Auto Świat EV Wiadomości Nowa bateria z Indii naładuje się w sześć min do 80 proc. To może być rewolucja

Nowa bateria z Indii naładuje się w sześć min do 80 proc. To może być rewolucja

Całkiem możliwe, że badacze z indyjskich ośrodków Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research i Department of Science and Technology dokonali przełomowego odkrycia. Efekt ich badań może całkowicie odmienić oblicze motoryzacji.

Biplab Patra (doktorant z JNCASR) i prof. Premkumar Senguttuvan
PIB India
Biplab Patra (doktorant z JNCASR) i prof. Premkumar Senguttuvan
  • Indyjscy naukowcy opracowali akumulator sodowo-jonowy, który ładuje się do 80 proc. w sześć minut
  • Nowy typ akumulatorów cechuje niższy koszt produkcji i mniejsze obciążenie dla środowiska
  • Bateria wykazała dużą żywotność, pozwalając na ponad trzy tys. cykli ładowania w testach laboratoryjnych

Jak wszyscy doskonale wiedzą, jedną z największych bolączek samochodów elektrycznych i jednocześnie kluczowym elementem ich konstrukcji jest akumulator. Energię niezbędną do zasilania pojazdów z takim napędem uzupełnia się dużo wolniej niż bardziej tradycyjne paliwa kopalne. Poza brakami w infrastrukturze do ładowania to jedna z głównych przeszkód przed większą popularyzacją elektromobilności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kierowcy na całym świecie zgodnie deklarują, że możliwe, że skusiliby się na auto elektryczne, gdyby oferowało taką samą wygodę i niezależność w podróży, jak samochody z napędem spalinowym — czytaj: gdyby dało się je szybko naładować i nie trzeba by robić długich przystanków przy ładowarkach. Producenci zarówno akumulatorów, jak i samych samochodów elektrycznych robią co mogą, aby skrócić czasy ładowania, ale ładowanie nadal trwa dłużej niż tankowanie zbiornika klasycznym paliwem.

Nowy akumulator z Indii ładuje się w sześć minut do 80 proc.

Całkiem możliwe, że indyjscy naukowcy dokonali przełomu na miarę rewolucji. Jak wynika z badań przeprowadzonych w JNCASR (Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research) we współpracy z DST (Department of Science and Technology) akumulator sodowo-jonowy, który powstał w tych ośrodkach jest w stanie naładować się od zera do 80 proc. pojemności w zaledwie sześć minut. Po przekroczeniu progu 80 proc. szybkość ładowania nieco spada. To wartości dużo lepsze niż w stosowanych obecnie (komercyjnie) typach akumulatorów.

Nowy akumulator jest tańszy i ma imponującą żywotność

Typ akumulatora, który "na warsztat" wzięli indyjscy naukowcy ma jeszcze jedną, i to poważną zaletę. Surowce niezbędne do produkcji ogniw sodowo-jonowych są tańsze niż w przypadku surowców służących do produkcji stosowanych dziś komercyjnie akumulatorów oraz mniej obciążają środowisko naturalne. Podczas testów w laboratorium okazało się także, że akumulator opracowany w JNCASR jest ma także wyjątkowo dużą żywotność — przeprowadzono ponad 3 tys. cykli ładowania.

Indyjscy naukowcy chcieliby, aby ich wynalazek znalazł zastosowanie również przy magazynowaniu energii i zasilaniu elektroniki. Jak na razie nie został jeszcze wprowadzony do etapu komercjalizacji. Potrzeba do tego wielu dalszych testów oraz sporych funduszy.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków