Auto Świat EV Wiadomości Fiat Tipo w cenie hybrydowej Toyoty Corolli? Włosi chyba postradali zmysły

Fiat Tipo w cenie hybrydowej Toyoty Corolli? Włosi chyba postradali zmysły

Fiaty Tipo i 500X dołączają do włoskiej rewolucji hybrydowej. Dzięki temu teraz już każdy model w gamie tego producenta może korzystać ze wsparcia prądu. Ale nie jest to najtańsza opcja... Jest nawet całkiem droga, bo za granicą 130-konny hybrydowy Fiat Tipo kosztuje prawie 150 tys. zł!

W palecie silnikowej Fiata Tipo debiutuje 130-konna hybryda
Zobacz galerię (6)
Fiat
W palecie silnikowej Fiata Tipo debiutuje 130-konna hybryda
  • Fiat zaprezentował hybrydowe odmiany ostatnich niezelektryfikowanych modeli w swojej gamie. Mimo to wciąż będzie można zamówić Tipo z benzyniakiem lub dieslem
  • Włoska konstrukcja to tzw. miękka hybryda, wyposażona w zintegrowany rozruszniko-alternator generujący 15 kW. Silnik spalinowy może być jednak odłączany
  • Polskie przedstawicielstwo nie opublikowało jeszcze informacji o nowym wariancie, ale ceny z innych europejskich rynków wskazują, że tanio nie będzie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Uwaga, to nie błąd w cenniku. Nowy, hybrydowy Fiat Tipo w Wielkiej Brytanii będzie kosztował co najmniej 27 tys. 595 funtów, co w przeliczeniu na polską walutę (po kursie z dn. 16.02.2022) daje kwotę w wysokości niemal 148 tys. zł. We Włoszech zelektryfikowane Tipo będzie jednak tańsze – tu cennik otwiera kwota 26 tys. 450 euro, co daje niecałe 119 tys. zł. W obu przypadkach to półka cenowa hybrydowej Toyoty Corolli (hatchback od 98,9 tys. zł i kombi od 101,9 tys. zł).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Fiat Tipo Hybrid - jak bardzo jest hybrydowy?

Przeczytaj też:

Polski oddział koncernu Stellantis nie opublikował jeszcze notatki prasowej o nowym wariancie napędu Fiata Tipo, dlatego nie znamy jeszcze cen z naszego rynku. O samym aucie wiemy już całkiem dużo dzięki informacjom z rynków zagranicznych. Opracowując hybrydę, Fiat kierował się hasłami "Tech it easy!" i "We plug, You play", które odnoszą się do łatwości codziennego korzystania z zaawansowanej technologii.

Sprawdź: Fiat Tipo Cross w końcu z nadwoziem kombi. Ile będzie kosztować?

W układzie hybrydowym Fiata Tipo debiutuje nowa, turbodoładowana jednostka benzynowa 1.5 FireFly o mocy 130 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ma cztery cylindry, a elektryczne wsparcie zapewnia jej 48-woltowa instalacja, do której został podłączony system BSG, czyli rozruszniko-alternator generujący 15 kW (ok. 20 KM). Za przenoszenie mocy odpowiedzialna jest zaś 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna.

Tipo Hybrid będzie miękką hybrydą zdolną jednak do jazdy na samym prądzie
Tipo Hybrid będzie miękką hybrydą zdolną jednak do jazdy na samym prądzieFiat

Pomimo że konstrukcja Fiata to tzw. miękka hybryda, auto potrafi poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym. System BSG działa nie tylko podczas uruchamiania auta, ale umie też wprawiać auto w ruch w trybie pełzania (po puszczeniu pedału hamulca w korku) i podczas parkowania na pierwszym lub wstecznym biegu.

Fiat Tipo Hybrid – szybciej i oszczędniej

Osiągi? Auto przechodzi właśnie testy homologacyjne, ale brytyjski oddział Fiata informuje, że Tipo z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s. Z kolei włoski, że... w równe 9 s. Czekamy na dane od polskiego importera – może wynik będzie jeszcze lepszy? Tak czy inaczej, będzie to najszybsze Tipo na rynku, bo nawet 130-konny diesel 1.6 MultiJet na sprint do "setki" potrzebuje prawie 10 s (dane dla hatchbacka).

Fiat zachwala, że Tipo Hybrid jest cichsze, czystsze i "zapewnia większy komfort oraz przyjemność z jazdy". Według pomiarów producenta układ hybrydowy jest nawet oszczędniejszy od diesla – w mieście katalogowo zadowala go tylko 4,7 l paliwa na 100 km. Tymczasem porównywalny pod względem mocy diesel 1.6 MultiJet potrzebuje w tych warunkach średnio 5 l paliwa na 100 km. To dlatego, że zdaniem Fiata silnik spalinowy może pozostawać w bezczynności nawet przez 62 proc. czasu miejskiej podróży.

Zobacz nasz test: Fiat Tipo Cross 1.0 GSE T3 – Kompakt na bezdroża?

I choć to wszystko brzmi pięknie, może się okazać, że wysoka cena nie ściągnie tłumów do salonów Fiata. W końcu Tipo powstało przede wszystkim po to, żeby być tanie. Cena na poziomie Toyoty Corolli (także wyposażonej w technologię hybrydową) trochę się z tym kłóci, prawda?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji