- BMW staje do walki z mocą 374 KM, Porsche – 74 KM mniej. Ale za to jest aż o 299 kg lżejsze.
- Mimo że 718 Cayman jest oferowane od 2016 r., to z roku na rok staje się coraz droższe. Wyjściowo kosztuje o 10 100 zł więcej od BMW.
- Czasy okrążenia były mierzone na 3,8-kilometrowej pętli zręcznościowej Contidromu – poligonu doświadczalnego producenta opon Continental.
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – po uwzględnieniu różnic w wyposażeniu BMW jest aż o 80 tys. tańsze
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – 0,3 s różnicy w przyspieszeniu 0-100 km/h
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – inne koncepcje, inny rozkład mas
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – nasza opinia
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – punktacja
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – wyniki testu
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – dane techniczne (producenta)
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – wyposażenie
- BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – ceny i gwarancja
Jeśli przyjrzeć się tylko danym na papierze, wynik może wydawać się przesądzony: 374 KM i 500 Nm to w tej lidze znaczący argument. Takie parametry silnika bezsprzecznie czynią BMW M240i obiecującym sportowcem. Dwudrzwiowe coupé ma jednak też 4 siedzenia, komfortowe wyposażenie, rozbudowany kompleks medialny, napęd na 4 koła, no i – last but not least – jedwabiście pracujący silnik sześciocylindrowy. Maszynę obfitującą w turbowigor, a zarazem cichą i ze świetnymi manierami. Zatem: czy mimo tej imponującej mocy M240i Coupé nie jest bardziej wysublimowanym coupé niż rasowym sportowcem?
Takie myślenie jest błędne. Po pierwsze – jest to wóz nie tylko sygnowany przez M, lecz także z techniką M. Sprytny dyferencjał reguluje moment między kołami, powiększone hamulce generują imponujące opóźnienie, automatyczna przekładnia potrafi katapultować tego poręcznego dwudrzwiowca z impetem w dal. Zawieszenie ma seryjnie twardsze nastawy, w tym bardziej odporne na skręcanie stabilizatory, a opcjonalnie, jak w naszej sztuce, też adaptacyjne amortyzatory. Nam taka "dwójka" daje jasno do zrozumienia, że jest gotowa na atak – także na torze.
Przeczytaj też:
- Porsche Cayman kontra Volkswagen Golf R – porównanie
- Pierwsza jazda nowym BMW M240i xDrive Coupe
- Test Porsche 718 Spyder
Tu czeka już na nią stary znajomy: Porsche 718 Cayman. Rasowy sportowiec? Można tak sądzić, bowiem silnik ma przecież umieszczony centralnie i napęd trafia na tył. Mamy tu jednak do czynienia z podstawową, raptem 4-cylindrową, 2-litrową wersją, która dzięki turbodoładowaniu osiąga moc 300 KM. Porsche 718 Cayman niezależnie od poziomu mocy danej wersji jest głodne torowych wrażeń – zatem pojedynek między tymi dwoma coupé rozegramy na torze Contidromu. Pętla zręcznościowa w ośrodku testowym należącym do firmy oponiarskiej Continental ma 3,8 m długości.
Zajrzyjmy jednak najpierw do cenników. Mimo że 718 Cayman jest oferowane od 2016 r. (wówczas odbył się duży lifting, a dzieje tej generacji sięgają aż 2013 r.), to z roku na rok drożeje i obecnie jego ceny startują od 260 000 zł. Czyni je to najtańszym Porsche z obecnej oferty. BMW M240i Coupé jest o 10 100 zł od niego tańsze i poza automatyczną skrzynią biegów (za którą w Porsche trzeba słono dopłacić, choć oczywiście opcja manuala cieszy) ma w standardzie bogatsze wyposażenie, a takie opcje, jak. np. aktywne Reflektory LED, są o wiele atrakcyjniej wycenione niż w Porsche.
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – po uwzględnieniu różnic w wyposażeniu BMW jest aż o 80 tys. tańsze
Po podliczeniu wszystkich elementów istotnych z punktu widzenia testu, jak np. adaptacyjne zawieszenie, felgi ze sportowymi oponami czy powiększone hamulce, różnica w cenie między konkurentami rośnie aż do 79 945 zł – na korzyść BMW, rzecz jasna. I nie zapominajmy, że z racji większej pojemności silnika jest ono obarczone wyższą akcyzą.
Porsche się okropnie ceni, a jednocześnie swoje prasowe "testówki" niemal zawsze wyposaża w takie rzeczy, jak: dyferencjał z funkcją wektorowania momentu (PTV), adaptacyjne amortyzatory z obniżonymi sprężynami (PASM), układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, 20-calowe koła oraz ujęta w pakiecie Sport Chrono funkcja Launch Control, która skraca czas przyspieszenia. Doposażone w te elementy oraz brakujące względem seryjnego poziomu BMW Porsche kosztuje 362 745 zł. W kwestii ceny BMW ma przewagę.
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – 0,3 s różnicy w przyspieszeniu 0-100 km/h
I mogłoby się wydawać, że równie wyraźna powinna wypaść różnica w dziedzinie osiągów – w końcu M240i rozwija aż o 74 KM i 120 Nm więcej niż Cayman. Tyle że Porsche mimo tego deficytu dobrze sobie radzi – nie brakuje mu trakcji i osiąga wyższą prędkość maksymalną. Choć od 0 do 100 km/h BMW zbiera się nieco lepiej (4,2 vs 4,5 s), a napęd na 4 koła pozwala wykorzystywać potencjał silnika także w śliskich warunkach.
Wyścigi na prostej to jedno, a jazda na torze z zakrętami – drugie. Pod tym względem żaden sportowiec nie jest w stanie dorównać Caymanowi, nawet nie mocniejsze M240i. "718-ka" odhacza czasówkę na Contidromie z ogromną pasją, ale też profesjonalnym zrównoważeniem. Prowadzi się ją intuicyjnie, łatwo jeździ się nią szybko i szybko opanowuje we wszelkich sytuacjach ekstremalnych. Przenoszenie ciężaru w łukach, zbyt ostre wkręcanie w zakręt przy wysokiej prędkości, opóźnianie hamowania, za szybkie naciskanie gazu na wyjściach z winkli – Cayman to wszystko bierze na klatę, koncentruje się na swojej postawie i błyskiem idzie po pętli.
Porsche daje wrażenie lekkości, układ kierowniczy pracuje z wyczuciem, jest ściśle powiązany z zawieszeniem i przekazuje precyzyjne komunikaty "na krótkim łączu". Jeśli jedzie się czysto, można bez trudności osiągać na torze wyniki z powtarzalnością co do dziesiątych części sekundy – to chyba największy komplement, który można złożyć sportowemu autu. Co też ważne: swoje 300 KM Cayman wykorzystuje w punkt. Zwarte stado dociera na asfalt i bez ceregieli zamienia się w prędkość. Nie nadwyręża przy tym opon, a tył pozostaje na swojej trajektorii skrętu. I właśnie tak ma być.
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – inne koncepcje, inny rozkład mas
Model z Monachium też kusi zapałem do prędkości. Wszystko, co go nie doprowadza do granic możliwości, przyjmuje ze stoickim spokojem. Silnik pracuje prężnie i kulturalnie zarazem. Przekładnia bezbłędnie sortuje biegi. Hamulce znoszą największe stresy termiczne. Jednak M240i nie radzi sobie z jazdą na limicie tak profesjonalnie, jak Porsche. Subiektywnie dzieje się tak przede wszystkim z racji cięższego przodu. Ponad 900 kg z jego 1,7 tony masy własnej ciążą (statycznie) z przodu. Cayman waży aż o 299 kilogramów mniej, co podczas jazdy czuć bardzo wyraźnie.
Wraz ze wzrostem temperatury opon BMW nie może się zdecydować, czy podsterownie sunąć poza promień skrętu, czy też po obfitej dawce mocy bokiem wychodzić przez szczyt zakrętu. W każdym razie kierowca ma z "dwójką" ręce pełne roboty, jeśli chce jechać szybko i czysto w łukach. Ponadto układ kierowniczy reaguje niewspółmiernie ostro do riposty reszty samochodu. Łagodna inicjacja skrętu, duże poruszenie w karoserii, minimalna zmiana względem toru jazdy – tak można pokrótce podsumować zachowanie podczas ostrej jazdy.
W odcinkach następujących zaraz po ciasnych i przez to wolniejszych partiach BMW stara się nadrobić czas stracony do Porsche. Pomiary w poszczególnych sektorach to potwierdzają i "dwójka" zawdzięcza to przede wszystkim napędowi na 4 koła – skuteczniej się w tych miejscach odpycha, lepiej zbiera.
Na końcu okrążenia jednak Porsche okazuje się o 0,44 s szybsze, czym zapewnia sobie decydujący punkt przewagi nad BMW. "718-ce" zmierzyliśmy czas 1:34,18, a M240i – 1:34,52. BMW jest co prawda mocnym bolidem o charakterze małego GT i z wysokim talentem driftowym. Ale lepszym sportowcem jest jednak wciąż Porsche.
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – nasza opinia
Seria 2 Coupé przejęła dużą część techniki z serii 3 – w tym, niestety, też sporą porcję jej masy. Ale kłopotem nie jest tu koniecznie to, ile BMW waży, lecz o ile więcej masy ciąży z przodu w porównaniu ze świetnie zbalansowanym Porsche. Na torze ta dysproporcja szczególnie się unaocznia. Tu "718-ka" nie daje "2-ce" większych szans.
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – punktacja
Kategoria | Maks. punktów | Porsche | BMW | |
Karoseria | 15 | 7 | 11 | |
Jakość wykończenia | 10 | 8 | 8 | |
Fotele i pozycja kierowcy | 25 | 24 | 21 | |
Wyposażenie | 10 | 6 | 7 | |
Właściwości silnika | 20 | 16 | 17 | |
Osiągi | 50 | 36 | 36 | |
Skrzynia biegów | 20 | 19 | 17 | |
Brzmienie silnika | 10 | 6 | 5 | |
Komfort jazdy | 10 | 6 | 8 | |
Bezpieczeństwo zachowania na drodze | 20 | 19 | 17 | |
Zwinność i prowadzenie | 30 | 27 | 23 | |
Czas okrążenia toru | 50 | 33 | 32 | |
Układ kierowniczy | 20 | 19 | 17 | |
Hamulce | 30 | 27 | 22 | |
Koszty utrzymania | 10 | 4 | 6 | |
Zużycie paliwa | 20 | 14 | 15 | |
Cena | 50 | 18 | 26 | |
Wynik końcowy | 400 | 289 | 288 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – wyniki testu
Dane/model | Porsche 718 Cayman | BMW M240i xDrive Coupe |
0-50 km/h | 1,7 s | 1,6 s |
0-100 km/h | 4,5 s | 4,2 s |
0-130 km/h | 7,0 s | 6,4 s |
0-160 km/h | 10,5 s | 9,5 s |
0-200 km/h | 17,6 s | 15,3 s |
60-100 km/h | 2,3 s | 2,1 s |
80-120 km/h | 2,8 s | 2,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1435/250 kg | 1734/431 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 43/57 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 10,9/10,9 m | 11,8/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 33,9 m | 33,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 31,9 m | 33,0 m |
Hamowanie z 200 km/h (rozgrzane hamulce) | 125,2 m | 133,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 63 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 69 dB (A) | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 73 dB (A) | 68 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (98 okt.) | 9,6 l/100 km | 9,4 l/100 km |
Zasięg | 660 km | 550 km |
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – dane techniczne (producenta)
Dane/model | Porsche 718 Cayman | BMW M240i xDrive Coupe |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/B4/16 | benzynowy, turbo/R6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie, centralnie | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa | 1988 cm3 | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | 300 KM przy 6500 obr./min | 374 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 380 Nm przy 2150-4500 obr./min | 500 Nm przy 1900-5000 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s | 4,3 s |
Prędkość maksymalna | 275 km/h | 250 km/h |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa 7b | aut. 8b |
Napęd | tylny | 4x4 |
Pojemność bagażnika | 150 l z przodu + 184-275 l z tyłu | 390 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 64 l | 52 l |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Michelin Pilot Sport 4S |
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) | 235/35 R 20 | 265/35 R 20 | 245/35 R 19 | 255/35 R 19 |
Średnie zużycie paliwa wg WLTP | 8,3 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 196 g/km | 198 g/km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | brak możliwości holowania | 1600/750 kg |
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – wyposażenie
Wersja | 718 Cayman | M240i xDrive Coupé |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S |
Automatyczna skrzynia biegów | 14 539 zł | S |
Aktywne reflektory LED | 10 160 zł | 2300 zł |
Klimatyzacja automatyczna | S (dwustrefowa) | S (dwustrefowa) |
System multimedialny/nawigacja | S/11 630 zł | S/S |
Apple CarPlay i Android Auto | 1530 zł (tylko CarPlay) | S |
Kluczyk zbliżeniowy | 3060 zł | 2100 zł |
Skórzana tapicerka | 18 609 zł* | 5400 zł |
Adapt. fotele sportowe/elektrycznie sterowane | 18 609*/18 609 zł* | 4100/4000 zł |
Podgrzewane przednie fotele | 2143 zł | 1700 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | 1652/7958 zł | S/1900 zł |
Czujniki parkowania p + t/kamera cofania | 4530/3366 zł | S/2500 zł |
Adapt. zawieszenie/aktywny rozdział momentu obr. | 7345/6734 zł | 2300 zł/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | N/3000 zł | S/3100 zł* |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | N/1714 zł | 3100*/3100 zł* |
Lakier metalizowany | 4592-45 297 zł | 3300 zł |
Alufelgi w testowanym aucie | 12 609 zł (20”) | 6200 zł (19”) |
*pakiet
BMW M240i xDrive Coupe kontra Porsche Cayman – ceny i gwarancja
Cena wyjściowa | 260 000 zł | 249 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena po doposażeniu | 362 745 zł** | 282 800 zł*** |
**cena Porsche zawiera także pakiet Sport Chrono za 11 446 zł, 64-litrowy bak za 613 zł i progresywne wspomaganie kierownicy Plus za 1348 zł;
***cena BMW zawiera pakiet M Technology za 1400 zł, podparcie lędźwiowe za 1100 zł, Live Cockpit Professional za 5200 zł, system alarmowy za 900 zł
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Galeria zdjęć
Test odbył się na torze Contidrom – to poligon doświadczalny producenta opon Continental. Pętla zręcznościowa ma długość 3,8 km.
BMW nie tylko wygląda masywniej od Caymana i jest od niego większe, ale też jest o 299 kg cięższe.
Wokół dźwigni automatu zgromadzono przyciski trybów jazdy. Kierownica ma bardzo gruby wieniec – nie każdy to polubi.
W Caymanie, jak to w Porsche, pokrętło trybów jazdy znajduje się na kierownicy, a stacyjka, tradycyjnie, po jej lewej stronie.
Dobrze wyprofilowane sportowe fotele BMW M (opcja wiązana ze skórą i elektrycznym sterowaniem foteli).
W Porsche opcjonalne fotele z regulacją w 18 kierunkach mocno trzymają ciało.
Bagażnik BMW mieści 390 l.
Z przodu znajduje się 150-litrowy bagażnik.
Obrotomierz z odwróconą skalą na ekranie – typowe BMW z 2021 r.
Już sam obrotomierz wyraźnie definiuje charakter Caymana – jest umieszczony pośrodku i dominuje nad resztą zegarów.
Rzędowa „szóstka” z turbosprężarką typu twin scroll osiąga moc 124,7 KM z litra pojemności, kultura pracy jest wybitna.
Żeby zobaczyć silnik w Caymanie, trzeba by się pod niego wczołgać. Od góry zakrywa go m.in. jeden z bagażników (drugi jest z przodu).
W przeciwieństwie do Caymana, BMW ma tylną kanapę. Wyższym pasażerom tam zbyt wygodnie nie będzie (brakuje miejsca nad głową), wsiadanie też jest utrudnione, ale np. przy dzieciach te siedzenia są na wagę złota.
Dobrze trzymające, 20-calowe opony Pirelli P Zero w Porsche.