Auto Świat Testy Porównania samochodów Hyundai i30 kontra Opel Astra i Skoda Octavia - kombi w dobrym formacie

Hyundai i30 kontra Opel Astra i Skoda Octavia - kombi w dobrym formacie

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nie są ani za małe, ani za duże, a pod ich maskami pracują silniki o rozsądnej mocy. Zaraz się przekonamy, czy ceny po doposażeniu też będą rozsądne, sprawdzimy wyniki pomiarów drogowych i porównamy spalanie fabryczne z danymi katalogowymi

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie

Samochody rozwiązujące wszelkie problemy transportowe statystycznego Kowalskiego? W tym wypadku w grę nie mogą wchodzić fascynujące auta sportowe ani modne SUV-y klasy premium. Rodzinne modele dla ludu powinny rozprawiać się z naszą codziennością skutecznie i... tanio. Patrząc na wizytówki samochodów, już wiemy, że tanio nie będzie.

Tu są turbodoładowane silniki benzynowe, a jak w końcu nadejdzie upragniony dzień zamawiania auta w salonie, to zapewne jeszcze dopłacimy za dodatki. O ile rozważania natury finansowej pozostawimy sobie na później, o tyle już teraz z dużą dozą pewności możemy stwierdzić, że gdy liczą się rozsądek i twarde fakty natury praktycznej, to w garażu często ląduje kompaktowe kombi. To dobrze, bo każde z porównywanych aut świetnie radzi sobie z codziennymi zadaniami.

SUV-y są drogie, mniej pakowne i zwinne – z praktycznego punktu widzenia po prostu ustępują pojazdom typu kombi w podobnej cenie. Kompaktowe kombi łączy cechy hatchbacka – poręczne wymiary, żwawe właściwości jezdne i niskie spalanie – z zaletami małego transportera. Ponieważ rozsądek jest tu miarą rzeczy, wysokie moce pozostawiają nas dziś obojętnymi, tak samo jak prestiżowe marki. Sięgamy po lubiane bestsellery od Opla, Skody i Hyundaia.

Opel jako jedyne auto w porównaniu ma czterocylindrowy silnik o rozsądnej pojemności. I wcale nie jest droższy od rywali. Jeżeli nie lubicie terkotu trzycylindrowca, to już wybraliście faworyta!

Do walki stają małe benzyniaki. Czy nowiutkie kombi z Korei, napędzane zaledwie litrowym silnikiem turbo, okaże się groźnym rywalem? Stawia czoła zaprezentowanemu w 2015 r. Oplowi Astrze Sports Tourer, który z czterech cylindrów i 1,4 l pojemności wyciąga 125 koni mechanicznych. Aktualna generacja Skody Octavii Combi jest oferowana od 2013 roku i niedawno przeszła kurację odświeżającą. Podobnie jak w Hyundaiu, pod maską znajdziecie tylko 3 cylindry. A zatem który kompaktowy transporter jest najlepszy?

Zanim wydamy werdykt poparty pomiarami drogowymi, porozmawiajmy trochę o wyglądzie tych samochodów, bo jeżeli zdarza wam się kupować oczami, to może uda się wyłonić waszego faworyta jeszcze przed zajęciem miejsca za kierownicą.

Jeśli cenicie praktyczność, to zapewne słyszeliście, że dotąd naturalną liderką w tej „branży” była Skoda Octavia z gigantycznym bagażnikiem i ogromną ilością miejsca na tylnej kanapie. Kanapa nadal jest przepastna, a bagażnik wielki. Ale czeskie auto na filigranowe nie wygląda i z nowym przodem zrobiło się nieco siermiężne.

Przesadzamy? No to popatrzcie tylko na nowego Hyundaia i30 w wersji kombi! Ma niemal tak samo pojemny kufer, ale karoseria została zaopatrzona w zdecydowanie bardziej ponętne kształty niż w przypadku Octavii. Jest na czym zawiesić oko, ale trzeba też przyznać, że tylne miejsca Hyundaia nie dorównują przestronnością tylnej kanapie w czeskim aucie.

A Opel Astra? Ma bardzo dynamiczną sylwetkę z mocno opadającym dachem. W efekcie bagażnik nie jest tak pojemny, jak w pozostałych rywalizujących modelach, a przestronność tylnej kanapy jest podobna jak w Hyundaiu. Chcecie więcej podpowiedzi? Jeżeli nie tolerujecie terkotania trzycylindrowca, to w zasadzie... już wybraliście!

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - tym, czym kiedyś była Toyota, dziś jest Hyundai...

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie
Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym FormacieAuto Bild

...to stwierdzenie brzmi chwytliwie, ale czy to prawda? Do niedawna Toyota była znana głównie z masowej produkcji niezawodnych samochodów, których styliści mieli szlaban na jakiekolwiek ryzykowne pomysły. W efekcie nieco anonimowe auta, które nie chcą się psuć, przekonały do siebie miliony ludzi na całym świecie. Czy Hyundai chce się podobać każdemu?

Ładne instrumenty, łatwa obsługa, praktyczny bagażnik z przegródkami pod podłogą ma pojemność od 602 do 1650 litrów. Patrząc na zgrabne linie nadwozia, taki kufer to niemal cud.

Nowe i30 spoważniało, złagodniało, nabrało dystynkcji i subtelnego wdzięku. Czy okaże się równie niezawodne, jak produkty Toyoty – czas pokaże. Na razie ma pięcioletnią gwarancję. Największego postępu dokonano w zawieszeniu. Inżynierowie Hyundaia świetnie dobrali sztywność sprężyn i amortyzatorów. Auto filtruje nierówności lepiej niż Skoda i Opel. Karoseria jest wykonana z dużą dbałością i dobrze wyciszona.

Przestronność nam odpowiada, a bagażnik z przegródkami pod podłogą okazuje się bardzo praktyczny. Z obsługą kokpitu też nikt nie powinien mieć trudności, ponadto cieszy stylistyczna spójność. No i te 5 lat gwarancji. Czego chcieć więcej? Mocniejszego, bardziej elastycznego silnika chociażby, a także bardziej komunikatywnego układu kierowniczego. Jednak bądźcie pewni: ambitny Hyundai z czasem też i o to zadba.

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - plusy: wyważone zawieszenie, przemyślane detale karoserii, dużo miejsca, łatwa obsługa, długa gwarancja.

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - minusy: mało elastyczny 3-cylindrowy silnik wykazuje się spalaniem na podobnym poziomie jak 4-cylindrowa wersja.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - Opel przekonuje już samymi danymi...

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie
Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym FormacieAuto Bild

...ma aż 561 kg ładowności – najwięcej w porównaniu. Może też pociągnąć 1,4-tonową przyczepę. Najlepiej hamuje i przyspiesza. Zawdzięcza to największemu silnikowi, który ma 1,4 l pojemności i generuje 245 Nm momentu obrotowego. Pracuje przyjemnie cicho i spontanicznie reaguje na gaz. Skoda co prawda też to potrafi, ale jej 3-cylindrowy silnik nieco bardziej warczy niż 4-cylindrowa jednostka Opla.

Kierowca Astry ma mnóstwo miejsca na nogi i może liczyć na wygodę jazdy nawet na najdłuższych trasach dzięki dobrym fotelom. Najmniejszy bagażnik w porównaniu pomieści od 540 do 1630 l.

Żywiołowy charakter Astra buduje też na stosunkowo sztywnej charakterystyce zawieszenia i bezpośrednim układzie kierowniczym. Daje on klarowne informacje zwrotne z kół i przytomnie reaguje, ale bez nerwowości, np. gdy jedziemy autostradą i chcemy bez nadmiernego skupienia utrzymywać kierunek jazdy na wprost. Kręte drogi sprawiają prawdziwą radość. Wysoko oceniamy także pozycję za kierownicą i przyjazne plecom fotele.

Skoda co prawda ustępuje Oplowi istotną w przypadku kombi ładownością, ale za to nadrabia straty ilością miejsca z tyłu i wychodzi na prowadzenie w kategorii „nadwozie” po porównaniu bagażników. Są jednak rodziny, którym przestronność i pakowność Opla wystarczą. Za to nie znamy zbyt wielu kierowców, którzy wolą słuchać trzech cylindrów zamiast czterech.

Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - plusy: zwinne prowadzenie, obfity w moment obrotowy silnik, wysoka ładowność, dobre fotele, najlepsze hamulce.

Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - minusy: nieco sztywne resorowanie, ciasny tylny otwór drzwiowy, nawigacja bez danych o ruchu w czasie rzeczywistym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda Octavia combi 1.0 TSI - Octavia nie w każdej dziedzinie zwycięża, ale...

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie
Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym FormacieAuto Bild

... ale jednocześnie nie pozwala sobie – poza kiepskim wynikiem testu hamowania – na poważniejsze wpadki. Szczególnie imponuje ilość miejsca w środku, bo Skoda ma najlepsze parametry kabiny, jak i bagażnika. Ilość miejsca na nogi i nad głowami tylnych pasażerów pozostawia w tyle niektóre limuzyny klasy średniej. System multimedialny potrafi więcej niż urządzenia konkurentów – aktualizuje bowiem dane o ruchu w czasie rzeczywistym (oczywiście tam, gdzie taka usługa jest dostępna, czyli nie wszędzie...), tym samym szybciej wie, gdzie tworzy się korek, i pozwala go mądrzej ominąć.

Skoda punktuje przede wszystkim bardzo przestronnym wnętrzem, co odczują szczególnie pasażerowie tylnej kanapy. Tyle miejsca z tyłu powinno być w każdym rodzinnym kombi. Kufer: 610-1740 l.

Z wynikiem 6,2 l/100 km Octavia okazała się też najoszczędniejsza, ze znaczną przewagą wobec rywali. O ile w Oplu różnicę w spalaniu można usprawiedliwić lepszą dynamiką, o tyle Hyundai pali aż o 1,1 l/100 km więcej od Skody, a jest bardziej ociężały niż żywiołowy trzycylindrowiec TSI. Za to Hyundai ma lepiej zestrojone zawieszenie – Skoda nieco gorzej filtruje drobne nierówności, ale i tak jest to komfortowe auto.

