REKLAMA
Auto Świat EV Wiadomości Lublin: Autobusy z dieslami tańsze od elektrycznych trolejbusów. Spora różnica

Lublin: Autobusy z dieslami tańsze od elektrycznych trolejbusów. Spora różnica

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Nawet 7 tys. zł każdego dnia roboczego oszczędza Lublin po wycofaniu miejskich trolejbusów na rzecz autobusów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Miejski przewoźnik nie kryje, że po podwyżkach cen prądu tańsza jest komunikacja zasilana paliwem. Tak ekologia przegrywa z ekonomią.

Solaris Trollino 2 - trolejbus dla komunikacji miejskiej w Lublinie
Solaris
Solaris Trollino 2 - trolejbus dla komunikacji miejskiej w Lublinie

Podwyżki opłat za energię elektryczną to bardzo duże obciążenie dla komunikacji miejskiej zasilanej prądem. Lublin musi już obecnie płacić czterokrotnie więcej za prąd. Stąd decyzja władz miasta, by w poszukiwaniu oszczędności wycofać z tras miejskie trolejbusy i zastąpić je tradycyjnymi autobusami z silnikami diesla. Według "Dziennika Wschodniego" z kursowania wycofano kilkanaście trolejbusów.

Okazuje się, że przy obecnych stawkach można zaoszczędzić nawet 7 tys. zł dziennie, co w skali miesiąca oznacza nawet 140 tys. zł (w wyliczeniach uwzględniono kursy w dni robocze) wyjaśniła w rozmowie z Polsat News Monika Fisz z lubelskiego ZTM. Według przedstawicielki ZTM pasażerowie nie powinni odczuć zmiany taboru. Utrzymano bowiem nie tylko dotychczasowy standard podróży, ale i rozkłady jazdy.

Diesel wyraźnie tańszy od prądu

Według wyliczeń Dziennika Wschodniego koszt energii zużywanej podczas jednego kursu trolejbusy wynosi po podwyżkach ponad 81 zł. W przypadku tradycyjnego autobusu z dieslem koszt przejazdu spada poniżej 54 zł za jeden kurs.

Otwartą kwestią pozostaje, jak zagospodarować dostępny zelektryfikowany tabor. Lublin od lat inwestuje bowiem w unowocześnianie floty. Tylko w grudniu 2019 r. miasto zamówiło 15 nowych przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 oraz 20 elektrycznych Solaris Urbino 12 electric. Kolejne 12 egzemplarzy Urbino 12 electric zamówiono rok później.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski