Auto Świat Testy Porównania samochodów 3 x kombi z dieslem: nowy Hyundai i30 kontra Ford Focus i Renault Megane

3 x kombi z dieslem: nowy Hyundai i30 kontra Ford Focus i Renault Megane

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Po premierze nowego Hyundaia i30 w wersji hatchback przyszedł czas na rozszerzenie palety modeli. Ale łatwo nie będzie – za sprawą silnej konkurencji koreańskie kombi nie może zbyt wygodnie rozpychać się w klasie kompaktowej. Czy jednak na pewno?

3 x kombi z dieslem: nowy Hyundai i30 kontra Ford Focus i Renault Megane
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
3 x kombi z dieslem: nowy Hyundai i30 kontra Ford Focus i Renault Megane

Pamiętacie, kiedy to było, jak Hyundai produkował tanie, skromne samochody? Takie, których nikt nawet nie próbował porównywać do czołówki, a niższa cena była obowiązkową zachętą do zakupu? Były takie czasy, ale...

Wraz z pierwszą generacją modelu i30 wszystko się zmieniło: osiągi, przestronność, elegancja, odczuwalna jakość, solidność konstrukcji, liczba oferowanych modeli, warunki gwarancji, popularność, zaufanie do marki i jej pozycjonowanie. To była jedna z największych rewolucji wizerunkowych w dziejach motoryzacji, którą Hyundai przeprowadził wraz z marką Kia.

Jeżdżąc najnowszą odsłoną Hyundaia i30, nie mamy cienia wątpliwości, że jest to jeden z najbardziej dopracowanych modeli w historii tego koncernu. Tyle że rywale w tym porównaniu to marki z bogatszą od Hyundaia przeszłością motoryzacyjną i rozgromienie takiej konkurencji nie będzie łatwe.

Nie przyznajemy punktów za design, ale i30 w wersji kombi wygląda bardzo zgrabnie. Pod szykowną karoserią kryje się na szczęście praktyczna i wygodna kabina. Została wykończona w dobrym guście, wszystko bez problemu się obsługuje. Hyundai dysponuje też największym bagażnikiem: 602-1650 l. Wnęka ma przemyślany kształt, pomyślano też o: otworze na narty, porządnie schowanej siatce do zabezpieczenia bagażu, gnieździe 12 V i pojemnych schowkach pod podłogą. To wszystko robi dobre wrażenie.

Hyundai nokautuje rywali pojemnością bagażnika

Renault mieści od 521 do 1504 l i jako jedyne ma dźwignie pozwalające złożyć oparcia kanapy od strony bagażnika oraz rozkładaną przegrodę, która zapobiega przesuwaniu się toreb z zakupami. Z przodu w Méganie jest mniej więcej tyle miejsca, co w Focusie, a z tyłu oferuje mniej przestrzeni nad głową i nieco więcej na kolana.

Kokpit Focusa zdradza jego zaawansowany wiek, do tego zagmatwany kształt nie sprzyja czytelności. Pod względem przestrzeni Ford plasuje się mniej więcej na poziomie Renault, ale 476-litrowy bagażnik jest w tym towarzystwie najmniejszy. Po złożeniu oparć kanapy otrzymujemy 1516 l. Przedział bagażowy kryje kilka niemiłych niespodzianek: brakuje zdalnego składania oparć, nie ma otworu na narty, a niewielkie kotwy mocujące kryją się pod wykładziną bagażnika.

Focusa napędza 1,5-litrowy diesel o mocy 120 KM – nieco słabszy od jednostek i30 i Mégane’a. Ale nie dajcie się zwieść pozorom, to wyśmienity silnik – cichy, energiczny i dobrze ciągnie z „dołu”. Jedynie w górnym rejestrze obrotów trochę traci oddech. Zestrojenie zawieszenia Focusa jest niezwykle udane, prowadzi się go zwinnie i poręcznie. Ford naprawdę zna się na strojeniu układów jezdnych.

1,6-litrowy diesel Renault dostarcza 130 KM, podoba nam się jego harmonijny rozwój mocy i energiczny „dół”. Pasuje do znów komfortowo zestrojonego Mégane’a. „Francuz” jest trochę bujająco miękki, co niektórych pasażerów może męczyć. Ładnie filtruje niedociągnięcia drogowców, ale przez to też nie wchodzi tak dynamicznie w zakręty. Jego charakter jest bardziej odprężający.

Niespodzianką, także ze względu na zawieszenie, okazał się Hyundai i30, o klasę lepszy od sztywnego poprzednika. Zawieszenie wciąż dobrze trzyma nadwozie w ryzach, ale takie zestrojenie pozwala też na śmiałe branie zakrętów i poręczne prowadzenie. Układ kierowniczy przypomina swoimi przyjaznymi reakcjami charakterystykę znaną z aut Grupy Volkswagena. 1,6-litrowy, 136-konny silnik pracuje ciszej i spokojniej niż agregat Renault, ale nie jest tak energiczny podczas prób elastyczności. A teraz czas na wyniki testów drogowych, pomiarów kabin, porównanie cen i wyposażenia, a także spalania katalogowego z testowym.

