Auto Świat Testy Porównania samochodów Ford Focus kontra Mazda 3, Skoda Scala i Volkswagen Golf - który model będzie lepszym wyborem?

Ford Focus kontra Mazda 3, Skoda Scala i Volkswagen Golf - który model będzie lepszym wyborem?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Skoda tak napompowała platformę MQB A0, że teraz ma nowego gracza w klasie kompaktowej. Zaraz zobaczymy, jak wypadnie w starciu z markami, które oferują kompakty od dziesięcioleci.

Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf
  • Litrowe silniczki turbo konkurują z dwa razy większym napędem wolnossącym. Niemożliwe?
  • Seksowny wygląd może, ale nie musi oznaczać wyrzeczeń w zakresie wygody. Jak będzie tym razem?
  • Wyniki testu spalania szybko utemperują przeciwników mikrosilników turbo. I to solidnie!

Skoda Scala powstała po to, żeby przeskalować i tak znakomitą sprzedaż Skody – co do tego nie mamy wątpliwości. Czesi przyjęli ambitne cele i zbudowali szykowny samochód, ale żeby móc kusić ceną, wykorzystali płytę podłogową MQB A0 (korzysta z niej VW Polo). Ale zaraz! Skoda Scala może sobie bazować na platformie technologicznej Polo – no i co z tego, skoro ma długość aż 4,36 m (Golf: 4,26 m), a rozstaw osi wynosi 2,65 m (Golf: 2,62 m). Jedynym wymiarem, którym Skoda nie dogoniła rywali w tym porównaniu, jest szerokość kabiny.

Warto też pamiętać, że obecny Volkswagen Golf VII jest sprzedawany na rynku już od siedmiu lat. Jego recepta na sukces to: wygoda, praktyczność i równowaga. Spokojnie, rzeczowo, bez fajerwerków, ale do przodu. Czy kończąca karierę obecna generacja Volkswagena Golfa ma szanse na tle młodszych rywali? Focusa na przykład? Mimo że dla Europejczyków Ford żegluje trochę w cieniu Volkswagena, to nie zapominajmy, że Ford Focus był przez pewien czas najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kwartet dopełnia orientalna w koncepcji napędu i w stylu Mazda 3. Subtelnie narysowane nadwozie z potężnym tylnym słupkiem wygląda oryginalnie nawet wśród współczesnych rywali z klasy kompaktowej, a ta na pewno nie jest dziś nudna. Teraz przyjrzymy się dokładnie wadom i zaletom każdego z aut.

Ford Focus 1.0 EcoBoost - miks umiaru i dynamiki

Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW GolfAuto Bild

Dlaczego Ford Focus przekonuje klientów? Mamy kilka odpowiedzi. Po pierwsze, auto jest od niedawna na rynku i ciągle pachnie nowością. Po drugie, dużo miejsca w kabinie, i to mimo odważnej linii karoserii. W porównaniu Ford Focus występuje – trochę niefortunnie – w odmianie Active, która podnosi cenę tego samochodu, a w zamian daje m.in. o trzy centymetry większy prześwit podwozia.

Plusy: dopracowany układ jezdny, zwinność, stabilność na drodze, przestronność. Minusy: silnik na tle najnowszej trzycylindrowej konkurencji ma gorszą dynamikę.

W obecnej generacji Ford Focus znowu jest mistrzem kompromisu między stabilnością prowadzenia a komfortem jazdy – poręczny, zwinny, dobrze trzyma się drogi. Do tego dochodzi udany układ kierowniczy i ostro wgryzające się w tarcze klocki hamulcowe. Pewną ambiwalencję budzi obsypany nagrodami, ale już nie najnowszy litrowy silnik turbo. Ma przyjemny dźwięk, harmonijnie pracuje, ale na tle nowszych litrowych konstrukcji koncernu VAG – czyli 1.0 TSI – brakuje mu zdecydowania w rozpędzaniu Focusa. 

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - uczta dla oczu

Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW GolfAuto Bild

Jak ona wygląda! Nieco dziwna linia nadwozia jest subtelna i kojarzy się z jakością. Ma to kontynuację w kabinie: wyszukany styl i starannie dobrane materiały, wszystko dobrze spasowane i solidnie zmontowane. Koszt wzorniczego kunsztu poniesiecie po zajęciu miejsca na tylnej kanapie. Jest tam najmniej przestrzeni w tym porównaniu.

Plusy: wyszukany styl, godny uwagi dwulitrowy silnik bez turbo, bogate wyposażenie. Minusy: wysoka cena, bardzo ciasny tył kabiny, kiepska widoczność do tyłu, mały bagażnik.

Trudno w klasie kompaktowej o samochód, w którym tak zmarnowano ogromny rozstaw osi. To czyste marnotrawstwo. A Japończycy bardzo go nie lubią. Może dlatego nie tracą czasu na opracowywanie turbodoładowanych silników i stawiają na duże czterocylindrowce. Ten pod maską „trójki” pracuje inaczej od rywali: poniżej około 3500 obrotów niewiele się dzieje, ale wkręćcie go wyżej, a pokaże, kto rządzi. Dodajcie do tego komunikatywny układ kierowniczy, sprężyste zawieszenie, precyzyjną zmianę biegów i otrzymacie mnóstwo frajdy z jazdy.

Skoda Scala 1.0 TSI - złoty środek na auto dla Kowalskiego

Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW GolfAuto Bild

Scali udał się ten występ: wylądowała niemal na szczycie podium, i to mimo konkurowania z autami na płytach podłogowych segmentu C. To niebywały sukces Skody! Nawet Golf nie dał rady Scali w tym zestawieniu, w czym oczywiście ma swój udział nie tylko atrakcyjna cena całego czeskiego auta, lecz także przystępne koszty opcji.

Plusy: bardzo duże możliwości przewozowe, oszczędny i dynamiczny napęd, wygoda. Minusy: kabina nie tak szeroka, jak u rywali, plus to, co w Golfie: tylko dwa lata gwarancji.

Nie ma co czarować: jeżeli ktoś kupuje kalkulatorem, a nie oczami, to wybierze Skodę Scalę, bo najtańsza wersja z testowanym silnikiem kosztuje 67 200 zł. Ale nie tylko cena jest atutem Škody. To po prostu bardzo wszechstronny samochód. Potrafi wszystko to, czego oczekujemy od codziennego środka transportu. Wystarczy zajrzeć do bagażnika, który ma ogromne jak na hatchbacka rozmiary. Nie wszystko jest jednak takie idealne: tworzywa – choć robią dobre wrażenie – są prostsze niż w Golfie, wygłuszenie słabsze. Za to ten sam 115-konny napęd jakimś cudem pali w Scali mniej niż w Golfie.

Volkswagen Golf 1.0 TSI - praktyczność i prostota

Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW Golf
Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, Skoda Scala i VW GolfAuto Bild

Golf to Golf. Kropka. Ten prekursor klasy kompaktowej nadal jest ikoną. Niewiele jest samochodów, które tak skutecznie opierają się próbie czasu. Ale z tej samej stajni nadjeżdża już elektryczne ID.3 – i co z tego, skoro Golf ciągle pozostaje punktem odniesienia wśród kompaktów.

Plusy: harmonijny, zrównoważony samochód: wygodny, przestronny, dynamiczny. Minusy: 2 lata gwarancji to już nie jest wysoki standard w klasie kompaktowej. Czekamy na więcej.

Ma mnóstwo miejsca w kabinie, przyjmuje kierowcę na wygodnym fotelu, a pasażerowie na tylnej kanapie zmieszczą się bez trudu, nawet gdy są solidnie wyrośnięci. Rozplanowanie instrumentów okazuje się pierwszorzędne, obsługa – prosta. Kabina jest także lepiej wygłuszona niż w Škodzie. Golfem jeździ się w sposób odprężający i harmonijny, ale na tle Scali można wyczuć, że jednak prowadzimy nieco masywniejsze auto – a to ciekawe wrażenie, bo oba modele ważą prawie tyle samo. VW wszystko, co robi, robi dobrze, dlaczego więc nie wygrał tego porównania? Tylko dlatego, że znaleźli się tacy, którzy coś robią odrobinę lepiej.

A teraz pora na drobiazgowe oceny, czyli tabele z liczbami.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuFordŠkodaVWMazda
Przyspieszenie 0-50 km/h3,5 s3,4 s3,7 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s10,3 s10,5 s9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h18,4 s16,9 s17,5 s16,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)10,4 s8,2 s8,1 s9,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)19,3 s15,6 s16,7 s19,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1349/506 kg1250/515 kg1257/503 kg1392/483 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.58/42 proc.60/40 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/11,1 m11,0/11,1 m11,0/10,9 m11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m35,3 m35,7 m34,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,5 m35,1 m34,9 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)65 dB (A)64 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)70 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,6 l/100 km5,8 l/100 km6,2 l/100 km7,2 l/100 km
Zasięg780 km860 km800 km700 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaFord FocusSkoda ScalaVW GolfMazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1165115011901130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1460145514801490
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)101010201010975
Zakres regulacji fotela(mm)240220240220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)745775755720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1450143514551470
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950960975915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330345350340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaFocusScalaGolf3
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)9999999991998
Moc maksymalna (KM/obr./min)125/6000115/5000115/5000122/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)170/1400200/2000200/2000213/4000
Prędkość maksymalna (km/h)196204198197
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)375-1354467-1410380-1270358-1026
Pojemność zbiornika paliwa (l)52505051
Marka i model opon testowanego autaHankook Ventus Prime 3Bridgestone Turanza T005Dunlop Sport Maxx RTMichelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 18205/50 R 17225/45 R 17215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych138/S130/S136/S142/-
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/6601200/6201300/6201300/600

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieFocusScalaGolf3
WersjaActiveStyleComfortlineKanjo
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzneS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Poduszka kolanowa kierowcyN900 złSS
Światła dzienne LED/pełne światła LEDS/2650 zł (statyczne)S/S (mijania) lub 3850 zł (adapt.)S/3060 zł (statyczne)S/S (statyczne)
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/3300 zł (pakiet)N/SS/1630 złN/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/3300 zł (pakiet)S/850 zł (pakiet)S/NS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne3300 zł (pakiet)850 zł (pakiet)540 złS
System multim./nawigacja/radio DABS/5300 (pakiet)/800 złS/N/450 złS/4810/1050 złS/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android AutoS/S/SS/S/SS/S/NS/S/S
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowyS/3300 zł (pakiet)S/SS/NS/S
Ekran head-up/wirtualne zegary1750 zł/NN/2200 złN/NS/S
Podgrzewane fotele/kierownica1750 zł za obie opcjeS/550 zł2470 (pakiet)/570 złS/S
Sportowe fotele/automat parkującyS/2300 zł (pakiet z kamerą cofania)2250/1400 zł2470 zł (pakiet)/NN/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/2000 zł (pakiet)S/1800 złN/SN/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania5300 (pakiet za 2 opcje)/1200 złS/S/S1420 (za obie opcje)/1250 złS/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/2000 złS/1950 złS/1550 złS/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/2000 zł (pakiet)S/NN/NS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy2000 zł (pakiet)200 złSS
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie1450/2600 zł (18 cali)2300 zł/S (17 cali)2100/1680 zł (17 cali)2000/3510 zł (18 cali)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyFocusScalaGolf3
Cena wyjściowa90 700 zł78 650 zł83 200 zł99 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)43,6 proc.45,4 proc.41,7 proc.40,0 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu112 050 zł91 650 zł*103 230 zł103 410 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena Škody zawiera regulowane amortyzatory za 1850 zł.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.FordŠkodaVWMazda
Przestronność z przodu4033313431
Przestronność z tyłu3023242420
Pojemność bagażnika2513161313
Ładowność1511111110
Widoczność2017181816
Fotele, pozycja kierowcy3028282828
Ergonomia obsługi2017171717
Jakość wykończenia2017161718
Suma punktów200159161162153
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.FordŠkodaVWMazda
Przyspieszenie2513141415
Elastyczność2510141311
Poziom hałasu1513121312
Skrzynia biegów1514141415
Zachowanie na drodze3028272728
Komfort jazdy3027262624
Układ kierowniczy1514131315
Średnica zawracania54443
Skuteczność hamulców4035333335
Suma punktów200158157157158
KosztyMaks. pkt.FordŠkodaVWMazda
Cena po doposażeniu5031373434
Utrata wartości1511101213
Zużycie paliwa3025272624
Wyposażenie – komfort4029272730
Wyp. – bezpieczeństwo3024232324
Ubezpieczenia107777
Gwarancja15148810
Przeglądy109997
Suma punktów200150148146149
Wynik końcowy600467466465460
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test-spalania
Test-spalaniaŻródło: Auto Świat

Downsizing to jednak dobry kierunek? W przypadku testu spalania okazuje się, że tak. Ale warto wziąć pod uwagę to, że mamy tu do czynienia z silnikiem wolnossącym Mazdy o dokładnie dwukrotnie większej (!) pojemności niż u rywali. To prawie cud, że „trójka” pali tylko trochę więcej od Focusa (wyraźnie więcej od Scali i Golfa), ale nie są to różnice dyskwalifikujące silnik bez turbodoładowania. Odchylenie od danych katalogowych jest największe w Maździe.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G, Skoda Scala 1.0 TSI i VW Golf 1.0 TSI - podsumowanie

Remis (prawie) ze wskazaniem na Forda: rzadko mamy tak ciasno na podium! Škoda imponuje wykorzystaniem długości nadwozia, ale kabina tu jest węższa niż u rywali – Scala bazuje na platformie segmentu B, która nie w każdej dziedzinie osiąga poziom kompaktów. Dynamiczny i angażujący w jazdę Focus, klasycznie kanciasty i wygodny Golf, a do tego szczypta chilli w postaci oryginalnej, ale ciasnej Mazdy. Na dziś tak to wygląda. Co dalej – pokaże rynek.

A które z tych aut jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski