Auto Świat EV Wiadomości W tych dwóch krajach jest połowa wszystkich unijnych ładowarek. Jak wypada Polska?

W tych dwóch krajach jest połowa wszystkich unijnych ładowarek. Jak wypada Polska?

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak

Połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w dwóch krajach i oczywiście Polska nie jest jednym z nich. Są to Holandia i Niemcy, które wspólnie mają ok. 150 tys. ładowarek. Druga połowa jest rozsiana po pozostałych krajach członkowskich. Dysproporcje są ogromne.

Volvo C40 Recharge, ładowanie samochodu elektrycznego, stacja ładowania, ładowarka GreenWay
Krzysztof Grabek / Auto Świat
Volvo C40 Recharge, ładowanie samochodu elektrycznego, stacja ładowania, ładowarka GreenWay

Dane opublikowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Holandia i Niemcy mają tyle ładowarek, że śmiało można je nazwać mekką elektromobilności. Niestety ten ładowarkowy Eden ze 150 tys. lokalizacjami stanowi raptem niecałe 10 proc. całej powierzchni UE. Drugie 150 tys. wszystkich wtyczek jest rozproszone po pozostałych 25 krajach, czyli na ponad 90 proc. obszaru Unii Europejskiej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Holendrzy mają tyle ładowarek, co 23 państwa członkowskie

W praktyce oznacza to, że przepaść między liderami rankingu a tymi z ogona jest ogromna. Holandia, kraj o najlepszej infrastrukturze dla elektromobilności, ma prawie 1600 razy więcej punktów, niż ostatni na liście Cypr. Co gorsza, jeśli chodzi o dystrybucję infrastruktury, to istnieje wyraźny podział między krajami Europy Środkowej i Wschodniej a krajami Europy Zachodniej. Na przykład sześć razy większa od Holandii Rumunia ma tylko 0,4 proc. wszystkich punktów ładowania w UE. A jak jest w Polsce? Nasz kraj nie wypada najlepiej — zajmuje pokaźne 9 proc. powierzchni wspólnoty, a dysponuje raptem 0,7 proc. ładowarek.

W UU jest ok. 307 tys. ładowarek, a potrzeba prawie 7 mln

Aby w ogóle myśleć o realizacji proponowanych przez Unię Europejską celów w zakresie emisji CO2, sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie musiała drastycznie wzrosnąć w całej Wspólnocie. Więcej aut elektrycznych oznacza, że liczba ładowarek również będzie musiała się zwiększyć. Jak wiele punktów musi powstać? Zdaniem ACEA do 2030 r. potrzebnych byłoby nawet 6,8 mln publicznych punktów ładowania, aby osiągnąć proponowaną pięćdziesięciopięcioprocentową redukcję emisji CO2 dla samochodów. To z kolei oznacza, że Unia Europejska powinna zbudować jeszcze "tylko" 6,5 mln ładowarek w niecałe 10 lat. Powodzenia!

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków