- Koreańskie auto ma niesamowite proporcje wymiarów: przy 4,68 m długości rozstaw osi wynosi 2,9 m. To tyle, co w wielkich, luksusowych limuzynach!
- Kia EV6 dostępna jest w wielu specyfikacjach: z napędem na dwa lub cztery koła, z mniejszym lub większym akumulatorem
- Najsłabsza odmiana ma 170 KM i akumulator 58 kWh, najmocniejsza – 325 KM i akumulator 77 kWh
- Jest też wersja GT o wyczynowych osiągach: 585 KM, 0-100 km/h w 3,5 s oraz prędkość maksymalna 260 km/h robią wrażenie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Kia EV6 170 KM 58 kWh RWD – od 184 900 zł
- Kia EV6 229 KM 77,4 kWh RWD – od 204 900 zł
- Kia EV6 325 KM 77,4 kWh AWD – od 221 900 zł
- Kia EV6 585 KM 77,4 kWh AWD – od 299 900 zł
- Kia EV6 – specyfikacja standardowa od 184 900 zł
- Kia EV6 Plus – od 198 900 zł
- Kia EV6 GT-Line – od 222 900 zł
- Kia EV6 GT – 299 900 zł
Koreańczycy mają się z czego cieszyć! A my i Wy – wraz z nimi, bo zaprojektowali i wyprodukowali naprawdę fantastyczny samochód, który jak żaden inny zasłużył sobie na zwycięstwo w prestiżowym międzynarodowym plebiscycie. Na podium tegorocznego konkursu na Samochód Roku było bardzo ciasno: zwycięzca zdobył 279 punktów, drugie auto 265, a trzecie 261 punktów. Oto zestawienie finałowych konkurentów oraz liczby otrzymanych głosów:
- Kia EV6 – 279 głosów;
- Renault Megane E-Tech – 265 głosów;
- Hyundai Ioniq 5 – 261 głosów;
- Peugeot 308 – 191 głosów;
- Skoda Enyaq iV – 185 głosów;
- Ford Mustang Mach-E – 150 głosów;
- Cupra Born – 144 głosy.
Jak widzicie, tegoroczny plebiscyt zdominowały samochody elektryczne. To nic dziwnego, bo producenci zaprezentowali liczne elektryczne nowości. Przy tej okazji wypada przypomnieć, jakie samochody zdobywały tytuł w poprzednich latach, a jest to o tyle istotne, że bywały to zupełnie banalne modele. Zobaczcie:
- 2021 – Toyota Yaris;
- 2020 – Peugeot 208;
- 2019 – Jaguar I-Pace;
- 2018 – Volvo XC40;
- 2017 – Peugeot 3008;
- 2016 – Opel Astra;
- 2015 – Volkswagen Passat;
- 2014 – Peugeot 308;
- 2013 – Volkswagen Golf.
Jak widzicie, wiele z tych aut to naprawdę zupełnie zwyczajne samochody, bo kryterium powszechnej dostępności również ma znaczenie dla jurorów. Na tle większości wymienionych tutaj zwycięzców z poprzednich lat, Kia EV6 to niemal przybysz z kosmosu: wygląda odważnie niczym prototyp, oferuje niespotykaną przestronność wnętrza, a jeżeli komuś na tym zależy także wyczynowe osiągi.
Kia EV6 to...
No właśnie, jak nazwać tak duże auto (4,68 m), które jest hatchbackiem? Może po prostu hatchbackiem klasy średniej. Motoryzacja widywała już takie wynalazki, ot choćby Opel Signum bazujący na Vectrze był właśnie hatchbackiem klasy średniej. No ale on nie miał rozstawu osi 2,9 metra. Dodatkowo Kia jest wyższa niż typowy hatchback, bo mierzy 155 cm wysokości.
Powiecie, że to już prawie minivan, ale tutaj trzeba pamiętać o tym, że pod podłogą auta umieszczona jest bateria trakcyjna, która powoduje, że wnętrze jest niższe, niż sugeruje to sylwetka nadwozia. Te dodatkowe centymetry wysokości samochodu są bardzo cenne, bowiem pozwoliły na w miarę wygodną pozycję pasażerów tylnej kanapy, a to w autach elektrycznych spore osiągnięcie.
Dlaczego?
Dlatego, że jeżeli podwyższa się podłogę, to trzeba względem niej obniżyć siedzisko kanapy, aby pasażerowie tylni zmieścili się w kabinie. Jak tylko usiądziecie z tyłu, w praktycznie dowolnym elektryku (nawet w dużym SUV-ie!), to szybko zrozumiecie, o co tutaj chodzi.
Przeczytaj też:
- Używany Mercedes klasy C – czy warto kupić?
- BMW 330i kontra Mercedes C 300 - odwieczni rywale
- Czy BMW serii 3 gwarantuje trwałość klasy premium?
Kia EV6 może się pochwalić pojemnym bagażnikiem. Z tyłu pomieści on 520 litrów (dokupienie nagłośnienia Meridian zmniejsza kufer do 490 litrów) a z przodu 52 litry dla wersji tylnonapędowej oraz 20 litrów w odmianie 4x4. Ktoś może powiedzieć, że 20-litrowy schowek pod maską silnika jest tak mały, że w zasadzie nie ma sensu — ma, bo można tam akurat schować np. kabel do ładowania.
Prześwit podwozia wynosi 16 cm, a więc minimalnie więcej, niż w przeciętnym samochodzie z niskim nadwoziem. Kia tradycyjnie zapewnia 7 lat gwarancji z limitem 150 000 km, a gwarantowana pojemność baterii pod koniec okresu gwarancyjnego to 70 procent. Teraz zajmiemy się szczegółowo silnikami i akumulatorami, a potem przejdziemy do wersji wyposażeniowych.
Kia EV6 170 KM 58 kWh RWD – od 184 900 zł
W tej wersji akumulator litowo-jonowo-polimerowy ma pojemność 58 kWh, a silnik o mocy 170 KM i momencie obrotowym 350 Nm napędza tylne koła samochodu. We wszystkich wersjach EV6 zamontowano silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z wersją 2WD czy 4WD.
Czas ładowania prądem przemiennym z mocą 11 kW to niecałe 6 godzin. Przy dostępie do ładowarki stałoprądowej o wysokiej mocy zasięg zwiększymy o kolejne 100 km w zaledwie 4,5 minuty, a doładowanie akumulatora od 10 do 80 proc. pojemności zajmie tylko...
18 minut. Nieźle!
Najpierw jednak musicie namierzyć ładowarkę o mocy 350 kilowatów, bo tyle maksymalnie przyjmie Kia EV6. Do tego prąd z takiej ładowarki będzie wielokrotnie droższy od tego z domowego gniazdka elektrycznego w Waszym garażu i taka jazda na dłuższą metę się raczej nie opłaca.
Bardzo budujące są osiągi Kii EV6 w najtańszej i najsłabszej wersji silnikowej. 100 km/h osiągane jest już po 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 185 km/h, czyli znacznie więcej, niż u europejskiej konkurencji o porównywalnej mocy. Zasięg w trybie mieszanym to 394 km, a katalogowe zużycie energii wynosi 16,6 kWh/100 km. Jak pokazują nasze porównania, do których lektury zapraszamy, samochody elektryczne (niedawno testowaliśmy BMW i4 i Teslę Model 3) w realnych warunkach drogowych zużywają jednak znacznie więcej prądu, niż obiecują producenci.
Kia EV6 229 KM 77,4 kWh RWD – od 204 900 zł
W tej wersji akumulator jest większy, ale mimo wyższej mocy silnika (229 kontra 170 KM) auto ma nadal tylny napęd, a maksymalny moment obrotowy pozostaje taki sam. Czas ładowania prądem przemiennym o mocy 11 kW wydłuża się do 7 minut i 20 sekund, a przyspieszenie do 100 km/h skraca do 7,3 sekundy. Jak na auto rodzinne, tu już naprawdę jest „czym pojeździć”. Prędkość maksymalna pozostaje na poziomie 185 km/h, natomiast zasięg zwiększa się do 528 km (504 km dla kół 20-calowych). Przy 19-calowych kołach katalogowe zużycie energii wynosi 16,5 kWh/100 km, a przy 20-calowych: 17,2 kWh/100 km.
Kia EV6 325 KM 77,4 kWh AWD – od 221 900 zł
Ta wersja to już ogromny skok do przodu, jeżeli chodzi o potencjał układu napędowego. Maksymalny moment obrotowy wynosi potężne 605 Nm. To wystarcza to rozpędzenia od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy. Zasięg katalogowy to 506 km przy kołach 19-calowych (17,2 kWh/100 km) oraz 484 km przy kołach 20-calowych (18,0 kWh/100 km). Czas ładowania jest przypisany do pojemności akumulatora, czyli nie ulega zmianie wobec mocniejszej odmiany z tylnym napędem.
Kia EV6 585 KM 77,4 kWh AWD – od 299 900 zł
To już jest prawdziwy „potwór”. Moment obrotowy sięga 740 Nm, a przyspieszenie do „setki” trwa 3,5 sekundy. Prędkość maksymalna? 260 km/h! Zasięg spada do 424 kilometrów, a średnie katalogowe zużycie energii rośnie do 20,6 kWh. A teraz czas na wersje wyposażenia, które okazuje się obfite nawet jak na tłuste ceny Kii EV6.
Kia EV6 – specyfikacja standardowa od 184 900 zł
Wybrane elementy wyposażenia standardowego:
- Poduszki powietrzne przednich i tylnych siedzeń, poduszka centralna fotela kierowcy, system powiadamiania ratunkowego e call
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania
- Przednie reflektory, światła do jazdy dziennej oraz tylne lampy LED
- Zewnętrzne listwy progowe w kolorze czarnym, chromowana listwa tylnej klapy bagażnika, tylny pas świetlny, tylny spojler dachowy "wing type"
- Szyba przednia akustyczna i laminowana
- Pakiet stylistyczny: elementy stylistyczne dolnej części zderzaka przedniego i tylnego, nakładki na nadkola w kolorze czarnym
- 6-stopniowy system odzysku energii z hamowania sterowany za pomocą łopatek z funkcją iPedal
- Dwuramienna, wielofunkcyjna kierownica wykończona skórą wegańską
- Klimatyzacja automatyczna z dodatkowymi nawiewami w słupku „B” dla pasażerów tylnych siedzeń
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podgrzewane z funkcją automatycznego składania, lakierowane w kolorze czarnym o wysokim połysku z funkcją kierunkowskazów LED
- Tapicerka skórzano-materiałowa, regulacja wysokości foteli przednich, regulacja odcinka lędźwiowego fotela kierowcy
- felgi aluminiowe 19" z oponami w rozmiarze 235/55R19
- System "multi charging" obsługujący napięcie 400 V i możliwość ładowania ultra szybką ładowarką o mocy 350 kW, ładowarka pokładowa prądu zmiennego o mocy 11 kW
- Pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa: utrzymania pasa ruchu (LKA), autonomicznego hamowania (FCA), ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (DAW), rozpoznawania znaków (ISLA)
- Pakiet systemów wspomagających jazdę: aktywny tempomat z funkcją "machine learning" (SCC), asystent jazdy po autostradzie (HDA)
- System otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, klamki chowane w drzwiach
- Zakrzywiony ekran wysokiej rozdzielczości z wyświetlaczem cyfrowych zegarów 12,3” oraz ekranem systemu multimedialnego 12,3”
- Radioodtwarzacz z 6 głośnikami, bluetooth z możliwością podłączenia dwóch urządzeń, antena dachowa typu "płetwa rekina", tuner radia cyfrowego DAB, Kia Navi System z interfejsem Android Auto i Apple Car Play
- 7-letni plan darmowych usług cyfrowych Kia Live, usługi Kia Connect, 7-letni plan darmowej aktualizacji map, rok darmowej, automatycznej aktualizacji danych z chmury (OTA)
Jak widzicie, jest naprawdę na bogato. Przydatną i sensowną opcją jest pompa ciepła za 4500 zł. Dostępny jest także pakiet Outdoor za 5200 zł, a w nim kilka przydatnych opcji. Wśród nich są podgrzewana kierownica i przednie fotele, technologia umożliwiająca ładowanie urządzeń zewnętrznych i pojazdów z akumulatora samochodu, możliwość ciągnięcia przyczepy, a także systemy asystujące. A dokładniej: monitorowanie martwego pola lusterek wraz z unikaniem kolizji, monitorowanie ruchu poprzecznego z tyłu wraz z funkcją hamowania przy cofaniu. Przechodzimy do następnej specyfikacji.
Kia EV6 Plus – od 198 900 zł
Takie auto będzie miało względem standardowej specyfikacji:
- Pakiet stylistyczny plus: elementy stylistyczne dolnej części zderzaka przedniego i tylnego, nakładki na nadkola i listwy progowe lakierowane w kolorze czarnym o wysokim połysku
- Przyciemniane szyby z tyłu, szyby przednie z funkcją ograniczającą nagrzewania się wnętrza
- Podgrzewana kierownica oraz fotele przednie
- Fotele przednie regulowane elektrycznie z funkcją regulacji odcinka lędźwiowego, funkcja pamięci ustawień fotela kierowcy i lusterek zewnętrznych, przednie fotele z funkcją Lounge
- Elementy wnętrza wykonane z materiału Geonic, elementy wnętrza wykończone w kolorze czarnym o wysokim połysku
- Tapicerka ze skóry wegańskiej, podłokietnik przedni wykończony materiałem Geonic 3D
- Technologia V2X umożliwiająca zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L) i pojazdów (V2V)
- Pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa: monitorowania martwego pola (BSD), automatycznej zmiany kierunku jazdy (BSCAA), monitorowania ruchu podczas cofania z funkcją zatrzymania (RCTCA)
- Bezprzewodowa, indukcyjna ładowarka do telefonu o mocy 15 W
- felgi aluminiowe 20" z oponami Continental w rozmiarze 255/45R20 (felgi aluminiowe 19" dla wariantu 58 kWh)
Do tej wersji dostępna jest już większa liczba pakietów.
Pakiet Komfort za 5000 zł, a w nim:
- Podgrzewana kierownica i przednie fotele
- Podgrzewana tylna kanapa
- Wentylowane fotele przednie
- Dedykowany dotykowy panel sterowania
- Elektryczna pokrywa bagażnika
- Automatyczne klamki z dostępem zbliżeniowym
Pakiet Widoczność za 7000 zł, a w nim:
- Inteligentne reflektory adaptacyjna
- Sekwencyjne kierunkowskazy LED
- Wyświetlacz przezierny z rozszerzoną rzeczywistością
Pakiet Technologiczny za 4500 zł, a w nim:
- System zdalnego parkowania prostopadłego
- Zdalny wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego
- Kamera z widokiem 360 stopni
- System dodatkowego zapobiegania kolizji
Pakiet Technologiczny Plus za 2000 zł, a w nim:
- Asystent jazdy autostradowej
- Asystent skrętu na skrzyżowaniu
Nagłośnienie marki Meridian za 4000 zł, a w nim:
- 14 głośników NATec
- Technologia dźwięku przestrzennego "Horizon"
- Technologia optymalizacji dźwięku "Intelli-Q"
- System wirtualnego dźwięku ASD
Są jeszcze: szklany dach za 6000 zł oraz pakiet Kia Charge Home za 3835 zł z ładowarką ścienną o mocy do 22 kilowatów.
Kia EV6 GT-Line – od 222 900 zł
Elementy wyposażenia względem wersji Plus to między innymi:
- Inteligentne reflektory adaptacyjne, przednie i tylne kierunkowskazy LED typu sekwencyjnego
- Automatyczne klamki zewnętrzne z funkcją "easy entry"
- Sportowa stylistyka zderzak ów, zewnętrzne listwy progowe częściowo lakierowane w kolorze nadwozia
- Podgrzewana tylna kanapa, wentylowane fotele przednie
- Elektryczna pokrywa bagażnika
- Tapicerka zamszowa, podłokietnik przedni wykończony materiałem Geonic 3D
- Wyświetlacz head up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości (AR)
- Zestaw audio firmy Meridian, system wirtualnego dźwięku ASD
- Lakier metalizowany
Kia EV6 GT – 299 900 zł
Ta odmiana, oprócz wyraźnie sportowej stylistyki, zawiera w cenie m.in. Pakiet Technologiczny, Pakiet Technologiczny Plus, kubełkowe fotele, elektronicznie sterowane amortyzatory i 21-calowe felgi aluminiowe z oponami Michelin Pilot Sport 4S w rozmiarze 255/40 R 21.
Do rozważenia jest także pakiet serwisowy na 4 lata lub 60 000 km, obejmujący przeglądy co 30 000 km lub 24 miesiące. Pakiet taki kosztuje 2637 zł. Lakier metalizowany dla wersji standardowej oraz EV6 Plus to wydatek rzędu 3000 zł. W wyższych specyfikacjach jest on zawarty w cenie, natomiast można dokupić lakier specjalny za 7000 zł.
I jak, podoba Wam się Samochód Roku 2022 w konkursie "Car of the Year", zwanym też potocznie COTY? Bo nam tak. Nawet bardzo. To zdecydowanie najciekawszy "elektryk" w tej cenie dostępny obecnie na rynku, chyba że ktoś woli spokojniejszy styl, to wtedy może wybrać bliźniaczego technologicznie Hyundaia Ioniq 5.
Galeria zdjęć
Kiedy zobaczycie ten samochód na żywo, to z tyłu po zmroku wyda Wam się ogromny. To zasługa optycznego poszerzenia tyłu nadwozia przez pas LED.
Nawet 520 litrów w bagażniku Kii EV6.
W kabinie znajdziecie organiczne, "wegańskie" materiały.
Po złożeniu oparć tylnej kanapy nie powstaje co prawda równa podłoga, ale za to uskok za progiem załadunkowym nie jest duży.
Jak jest gdzie - to ładowanie może być ultraszybkie. Maksymalna moc to 350 kilowatów!
Tak nietypowo umieszczono gniazdo ładowania. Ale... Działa to także w drugą stronę, bo EV6 potrafi ładować inne auta i zasilać urządzenia elektryczne prądem z własnego akumulatora!
Panoramiczne instrumenty oraz panel z wyświetlaczem, przełączany między obsługą klimatyzacji i multimediów.
Wyświetlacz przezierny pokazuje podstawowe informacje wprost na przedniej szybie auta.
Jedną z opcji jest zdalne parkowanie - odbywa się ono powoli i przy asyście czujników parkowania.
Przydatna opcja: monitoring ruchu poprzecznego podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Kia EV6 potrafi wtedy nawet automatycznie zahamować, aby uniknąć kolizji.
Kolejny system bezpieczeństwa sprawdza ruch poprzeczny na skrzyżowaniu.
Klienci to bardzo lubią: animowany samochód, nałożony na widok z kamer 360 stopni.