- Skoda Elroq RS to najszybciej rozpędzająca się seryjna Skoda w historii marki
- Wyróżnia się jaskrawym limonkowym kolorem Mamba Green, czarnymi wstawkami zamiast srebrnych i 21-calowymi specyficznymi dla RS felgami
- Elroq RS oferuje pojemność akumulatora 84 kWh, zasięg do 550 km (WLTP) oraz ładowanie o mocy 185 kW
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
Skoda Elroq podczas swojej premiery zrobiła spore wrażenie stylistyką, sprytnymi rozwiązaniami i dużą przestrzenią w środku. Tak naprawdę nikogo nie powinno to dziwić, bo Czesi już dawno udowodnili, że rzeczywiście są "simply clever", potrafią robić rodzinne wnętrza, a i nad stylistyką popracowali tak, by nie były po prostu nudnymi pojazdami.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSkoda Elroq RS — zmiany stylistyczne niewielkie, ale rozpoznawalne
Skoda potrafi też zaskoczyć w kwestii samochodów usportowionych. Kiedy inni producenci raczej odchodzą od robienia aut mocnych i emocjonujących, firma w Mladej Boleslav cały czas do oferty modelowej dodaje auta z nutą sportu, oznaczonych jako RS. Do tego elitarnego grona dołącza właśnie Elroq w charakterystycznym dla Skody limonkowym kolorze Mamba Green.
Model ze szczytu oferty wyróżnia się szczególnie właśnie tym kolorem, choć w dostępne są również inne. Poza tym Elroq RS nie ma na sobie ani grama srebrnych wstawek, a elementy posrebrzane w wersjach standardowych, tutaj są czarne. Ponadto lekko zmienił się przedni zderzak z elementami lakierowanymi w kolorze nadwozia, są oczywiście oznaczenia RS, a z tyłu w zderzaku jest szeroki pas odblasków. Auto ponadto ma w standardzie Light Band, czyli podświetlaną małymi prostokątami atrapę przodu. Standardem są także światła LED Matrix i dynamiczne kierunkowskazy z tyłu. Różnicę w porównaniu do standardowych Elroqów robią 21-calowe felgi, które są stworzone specjalnie dla odmiany RS.
- Przeczytaj także: Policjanci liczą. Kto stanął przed STOP-em tylko raz, dostanie mandat
Skoda Elroq RS — sport nie odebrał wygody
Wewnątrz także nie ma spektakularnych zmian, choć dzięki tym niewielkim, wersja RS ma swój własny charakter. Przede wszystkim są inne, sportowe i zintegrowane z zagłówkiem fotele z masażem kierowcy w standardzie, a przez środek deski rozdzielczej przechodzi materiał z mikrofibry, który jest dodatkowo przeszyty zielonymi nićmi. Przeszycie w tym samym kolorze znalazło się też na trójramiennej kierownicy, która na dole ma znaczek RS. Sam kształt "steru" jest jednak taki sam jak w innych Elroqach. Sport podkreślić mają również aluminiowe nakładki na pedały.
Poza tym mamy to, co w słabszych modelach, czyli 13-calowy ekran multimediów, cztery gniazda USB-C, w standardzie jest także ładowarka indukcyjna, a opcjonalnie można zamówić 12-głośnikowy system Canton o łącznej mocy 675 W. Pojemność bagażnika to od 470 do 1580 l.
- Przeczytaj także: Na jakiego SUV-a warto wydać 50 tys. zł? Zestawiliśmy dziewięć modeli wartych uwagi
Skoda Elroq RS — pod "maską" dzieje się więcej
Znacznie więcej zmian zaszło w układzie napędowym. Elroq RS ma bowiem łącznie 340 KM mocy i 679 Nm momentu obrotowego, generowane przez dwa silniki elektryczne, które czerpią energię z akumulatora o pojemności 84 kWh. Taki zestaw, według zapewnień producenta, może dać zasięg do 550 km według pomiarowego WLTP. Maksymalna moc ładowania to 185 kW, a czas ładowania od 10 do 80 proc. z szybkiej ładowarki wynosi 26 min. Z kolei na ładowarce 11 kW czas ładowania od 0 do 100 proc. wynosi 8 godz.
Elroq RS jest w stanie rozpędzić się do 100 km na godz. w czasie 5,4 s, co czyni ten samochód najszybciej rozpędzającą się seryjną Skodą w historii. Prędkość maksymalna, jak na elektryka przystało, nie jest szczególna, bo wynosi 180 km na godz. To tyle, ile mocniejsze wersje standardowych Elroqów.
- Przeczytaj także: Najczęściej kradzione samochody w Polsce w 2024 r. Lista marek i modeli. Inna niż CEPiK
Skoda Elroq RS — napęd na cztery koła jest, ale nie zawsze
Co istotne, wersja RS, pomimo posiadania dwóch silników, w normalnych warunkach drogowych będzie miała napęd jedynie na tył, by oszczędzać energię. Przedni silnik dołącza się w chwilach, gdy będzie większe zapotrzebowanie na moc, lub warunki drogowe sprawią, że potrzebna jest lepsza przyczepność. Wyjątkiem od tej reguły jest tryb sport, po którego uruchomieniu, samochód cały czas ma zapewniony napęd z czterech kół.
Elroq RS ma także mocniejsze, dwutłoczkowe zaciski w przednich hamulcach i standardowo jest wyposażony w adaptacyjne amortyzatory DCC. Na niektórych rynkach ma się pojawić także opcjonalne obniżone sportowe zawieszenie.
Skoda Elroq RS — podsumowanie
Nowa Skoda Elroq w wersji RS nie zaskakuje wielkimi zmianami w stylistyce, choć dodanie lekkich smaczków sprawia, że auto wygląda zdecydowanie bardziej sportowo. Cieszy bogate podstawowe wyposażenie i pozostawienie rodzinnego charakteru auta, a moc układu napędowego zapowiada, że w tym elektryku rzeczywiście będzie można poczuć sport. Tego jednak dowiemy się, gdy pierwsze samochody wyjadą na ulice.