Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie 3 limuzyn z 6-cylindrowymi dieslami - chwila prawdy dla nowej serii 5

Porównanie 3 limuzyn z 6-cylindrowymi dieslami - chwila prawdy dla nowej serii 5

W salonach debiutuje kolejna generacja BMW „piątki”. Poprzednia wysoko ustawiła poprzeczkę, ale gdy pojawił się nowy Mercedes klasy E, musiała uznać jego wyższość. Czy teraz role się odwrócą? A może jednak Audi A6 zagra wszystkim na nosie?

BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI quattro i Mercedes E 350d
Zobacz galerię (28)
Auto Bild
BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI quattro i Mercedes E 350d

Nowa limuzyna klasy wyższej to zawsze duże wydarzenie i szansa na zmianę układu sił w klasie. Tak było, gdy niecały rok temu porównywaliśmy Mercedesa klasy E z Audi A6, BMW serii 5 i Volvo S90 oraz V90 – w trzech porównaniach trzykrotnie triumfował Mercedes. Pewny siebie wraca do walki, tyle że tym razem poza wiekowym, ale wciąż popularnym i pielęgnowanym Audi A6 musi też się zmierzyć z nowym BMW serii 5 (G30). Bawarczycy tylko czekają, żeby strącić Mercedesa z najwyższego stopnia podium w naszych porównaniach.

Jeśli chodzi o statystyki sprzedaży, to BMW nadal prowadzi. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 1789 sztuk serii 5 generacji F10, czyli schodzącego już modelu. Mercedes osiągnął wynik 1334 auta – o 68 proc. więcej niż rok wcześniej. Tu widać, jak duży wpływ miała zmiana modelowa, która nastąpiła dopiero późną wiosną. Mercedesowi po piętach depcze A6 z wolumenem 1317 sztuk (nie licząc wersji Allroad). Niemieckie limuzyny mają w swoim segmencie aż 75-procentowy udział i mimo że należą do najdroższych, to z roku na rok zwiększają przewagę nad Lexusem, Volvo, Jaguarem czy Infiniti.

BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI i Mercedes E 350d - dane techniczne

BMWMercedesAudi
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R6/24diesel, turbo/V6/24diesel, turbo/V6/24
Zasilaniecommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)299329872967
Moc maksymalna (KM/obr./min)265/4000258/3400272/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)620/2000620/1600580/1250
Prędkość maksymalna (km/h)250250250
Skrzynia biegówaut. 8aut. 9aut. 7
Napędtylnytylny4x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)530540530
Rozmiar opon testowanego auta245/45 R 18245/45 R 18 | 275/40 R 18255/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l)66/21,566/2573/17
Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej (kg)2000/7502100/7502000/750
Emisja dwutlenku węgla (g/km)118133133
Dł./szer./wys. (mm)4936/1868/14794923/1852/14684933/1874/1455
Cena podst. testowanej wersji284 500 zł267 600 zł268 100 zł
Utrata wartości po 3 latach i 90 tys. km47,8 proc.48,9 proc.45,7 proc.
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat2 lata/30 lat3 lata/12 lat
Przeglądywg wskazań/co 2 lataco 25 tys. km/co 2 latawg wskazań/co 2 lata
Cena pod doposażeniu324 153 zł313 980 zł337 360 zł

6 cylindrów – to smakuje!

Tym razem bierzemy na warsztat smakowite kąski: duże, sześciocylindrowe diesle, które osiągają moc od 258 do 272 KM. BMW mierzy 4,94 m długości – jest o 1 cm dłuższe od Audi i o 2 cm od Mercedesa. Okazało się również najdroższe, gdyż bez opcji kosztuje 284 500 zł. Pomimo tego, że jest też najświeższe, to zgłosilibyśmy już kilka propozycji poprawek, które BMW powinno uwzględnić przy okazji liftingu.

Po pierwsze: szpara między błotnikiem a słupkiem A jest tak duża, że można by tam wcisnąć parówkę. Po drugie: klapkę pod kierownicą po lewej zbyt luźno przymocowano i lubi stukać – bije po oczach taniość wykonania. I po trzecie: kamera cofania jest bardzo narażona na zabrudzenia – przy kiepskiej pogodzie widać na ekranie tyle, co podczas transmisji pierwszego lądowania na Księżycu.

Zanim ruszymy: BMW ma rzędowy 6-cylindrowy silnik i napęd na tylne koła. W Mercedesie tkwi „V-szóstka”, która także kieruje moc na tył. Audi z kolei ma TDI V6 i napęd 4x4. I każde z tych aut kosztuje z testowym wyposażeniem tyle, co 2-pokojowe mieszkanie w Warszawie. Cena BMW z 265-konnym silnikiem, topową nawigacją, adaptacyjnym zawieszeniem, aktywnym układem kierowniczym ze skrętną tylną osią i 18-calowymi kołami wynosi 324 153 zł.

Ale najdroższe i tak jest najstarsze auto w tym porównaniu. Audi, które w wersji 3.0 TDI ma napęd quattro w standardzie (inaczej miałoby problem z przeniesieniem 272 KM i 580 Nm na asfalt), wyceniono na 337 360 zł – uwzględniliśmy nawigację MMI, pneumatyczne zawieszenie, czujniki parkowania i kamerę cofania, koła „19-ki” oraz ledowe reflektory. Najtaniej wychodzi Mercedes: za 258-konną klasę E z systemem Dynamic Body Control, nawigacją Comand online, kompletem asystentów, adaptacyjnym tempomatem i 18-calowymi felgami trzeba zapłacić 313 980 zł.

BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI i Mercedes E 350d - wyniki testu

BMWMercedes Audi
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s2,1 s1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,6/8,9 s5,8/9,3 s5,4/8,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,6/23,3 s14,1/24,0 s13,8/24,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (aut.)3,0 s3,1 s3,1 s
Elastyczność 80-120 km/h (aut.)3,7 s4,0 s3,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1776/569 kg1904/486 kg1922/458 kg
Rozdział masy (przód/tył)51/49 proc.54/46 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,9/11,9 m11,5/11,5 m12,2/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,2 m36,4 m36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,4 m34,2 m35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)55 dB (A)54 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)63 dB (A)63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe6,6 l/100 km7,0 l/100 km7,2 l/100 km
Zasięg1000 km940 km1010 km

BMW daje frajdę, Audi zaskakuje

Nie będziemy ukrywać, że poziom komfortu, osiągi i prowadzenie zrobiły na nas duże wrażenie. Zacznijmy od Audi. Siedmiostopniowe DSG pozwala sobie na chwilę zwłoki podczas ruszania, ale potem dzięki fantastycznej trakcji wyrywa do przodu. W slalomie nadwozie wychyla się najmniej z całej trójki, Audi też najszybciej przemyka między pachołkami. Jednak nie wszystko w A6 jest idealne. Silnik V6 TDI co prawda przyjemnie i cicho pracuje, ma najwięcej momentu obrotowego z dołu, ale za to też najkrótsze przełożenie i przy 120 km/h na autostradzie silnik kręci się z 1650 obr./min. Dla porównania: BMW osiąga wówczas 1500, a Mercedes – 1400. Przez to Audi najwięcej pali: na naszej pętli testowej zużyło średnio 7,2 l/100 km, podczas gdy Mercedes i BMW spaliły odpowiednio 7 i 6,6 l/100 km.

Żródło: Auto Świat

Mercedesa najbardziej polubiliśmy za jego bezpośredni układ kierowniczy, który wymaga pewnej ręki. Wrażenie robi także potężny silnik, choć brzmi nieco szorstko i dieslowo. Chylimy czoła przed konstruktorami 9-biegowej przekładni, która dyskretnie, ale szybko i sprawnie pracuje. Nasz testowy egzemplarz miał adaptacyjne amortyzatory, a nie pneumatykę Airmatic, jak pozostałe klasy E, które odwiedziły naszą redakcję.

Zawieszenie Mercedesa sprawnie niweluje krótkie pofałdowania asfaltu, ale jeżeli następują one szybko po sobie, jak np. korzenie drzew pod połataną drogą, karoseria staje się niespokojna, Benz zaczyna cały pracować. Do tego dochodzi duża masa: 1904 kg to tylko o 18 kg mniej niż waży czteronapędowe Audi i aż o 128 kg więcej niż BMW. Żeby przedstawić to bardziej obrazowo: to tak, jakbyście posadzili Ryszarda Kalisza na tylnej kanapie.

Żródło: Auto Świat

BMW to wciąż BMW

Przesiadamy się do BMW i wkraczamy do świata fit. Atletyczna sylwetka, sportowe właściwości jezdne – tak jak je znamy i cenimy w tym modelu od lat – i „wesoły” tył, który daje o sobie znać podczas szybkich wyjść z zakrętów. „Piątką” można też jeździć spokojnie i komfortowo, tylko po co? Ten samochód nie bez powodu ma skrętną tylną oś (opcja za 6338 zł) i rzędową „szóstkę”, spalającą olej napędowy, która brzmi i jeździ, jakby była karmiona benzyną „98-ką”.

Ośmiostopniowy „automat” ZF już w poprzedniku robił znakomite wrażenie, a w tym modelu idealnie posłusznie pracuje. Łopatki oczywiście są, tyle że niektórzy kierowcy pewnie nigdy z nich nie skorzystają. Ale BMW umieściło je tu dla tych, którzy lubią się zaangażować w jazdę. Gdy warunki temu sprzyjają, żeby samodzielnie zmieniać przełożenia: namierzasz zakręt, przyhamowujesz, redukujesz dwa biegi, dodajesz gazu w szczycie zakrętu i perfekcyjnie wychodzisz z łuku – „piątka” potrafi dać ogrom frajdy. Bez protestu przenosi też wielki moment obrotowy na koła, podczas gdy Mercedes czasem próbuje „negocjować” z kierowcą wybrany przez niego tor jazdy.

BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI quattro i Mercedes E 350d
BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI quattro i Mercedes E 350dAuto Bild

Wielu pewnie nie rozpozna od razu, że ma do czynienia z nową „piątką”, design tego modelu jest bowiem bliski temu, co znaliśmy do tej pory. Dopiero jazda skutkuje olśnieniem. BMW wygrywa w kategoriach dynamiki jazdy, komfortu, napędu, nadwozia i – niespodzianka – spalania. Stado 265 KM zadowoliło się na pętli testowej średnio tylko 6,6 l/100 km. To bardzo mało jak na taki silnik. Tyle że nawet jak mocno wciska się gaz, nie sposób przekroczyć 11 l/100 km. Niesamowite!

Jeszcze dwie uwagi. Już wiecie o tym, że pod względem jakości wykonania BMW ma co poprawiać. A czego jeszcze nie wiecie? Otóż Mercedes okazuje się najlepiej spasowany. Żadnego z konkurentów tak porządnie nie zmontowano. Za to Audi nadal przykłada największą uwagę do detali. Przyciski, pokrętła, panele wnętrza – wszystkiego dotyka się z przyjemnością!

BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI i Mercedes E 350d - punktacja

NadwozieMaks. pkt.BMWMercedesAudi
Przestronność z przodu40343534
Przestronność z tyłu30232523
Pojemność bagażnika25181818
Ładowność151199
Widoczność20161516
Fotele, pozycja kierowcy30292829
Ergonomia obsługi20201618
Jakość wykończenia20181819
Suma punktów200169164166
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.BMWMercedesAudi
Przyspieszenie25201921
Elastyczność25232323
Poziom hałasu15131414
Skrzynia biegów15151514
Zachowanie na drodze30282827
Komfort jazdy30282727
Układ kierowniczy15141413
Średnica zawracania5453
Skuteczność hamulców40353330
Suma punktów200180178172
KosztyMaks. pkt.BMWMercedesAudi
Cena po doposażeniu50222420
Utrata wartości15211114
Zużycie paliwa30282625
Wyposażenie – komfort30232323
Wyp. – bezpieczeństwo30252625
Ubezpieczenia10577
Gwarancja158910
Przeglądy20171717
Suma punktów200140143141
Wynik końcowy600489485479
Miejsce w teście1.2.3.

BMW 530d kontra Audi A6 3.0 TDI i Mercedes E 350d - naszym zdaniem: różnice są małe, ale BMW robi to najlepiej

OK, jedni powiedzą, że porównywanie z sobą tak dopracowanych aut, jak powyższa trójka, ma umiarkowany sens – przecież żadne z nich nie rozczaruje swojego właściciela, no, chyba że usterkowością, ale trudno to sprawdzić, gdy pojazd jest na rynku od kilku tygodni. To porównanie pokazało, że BMW jest niezwykle wyważonym samochodem. Jeździ tak, jak tego od „piątki” wymagamy, a jednocześnie oferuje zadziwiająco wysoki poziom komfortu. Mercedes to smartfon na kołach. Dotykowe przyciski na kierownicy i ogromne ekrany nie każdemu przypadną do gustu. Pozytywnie zaskoczyło nas też Audi. Mimo zaawansowanego wieku nie daje sobie w kaszę dmuchać. Ale w szczegółach, a przy tej cenie warto zwracać na nie uwagę, BMW okazuje się najlepsze i Bawarczycy odnieśli w pełni zasłużone zwycięstwo.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków