Auto Świat EV Wiadomości Tesla stoi przed kolejnym wyzwaniem. Rivian przedstawił aż trzech rywali Modelu Y

Tesla stoi przed kolejnym wyzwaniem. Rivian przedstawił aż trzech rywali Modelu Y

Amerykański Rivian właśnie przedstawił nowe SUV-y klasy średniej, które będą dostępne w zaskakującej konfiguracji silnikowej. Każdy z nich ma kusić tych, którzy do tej pory rozważali kupno Tesli Model Y.

Rivian R2 (po lewej), Rivian R3 (pośrodku) i Rivian R3X (po prawej)Elliot Ross / Rivian

Rivian to założona w 2015 r. firma, której główne biura znajdują się w południowej Kalifornii, a fabryka — w stanie Illinois. W 2023 r. Rivian wyprodukował 57 tys. 232 samochody, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 2022 r. Dotychczas firma przedstawiła trzy modele: luksusowego SUV-a R1S, potężnego pick-up'a R1T oraz dostawczaka Commercial Van. Teraz pokazała trzy kolejne — i to naraz. Trzy, a dokładniej dwa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Są nimi SUV-y R2 i R3 oraz sportowa wersja tego drugiego, czyli R3X. Każdy z nich będzie rywalizować m.in. z Teslą Model Y. Niestety, jeszcze nie dziś, ani w ogóle w tym roku.

Przeczytaj także: 30 lat temu BMW popełniło swój największy błąd. Jak do tego doszło?

Rivian R2 i R3: wymiary, silniki, przyspieszenie 0-100 km/h

Trzeba przyznać, że nowe Riviany mają fantastyczne proporcje. Wrażenie robi zwłaszcza model R3, wyglądający jak podwyższony hatchback. Firma ujawniła na razie wymiary Riviana R2. Samochód ma 471,4 cm długości, 190,5 cm szerokości, 169,9 cm wysokości oraz 293,6 cm rozstawu osi.

Przeczytaj także: Bez tej Polki nie zahamuje dziś żadna ciężarówka na świecie. Zaczęło się od snu jej ojca

Rivian R2 ma dodatkowy przedni bagażnik, zaś w desce rozdzielczej znalazły się aż dwa duże zamykane schowki. Tylną szybę można całkowicie opuścić, a tylne boczne odchylić. Po złożeniu oparć przednich i tylnych siedzeń tworzy się płaska powierzchnia.

Rivian R2
Rivian R2Eric Anderson / Rivian

Rivian R2 i R3 (oraz, siłą rzeczy, R3X) bazują na tej samej kompletnie nowej architekturze o dość obrazowej nazwie New Midsize Platform. Te elektryczne SUV-y będą dostępne z akumulatorami trakcyjnymi o dwóch pojemnościach i w trzech konfiguracjach napędu: z jednym silnikiem, dwoma bądź trzema (jeden z przodu plus dwa z tyłu). Rivian deklaruje, że większa "bateria" zapewni ok. 480 km zasięgu (szacunkowa wartość według normy EPA), a najszybsza wersja przyspieszy od 0 do 60 mil/h (0-97 km/h) w niespełna 3 s.

Rivian R2 i R3: kiedy na rynku?

Niestety, na nowe Rivian trzeba będzie nieźle poczekać. Produkcja modelu R2 ruszy dopiero za dwa lata, czyli w pierwszej połowie 2026 r. Początkowo będzie się odbywać w mieście Normal (stan Illinois; USA), potem także w nowych zakładach w stanie Georgia.

Rivian R3 trafi do produkcji po modelu R2, ma być też od niego tańszy. Początkowo oba samochody będą oferowane w Ameryce Północnej, później pojawią się również na innych rynkach.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków