• Mechanicy coraz częściej stosują "metody z ASO": transparentny cennik mówiący o kosztach roboczogodzin oraz protokoły zdawczo-odbiorcze z zaznaczonym zakresem usług
  • Jeśli ktoś podaje cenę z sufitu, wyższą od proponowanej przez warsztaty wyspecjalizowane w danej marce, radzimy ominąć go szerokim łukiem
  • Różnice w kosztach napraw bywają bardzo duże, np. wymiana kompletnego sprzęgła w modelu Kia Sportage IV 1.6 T-GDI/177 KM 2016 r. to 3530 zł (poza ASO)
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Obecnie cena roboczogodziny w nieautoryzowanych serwisach waha się najczęściej pomiędzy 100 a 150 zł brutto (maksymalnie – 185 zł). Na nieco mniej można liczyć w przypadku tańszych, prostszych aut, więcej zapłacić trzeba za luksusowe (obrazowo: za Yarisa będzie to bliżej 100 zł, za Lexusa – ok. 150 zł) oraz bardziej skomplikowane operacje. Oczywiście, w ASO zapłacicie znacznie więcej – po 300, 500 a nawet blisko 1000 zł/rbh!

Na początku opisujemy popularne operacje (związane z serwisem i naprawami), natomiast danie główne serwujemy na końcu – to tabele, z których dowiecie się ile należy zapłacić za wykonanie danej operacji. Koszt części dotyczy zamienników o dobrej jakości kupowanych w dużej hurtowni motoryzacyjnej. Teoretyczny czas pracy to wskazanie zaczerpnięte z katalogu czasowego "Autodata". Kolejne rubryki to koszt pracy (policzone godziny razy orientacyjna stawka roboczogodziny w granicach 100-180 zł) i podsumowanie całości operacji.

Olej i płyny eksploatacyjne

Wymiana oleju w silniku Foto: archiwum / Auto Świat
Wymiana oleju w silniku

Podstawowa czynność eksploatacyjna: wymiana oleju w silniku. Operacja przewidziana jest zazwyczaj na około 30 min, więc i nie powinna być droga. Rzeczywiście, łatwiej znaleźć promocje w stylu "oleje zakupione u nas wymieniamy gratis" niż warsztat, który za samą czynność "odważy się" wziąć więcej niż 100 zł (pomijając oczywiście ASO). Zresztą najczęściej wymiana oleju jest połączona z wymianą filtrów i ogólnym przeglądem, więc i mechanicy nie narzekają, że muszą wstawiać auto na podnośnik za 50 zł. Mimo że operacja nie kosztuje zazwyczaj wiele, mnóstwo kierowców decyduje się na samodzielną wymianę środka smarnego. Czy jest to podyktowane oszczędnością? Nie zawsze. Problemem jest uczciwość mechaników. Niewymieniony (lecz jedynie… wytarty) filtr oleju, pozostawiony (lub zmieniony na najtańszy) olej – to "grzechy" mechaników. Zysk dla nich może być wbrew pozorom naprawdę istotny. Pamiętajcie, że w aucie mamy też płyn chłodzący (najczęściej wymaga wymiany co mniej więcej 5 lat/100 tys. km), płyn w układzie wspomagania kierownicy (starsze pojazdy) itp.

Olej w skrzyni i dyferencjałach

Wymiana oleju – dyferncjał Foto: archiwum / Auto Świat
Wymiana oleju – dyferncjał

O tych wymianach pamiętają najczęściej miłośnicy terenówek oraz aut… z awaryjnymi skrzyniami biegów. Wtedy oleje w skrzyni biegów zmieniane są (choć i tak nie zawsze) dość często. Oprócz skrzyń biegów w terenówce dochodzą: skrzynia rozdzielcza, reduktor, przedni i tylny dyferencjał. Część tych podzespołów znajdziecie też w SUV-ach (zwłaszcza tych z napędem wszystkich kół) i osobówkach 4x4. Ale użytkownicy samochodów osobowych rzadko kiedy są tak skrupulatni, żeby pamiętać o "jakiejś" skrzyni biegów. Jeszcze olej w automatycznej – można się zastanowić, ale w manualnej? To potrzebne? Tymczasem wystarczy wymiana oleju co ok. 100 tys. km i 6 lat (fakt, że często nie przewidują jej interwały serwisowe producentów; pozostaje więc wyczucie mechanika i rozsądek), żeby znacząco zwiększyć trwałość m.in. łożysk. Mówimy tu o autach takich marek, jak: Suzuki (Swift), Toyota (Corolla), Opel (Zafira B), czy różnych Fiatach i Alfach Romeo z awaryjną przekładnią M32, w której łożyska są nie najlepszej jakości, a brak wymiany oleju dodatkowo skraca ich trwałość.

Elektronika

Elektronika Foto: archiwum / Auto Świat
Elektronika

Wymiana komputera? Nic trudnego! Owszem, taka operacja, zależnie od umieszczenia sterownika, zajmuje od 0,5 do 2 godz. Ale najprostszy sterownik nadwozia do taniego modelu Dacii to wydatek kilkuset zł (blisko tysiąca), ECU silnika, poduszek itp. to już często grube tysiące (nierzadko ponad 10). Entuzjazm do wymiany komputera (bo tak mówi opis błędu) szybko maleje. Wtedy do akcji wkracza elektronik – sprawdzi najpierw połączenia (tu może tkwić problem), czujniki, sterowniki itp. Dopiero gdy to zawiedzie (a jeszcze lepiej – po oględzinach i próbie naprawy oryginalnego sterownika), podejmie decyzję o ewentualnej wymianie. Czasem może też wystarczyć programowanie. Co można zrobić samemu? Jeśli usterka dotyczy silnika, można przy użyciu darmowego lub taniego programu odczytać kod błędu i próbować usunąć problem (w oparciu o objawy).

Uszczelka pod głowicą

Wymiana uszczelki pod głowicą Foto: archiwum / Auto Świat
Wymiana uszczelki pod głowicą

Jedna z najbardziej znienawidzonych diagnoz przez kierowców – plasuje się gdzieś tuż obok kontrolki "check engine". To oczywiście trochę żart, ale hasło "uszkodzona uszczelka" zwiastuje dość wysokie koszty. Dlaczego nie warto wybierać najtańszego warsztatu, który mówi, że naprawi to za 800 zł? Bo, po pierwsze, to najczęściej około 10 godzin pracy. Doliczyć trzeba uszczelki itp. Po drugie, dochodzi też "rozpięcie" napędu rozrządu oraz prace dodatkowe, a w razie jakichkolwiek wątpliwości głowica powinna trafić do specjalistycznego serwisu na kontrolę szczelności, warto zmierzyć średnicówką cylindry – a to wszystko zajmuje czas…

Wymiana silnika

Wymiana silnika Foto: archiwum / Auto Świat
Wymiana silnika

Stosunkowo prosta operacja, opisana czasowo w instrukcjach, choć też wymaga kreatywności od mechanika. W przypadku robocizny istotne będą różne kwestie – czy przekładamy też cały osprzęt (wskazane, gdy jest nowszy lub np. może nie pasować), czy wymieniamy także np. sprzęgło i napęd rozrządu (idealna okazja) oraz kto odpowiada za wady silnika. Ostatnie pytanie właściwie ma dość prostą odpowiedź, ale chodzi o to, żeby klient miał pełną świadomość – jeśli to on dostarczył motor do przekładki, sam też ponosi za niego odpowiedzialność, a każdy kolejny (w przypadku reklamacji) będzie "kasowany" osobno. Zakres prac przygotowawczych zasadniczo może zmienić cenę – ze startowych 1500 zł do np. 3000 zł.