Octavia mogłaby się poprawić w dwóch dziedzinach: dwuletnia gwarancja jest zbyt krótka, a droga hamowania 37,8 m – zbyt długa. Natomiast o dynamikę silnika 1.0 nie trzeba się obawiać.

Skoda Octavia combi 1.0 TSI - plusy: przestronność godna kombi klasy średniej, oszczędny i żywiołowy silnik 3-cylindrowy, najlepsze multimedia.

Skoda Octavia combi 1.0 TSI - minusy: komfort zawieszenia niższy niż w Hyundaiu, tylko dwa lata gwarancji, kiepski wynik w próbie hamowania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

opelSkodaHyundai
Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s3,8 s3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s10,3 s11,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,3 s16,9 s17,8 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)7,9 s8,0 s9,0 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)14,2 s15,3 s16,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1324/561 kg1315/502 kg1355/485 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.55/45 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/11,1 m11,0/11,1 m11,1/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,2 m37,8 m35,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,4 m36,4 m34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)58 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)65 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe7,3 l/100 km6,2 l/100 km7,3 l/100 km
Zasięg650 km800 km680 km

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wymiary kabin (oceniane):

Opel Astra KombiSkoda Octavia CombiHyundai I30 Wagon
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116511801170
Szerokość wnętrza z przodu(mm)145014701480
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)105510301030
Zakres regulacji fotela(mm)245235230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)720790720
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)144014551460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1000990980
Wysokość siedziska z tyłu(mm)345340365

*zmierzone po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

AstraOctaviai30
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1399999998
Moc maksymalna (KM/obr./min)125/4000115/5000120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)245/2000200/2000171/1500
Prędkość maksymalna (km/h)205201188
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)540-1630610-1740602-1650
Pojemność zbiornika paliwa485050
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Dunlop SP Sport Maxx RTMichelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17225/45 R 17225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)127109120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1403/6401300/6201200/600

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

AstraOctaviai30
WersjaSports Tourer 1.4 Turbo DynamicCombi 1.0 TSI StyleWagon 1.0 T-GDI Style
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNSN
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LEDS/N/5900 złS/N/3600 złS/N/3100 zł
Klimatyzacja automatycznaSSS
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/600 złS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneS200 złS
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/300 złS/S/450 złS/S/N
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/3100 złS/S/5900 złS/S/3300 zł (pakiet)
Czujnik światła/deszczuS/S800 zł za obie opcjeS/N
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterkaS/S/SS/S/SS/S/S
Podgrzewane fotele przednie1 500 zł800 zł950 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/2400 złS/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania1700 zł za obie opcje/3500 zł (pakiet)S/S/1550 złS/850 zł/S
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/1500 zł1250/1600 złS/N
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)3500 zł (pakiet)1 600 złN
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/S1800/od 6000 zł (tylko w pakiecie)S/3300 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/3500 zł (pakiet)200/1400 złS/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2200 zł/17 cali (S)2000 zł/17 cali (S)2300 zł/17 cali (S)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane):

AstraOctaviai30
Cena podstawowa80 100 zł83 280 zł80 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)39,5 proc.41,6 proc.46,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata5 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu89 000 zł97 980 zł84 850 zł

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.astraoctaviai30
Przestronność z przodu40313131
Przestronność z tyłu30192420
Pojemność bagażnika25212525
Ładowność15121010
Widoczność20171817
Fotele, pozycja kierowcy30282627
Ergonomia obsługi20181818
Jakość wykończenia20171717
Suma punktów200163169165
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.astraoctaviai30
Przyspieszenie25181715
Elastyczność25161514
Poziom hałasu15101210
Skrzynia biegów15141414
Zachowanie na drodze30272626
Komfort jazdy30242526
Układ kierowniczy15131412
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40373236
Suma punktów200163159157
KosztyMaks. pkt.astraoctaviai30
Cena po doposażeniu50373339
Utrata wartości15151412
Zużycie paliwa30121512
Wyposażenie – komfort30262623
Wyp. – bezpieczeństwo30222219
Ubezpieczenia10777
Gwarancja158814
Przeglądy2018189
Suma punktów200145143135
Wynik końcowy600471471457
Miejsce w teście 1.1.3.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:

Auto Świat

W teście spalania czeskie auto pokazało rywalom figę. Zdecydowanie najniższe w stawce zużycie paliwa idzie w parze z najmniejszym przekłamaniem w stosunku do danych katalogowych. Napęd Hyundaia zaskoczył apetytem na paliwo.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - podsumowanie:

Z radością możemy zarekomendować każde z tych aut, ale... z małymi poprawkami. Jedne dotyczą przyszłych nabywców – których namawiamy do wyboru większego silnika Hyundaia – a inne, jak w przypadku najsłabiej hamującej Skody – producenta. Octavia przekonuje ekonomiką i przestronnością, Astra dynamiką – wybór to kwestia gustu klienta. Strata i30 jest minimalna. No i Hyundai, mówiąc delikatnie, na tle Skody, a nawet Astry, nie wygląda źle. Wybralibyście go, kupując sobie kombi? Zapraszamy do komentowania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków