- Fiat zaprezentował hybrydowe odmiany ostatnich niezelektryfikowanych modeli w swojej gamie. Mimo to wciąż będzie można zamówić Tipo z benzyniakiem lub dieslem
- Włoska konstrukcja to tzw. miękka hybryda, wyposażona w zintegrowany rozruszniko-alternator generujący 15 kW. Silnik spalinowy może być jednak odłączany
- Polskie przedstawicielstwo nie opublikowało jeszcze informacji o nowym wariancie, ale ceny z innych europejskich rynków wskazują, że tanio nie będzie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Uwaga, to nie błąd w cenniku. Nowy, hybrydowy Fiat Tipo w Wielkiej Brytanii będzie kosztował co najmniej 27 tys. 595 funtów, co w przeliczeniu na polską walutę (po kursie z dn. 16.02.2022) daje kwotę w wysokości niemal 148 tys. zł. We Włoszech zelektryfikowane Tipo będzie jednak tańsze – tu cennik otwiera kwota 26 tys. 450 euro, co daje niecałe 119 tys. zł. W obu przypadkach to półka cenowa hybrydowej Toyoty Corolli (hatchback od 98,9 tys. zł i kombi od 101,9 tys. zł).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFiat Tipo Hybrid - jak bardzo jest hybrydowy?
Przeczytaj też:
Polski oddział koncernu Stellantis nie opublikował jeszcze notatki prasowej o nowym wariancie napędu Fiata Tipo, dlatego nie znamy jeszcze cen z naszego rynku. O samym aucie wiemy już całkiem dużo dzięki informacjom z rynków zagranicznych. Opracowując hybrydę, Fiat kierował się hasłami "Tech it easy!" i "We plug, You play", które odnoszą się do łatwości codziennego korzystania z zaawansowanej technologii.
Sprawdź: Fiat Tipo Cross w końcu z nadwoziem kombi. Ile będzie kosztować?
W układzie hybrydowym Fiata Tipo debiutuje nowa, turbodoładowana jednostka benzynowa 1.5 FireFly o mocy 130 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ma cztery cylindry, a elektryczne wsparcie zapewnia jej 48-woltowa instalacja, do której został podłączony system BSG, czyli rozruszniko-alternator generujący 15 kW (ok. 20 KM). Za przenoszenie mocy odpowiedzialna jest zaś 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna.
Pomimo że konstrukcja Fiata to tzw. miękka hybryda, auto potrafi poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym. System BSG działa nie tylko podczas uruchamiania auta, ale umie też wprawiać auto w ruch w trybie pełzania (po puszczeniu pedału hamulca w korku) i podczas parkowania na pierwszym lub wstecznym biegu.
Fiat Tipo Hybrid – szybciej i oszczędniej
Osiągi? Auto przechodzi właśnie testy homologacyjne, ale brytyjski oddział Fiata informuje, że Tipo z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s. Z kolei włoski, że... w równe 9 s. Czekamy na dane od polskiego importera – może wynik będzie jeszcze lepszy? Tak czy inaczej, będzie to najszybsze Tipo na rynku, bo nawet 130-konny diesel 1.6 MultiJet na sprint do "setki" potrzebuje prawie 10 s (dane dla hatchbacka).
Fiat zachwala, że Tipo Hybrid jest cichsze, czystsze i "zapewnia większy komfort oraz przyjemność z jazdy". Według pomiarów producenta układ hybrydowy jest nawet oszczędniejszy od diesla – w mieście katalogowo zadowala go tylko 4,7 l paliwa na 100 km. Tymczasem porównywalny pod względem mocy diesel 1.6 MultiJet potrzebuje w tych warunkach średnio 5 l paliwa na 100 km. To dlatego, że zdaniem Fiata silnik spalinowy może pozostawać w bezczynności nawet przez 62 proc. czasu miejskiej podróży.
Zobacz nasz test: Fiat Tipo Cross 1.0 GSE T3 – Kompakt na bezdroża?
I choć to wszystko brzmi pięknie, może się okazać, że wysoka cena nie ściągnie tłumów do salonów Fiata. W końcu Tipo powstało przede wszystkim po to, żeby być tanie. Cena na poziomie Toyoty Corolli (także wyposażonej w technologię hybrydową) trochę się z tym kłóci, prawda?