• Litrowe silniczki turbo konkurują z dwa razy większym napędem wolnossącym. Niemożliwe?
  • Seksowny wygląd może, ale nie musi oznaczać wyrzeczeń w zakresie wygody. Jak będzie tym razem?
  • Wyniki testu spalania szybko utemperują przeciwników mikrosilników turbo. I to solidnie!

Skoda Scala powstała po to, żeby przeskalować i tak znakomitą sprzedaż Skody – co do tego nie mamy wątpliwości. Czesi przyjęli ambitne cele i zbudowali szykowny samochód, ale żeby móc kusić ceną, wykorzystali płytę podłogową MQB A0 (korzysta z niej VW Polo). Ale zaraz! Skoda Scala może sobie bazować na platformie technologicznej Polo – no i co z tego, skoro ma długość aż 4,36 m (Golf: 4,26 m), a rozstaw osi wynosi 2,65 m (Golf: 2,62 m). Jedynym wymiarem, którym Skoda nie dogoniła rywali w tym porównaniu, jest szerokość kabiny.

Warto też pamiętać, że obecny Volkswagen Golf VII jest sprzedawany na rynku już od siedmiu lat. Jego recepta na sukces to: wygoda, praktyczność i równowaga. Spokojnie, rzeczowo, bez fajerwerków, ale do przodu. Czy kończąca karierę obecna generacja Volkswagena Golfa ma szanse na tle młodszych rywali? Focusa na przykład? Mimo że dla Europejczyków Ford żegluje trochę w cieniu Volkswagena, to nie zapominajmy, że Ford Focus był przez pewien czas najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie.

Kwartet dopełnia orientalna w koncepcji napędu i w stylu Mazda 3. Subtelnie narysowane nadwozie z potężnym tylnym słupkiem wygląda oryginalnie nawet wśród współczesnych rywali z klasy kompaktowej, a ta na pewno nie jest dziś nudna. Teraz przyjrzymy się dokładnie wadom i zaletom każdego z aut.

Ford Focus 1.0 EcoBoost - miks umiaru i dynamiki

Foto: Auto Bild
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf

Dlaczego Ford Focus przekonuje klientów? Mamy kilka odpowiedzi. Po pierwsze, auto jest od niedawna na rynku i ciągle pachnie nowością. Po drugie, dużo miejsca w kabinie, i to mimo odważnej linii karoserii. W porównaniu Ford Focus występuje – trochę niefortunnie – w odmianie Active, która podnosi cenę tego samochodu, a w zamian daje m.in. o trzy centymetry większy prześwit podwozia.

W obecnej generacji Ford Focus znowu jest mistrzem kompromisu między stabilnością prowadzenia a komfortem jazdy – poręczny, zwinny, dobrze trzyma się drogi. Do tego dochodzi udany układ kierowniczy i ostro wgryzające się w tarcze klocki hamulcowe. Pewną ambiwalencję budzi obsypany nagrodami, ale już nie najnowszy litrowy silnik turbo. Ma przyjemny dźwięk, harmonijnie pracuje, ale na tle nowszych litrowych konstrukcji koncernu VAG – czyli 1.0 TSI – brakuje mu zdecydowania w rozpędzaniu Focusa. 

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - uczta dla oczu

Foto: Auto Bild
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf

Jak ona wygląda! Nieco dziwna linia nadwozia jest subtelna i kojarzy się z jakością. Ma to kontynuację w kabinie: wyszukany styl i starannie dobrane materiały, wszystko dobrze spasowane i solidnie zmontowane. Koszt wzorniczego kunsztu poniesiecie po zajęciu miejsca na tylnej kanapie. Jest tam najmniej przestrzeni w tym porównaniu.

Trudno w klasie kompaktowej o samochód, w którym tak zmarnowano ogromny rozstaw osi. To czyste marnotrawstwo. A Japończycy bardzo go nie lubią. Może dlatego nie tracą czasu na opracowywanie turbodoładowanych silników i stawiają na duże czterocylindrowce. Ten pod maską „trójki” pracuje inaczej od rywali: poniżej około 3500 obrotów niewiele się dzieje, ale wkręćcie go wyżej, a pokaże, kto rządzi. Dodajcie do tego komunikatywny układ kierowniczy, sprężyste zawieszenie, precyzyjną zmianę biegów i otrzymacie mnóstwo frajdy z jazdy.

Skoda Scala 1.0 TSI - złoty środek na auto dla Kowalskiego

Foto: Auto Bild
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf

Scali udał się ten występ: wylądowała niemal na szczycie podium, i to mimo konkurowania z autami na płytach podłogowych segmentu C. To niebywały sukces Skody! Nawet Golf nie dał rady Scali w tym zestawieniu, w czym oczywiście ma swój udział nie tylko atrakcyjna cena całego czeskiego auta, lecz także przystępne koszty opcji.

Nie ma co czarować: jeżeli ktoś kupuje kalkulatorem, a nie oczami, to wybierze Skodę Scalę, bo najtańsza wersja z testowanym silnikiem kosztuje 67 200 zł. Ale nie tylko cena jest atutem Škody. To po prostu bardzo wszechstronny samochód. Potrafi wszystko to, czego oczekujemy od codziennego środka transportu. Wystarczy zajrzeć do bagażnika, który ma ogromne jak na hatchbacka rozmiary. Nie wszystko jest jednak takie idealne: tworzywa – choć robią dobre wrażenie – są prostsze niż w Golfie, wygłuszenie słabsze. Za to ten sam 115-konny napęd jakimś cudem pali w Scali mniej niż w Golfie.

Volkswagen Golf 1.0 TSI - praktyczność i prostota

Foto: Auto Bild
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf

Golf to Golf. Kropka. Ten prekursor klasy kompaktowej nadal jest ikoną. Niewiele jest samochodów, które tak skutecznie opierają się próbie czasu. Ale z tej samej stajni nadjeżdża już elektryczne ID.3 – i co z tego, skoro Golf ciągle pozostaje punktem odniesienia wśród kompaktów.

Ma mnóstwo miejsca w kabinie, przyjmuje kierowcę na wygodnym fotelu, a pasażerowie na tylnej kanapie zmieszczą się bez trudu, nawet gdy są solidnie wyrośnięci. Rozplanowanie instrumentów okazuje się pierwszorzędne, obsługa – prosta. Kabina jest także lepiej wygłuszona niż w Škodzie. Golfem jeździ się w sposób odprężający i harmonijny, ale na tle Scali można wyczuć, że jednak prowadzimy nieco masywniejsze auto – a to ciekawe wrażenie, bo oba modele ważą prawie tyle samo. VW wszystko, co robi, robi dobrze, dlaczego więc nie wygrał tego porównania? Tylko dlatego, że znaleźli się tacy, którzy coś robią odrobinę lepiej.

A teraz pora na drobiazgowe oceny, czyli tabele z liczbami.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Ford Škoda VW Mazda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,4 s 3,7 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 10,3 s 10,5 s 9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,4 s 16,9 s 17,5 s 16,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) 10,4 s 8,2 s 8,1 s 9,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) 19,3 s 15,6 s 16,7 s 19,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1349/506 kg 1250/515 kg 1257/503 kg 1392/483 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 58/42 proc. 60/40 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,1 m 11,0/11,1 m 11,0/10,9 m 11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 35,3 m 35,7 m 34,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,5 m 35,1 m 34,9 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 65 dB (A) 64 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 70 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,6 l/100 km 5,8 l/100 km 6,2 l/100 km 7,2 l/100 km
Zasięg 780 km 860 km 800 km 700 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Ford Focus Skoda Scala VW Golf Mazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1150 1190 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1455 1480 1490
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1010 1020 1010 975
Zakres regulacji fotela (mm) 240 220 240 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 745 775 755 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1450 1435 1455 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 960 975 915
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 345 350 340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Focus Scala Golf 3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 125/6000 115/5000 115/5000 122/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 170/1400 200/2000 200/2000 213/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 196 204 198 197
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 375-1354 467-1410 380-1270 358-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 50 50 51
Marka i model opon testowanego auta Hankook Ventus Prime 3 Bridgestone Turanza T005 Dunlop Sport Maxx RT Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 215/50 R 18 205/50 R 17 225/45 R 17 215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 138/S 130/S 136/S 142/-
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1100/660 1200/620 1300/620 1300/600

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Focus Scala Golf 3
Wersja Active Style Comfortline Kanjo
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Poduszka kolanowa kierowcy N 900 zł S S
Światła dzienne LED/pełne światła LED S/2650 zł (statyczne) S/S (mijania) lub 3850 zł (adapt.) S/3060 zł (statyczne) S/S (statyczne)
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/3300 zł (pakiet) N/S S/1630 zł N/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3300 zł (pakiet) S/850 zł (pakiet) S/N S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne 3300 zł (pakiet) 850 zł (pakiet) 540 zł S
System multim./nawigacja/radio DAB S/5300 (pakiet)/800 zł S/N/450 zł S/4810/1050 zł S/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S S/S/N S/S/S
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/3300 zł (pakiet) S/S S/N S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary 1750 zł/N N/2200 zł N/N S/S
Podgrzewane fotele/kierownica 1750 zł za obie opcje S/550 zł 2470 (pakiet)/570 zł S/S
Sportowe fotele/automat parkujący S/2300 zł (pakiet z kamerą cofania) 2250/1400 zł 2470 zł (pakiet)/N N/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2000 zł (pakiet) S/1800 zł N/S N/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania 5300 (pakiet za 2 opcje)/1200 zł S/S/S 1420 (za obie opcje)/1250 zł S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/2000 zł S/1950 zł S/1550 zł S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/2000 zł (pakiet) S/N N/N S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy 2000 zł (pakiet) 200 zł S S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 1450/2600 zł (18 cali) 2300 zł/S (17 cali) 2100/1680 zł (17 cali) 2000/3510 zł (18 cali)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Focus Scala Golf 3
Cena wyjściowa 90 700 zł 78 650 zł 83 200 zł 99 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 43,6 proc. 45,4 proc. 41,7 proc. 40,0 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 2 lata 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 112 050 zł 91 650 zł* 103 230 zł 103 410 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena Škody zawiera regulowane amortyzatory za 1850 zł.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Ford Škoda VW Mazda
Przestronność z przodu 40 33 31 34 31
Przestronność z tyłu 30 23 24 24 20
Pojemność bagażnika 25 13 16 13 13
Ładowność 15 11 11 11 10
Widoczność 20 17 18 18 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28 28 28
Ergonomia obsługi 20 17 17 17 17
Jakość wykończenia 20 17 16 17 18
Suma punktów 200 159 161 162 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Ford Škoda VW Mazda
Przyspieszenie 25 13 14 14 15
Elastyczność 25 10 14 13 11
Poziom hałasu 15 13 12 13 12
Skrzynia biegów 15 14 14 14 15
Zachowanie na drodze 30 28 27 27 28
Komfort jazdy 30 27 26 26 24
Układ kierowniczy 15 14 13 13 15
Średnica zawracania 5 4 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 33 33 35
Suma punktów 200 158 157 157 158
Koszty Maks. pkt. Ford Škoda VW Mazda
Cena po doposażeniu 50 31 37 34 34
Utrata wartości 15 11 10 12 13
Zużycie paliwa 30 25 27 26 24
Wyposażenie – komfort 40 29 27 27 30
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 23 23 24
Ubezpieczenia 10 7 7 7 7
Gwarancja 15 14 8 8 10
Przeglądy 10 9 9 9 7
Suma punktów 200 150 148 146 149
Wynik końcowy 600 467 466 465 460
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Test-spalania

Downsizing to jednak dobry kierunek? W przypadku testu spalania okazuje się, że tak. Ale warto wziąć pod uwagę to, że mamy tu do czynienia z silnikiem wolnossącym Mazdy o dokładnie dwukrotnie większej (!) pojemności niż u rywali. To prawie cud, że „trójka” pali tylko trochę więcej od Focusa (wyraźnie więcej od Scali i Golfa), ale nie są to różnice dyskwalifikujące silnik bez turbodoładowania. Odchylenie od danych katalogowych jest największe w Maździe.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - podsumowanie

Remis (prawie) ze wskazaniem na Forda: rzadko mamy tak ciasno na podium! Škoda imponuje wykorzystaniem długości nadwozia, ale kabina tu jest węższa niż u rywali – Scala bazuje na platformie segmentu B, która nie w każdej dziedzinie osiąga poziom kompaktów. Dynamiczny i angażujący w jazdę Focus, klasycznie kanciasty i wygodny Golf, a do tego szczypta chilli w postaci oryginalnej, ale ciasnej Mazdy. Na dziś tak to wygląda. Co dalej – pokaże rynek.

A które z tych aut jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!