- Myślisz, że Mazda tu nie pasuje? A co powiesz na to, że jest największym samochodem w porównaniu?
- Kia Stinger ma dynamiczną i narowistą naturę. Korea dogoniła Niemcy?
- Fantastyczna skrzynia automatyczna od ZF daje przewagę BMW
BMW serii 3 to samo serce BMW. Do tej pory wyprodukowano 15 milionów egzemplarzy zgodnie z klasycznym przepisem na dobry samochód. Chodzi o wzdłużnie umieszczony silnik, napęd na tylną oś, bezpośredni układ kierowniczy i sztywne zawieszenie. Ta receptura obowiązuje mniej więcej od 1966 r. – wtedy w sprzedaży pojawiła się „02-ka”.
Teraz do salonów wjechała siódma generacja „trójki”, która staje do walki z dieslem pod maską. Oczywiście, w takiej sytuacji nie mogło zabraknąć Mercedesa klasy C, tym razem w wersji C 220 d. Do tego jednak dobraliśmy nieoczywistych konkurentów pochodzących z Azji: Kię Stinger i Mazdę 6. Skąd taki pomysł?
Stąd, że... No właśnie, popatrzcie tylko. Stinger jest o numer dłuższy od BMW i Mercedesa. Ale nie to jest największą niespodzianką, bo największa, jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne, okazuje się Mazda!
Przed wyrównaniem poziomu wyposażenia japońskie auto było nawet droższe od Mercedesa, w czym udział ma z pewnością wyższa akcyza na samochody z silnikiem o pojemności powyżej dwóch litrów. Poza tym Mazda ostatnio coraz częściej używa słowa „premium” w swoich materiałach, oto więc „szóstka” zmierzy się zarówno z konkurentami o ugruntowanym statusie premium, jak i z debiutującą w tym gronie Kią Stinger.
Już na pierwszy rzut oka nowe BMW daje się rozpoznać jako seria 3. Ma klasyczne proporcje, płaską „nerkę”, wcięcie Hofmeistera (podcięcie bocznego okna przy słupku C) i wszystkie inne typowe składniki. Rozstaw osi wydłużył się o 4 centymetry. W porównaniu z poprzednikiem z przodu miejsca jest odrobinę więcej, z tyłu długie nogi też odczują poprawę przestronności – to czołówka klasy.
W nowym, bardzo szlachetnie wykonanym kokpicie wzrok przyciągają 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów oraz mierzący 10,25 cala dotykowy ekran nawigacji. Pozycja za kierownicą świetnie pasuje, boczki oparcia można regulować – naprawdę polecamy sprawdzić to na sobie.
Kokpit Mercedesa przez swój zestaw cyfrowych instrumentów (12,3 cala) i ekran nawigacji (10,25 cala) przypomina bardziej studio telewizyjne niż typowego Benza. Jest tu jednak wykwintnie i przytulnie. Co innego ilość miejsca w drugim rzędzie: z tyłu w klasie C jest ciasno, na kolana mamy znacznie mniej przestrzeni niż np. w BMW. Także nad głową zostaje niewiele miejsca. Krótkie siedzisko dodatkowo obniża komfort siedzenia.
W Kii panują bardziej swobodne warunki, tylko BMW oferuje więcej przestrzeni. Także z przodu Stinger został hojnie skrojony. Tam siedzi się nisko, głęboko w samochodzie, na sportowych, sztywnych fotelach. Kokpit został fantastycznie wykonany, duże i klarowne instrumenty są bardzo czytelne, obsługa 8-calowego dotykowego ekranu nawigacji, jak i reszty urządzeń, okazuje się intuicyjna.
Od pewnego czasu także Mazda ma świetną rękę do designu i widać to w „szóstce”, która po kolejnym liftingu mimo sędziwego już wieku wygląda jeszcze lepiej. Jednak obsługa systemu multimedialnego z 8-calowym ekranem sprawia nieco kłopotów. Pod względem przestronności „szóstka” ląduje pośrodku stawki, ma jednak przestronne, szerokie wnętrze. Z przodu za to gładkie fotele mogłyby lepiej podpierać po bokach.
Mazdę napędza 2,2-litrowy silnik o mocy 184 KM. Ten mocny typ zadziwiająco lekko wkręca się na obroty, ale przy 3500 obrotów nabiera nieco markotnego tonu. Ospały „automat” ledwo nadąża za temperamentem silnika i dysponuje tylko sześcioma przełożeniami. Zestrojenie „szóstki”, która jako jedyna w tej stawce ma przedni napęd, uwzględnia porządny komfort zasadniczy, ale dość sztywno reaguje na poprzeczne fugi w jezdni. Układ kierowniczy działa z lekkim opóźnieniem, na tle konkurentów jest średnio komunikatywny. W porównaniu z rywalami Mazdę prowadzi się trochę spokojniej.