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

HyundaiFordRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,9 s3,9 s3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s11,8 s10,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h18,5 s20,2 s18,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)8,5 s8,1 s7,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)14,8 s16,3 s11,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1444/456 kg1435/465 kg1469/483 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.60/40 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,6 m10,5/10,8 m11,4/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m35,5 m37,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,1 m34,7 m37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)67 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)71 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe5,5 l/100 km5,5 l/100 km5,3 l/100 km
Zasięg905 km960 km885 km

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Hyundai i30Ford FocusRenault Megane
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)117011401160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)148014601480
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)103010351005
Zakres regulacji fotela(mm)230230225
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)720710730
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)146014451435
Wysokość nad głową z tyłu(mm)980980945
Wysokość siedziska z tyłu(mm)365375350

*przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

i30FocusMÉgane
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/8diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/pasekcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)158214981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)136/4000120/3600130/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)280/1500270/1750320/1750
Prędkość maksymalna (km/h)198193199
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)602-1650476-1516521-1504
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)50/-53/-47/-
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Continental SportContact 5Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17215/50 R 17205/50 R 17
Emisja CO2 (g/km)10299103
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1500/6501200/6901850/730

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

i30FocusMÉgane
Wersja1.6 CRDi Premium1.5 TDCi Titanium1.6 dCi 130 Bose Edition
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSS
Poduszka kolanowa kierowcy4100 zł (pakiet)NN
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielneN/S/SN/4200/4800 zł (pakiet)N/4000 zł/S
Klimatyzacja automatycznaSSS
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/SS/4800 zł (pakiet)S/S
Elektrochromatyczne luterko wsteczneS4800 zł (pakiet)S
System multimedialnySSS
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/3300 zł (pakiet)S/S/4330 złS/S/S
Sterowanie radiem na kierownicySSS
Elektryczne szyby p + t/podgrzewane foteleS/SS/1300 złS/1000 zł
Czujnik deszczu/światłaS/S4800 zł za obie opcje (pakiet)S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/N (tylko ze skrzynią biegów DCT)S/3100 złS/2200 zł (pakiet)
Czujniki parkowania/kamera cofaniaS/S1100/1000 złS/2500 zł (pakiet)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/S4800 zł (pakiet)/S2200 zł (pakiet)/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. przy cofaniu)4100 zł (pakiet)4800 zł (pakiet)2500 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/3300 zł (pakiet)4800 zł za obie opcje (pakiet)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/N4800 (pakiet)/1500 złN/2500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2300 zł/17 cali (S)1950 zł/17 cali (2150 zł)2200 zł/17 cali (S)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

i30FocusMÉgane
Cena podstawowa99 500 zł94 420 zł100 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)48,1 proc.52,2 proc.47,9 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu106 900 zł116 600 zł109 100 zł

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.i30FocusMegane
Przestronność z przodu40302628
Przestronność z tyłu30201818
Pojemność bagażnika25241820
Ładowność15999
Widoczność20171716
Fotele, pozycja kierowcy30262626
Ergonomia obsługi20181614
Jakość wykończenia20171516
Suma punktów200161145147
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.
Przyspieszenie25151315
Elastyczność25151418
Poziom hałasu1510910
Skrzynia biegów15131412
Zachowanie na drodze30262825
Komfort jazdy30242623
Układ kierowniczy15131412
Średnica zawracania5354
Skuteczność hamulców40353629
Suma punktów200154159148
KosztyMaks. pkt.
Cena po doposażeniu50333032
Utrata wartości1510810
Zużycie paliwa30222223
Wyposażenie – komfort30242626
Wyp. – bezpieczeństwo30272827
Ubezpieczenia10666
Gwarancja151488
Przeglądy20171217
Suma punktów200153140149
Wynik końcowy600468444444
Miejsce w teście 1.2.2.

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Auto Świat

Tak, te samochody palą niewiele. Ale na tym optymizm się kończy. Dlaczego? Ponieważ każde z tych aut zużyło w teście znacznie więcej oleju napędowego, niż firmy obiecują w swoich katalogach. Czy to musi być wina producentów? Niekoniecznie. To przede wszystkim wina urzędników, którzy urzędują, urzędują i urzędują, ale jakoś nie mogą zmienić obecnego, przedpotopowego cyklu pomiaru spalania, który odbywa się w warunkach laboratoryjnych.

Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - podsumowanie

Żeby z taką klasą pobić mistrza zwinnego prowadzenia oraz pierwszego narcyza wśród kompaktów, trzeba mieć dużo do pokazania w wielu dziedzinach. Koreański samochód nie zawiódł nadziei producenta, pokonując Focusa i Mégane’a w porównaniu na punkty. Auta fajne, ale ceny prosto z kosmosu...

Macie własny pomysł na kolejność na podium? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków