- Od grudnia 2024 r. publikowany jest comiesięczny ranking cen ładowania samochodów elektrycznych u największych operatorów w Polsce
- Stawki zależą od bardzo wielu czynników, klient "z ulicy" zapłaci najwięcej
- Znaczne różnice w cenach widać także pomiędzy poszczególnymi operatorami
Poinformowano, że po feriach zimowych GreenWay Polska i Orlen Charge zakończyły promocje i powróciły do standardowych cen. Wyższe stawki wprowadziła Polenergia eMobility. Modyfikacje na korzyść użytkowników prowadził Ekoen (dynamiczne stawki energii w wybranych lokalizacjach i niższy dolny próg cen).
– Dla użytkowników samochodów elektrycznych informacja o kolejnych podwyżkach nie jest optymistyczna. Bez dodatkowych abonamentów czy korzystania z usług roamingowych np. od producentów pojazdów, koszty ładowania samochodów elektrycznych na publicznych stacjach rosną. Nadzieją na zmiany w tym zakresie są taryfy dynamiczne – powiedział Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoStawka za ładowanie zależy od wielu czynników
Z oszacowaniem kosztu tankowania samochodu spalinowego jest dużo prościej, ponieważ ceny paliw nie zmieniają się aż tak dynamicznie oraz są zbliżone na porównywalnych stajach. W przypadku stacji ładowania stawki różnią się nie tylko w zależności od mocy czy lokalizacji punktu, wpływają na nie także: pora, dzień tygodnia, posiadany abonament, a nawet rodzaj złącza czy czas spędzony na stanowisku.
Najwięcej zapłaci "klient z ulicy", który chce szybko naładować auto. Z udostępnionego rankingu widać jednak, że przy podobnych założeniach różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi operatorami są znaczne.
Zbyt niski popyt powodem wyższych cen?
Maciej Gis, kierownik kampanii elektromobilni.pl, zauważa, że na wyższe ceny wpływa zbyt niska popularność elektryków w Polsce. "Rynek infrastruktury ładowania zaczyna mieć problem ze zbyt niskim popytem na samochody elektryczne. Miniony rok, rekordowy pod kątem uruchomień nowych punktów ładowania, sprawił, że przy obecnej flocie, liczącej prawie 85 tys. pojazdów elektrycznych, wykorzystanie stacji ładowania wynosi kilka godzin w ciągu doby – i to też uzależnione od lokalizacji. W efekcie zwrot inwestycji przy obecnej sytuacji jest bardzo długi. Odzwierciedleniem tego są ceny energii na stacjach ładowania. Marzec 2025 r. przyniósł kolejne wzrosty, które wcale nie muszą być ostatnie w tym roku" – skomentował Gis.
EV Klub Polska oraz elektromobilni.pl publikują comiesięczne rankingi cen ładowania samochodów elektrycznych od grudnia 2024 r. Wszystkie informacje podane w przejrzysty sposób w jednym miejscu (w tym obowiązujące promocje) mają pomóc użytkownikom w znalezieniu korzystnej oferty. Zestawienie podzielono na trzy obszary: podstawowe ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW oraz szybkie ładowarki prądu stałego (DC) o mocy do 150 kW i powyżej 150 kW.