Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki Youngtimer

Youngtimer

Sonda Lambda - czy znasz jej historię?
Youngtimer

Sonda Lambda - czy znasz jej historię?

Ford Escort RS Turbo - dzika radość z jazdy!
Youngtimer

Ford Escort RS Turbo - dzika radość z jazdy!

Fiat 124 Spider - im młodszy, tym lepszy
Youngtimer

Fiat 124 Spider - im młodszy, tym lepszy

Przez długi okres swojej produkcji Fiat 124 Spider może nie zyskiwał na urodzie, ale za to znacząco poprawiała się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego.

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p
Youngtimer

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

W szarym tłumie prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów 125p trafiały się prawdziwe perły, jak 6-drzwiowa limuzyna, coupe z chowanymi reflektorami, wyścigówka z blokiem silnika Ferrari czy przedstawione 50 lat temu szybkie Akropolis, które z punktu widzenia ówczesnych zarobków było droższe niż dziś Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet. Czy pamiętasz jeszcze te legendy PRL?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Klasyki z lat 80. - Volvo 480 Turbo: pierwsze takie Volvo
Youngtimer

Klasyki z lat 80. - Volvo 480 Turbo: pierwsze takie Volvo

Volvo 480 było pierwszym autem tej marki z napędem na przód i rewolucyjną stylistyką. Niestety, nie wszystko udało się jak trzeba.

Renault Avantime - oryginał pod każdym względem
Youngtimer

Renault Avantime - oryginał pod każdym względem

Niewielka liczba samochodów i nietypowe rozwiązania sprawiają, że Renault Avantime to zadatek na ciekawego klasyka.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
FSO 125p Kombi - gdyby nie ta jakość...
Youngtimer

FSO 125p Kombi - gdyby nie ta jakość...

Duży Fiat kombi należy do tych samochodów, które niezależnie od wieku są rarytasem. Dla wybranych był nim zarówno jako nowy, jak i terazteraz kiedy stał się klasykiem. Z praktycznością jest podobnie – była na wysokim poziomie kiedyś i jest teraz, nawet w porównaniu z nowoczesnymi konstrukcjami.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Szalone doładowanie - Volkswagen Golf GTI G60
Youngtimer

Szalone doładowanie - Volkswagen Golf GTI G60

Krótko przed odesłaniem na emeryturę Golfa II Volkswagen podniósł mu ciśnienie i zaoferował wersję G60 ze spiralną sprężarką.

Honda CRX 1.6 16V - klasyk dla utalentowanych kierowców
Youngtimer

Honda CRX 1.6 16V - klasyk dla utalentowanych kierowców

Podczas naszego testu przekonaliśmy się, że Honda CRX to zawodniczka, której nie można lekceważyć. W przeciwnym razie potrafi zaskoczyć nerwowym zachowaniem.

FSO Polonez kontra VW Golf II - bestsellery lat 90. (z archiwum Auto Świata)
Youngtimer

FSO Polonez kontra VW Golf II - bestsellery lat 90. (z archiwum Auto Świata)

W marcu 2005 roku, a więc 15 lat temu, zamieściliśmy na łamach "Auto Świata" bardzo ciekawe porównanie dwóch ówczesnych bestsellerów polskiego rynku motoryzacyjnego: Poloneza Caro Plus oraz Volkswagena Golfa II. Tekst wzbudził wielkie zainteresowanie, przypominamy go teraz, pamiętając, że oba auta to już youngtimery.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Klasa średnia z lat 80. - prestiż to nie wszystko
Youngtimer

Klasa średnia z lat 80. - prestiż to nie wszystko

Prestiż to nie wszystko! Porównujemy popularne kombi-limuzyny z lat 80. Oceniamy nie tylko to, co mają pod blachą, lecz także design.

Mercedes W126 - królowa wszystkich gwiazd
Youngtimer

Mercedes W126 - królowa wszystkich gwiazd

Debiutujący 40 lat temu Mercedes klasy S typoszeregu W126 był samochodem, który na tle barokowej, pełnej chromu poprzedniczki robił skromne wrażenie. Tyle że właśnie to sprawiło, że model ten był produkowany rekordowe 12 lat i nawet dziś wygląda nowocześnie.

Audi Quattro kontra reszta świata
Youngtimer

Audi Quattro kontra reszta świata

Napęd na obie osie 40 lat temu pomógł Audi dokonać przewagi dzięki technice. Ale czy to wystarczy, by okrzyknąć je klasowym prymusem?

W tym aucie wady dominują nad zaletami - Polonez 1.5 SLE
Youngtimer

W tym aucie wady dominują nad zaletami - Polonez 1.5 SLE

Po wielu latach produkcji Poloneza w niemal niezmienionej formie Polacy chcieli czegoś nowego. Czy Polonez MR89, tzw. przejściówka, spełnił oczekiwania?

Toyota Century – auto dla japońskiego imperatora
Youngtimer

Toyota Century – auto dla japońskiego imperatora

Toyota za bardzo nie chwali się tym autem, ale Century od przeszło 50 lat jest jej najbardziej luksusowym modelem, który niezwykle rzadko trafia na europejskie drogi.

Miał dobre założenia i poparcie Gierka. A jednak Tarpan nie podbił Polski. Dlaczego?
Youngtimer

Miał dobre założenia i poparcie Gierka. A jednak Tarpan nie podbił Polski. Dlaczego?

Tarpan miał być samochodem dla rolników, ale niewielka ładowność sprawiała, że ci woleli większego Żuka albo Nysę, a do kościoła – samochód osobowy. Poza tym jakość wykonania pojazdu z Poznania była – delikatnie mówiąc – nie najwyższa.

Zaprojektowanie tego auta kosztowało ponad miliard dolarów. Czy to sprawia, że Mercedes 600 SEL to najlepsze auto świata?
Youngtimer

Zaprojektowanie tego auta kosztowało ponad miliard dolarów. Czy to sprawia, że Mercedes 600 SEL to najlepsze auto świata?

Gdy wiosną 1991 roku zaprezentowano długo oczekiwanego następcę "eski" W126, reakcje w Europie były dość jednoznaczne: auto jest za duże, za ciężkie, a do tego zużywa zbyt dużo paliwa. Dopiero późniejsze testy udowodniły, że nowe auto Mercedesa jest samochodem przełomowym, choć nawet 30 lat po premierze kontrowersyjnym.

Te auta stworzono do długich podróży. Porównanie limuzyn z przełomu lat 80. i 90.
Youngtimer

Te auta stworzono do długich podróży. Porównanie limuzyn z przełomu lat 80. i 90.

Aerodynamika, bezpieczeństwo oraz żywotność konstrukcji – te trzy zagadnienia zaczęły odgrywać dużą rolę przy budowie aut w latach 80. Oczywiście, nie zapomniano też o komforcie i osiągach. Nasze porównanie pomoże ustalić, kto w tym czasie budował najlepsze samochody długodystansowe.

Auta z 1993 r. stają się kandydatami na klasyki. Niektóre modele zaskakują
Youngtimer

Auta z 1993 r. stają się kandydatami na klasyki. Niektóre modele zaskakują

Czym się różni auto stare od zabytkowego? Stare – to określenie intuicyjne, nieprecyzyjne. Może mieć 10, 20 albo 40 lat, zwykle jest zaniedbane, w złym stanie technicznym. Auto zabytkowe musi mieć co najmniej 30 lat, jego produkcja zakończyła się 15 lat temu, musi mieć minimum 75 proc. oryginalnych części. Wtedy może być wpisane do rejestru zabytków i dostać żółte tablice rejestracyjne.

Mercedes E250D kontra E60 AMG - pośpiech nie jest wskazany
Youngtimer

Mercedes E250D kontra E60 AMG - pośpiech nie jest wskazany

Ponad 60 tys. dolarów różnicy: tyle dzieliło kiedyś oba Mercedesy – rozsądnego diesla i topową wersję benzynową. Odpowiedź na pytanie, które auto dziś wybrać nie jest wcale taka prosta...

Klasa średnia lat 70. - Audi 80 kontra Volkswagen Passat, Opel Ascona i Ford Taunus
Youngtimer

Klasa średnia lat 70. - Audi 80 kontra Volkswagen Passat, Opel Ascona i Ford Taunus

Z dzisiejszej perspektywy aż trudno uwierzyć, że 40 lat temu Audi i Volkswagen były traktowane jako marki, które dopiero aspirowały do klasy średniej i próbowały wygryzać zasiedziałe firmy. Audi 80 i VW Passat zabiegały o zainteresowanie klientów nowoczesną techniką i postępowym designem. Jak na ich tle wypadały modele marek Opel i Ford, uchodzących za tradycyjnie mieszczańskie? Czy rzeczywiście Volkswagen i Audi zasłużyły na sukces?

Mercedes 190 E Elektro - elektryczny napęd to nic nowego
Youngtimer

Mercedes 190 E Elektro - elektryczny napęd to nic nowego

Mercedes z elektrycznym napędem to żadna nowość. Okazuje się, że firma eksperymentowała z takim napędem już w latach 90. ubiegłego wieku w modelu 190. Pierwszy pojazd tego typu pokazano w 1990 roku na targach w Hanowerze, a drugi rok później w Genewie. Auto było testowane podczas wielkiego sprawdzianu na wyspie Rugii, gdzie jeden z modeli pokonał w ciągu roku około 100 tys. km.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.