• Nowy cennik na stacjach ładowania Orlen Charge wchodzi w życie 22 listopada
  • Najtańsze ładowanie prądem zmiennym (ze złącza AC) wyceniono na 1,61 zł/kWh
  • Z dużym prawdopodobieństwem cennik zmieni się ponownie w styczniu wraz z wygaśnięciem tarczy antyinflacyjnej
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Dotychczasowy cennik stacji ładowania Orlen przewidywał trzy stawki: za ładowanie ze złącza AC (ładowanie mocą do 22 kW, w praktyce zwykle wolniej) trzeba było zapłacić 1,22 zł za 1 kWh. 1,70 zł kosztowała kilowatogodzina energii ze złącza DC o mocy do 50 kW i 2,04 zł pobrana ze złącza o mocy powyżej 50 kW. Nowy cennik Orlenu dodaje jedną stawkę pośrednią, niemniej w każdym przypadku ładowanie samochodów będzie droższe. Podobnie postępują inne firmy, które udostępniają stacje ładowania samochodów – przed Orlenem swoje ceny podwyższała firma Greenway, a także operator Superchargerów Tesli.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Cennik OrlenCharge do 21 listopada 2022
Cennik OrlenCharge do 21 listopada 2022

Im wyższa moc, tym wyższa cena ładowania

Wyższa moc ładowania wszędzie, ale zwłaszcza w polskich warunkach wymaga wysokich nakładów na infrastrukturę – ładowarki, magazyny energii itp. Zrozumiałe jest zatem, że ceny szybkiego ładowania też są wysokie. Niemniej prąd zwłaszcza z najszybszych ładowarek robi się nieprawdopodobnie drogi.

Od 22 listopada kilowatogodzina energii ze stacji AC na stacji ładowania Orlen kosztuje 1,61 zł, DC do 50 kW 2,30 zł, natomiast najszybsze stacje oferują prąd po 2,47 zł za 1 kWh (moc złącza do 125 kW) i 2,72 zł, jeśli złącze ma moc wyższą niż 125 kW.

Cennik OrlenCharge od 22 listopada 2022
Cennik OrlenCharge od 22 listopada 2022

Koniec z darmowym parkowaniem przy ładowarce przez całą noc

Zmianie ulega też opłata za ponadnormatywny czas spędzony przy ładowarce – czyli w praktyce za blokowanie jej. Jeśli stacja ma złącze DC, to stawka za postój (34 grosze za minutę) naliczana jest po 60 minutach ładowania, jeśli ktoś korzysta ze złącza AC i 45 minutach, jeśli ktoś korzysta ze złącza DC. To się nie zmienia.

Natomiast zmodyfikowano opłatę za postój na stacji wyposażonej wyłącznie w złącze AC: dotąd maksymalny czas postoju wynosił 10 godzin, ale postój (podczas ładowania) był bezpłatny w godzinach 21:00-7:00. Można było zatem blokować ładowarkę przez całą noc. Od 22 listopada maksymalny bezpłatny czas postoju przy ładowarce AC wynosi 12 godzin, ale nie ma już "bezpłatnych" godzin nocnych, kiedy wystarczyło zapłacić za pobraną energię.

Należy spodziewać się, że wraz z wygaśnięciem tarczy antyinflacyjnej zmianie ulegną cenniki na stacjach ładowania wszystkich sieci. Obecnie tymczasowo VAT na energię elektryczną obniżony jest do 5 proc., w styczniu wzrośnie do 23 proc.