Turbosprężarka

Turbosprężarka Foto: archiwum / Auto Świat
Turbosprężarka

Macie leciwego diesla, który przejechał już dobrze ponad 200 tys. km? Nie liczcie na to, że po wymianie turbiny, która "złapała luz", wszystko będzie już dobrze. W takim przypadku mechanik powinien zadbać praktycznie o cały układ dolotowy – wyczyścić (bądź nawet wymienić) intercooler, oddać do czyszczenia filtr cząstek stałych, wyczyścić (wymienić) zasilanie turbiny w olej (poza przewodami dostarczającymi smarowanie często stosowane są też filtry) czy odprowadzić środek smarny z turbiny. Dopiero wtedy można będzie powiedzieć, że zregenerowana turbina trafi we właściwe miejsce i będzie mogła długo posłużyć. Ale mechanik nie wykona tych czynności za 500 zł... Co można zrobić samemu? Gdy ma się doświadczenie i garaż – można próbować. Ale pamiętajcie, że to mnóstwo czyszczenia (jak w przypadku dolotu), trzeba też sporo wiedzy, żeby właściwie ocenić wszystkie elementy.

Wtryskiwacze

Wtryskiwacze Foto: archiwum / Auto Świat
Wtryskiwacze

Chyba żaden doświadczony i szanujący się mechanik nie poda z góry kosztu wymiany wtryskiwaczy (czy pompowtryskiwaczy) we współczesnym silniku wysokoprężnym. Dlaczego? Sprawa jest prosta. Jeśli wszystko idzie dobrze i dostęp jest dobry, to operację obliczono na około 1,5 godz. Jednak często wtryskiwacze ulegają zapieczeniu. Wtedy serwisy zwykle wzywają specjalistów i muszą zapłacić nawet 300 zł za wtryskiwacz – przecież nie z własnej kieszeni, prawda? Wtryski potrafią wręcz się porozrywać, więc poza kosztami usunięcia ich z silnika trzeba będzie doliczyć… koszt nowych części. Z 250 zł za robociznę rachunek może więc wzrosnąć do tysięcy złotych! Mechanik powinien o tym uprzedzić.

Zawór recyrkulacji spalin

Układ recyrkulacji spalin  Foto: archiwum / Auto Świat
Układ recyrkulacji spalin

Teoretycznie operacja przewidywalna i prosta – wymiana zaworu recyrkulacji spalin (czyli EGR-u) to czynność ujęta w spisach typowych elementów obsługowych. Jednak sam zawór bywa bardzo drogi – nierzadko jego ceny przekraczają 1000 zł. Czy wobec tego chcielibyście, żeby mechanik przy każdym niedomaganiu tego urządzenia wymieniał je na nowe? Niekoniecznie. Decyzja powinna być podjęta m.in. przez pryzmat umieszczenia zaworu – jeśli jest łatwo dostępny i montaż (demontaż) zajmie dosłownie minuty, to warto pokusić się o czyszczenie. Jeśli zaś problemy powracają, a za naprawę trzeba zapłacić tyle, co za nową część, większy sens ma wymiana. Istotnym elementem układu recyrkulacji jest też chłodnica spalin (bywa, że dochodzi do wewnętrznego wycieku chłodziwa).

Ustawienie zbieżności kół

Ustawienie zbieżności kół Foto: Archiuwm / Auto Świat
Ustawienie zbieżności kół

Niektóre instrukcje wymagają ustawienia geometrii kół po każdej ingerencji w podwozie, inne nie są tak restrykcyjne (stąd też m.in. różnice w tabeli na ostatniej stronie). Zalecamy jednak profilaktyczne kontrole podwozia. Świetnie, jeśli można połączyć to np. z przeglądem rejestracyjnym – wtedy, podbijając pieczątkę, prosimy o wnikliwe sprawdzenie podwozia i jeśli nie ma luzów, udajemy się na ustawienie geometrii. Dokąd pojechać? Czasem sprzętem dysponują stacje kontroli pojazdów, pomocy szukać też można w wyspecjalizowanych punktach. Zaletą typowych warsztatów jest możliwość uzyskania pomocy przy zapieczonych lub obrobionych śrubach. Specjaliści zazwyczaj odsyłają takich klientów do mechaników.

Wymiana szyby czołowej

Wymiana szyby Foto: archiwum / Auto Świat
Wymiana szyby

Dostępność szyb czołowych i koszty ich montażu wydają się bardzo przystępne. Przykładowo – dobrej jakości zamiennik (Pilkington) już z montażem w przypadku Fiata Seicento oznacza wydatek na poziomie zaledwie 250 zł. Może nie opłacać się naprawa, bo za jeden odprysk punktowy firmy biorą 120-150 zł. Ceny jednak nieco rosną w przypadku droższych, większych aut, koszty podnosi również wyposażenie dodatkowe samochodów (coraz popularniejsze). Różnice bywają znaczne, bo do Kii Ceed zielona szyba (z montażem, okienko na VIN) tego samego producenta to 460 zł, a w wersji z czujnikiem – już 700 zł. Uwaga! Na znacznie wyższe koszty trzeba nastawić się w przypadku modeli z systemem kamer i radarów. Większość można przykleić na nową szybę, jednak sama szyba okazuje się sporo droższa (zależnie od modelu) a kalibracja to kolejny wydatek – 500-800 zł. Droższe są też szyby ogrzewane.

Blacharka i lakierowanie

Blacharka Foto: archiwum / Auto Świat
Blacharka

Dział napraw przez wielu – i klientów, i mechaników – uważany za żyłę złota. Czy tak jest w istocie? Chyba trochę opinia na wyrost, bo tak naprawdę, jak w mechanice, wiele zależy od uczciwości, rzetelności i doświadczenia osoby świadczącej usługi. Faktem jest, że bardzo wiele zleceń pochodzi z firm ubezpieczeniowych – tyle że okazuje się, że to teraz solidny, ale co najwyżej przeciętny płatnik, jako że średnia roboczogodzina w niezależnej sieci (poza ASO) wyceniana jest na 100 zł – czyli minimum tego, co życzą sobie fachowcy-mechanicy "od śrubek". Inna sprawa, że zleceń jest naprawdę dużo, bo szkodowość na naszych drogach jest wysoka, a auto po stłuczce najczęściej trzeba naprawić. Uwaga! Spapraną pracę blacharza lub lakiernika często możemy odkryć od razu, ale niestety, może wyjść na jaw dopiero po kilku miesiącach – gdy np. szpachla została położona na niezabezpieczoną blachę.

Wymiana kompletnego sprzęgła

Marka/model Koszt części (zł) Czas pracy (rbh) Koszt operacji (zł) Koszty łącznie (zł)
Audi A4 B9 2.0 TDI/150 KM 2016 r. brak 6,5 975 brak
Audi A4 B8 2.0 TDI/143 KM 2011 r. 940 7,5 1125 2065
BMW 320d F30 2.0d/163 KM 2016 r. 840 3,45 621 1461
BMW 320d E90 2.0d/163 KM 2011 r. 790 3,2 480 1270
Citroën C3 II 1.2 VTi/82 KM 2016 r. 350 5,5 715 1065
Citroën C3 I 1.4/88 KM 2009 r. 355 6,6 858 1213
Dacia Logan II 1.2 16V/75 KM 2016 r. 240 5,6 560 800
Dacia Logan I 1.4 Mpi/75 KM 2011 r. 170 6,0 600 770
Fiat Panda III 1.2/69 KM 2016 r. 350 4,15 498 848
Fiat Panda II 1.2/69 KM 2011 r. 350 3,8 456 806
Ford Focus III 1.0 EB/125 KM 2016 r. 715 3,9 546 1261
Ford Focus II 1.6/115 KM 2010 r. 535 4,9 686 1221
Honda Civic IX 1.8/141 KM 2016 r. 455 4,6 690 1145
Honda Civic VIII 1.8/140 KM 2011 r. 455 4,1 615 1070
Hyundai i30 II 1.6/120 KM 2016 r. 390 3,4 476 866
Hyundai i30 I 1.6/126 KM 2011 r. 355 3,9 546 901
Kia Sportage IV 1.6 T-GDI/177 KM 2016 r. 3110 3,0 420 3530
Kia Sportage III 2.0/163 KM 2011 r. 600 2,6 364 964
Mazda 6 III 2.0 S-G/145 KM 2016 r. 675 3,8 570 1245
Mazda 6 II 2.0 MZR/155 KM 2011 r. 780 4,6 690 1470
Mercedes C 180 W205 1.6/156 KM 2016 r. 1125 3,8 684 1809
Mercedes C 180 W204 1.8/156 KM 2011 r. 1225 3,1 465 1690
Mitsubishi Outlander III 2.0/150 KM 2016 r. 1000 4,3 645 1645
Mitsubishi Outlander II 2.0/147 KM 2011 r. 1790 5,4 810 2600
Nissan Qashqai II 1.2 DIG-T/115 KM 2016 r. 645 5,3 795 1440
Nissan Qashqai I 1.6/117 KM 2011 r. 870 4,4 660 1530
Opel Astra K 1.4T/125 KM 2016 r. 800 4,8 672 1472
Opel Astra J 1.4T/120 KM 2011 r. 780 5,3 742 1522
Peugeot 308 II 1.6 HDi/99 KM 2016 r. 475 8,1 1134 1609
Peugeot 308 I 1.6 HDi/92 KM 2011 r. 475 9,0 1260 1735
Renault Megane IV 1.5 dCi/110 KM 2016 r. 690 5,8 812 1502
Renault Megane III 1.5 dCi/110 KM 2011 r. 690 9,5 1330 2020
Seat Leon III 1.4 TSI/125 KM 2016 r. 670 4,6 690 1360
Seat Leon II 1.4 TSI/125 KM 2011 r. 670 4,1 615 1285
Škoda Octavia III 1.6 TDI/110 KM 2016 r. 940 4,7 705 1645
Škoda Octavia II 1.6 TDI/105 KM 2011 r. 850 4,1 615 1465
Suzuki Swift IV 1.2/94 KM 2016 r. 665 3,2 416 1081
Suzuki Swift III 1.3/92 KM 2010 r. 300 2,7 351 651
Toyota Auris II 1.33/99 KM 2016 r. 370 7,4 962 1332
Toyota Auris I 1.33/99 KM 2011 r. 370 6,2 806 1176
Volkswagen Passat B8 2.0 TDI/150 KM 2016 r. 1070 6,3 945 2015
Volkswagen Passat B7 2.0 TDI/140 KM 2011 r. 1070 5,6 840 1910
Volvo XC60 II 2.0 D/190 KM 2017 r. 855 8,6 1548 2403
Volvo XC60 I 2.0 D/163 KM 2011 r. 1030 5,6 1008 2038

