Nazwa Choco-SEB pochodzi od czekolady i Swapping Electric Block, czyli wymiennego bloku elektrycznego. Rozwiązanie firmy CATL to de facto całkiem nowe podejście do projektowania akumulatorów samochodowych i tak naprawdę pada pytanie, dlaczego nikt nie wpadł na to wcześniej. Chiński potentat w branży produkującej m.in. baterie samochodowe stworzył modułowy wymienny blok bateryjny, który będzie można w kilka minut zamontować w samochodzie, dzięki czemu nie będzie konieczna już godzinna przerwa w podróży na ładowanie baterii.

Co prawda system stacji automatycznej wymiany akumulatorów od paru lat rozwija już chińska marka NIO, ale w tym przypadku mowa jest o stacjach, które mogą obsłużyć wyłącznie auta jednego producenta. Wymienne moduły CATL mają być uniwersalne i pasować do 80 proc. dostępnych na chińskim rynku modeli samochodów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Choco-SEB: pierwsze stacje wymiany baterii już powstają

Kolejną zaletą ma być szybki rozwój infrastruktury do obsługi wymiany Choco-SEB. System przeznaczono do aut od segmentów A00 do C – w najmniejszym mieści się jeden moduł, a w największym trzy. Co ważne każdy moduł ma zapewniać ok. 200 km zasięgu – tak przynajmniej deklarują twórcy. O tym, ile modułów trafi do auta podczas wizyty na stacji, będzie decydował użytkownik. Trzeba przyznać, że to świetny pomysł, bo w ten sposób ktoś, kto porusza się tylko po mieście, może znacznie zredukować masę auta i tym samym obniżyć zużycie energii, a ktoś jadący w długą trasę w parę minut może odzyskać zasięg do 600 km.

Choco-SEB: wymiana bloku w minutę

Same stacje wymiany mają być dość kompaktowe i wydajne jednocześnie. Standardowy punkt wymiany akumulatorów będzie zajmował powierzchnię odpowiadającą trzem miejscom parkingowym i będzie mogła pomieścić do 48 modułów Choco-SEB. Co najważniejsze, obsługa będzie błyskawiczna – wymiana jednego bloku ma zająć zaledwie minutę, czyli mniej niż przeciętny czas tankowania auta spalinowego. Proces wymiany będzie odbywał się przez aplikację na smartfonie.

Za budowę stacji, które nazwano EVOGO, odpowiada chińska firma Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd. (CAES), należąca do CATL. Ogłoszono już budowę pierwszych stacji w 10 chińskich miastach. Jest już także pierwsze auto, które wykorzystuje moduły Choco-SEB. To produkowany przez koncern FAW mikrovan Bestune NAT, auto wykorzystywane w carsharingu.

Teraz pozostaje pytanie, czy ta rewolucja odbędzie się szybko, bo to, że się odbędzie, raczej nie pozostawia wątpliwości. Jeśli chcemy przejść z aut spalinowych na elektryczne, musimy nie tylko przestawić się na inny sposób ich użytkowania, ale przede wszystkim zmienić dotychczasowe podejście do pojęcia posiadania samochodu.