie energii samochodów elektrycznych.
Hyudnai Ioniq 5 i Skoda Enyaq Coupe — zasięgi katalogowe kontra testowe
Wyniki dałoby się jeszcze znieść, gdyby nie to, że w obu przypadkach mamy do czynienia z modelami z "większym" akumulatorem i "dłuższym" zasięgiem. Przesiadka do auta elektrycznego to nadal gigantyczny krok do tyłu w zakresie autonomii samochodu, a co za tym idzie – także wolności jego właściciela. Długa trasa? Ciągle nie.
Podsumowanie
Dopiero co Hyundai zmiótł ze szczytu podium Mercedesa EQB, a tu znowu dostaje mu się łakomy kąsek. Ogromna, szeroka kabina, dobra ergonomia, potężny na tle rywalki napęd i świeży, niemożliwy do pomylenia styl to atuty nie do pogardzenia. Do tego wyższa moc ładowania, dłuższa gwarancja... Škodzie do tej pory udawało się wygrywać porównania dzięki praktyczności. Ale Koreańczycy zrobili auto nie tylko praktyczne, lecz także absolutnie wyjątkowe.