- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
- Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - podsumowanie
Pamiętacie, kiedy to było, jak Hyundai produkował tanie, skromne samochody? Takie, których nikt nawet nie próbował porównywać do czołówki, a niższa cena była obowiązkową zachętą do zakupu? Były takie czasy, ale...
Wraz z pierwszą generacją modelu i30 wszystko się zmieniło: osiągi, przestronność, elegancja, odczuwalna jakość, solidność konstrukcji, liczba oferowanych modeli, warunki gwarancji, popularność, zaufanie do marki i jej pozycjonowanie. To była jedna z największych rewolucji wizerunkowych w dziejach motoryzacji, którą Hyundai przeprowadził wraz z marką Kia.
Jeżdżąc najnowszą odsłoną Hyundaia i30, nie mamy cienia wątpliwości, że jest to jeden z najbardziej dopracowanych modeli w historii tego koncernu. Tyle że rywale w tym porównaniu to marki z bogatszą od Hyundaia przeszłością motoryzacyjną i rozgromienie takiej konkurencji nie będzie łatwe.
Nie przyznajemy punktów za design, ale i30 w wersji kombi wygląda bardzo zgrabnie. Pod szykowną karoserią kryje się na szczęście praktyczna i wygodna kabina. Została wykończona w dobrym guście, wszystko bez problemu się obsługuje. Hyundai dysponuje też największym bagażnikiem: 602-1650 l. Wnęka ma przemyślany kształt, pomyślano też o: otworze na narty, porządnie schowanej siatce do zabezpieczenia bagażu, gnieździe 12 V i pojemnych schowkach pod podłogą. To wszystko robi dobre wrażenie.
Hyundai nokautuje rywali pojemnością bagażnika
Renault mieści od 521 do 1504 l i jako jedyne ma dźwignie pozwalające złożyć oparcia kanapy od strony bagażnika oraz rozkładaną przegrodę, która zapobiega przesuwaniu się toreb z zakupami. Z przodu w Méganie jest mniej więcej tyle miejsca, co w Focusie, a z tyłu oferuje mniej przestrzeni nad głową i nieco więcej na kolana.
Kokpit Focusa zdradza jego zaawansowany wiek, do tego zagmatwany kształt nie sprzyja czytelności. Pod względem przestrzeni Ford plasuje się mniej więcej na poziomie Renault, ale 476-litrowy bagażnik jest w tym towarzystwie najmniejszy. Po złożeniu oparć kanapy otrzymujemy 1516 l. Przedział bagażowy kryje kilka niemiłych niespodzianek: brakuje zdalnego składania oparć, nie ma otworu na narty, a niewielkie kotwy mocujące kryją się pod wykładziną bagażnika.
Focusa napędza 1,5-litrowy diesel o mocy 120 KM – nieco słabszy od jednostek i30 i Mégane’a. Ale nie dajcie się zwieść pozorom, to wyśmienity silnik – cichy, energiczny i dobrze ciągnie z „dołu”. Jedynie w górnym rejestrze obrotów trochę traci oddech. Zestrojenie zawieszenia Focusa jest niezwykle udane, prowadzi się go zwinnie i poręcznie. Ford naprawdę zna się na strojeniu układów jezdnych.
1,6-litrowy diesel Renault dostarcza 130 KM, podoba nam się jego harmonijny rozwój mocy i energiczny „dół”. Pasuje do znów komfortowo zestrojonego Mégane’a. „Francuz” jest trochę bujająco miękki, co niektórych pasażerów może męczyć. Ładnie filtruje niedociągnięcia drogowców, ale przez to też nie wchodzi tak dynamicznie w zakręty. Jego charakter jest bardziej odprężający.
Niespodzianką, także ze względu na zawieszenie, okazał się Hyundai i30, o klasę lepszy od sztywnego poprzednika. Zawieszenie wciąż dobrze trzyma nadwozie w ryzach, ale takie zestrojenie pozwala też na śmiałe branie zakrętów i poręczne prowadzenie. Układ kierowniczy przypomina swoimi przyjaznymi reakcjami charakterystykę znaną z aut Grupy Volkswagena. 1,6-litrowy, 136-konny silnik pracuje ciszej i spokojniej niż agregat Renault, ale nie jest tak energiczny podczas prób elastyczności. A teraz czas na wyniki testów drogowych, pomiarów kabin, porównanie cen i wyposażenia, a także spalania katalogowego z testowym.
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Hyundai | Ford | Renault | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s | 3,9 s | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 11,8 s | 10,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,5 s | 20,2 s | 18,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 8,5 s | 8,1 s | 7,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 14,8 s | 16,3 s | 11,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1444/456 kg | 1435/465 kg | 1469/483 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,6 m | 10,5/10,8 m | 11,4/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,6 m | 35,5 m | 37,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,1 m | 34,7 m | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 905 km | 960 km | 885 km |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Hyundai i30 | Ford Focus | Renault Megane | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1140 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1480 | 1460 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1035 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 230 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 720 | 710 | 730 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1445 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 980 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 365 | 375 | 350 |
*przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
i30 | Focus | MÉgane | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/8 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/pasek | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1582 | 1498 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/4000 | 120/3600 | 130/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 280/1500 | 270/1750 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 198 | 193 | 199 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 602-1650 | 476-1516 | 521-1504 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 50/- | 53/- | 47/- |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Continental SportContact 5 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 215/50 R 17 | 205/50 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 102 | 99 | 103 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/650 | 1200/690 | 1850/730 |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
i30 | Focus | MÉgane | |
Wersja | 1.6 CRDi Premium | 1.5 TDCi Titanium | 1.6 dCi 130 Bose Edition |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | 4100 zł (pakiet) | N | N |
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielne | N/S/S | N/4200/4800 zł (pakiet) | N/4000 zł/S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S | S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka | S/S | S/4800 zł (pakiet) | S/S |
Elektrochromatyczne luterko wsteczne | S | 4800 zł (pakiet) | S |
System multimedialny | S | S | S |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/3300 zł (pakiet) | S/S/4330 zł | S/S/S |
Sterowanie radiem na kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby p + t/podgrzewane fotele | S/S | S/1300 zł | S/1000 zł |
Czujnik deszczu/światła | S/S | 4800 zł za obie opcje (pakiet) | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N (tylko ze skrzynią biegów DCT) | S/3100 zł | S/2200 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania/kamera cofania | S/S | 1100/1000 zł | S/2500 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/S | 4800 zł (pakiet)/S | 2200 zł (pakiet)/S |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. przy cofaniu) | 4100 zł (pakiet) | 4800 zł (pakiet) | 2500 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/3300 zł (pakiet) | 4800 zł za obie opcje (pakiet) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/N | 4800 (pakiet)/1500 zł | N/2500 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2300 zł/17 cali (S) | 1950 zł/17 cali (2150 zł) | 2200 zł/17 cali (S) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)
i30 | Focus | MÉgane | |
Cena podstawowa | 99 500 zł | 94 420 zł | 100 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 48,1 proc. | 52,2 proc. | 47,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 106 900 zł | 116 600 zł | 109 100 zł |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | i30 | Focus | Megane |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 26 | 28 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 18 | 18 |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 18 | 20 |
Ładowność | 15 | 9 | 9 | 9 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 26 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 15 | 16 |
Suma punktów | 200 | 161 | 145 | 147 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | |||
Przyspieszenie | 25 | 15 | 13 | 15 |
Elastyczność | 25 | 15 | 14 | 18 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 9 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 28 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 26 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 5 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 36 | 29 |
Suma punktów | 200 | 154 | 159 | 148 |
Koszty | Maks. pkt. | |||
Cena po doposażeniu | 50 | 33 | 30 | 32 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 8 | 10 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 22 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 24 | 26 | 26 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 27 | 28 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 | 8 |
Przeglądy | 20 | 17 | 12 | 17 |
Suma punktów | 200 | 153 | 140 | 149 |
Wynik końcowy | 600 | 468 | 444 | 444 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 2. |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Tak, te samochody palą niewiele. Ale na tym optymizm się kończy. Dlaczego? Ponieważ każde z tych aut zużyło w teście znacznie więcej oleju napędowego, niż firmy obiecują w swoich katalogach. Czy to musi być wina producentów? Niekoniecznie. To przede wszystkim wina urzędników, którzy urzędują, urzędują i urzędują, ale jakoś nie mogą zmienić obecnego, przedpotopowego cyklu pomiaru spalania, który odbywa się w warunkach laboratoryjnych.
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - podsumowanie
Żeby z taką klasą pobić mistrza zwinnego prowadzenia oraz pierwszego narcyza wśród kompaktów, trzeba mieć dużo do pokazania w wielu dziedzinach. Koreański samochód nie zawiódł nadziei producenta, pokonując Focusa i Mégane’a w porównaniu na punkty. Auta fajne, ale ceny prosto z kosmosu...
Macie własny pomysł na kolejność na podium? Zapraszamy do komentowania!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Focus w tym gronie ani trochę nie wygląda na weterana, chociaż Megane debiutowało nie tak dawno, a i30 dopiero wjeżdża do salonów. Szacunek dla stylistów Forda!
Focus nadal prowadzi się wspaniale i jazda nim sprawia ogromną przyjemność tym kierowcom, którzy czerpią radość z harmonii układu jezdnego. Może jego napęd nie ma dynamiki rakiety, a kabina jest ciaśniejsza niż u rywali, ale... Poza nieco zagmatwanym kokpitem temu pojazdowi naprawdę niczego nie brakuje.
Tak owo zagmatwanie wygląda w praktyce. Można się przyzwyczaić, ale mogłoby być lepiej, niektóre ścieżki menu bywają kręte.
Porządne fotele Forda - wyglądają nieco kanapowo, ale to dobrze, bo auto jest komfortowe.
Z tyłu też siedzi się wygodnie - kanapa dobrz podpiera nogi, ale ilość miejsca na nogi jest przeciętna.
476-1516 litrów: ta mniejsza wartość to niemal minibagażnik w stosunku do lidera w tym porównaniu.
W zasadzie bez większego ryzyka możemy napisać, że nowe i30 wygląda spokojniej od poprzednika. To wróży mu długowieczność, której z pewnością sprzyja długa gwarancja. Trudno nie zakładać, że auto o dłuższej gwarancji później zacznie się psuć, bo gdyby psuło się szybko, to producent szybko by zbankrutował, oferując aż 5 lat ochrony grawancyjnej. Za gwarancję punkty przyznajemy, ale za potencjalną niezawodność nie możemy, bo byłoby to wróżenie z fusów.
Prosto, elegancko, czytelnie, przemyślana obsługa instrumentów. Nowy Hyundai nikogo nie zaszokuje, ale za to świetnie się sprawdzi podczas codziennego użytkowania.
Wygodne fotele Hyundaia - niektórym mogą przeszkadzać wysunięte do przodu zagłówki, przed zakupem warto się przymierzyć.
Najwygodniejsze miejsca tylne w porównaniu: Hyundai i30 w wersji kombi. Może i koreańskie auto pod względem przestronności z tyłu nie mogłoby zagrozić prymusom klasy kompaktowej (albo "naciąganej kompaktowej" jak w przypadku Skody Octavii) ale...
...ale już bagażnik i30 to potęga. 602-1650 litrów. Kto da więcej? W tym porównaniu - nikt.
Megane - elegancki, nieco ekscentryczny, komforotowy (o ile nie przeszkadza Wam bujanie na długich pofałdowaniach jezdni) samochód.
Świecące "prostokąty" czyli tabletomania w wydaniu francuskim. Jeżeli ktoś to lubi, będzie zainspirowany i zachwycony. Jeżeli nie - może pomstować na konieczność poszukiwania funkcji auta w zakamarkach menu ekranu dotykowego.
Groźnie wyglądające fotele Megane okazują się przyjazne i na pewno nie sportowe.
Z tyłu ilość miejsca porównywalna z Focusem, chociaż wynika to głównie ze średniej wyciągniętej z różnych wymiarów kabiny. Ford ma więcej miejsca nad głową pasażera, a Renault przed jego kolanami.
521-1504 litrów wystarcza na wyprzedzenie Forda, ale nie na dopędzenie Hyundaia. Długi zderzak jest niewygodny podczas pakowania.
Jesteście ciekawi finalnej klasyfikacji? My też byliśmy do momentu, kiedy dodaliśmy wszystkie punkty. Jeżeli chcecie poznać wynik, efekty pomiarów drogowych i testu spalania, a także przeczytać o cenach i wyposażeniu, zapraszamy do lektury całego materiału!