• Instalacje gazowe są coraz lepszej jakości
  • Zakładając instalację LPG warto wybrać sprawdzone warsztaty
  • Nowoczesne silniki wymagają dużo droższych instalacji

Silniki do LPG - gaz „lubi” jednostki z wtryskiem pośrednim

Gdy zdecydujecie się na system przypisany do konkretnej wersji (np. 1.4 TSI), wydacie 9-10 tys. zł, ale to już są zupełnie inne instalacje wtrysku gazu ciekłego, niezużywające benzyny. W zestawieniu 10 polecanych silników do LPG - wszystkie mają jeszcze wtrysk pośredni.

O konsultację poprosiliśmy dwa warsztaty instalujące LPG: warszawski Powergas System oraz radomskie Auto-Gaz Centrum. W obu pytaliśmy o najlepsze silniki do LPG i skupiliśmy się na popularnych samochodach (głównie jednostki 4-cylindrowe). Uwagę zwracaliśmy m.in. na wytrzymałość głowicy i gniazd zaworowych.

Silniki do LPG - instalacje gazowe stają się bardziej dopracowane

Większość prezentowanych silników do LPG ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, ale nie wszystkie. Wyjątek stanowią np. silniki Hondy i Subaru, które tu również trafiły. Te benzyniaki dobrze znoszą gaz, należy jedynie pamiętać o tym, żeby regulować w nich luz zaworowy w odpowiednich interwałach.

Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że w Hondzie kosztuje to zdecydowanie mniej niż w przypadku niektórych motorów Subaru, w których przed wykonaniem takiej operacji trzeba opuścić silnik. Generalnie zasada jest zbliżona: gaz w takim aucie wymaga sprawdzania luzu zaworowego i - w razie konieczności - skorygowania go tak, żeby nie doszło do wypalenia gniazd zaworowych. Dodamy, że wymienione przez nas silniki Hondy i Subaru dość często są zasilane LPG i nie ma z nimi problemów.

Nasza lista nie wyczerpuje - rzecz jasna - wszystkich samochodów, których silniki dobrze radzą sobie na LPG. Nie znalazło się tu miejsca dla jednostek o większej pojemności, np. sześcio- i ośmiocylindrowych. Sporo z nich (oczywiście, tych bez wtrysku bezpośredniego, bo w ich przypadku zapłacicie więcej za i tak już dość drogie instalacje) bardzo dobrze nadaje się do takiego zasilania.

Myślimy tutaj np. o starszych silnikach Audi, BMW oraz Mercedesa. Nie sposób także pominąć motorów amerykańskich, a ze względu na sporą paliwożerność ich właściciele szukają oszczędności, montując właśnie instalacje LPG do silników.

Silniki do LPG - tylko dobre warsztaty

Zanim założycie gaz, musicie pamiętać, żeby korzystać ze sprawdzonych warsztatów. To od ich pracowników powinniście usłyszeć, czy dany silnik nadaje się do LPG, a jeśli nie, to z jakimi potencjalnymi uszkodzeniami się to wiąże. Nawet jeśli okaże się, że ryzyko jest duże, warto sprawdzić, ile kosztuje np. używany silnik - ostatnio mechanik specjalizujący się w Toyocie stwierdził, że zamiast wymieniać w motorze 1.8 uszczelkę pod głowicą, lepiej za 1,5 tys. zł kupić używany silnik z gwarancją rozruchową.

Na razie takich jednostek na rynku nie brakuje. To z kolei oznacza, że czasem zamiast remontować silnik uszkodzony przez zasilanie LPG, lepiej go niewielkim kosztem wymienić. Oczywiście, w przypadku motorów niepolecanych do gazu często trudno ocenić, jak duże jest ryzyko, a przede wszystkim - po jakim przebiegu pojawi się kosztowna awaria. To ostatnie oznacza, że trudno oszacować przebiegi, po których zwróci się inwestycja w LPG.

Podczas zbierania materiałów spotkaliśmy się także ze znacznymi różnicami w cenach między Warszawą a Radomiem. Jest to oczywiście spowodowane lokalizacją. Radzimy jednak, żebyście nie kierowali się wyłącznie ceną, tylko szukali polecanych warsztatów, bo tylko to gwarantuje bezproblemową eksploatację. Dodamy, że w obu przypadkach - zarówno w Warszawie, jak i w Radomiu - pytaliśmy o te same silniki do LPG i ustalaliśmy stosowanie instalacji IV generacji o zbliżonych parametrach, a różnice w cenach wynosiły od 15 do 20 proc.

Silniki do LPG - koniec pewnej epoki

Wybrane przez nas silniki do LPG to ostatnie popularne jednostki, które są na tyle proste, że nie ma problemów z zasilaniem ich gazem. Niestety, wzrost wymagań dotyczących spalania i emisji CO2 sprawia, że w coraz większym stopniu komplikuje się silniki benzynowe. Wtrysk bezpośredni wymaga o wiele droższych instalacji.