Wymiana napędu rozrządu

Marka/model Rodzaj napędu Koszt części (zł) Czas pracy (rbh) Koszt operacji (zł) Koszty łącznie (zł)
Audi A4 B9 2.0 TDI/150 KM 2016 r. pasek 735 2,9 435 1170
Audi A4 B8 2.0 TDI/143 KM 2011 r. pasek 560 2,6 390 950
BMW 320d F30 2.0d/163 KM 2016 r. łańcuch 830 13,45 2421 3251
BMW 320d E90 2.0d/163 KM 2011 r. łańcuch 830 12,25 2205 3035
Citroën C3 II 1.2 VTi/82 KM 2016 r. pasek 680 2,7 351 1031
Citroën C3 I 1.4/88 KM 2009 r. pasek 315 2,4 312 627
Dacia Logan II 1.2 16V/75 KM 2016 r. pasek 330 1,9 228 558
Dacia Logan I 1.4 Mpi/75 KM 2011 r. pasek 240 2,0 240 480
Fiat Panda III 1.2/69 KM 2016 r. pasek 240 2,5 300 540
Fiat Panda II 1.2/69 KM 2011 r. pasek 240 1,85 222 462
Ford Focus III 1.0 EB/125 KM 2016 r. pasek 495 7,7 1078 1573
Ford Focus II 1.6/115 KM 2010 r. pasek 340 2,7 378 718
Honda Civic IX 1.8/141 KM 2016 r. łańcuch 1520 2,9 435 1955
Honda Civic VIII 1.8/140 KM 2011 r. łańcuch 1520 4,1 615 2135
Hyundai i30 II 1.6/120 KM 2016 r. łańcuch 785 3,1 434 1219
Hyundai i30 I 1.6/126 KM 2011 r. łańcuch 785 2,9 406 1191
Kia Sportage IV 1.6 T-GDI/177 KM 2016 r. łańcuch 1040 3,4 476 1516
Kia Sportage III 2.0/163 KM 2011 r. łańcuch 1125 3,5 490 1615
Mazda 6 III 2.0 S-G/145 KM 2016 r. łańcuch brak 3,8 570 brak
Mazda 6 II 2.0 MZR/155 KM 2011 r. łańcuch 1030 3,9 585 1615
Mercedes C 180 W205 1.6/156 KM 2016 r. łańcuch 605 8,7 1566 2171
Mercedes C 180 W204 1.8/156 KM 2011 r. łańcuch 1300 2,9 435 1735
Mitsubishi Outlander III 2.0/150 KM 2016 r. łańcuch brak 5,2 780 brak
Mitsubishi Outlander II 2.0/147 KM 2011 r. łańcuch brak 4,7 705 brak
Nissan Qashqai II 1.2 DIG-T/115 KM 2016 r. łańcuch 390 9,1 1365 1755
Nissan Qashqai I 1.6/117 KM 2011 r. łańcuch 750 2,7 405 1155
Opel Astra K 1.4T/125 KM 2016 r. łańcuch 765 3,9 966 1731
Opel Astra J 1.4T/120 KM 2011 r. łańcuch 310 4,6 644 954
Peugeot 308 II 1.6 HDi/99 KM 2016 r. pasek 430 2,5 350 780
Peugeot 308 I 1.6 HDi/92 KM 2011 r. pasek 400 2,2 308 708
Renault Megane IV 1.5 dCi/110 KM 2016 r. pasek 425 2,1 294 719
Renault Megane III 1.5 dCi/110 KM 2011 r. pasek 425 3,4 476 901
Seat Leon III 1.4 TSI/125 KM 2016 r. pasek 295 3,0 450 745
Seat Leon II 1.4 TSI/125 KM 2011 r. łańcuch 540 5,3 795 1335
Škoda Octavia III 1.6 TDI/110 KM 2016 r. pasek 525 3,1 465 990
Škoda Octavia II 1.6 TDI/105 KM 2011 r. pasek 575 2,2 330 905
Suzuki Swift IV 1.2/94 KM 2016 r. łańcuch 605 6,9 897 1502
Suzuki Swift III 1.3/92 KM 2010 r. łańcuch 525 7,3 949 1474
Toyota Auris II 1.33/99 KM 2016 r. łańcuch 700 10,6 1378 2078
Toyota Auris I 1.33/99 KM 2011 r. łańcuch 700 9,7 1261 1961
Volkswagen Passat B8 2.0 TDI/150 KM 2016 r. pasek 520 3,4 510 1030
Volkswagen Passat B7 2.0 TDI/140 KM 2011 r. pasek 570 2,8 420 990
Volvo XC60 II 2.0 D/190 KM 2017 r. pasek 897 1,8 324 1221
Volvo XC60 I 2.0 D/163 KM 2011 r. pasek 410 1,3 234 644

Wymiana klocków i tarcz

Marka/model Koszt części (zł) Czas pracy (rbh) Koszt operacji (zł) Koszty łącznie (zł)
Audi A4 B9 2.0 TDI/150 KM 2016 r. 690 1,2 180 870
Audi A4 B8 2.0 TDI/143 KM 2011 r. 650 1,0 150 800
BMW 320d F30 2.0d/163 KM 2016 r. 635 0,85 128 765
BMW 320d E90 2.0d/163 KM 2011 r. 580 0,85 128 708
Citroën C3 II 1.2 VTi/82 KM 2016 r. 320 1,2 156 476
Citroën C3 I 1.4/88 KM 2009 r. 290 1,2 156 446
Dacia Logan II 1.2 16V/75 KM 2016 r. 320 1,0 100 420
Dacia Logan I 1.4 Mpi/75 KM 2011 r. 245 0,8 80 325
Fiat Panda III 1.2/69 KM 2016 r. 275 0,7 84 359
Fiat Panda II 1.2/69 KM 2011 r. 200 0,8 96 296
Ford Focus III 1.0 EB/125 KM 2016 r. 410 0,9 126 536
Ford Focus II 1.6/115 KM 2010 r. 450 0,9 126 576
Honda Civic IX 1.8/141 KM 2016 r. 440 0,9 135 575
Honda Civic VIII 1.8/140 KM 2011 r. 440 1,0 150 590
Hyundai i30 II 1.6/120 KM 2016 r. 390 0,7 98 488
Hyundai i30 I 1.6/126 KM 2011 r. 415 0,7 98 513
Kia Sportage IV 1.6 T-GDI/177 KM 2016 r. 530 0,9 126 656
Kia Sportage III 2.0/163 KM 2011 r. 445 0,7 98 543
Mazda 6 III 2.0 S-G/145 KM 2016 r. 525 0,4 60 585
Mazda 6 II 2.0 MZR/155 KM 2011 r. 490 0,6 90 580
Mercedes C 180 W205 1.6/156 KM 2016 r. 705 1,5 270 975
Mercedes C 180 W204 1.8/156 KM 2011 r. 510 1,3 195 705
Mitsubishi Outlander III 2.0/150 KM 2016 r. 405 0,9 135 540
Mitsubishi Outlander II 2.0/147 KM 2011 r. 405 0,9 135 540
Nissan Qashqai II 1.2 DIG-T/115 KM 2016 r. 435 0,7 105 540
Nissan Qashqai I 1.6/117 KM 2011 r. 300 0,7 105 405
Opel Astra K 1.4T/125 KM 2016 r. 525 0,8 112 637
Opel Astra J 1.4T/120 KM 2011 r. 455 0,8 112 567
Peugeot 308 II 1.6 HDi/99 KM 2016 r. 430 1,2 168 598
Peugeot 308 I 1.6 HDi/92 KM 2011 r. 370 1,0 140 510
Renault Megane IV 1.5 dCi/110 KM 2016 r. 390 1,0 140 530
Renault Megane III 1.5 dCi/110 KM 2011 r. 415 1,1 154 569
Seat Leon III 1.4 TSI/125 KM 2016 r. 425 1,0 150 575
Seat Leon II 1.4 TSI/125 KM 2011 r. 425 1,0 150 575
Škoda Octavia III 1.6 TDI/110 KM 2016 r. 440 1,0 150 590
Škoda Octavia II 1.6 TDI/105 KM 2011 r. 330 0,9 135 465
Suzuki Swift IV 1.2/94 KM 2016 r. 380 0,8 104 484
Suzuki Swift III 1.3/92 KM 2010 r. 330 0,5 65 395
Toyota Auris II 1.33/99 KM 2016 r. 445 0,9 117 562
Toyota Auris I 1.33/99 KM 2011 r. 460 0,9 117 577
Volkswagen Passat B8 2.0 TDI/150 KM 2016 r. 480 1,2 180 660
Volkswagen Passat B7 2.0 TDI/140 KM 2011 r. 465 1,0 150 615
Volvo XC60 II 2.0 D/190 KM 2017 r. 735 1,0 180 915
Volvo XC60 I 2.0 D/163 KM 2011 r. 595 1,0 180 775

Wymiana wahacza dolnego (przód; jedno koło)

Marka/model Koszt części (zł) Czas pracy (rbh) Koszt operacji (zł) Koszty łącznie (zł)
Audi A4 B9 2.0 TDI/150 KM 2016 r. 715 0,9 135 850
Audi A4 B8 2.0 TDI/143 KM 2011 r. 750 0,9 135 885
BMW 320d F30 2.0d/163 KM 2016 r. 600 2,25 338 938
BMW 320d E90 2.0d/163 KM 2011 r. 410 0,7 105 515
Citroën C3 II 1.2 VTi/82 KM 2016 r. 170 1,2 156 326
Citroën C3 I 1.4/88 KM 2009 r. 140 0,7 91 231
Dacia Logan II 1.2 16V/75 KM 2016 r. 120 2,3 230 350
Dacia Logan I 1.4 Mpi/75 KM 2011 r. 120 2,3 230 350
Fiat Panda III 1.2/69 KM 2016 r. 205 0,9 108 313
Fiat Panda II 1.2/69 KM 2011 r. 185 0,45 54 239
Ford Focus III 1.0 EB/125 KM 2016 r. 320 1,0 140 460
Ford Focus II 1.6/115 KM 2010 r. 355 1,1 154 509
Honda Civic IX 1.8/141 KM 2016 r. 285 0,4 60 345
Honda Civic VIII 1.8/140 KM 2011 r. 290 0,9 135 425
Hyundai i30 II 1.6/120 KM 2016 r. 225 0,7 98 323
Hyundai i30 I 1.6/126 KM 2011 r. 210 0,6 84 294
Kia Sportage IV 1.6 T-GDI/177 KM 2016 r. 240 1,1 154 394
Kia Sportage III 2.0/163 KM 2011 r. 225 0,5 75 300
Mazda 6 III 2.0 S-G/145 KM 2016 r. 305 0,5 75 380
Mazda 6 II 2.0 MZR/155 KM 2011 r. 590 1,3 195 785
Mercedes C 180 W205 1.6/156 KM 2016 r. 860 3,4 612 1472
Mercedes C 180 W204 1.8/156 KM 2011 r. 560 1,9 285 845
Mitsubishi Outlander III 2.0/150 KM 2016 r. 275 1,4 210 485
Mitsubishi Outlander II 2.0/147 KM 2011 r. 200 1,4 210 410
Nissan Qashqai II 1.2 DIG-T/115 KM 2016 r. 215 1,2 180 395
Nissan Qashqai I 1.6/117 KM 2011 r. 205 1,3 195 400
Opel Astra K 1.4T/125 KM 2016 r. 310 0,9 126 436
Opel Astra J 1.4T/120 KM 2011 r. 430 0,7 98 528
Peugeot 308 II 1.6 HDi/99 KM 2016 r. 220 1,0 140 360
Peugeot 308 I 1.6 HDi/92 KM 2011 r. 250 1,3 182 432
Renault Megane IV 1.5 dCi/110 KM 2016 r. 180 1,5 210 390
Renault Megane III 1.5 dCi/110 KM 2011 r. 245 2,0 280 525
Seat Leon III 1.4 TSI/125 KM 2016 r. 225 1,2 180 405
Seat Leon II 1.4 TSI/125 KM 2011 r. 240 0,9 135 375
Škoda Octavia III 1.6 TDI/110 KM 2016 r. 225 0,5 75 300
Škoda Octavia II 1.6 TDI/105 KM 2011 r. 240 0,9 135 375
Suzuki Swift IV 1.2/94 KM 2016 r. 180 0,8 104 284
Suzuki Swift III 1.3/92 KM 2010 r. 185 1,1 143 328
Toyota Auris II 1.33/99 KM 2016 r. 250 2,4 312 562
Toyota Auris I 1.33/99 KM 2011 r. 250 2,4 312 562
Volkswagen Passat B8 2.0 TDI/150 KM 2016 r. 270 0,9 135 405
Volkswagen Passat B7 2.0 TDI/140 KM 2011 r. 275 1,6 240 515
Volvo XC60 II 2.0 D/190 KM 2017 r. brak 1,1 198 brak
Volvo XC60 I 2.0 D/163 KM 2011 r. 410 0,4 72 482

Naszym zdaniem

Pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze! Eksploatacja samochodu to niekończący się łańcuszek wydatków. Zaczynamy od paliwa, następnie płacimy za ubezpieczenie, czasem za parking. I – oczywiście – za przeglądy oraz naprawy. Warto wiedzieć, ile poszczególne czynności zajmują czasu i w związku z tym, ile powinny kosztować. Sama wycena to tylko połowa sukcesu, bo w tej samej cenie jeden mechanik pozakłada stare uszczelki i nie wymieni oleju, inny zaś wszystko zrobi jak należy. Pamiętajcie więc: teoria teorią, ale najlepsze są zaufane ręce specjalisty!