Kia przy niej jest bardzo zwarta, sportowo ożywiona i dynamiczna. W swoim podnieceniu bywa niespokojna, pęknięcia asfaltu i podobne nierówności przyjmuje z telepaniem zawieszenia. Jej 2,2-litrowy silnik osiąga 200 KM, które jednak nie przekładają się na osiągi godne BMW i Mercedesa. Motor Kii wkręca się z pewnymi oporami. Pracuje generalnie bardziej szorstko niż rywale. Ośmiostopniowy „automat” niekiedy buja trochę w obłokach, reaguje czasem ze zwłoką.
Dwulitrówka BMW o mocy 190 KM z kolei wręcz kipi energią. Z miejsca bystro reaguje i prężnie maszeruje. Jak to zwykle w BMW, doskonale dogaduje się z 8-stopniowym sportowym „automatem”. I w dodatku najmniej pali (5,2 l/100 km). W teście uczestniczył egzemplarz wyposażony w sportowy układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie M. Toczył się on na 19-calowych kołach.
Brzmi świetnie, prowadzi się go bardzo ładnie i zwinnie. Potrafi też sprawiać frajdę, na przykład na gładkiej krętej drodze. Tyle że ta konfiguracja jest po prostu za sztywna. Amortyzatory sprężają się z oporem, mają tendencję do kołatania, szczególnie na szybko następujących po sobie poprzecznych nierównościach. Wprowadza to do samochodu wiele niepokoju i po prostu denerwuje. Układ kierowniczy bardzo bezpośrednio reaguje, sprawia wrażenie lekko nerwowego. Przez to serię 3 prowadzi się nieco kanciasto, trudno znaleźć czystą linię w zakręcie. Jesteśmy naprawdę ciekawi seryjnego zawieszenia.
Benz został inaczej zestrojony, pewnie trzyma się drogi i komfortowo amortyzuje nierówności za pomocą pneumatycznego zawieszenia Air Body Control. Układ kierowniczy precyzyjnie pracuje i daje dobre wyczucie, C 220 d prowadzi się ze spokojem, a zarazem poręcznie. Jego 2-litrowy silnik o mocy 194 KM podczas rozruchu nadal trochę przypomina taksówkę, ale szybko się uspokaja i gładko pracuje. Nie kręci się z taką werwą, jak w BMW, ale już z niskich obrotów ma mnóstwo siły, a „automat” z dużą uwagą sortuje biegi.
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Mercedes | BMW | Kia | Mazda |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s | 2,2 s | 3,0 s | 2,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s | 6,8 s | 8,2 s | 7,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 11,6 s | 11,4 s | 13,0 s | 13,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h (aut.) | 3,8 s | 3,8 s | 4,4 s | 4,4 s |
Elastyczność 80-120 km/h (aut.) | 5,1 s | 5,0 s | 5,5 s | 5,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1636/529 kg | 1630/455 kg | 1765/495 kg | 1655/545 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 50/50 proc. | 52/48 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,3 m | 11,5/11,4 m | 12,0/12,0 m | 12,3/12,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,6 m | 36,6 m | 35,2 m | 38,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,1 m | 33,3 m | 35,8 m | 35,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 57 dB (A) | 57 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 64 dB (A) | 65 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Zasięg | 1200 km | 1130 km | 950 km | 970 km |
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - wyniki pomiarów wnętrz (oceniane)
Dane | Mercedes C220d | BMW 320d | Kia Stinger 2.2 CRDi | Mazda 6 2.2 D | |
Miejsce na nogi z przodu maks. | Mm | 1160 | 1175 | 1170 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | Mm | 1470 | 1480 | 1500 | 1500 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | Mm | 1030 | 1025 | 985 | 990 |
Zakres regulacji fotela | Mm | 240 | 220 | 230 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | Mm | 740 | 800 | 790 | 770 |
Szerokość wnętrza z tyłu | Mm | 1470 | 1470 | 1475 | 1485 |
Wysokość nad głową z tyłu | Mm | 910 | 940 | 920 | 910 |
Wysokość siedziska z tyłu | Mm | 330 | 335 | 335 | 345 |
*Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierującemu o przeciętnym wzroście.
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)
Dane producenta | C 220 d | 320d | Stinger | 6 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1950 | 1995 | 2199 | 2191 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 194/3800 | 190/4000 | 200/3800 | 184/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1600 | 400/1750 | 440/1750 | 445/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 243 | 230 | 220 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 6-biegowa |
Napęd | na tylne koła | na tylne koła | na tylne koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 480 | 480 | 406-1114 | 480 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 59 | 60 | 62 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental PremiumContact 6 | Michelin Pilot Sport 4 S | Continental SportContact 5 | Bridgestone Turanza T005 A |
Rozmiar opon testowanego auta | p. 225/45 R 18, t. 245/40 R 18 | p. 225/40 R 19, t. 255/35 R 19 | 225/45 R 18 | 225/45 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 139 | 138 | 147 | 152 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1600/750 | 1500/750 | 1600/730 |
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | C 220 d | 320d | Stinger | 6 |
Wersja wyjściowa | Standard | M Sport | GT-Line | SkyPassion |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N | S | N |
Reflektory przeciwmgielne/światła LED | N/24 589 zł (pakiet, matrycowe) | S/S | N/S | N/S (matrycowe) |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/13 352 zł (pakiet) | S/1388 zł (pakiet) | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | 13 352 zł (pakiet) | 1388 zł (pakiet) | S | S |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/24 589 zł (pakiet, za 2 opcje) | S/12 310 (pakiet)/1432 zł | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/złącze USB/dostęp bez kluczyka | S/S/4189 zł | S/S/2641 zł | S/S/S | S/S/S |
Elektr. sterowany/wentylowany fotel kierowcy | 8509/5655 zł | 5372 zł/N | S/S | S/S |
Adaptacyjne zawieszenie/automatyczna skrzynia | 7331 zł (pneumatyczne)/S | 2686 zł/S | N/S | N/S |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | 24 589 (pakiet)/1361 zł | 1701/1119 zł | S/S | S/S |
Wirtualne zegary/ekran head-up/skórzana tapicerka | 24 589 (pakiet)/5184/9896 zł | 12 310 (pakiet)/4387/6535 zł | S/S/S | S/S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/13 352 zł (pakiet) | S/1970 zł | S/S | S/S |
Czujniki parkowania przednie i tylne/kamera cofania 360 st. | S/5707 zł (pakiet) | 2686/4476 zł (pakiet) | S/5000 zł (pakiet) | S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autem | 13 352 zł (pakiet, za obie opcje) | S/3984 zł | S/5000 zł (pakiet) | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | 13 352 zł (pakiet, za obie opcje) | S/S | S/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/5707 zł (pakiet) | S/4476 zł (pakiet) | S/N | S/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 4084/4400 zł (18-calowe) | 4029/3268 zł (19-calowe) | 3000 zł/S (18-calowe*) | 2600/S (19-calowe) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)
gwarancja/ceny | C 220 d | 320d | Stinger | 6 |
Cena wyjściowa | 168 500 zł | 187 800 zł | 193 900 zł | 176 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 46,3 proc. | 47,6 proc. | 48,3 proc. | 46,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 7 lat | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 30 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 25 tys. km | wg wskazań komputera | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 259 720 zł** | 245 411 zł*** | 198 900 zł | 176 900 zł |
*w Polsce Kia Stinger GT-Line ma 19-calowe felgi, natomiast w teście wziął udział model z rynku niemieckiego z 18-calowymi kołami; **cena Mercedesa zawiera również szyby z izolacją akustyczną za 1047 zł; ***cena BMW zawiera również powiększony z 40 do 59 l bak paliwa za 761 zł oraz szyby z izolacją akustyczną za 895 zł.
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mercedes | BMW | Kia | Mazda |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 30 | 30 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 25 | 24 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 | 16 | 18 |
Ładowność | 15 | 11 | 9 | 10 | 11 |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 14 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 28 | 26 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 159 | 160 | 150 | 148 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mercedes | BMW | Kia | Mazda |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 18 | 16 | 16 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 | 21 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 15 | 15 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 28 | 26 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 23 | 22 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 | 13 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 31 | 33 | 31 | 26 |
Suma punktów | 200 | 172 | 171 | 157 | 148 |
Koszty | Maks. pkt. | Mercedes | BMW | Kia | Mazda |
Cena po doposażeniu | 50 | 28 | 30 | 35 | 37 |
Utrata wartości | 15 | 11 | 10 | 9 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 29 | 30 | 26 | 26 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 33 | 31 | 33 | 32 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 22 | 22 | 23 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 9 | 8 | 15 | 10 |
Przeglądy | 10 | 7 | 6 | 6 | 6 |
Suma punktów | 200 | 146 | 143 | 154 | 153 |
Wynik końcowy | 600 | 477 | 474 | 461 | 449 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Nareszcie! Z przyjemnością prezentujemy wam wyniki testu zużycia paliwa, w którym nadwyżka spalania testowego względem katalogowego nie przekroczyła dziesięciu procent w przypadku trzech z czterech aut. Najbardziej paliwożerna okazała się Kia – z dwóch powodów. Po pierwsze, silnik Kii/Hyundaia 2.2 CRDi nigdy nie był specjalnie oszczędny, a po drugie, Stinger jest cięższy od rywali. Mazda po ostatnim liftingu także przytyła, a jej „automat” zwiększa spalanie.
BMW 320d, Kia Stinger 2.2 CRDi, Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Mercedes C 220d - podsumowanie
W sumie takiego wyniku można się było spodziewać. BMW i Mercedes mocno odjechały rywalom w finale porównania. Dynamika napędu tych samochodów pozostaje poza zasięgiem konkurencji, a praca automatycznych skrzyń Kii i Mazdy nie dorównuje „automatom” niemieckiej produkcji. Tutaj jest duże pole do poprawy. Czy więc można powiedzieć, że Stinger i „szóstka” to kiepskie auta? Nie. Przeciwnie – to bardzo udane konstrukcje. Tylko tym razem znalazły się w… nieodpowiednim towarzystwie.
A jakie jest Wasze zdanie? Zapraszamy do komentowania!