• Mechanicy coraz częściej stosują "metody z ASO": transparentny cennik mówiący o kosztach roboczogodzin oraz protokoły zdawczo-odbiorcze z zaznaczonym zakresem usług
  • Jeśli ktoś podaje cenę z sufitu, wyższą od proponowanej przez warsztaty wyspecjalizowane w danej marce, radzimy ominąć go szerokim łukiem
  • Różnice w kosztach napraw bywają bardzo duże, np. wymiana kompletnego sprzęgła w modelu Kia Sportage IV 1.6 T-GDI/177 KM 2016 r. to 3530 zł (poza ASO)
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Obecnie cena roboczogodziny w nieautoryzowanych serwisach waha się najczęściej pomiędzy 100 a 150 zł brutto (maksymalnie – 185 zł). Na nieco mniej można liczyć w przypadku tańszych, prostszych aut, więcej zapłacić trzeba za luksusowe (obrazowo: za Yarisa będzie to bliżej 100 zł, za Lexusa – ok. 150 zł) oraz bardziej skomplikowane operacje. Oczywiście, w ASO zapłacicie znacznie więcej – po 300, 500 a nawet blisko 1000 zł/rbh!

Na początku opisujemy popularne operacje (związane z serwisem i naprawami), natomiast danie główne serwujemy na końcu – to tabele, z których dowiecie się ile należy zapłacić za wykonanie danej operacji. Koszt części dotyczy zamienników o dobrej jakości kupowanych w dużej hurtowni motoryzacyjnej. Teoretyczny czas pracy to wskazanie zaczerpnięte z katalogu czasowego "Autodata". Kolejne rubryki to koszt pracy (policzone godziny razy orientacyjna stawka roboczogodziny w granicach 100-180 zł) i podsumowanie całości operacji.