• Wszystkie testowane auta mają bardzo oszczędne i dynamiczne silniki Diesla
  • Kompaktowe SUV-y są świetne dla rodzin na długie trasy
  • Niestety, ich ceny są wysokie. A wyposażenie?

Nowe Porsche? Mężczyzna tankujący obok swój samochód jest wyraźnie pod wrażeniem naszej Kugi. Natychmiast pragnie zrobić sobie selfie z naszym wozem testowym. Takie reakcje na grzecznego poprzednika byłyby nie do pomyślenia. Jednak ten dżentelmen ma rację. Kuga ze swoim wielkim grillem, rozciągniętymi reflektorami i narastającą sylwetką rzeczywiście może z daleka pomylić się komuś z SUV-em z Zuffenhausen.

Tyle że sama uroda i podobieństwo do pożądanego Porsche nie wystarczą, by grać w czołówce bardzo konkurencyjnego segmentu średnich SUV-ów. Dlatego postanowiliśmy zrobić test i wystawić nowego Forda przeciwko Maździe CX-5 i Renault Koleosowi. Cała trójka przybyła do nas w topowych lub prawie topowych wersjach, z silnikami Diesla o mocy od 184 KM (Mazda) do 190 KM (Ford, Renault) i z napędem na cztery koła. Obiecują sporo luksusu i komfortu w połączeniu z wszechstronnością. Tanio jednak nie będzie.

Kuga już na wstępie rozpycha się łokciami. Nowa generacja jest aż o 10 cm dłuższa od poprzedniej, nadwozie ma 1,88 m szerokości. Tym formatem skutecznie ukrywa swoje „mieszczańskie” pochodzenie – z tej samej platformy korzysta bowiem Focus. Poczucie wyższości jest kontynuowane we wnętrzu, choć już w mniej pozytywny sposób. Kierowca siedzi w fotelu trochę jak na stołku, kierownicy nie da się wystarczająco wyciągnąć.

Ford Kuga Foto: Auto Bild
Ford Kuga

Zbyt duży dystans od kierowcy trzyma też kierownica w Renault. Przytulnym fotelom nobliwej wersji Initiale Paris brakuje, niestety, regulacji pochylenia siedziska, a za każdym razem, gdy obraca się głowę, przeszkadzają odstające „uszy” zagłówka. W przemyślanym kokpicie Mazdy właściwie wszystko się zgadza, przede wszystkim pozycja za kierownicą jest dobra.

Japończycy przyłożyli się też do jakości wykonania. Nie powinno się tylko wiązać butów przy otwartych drzwiach i zerkać w stronę pedałów. Z tej perspektywy, niestety, gołym okiem widać materiały wygłuszające, które powinny być zamaskowane. Czy odrobina wykładziny, która by to zakryła, jest aż tak droga? Za to w Kudze na kiepskich drogach stuka zawieszenie. Koleos, wyposażony w maskę na sprężynach gazowych i sumiennie polakierowane wewnętrzne strony blach, wypada w tej sytuacji wyjątkowo korzystnie.

Mazda CX-5 Foto: Auto Bild
Mazda CX-5

Renault robi wrażenie także komfortem jazdy. Ma miękko zestrojone zawieszenie, które mimo 19-calowych kół wygładza większość nierówności, tym samym nawiązuje do najlepszych francuskich tradycji. Do tego pasuje delikatny diesel i „automat” CVT, który płynnie przechodzi przez symulowane przełożenia i nigdy nie dopuszcza do nerwowości. Pośpiech jest w SUV-ie Renault nie na miejscu, próby dynamicznej jazdy szybko go przerastają.

Renault Koleos Foto: Auto Bild
Renault Koleos

Największy w porównaniu Koleos rusza ociężale, a przyjemnie komfortowy „automat” zdaje się „zżerać” około 30 KM. Przy ostrzejszym traktowaniu asystenci rygorystycznie ingerują, co tłumi radość z prowadzenia. Mało precyzyjny układ kierowniczy przyjmuje polecenia zmiany kierunku jazdy bardziej jako sugestie niż rozkazy.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi Foto: Auto Bild
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi

Kuga jest ulepiona z zupełnie innej gliny. Tutaj układ kierowniczy wokół pozycji zero pracuje zbyt bezpośrednio, a to wprowadza niepotrzebną nerwowość do prowadzenia. Szkoda, bowiem kolońscy inżynierowie wyciągnęli absolutne maksimum z zawieszenia. Amortyzatory fachowo i subtelnie wybierają nierówności. Do tego pasuje silnik. W normalnym trybie dwulitrowa jednostka cicho i przyjemnie pracuje, Kuga najlepiej też sprintuje.

Ford Kuga Foto: Auto Bild
Ford Kuga

W pomiarach przyspieszenia bezwzględnie rozprawia się z Koleosem i pokazuje małą figę również CX-5. Jednak przy takim traktowaniu w Kudze zaczyna przeszkadzać nieeleganckie buczenie silnika w kabinie.

Kierowcy Mazdy też je, niestety, znają. Podczas gdy w średnim zakresie obrotów i obciążenia CX-5 miękko i cicho sobie mruczy, po mocniejszym wciśnięciu gazu staje się niespodziewanie surowe. SUV Mazdy ma bowiem też tę mniej dopieszczoną stronę. Nigdy bowiem nie pozostawia swoich pasażerów bez wiedzy o stanie nawierzchni – zawieszenie reaguje na dziury czasem trochę za szorstko i gwałtownie. Wracając jednak do pozytywów: przekładnia kierownicza bardzo przyjemnie

i dokładnie reaguje na ruchy kierownicą. „Automat” nie przysypia i mimo tylko sześciu biegów jest naszym faworytem w tym porównaniu. Największym hamulcem dla Mazdy pozostaje akcyza.

1. Ford Kuga 2.0 EcoBlue

Ford Kuga - kokpit

Miejsce pracy w Kudze nie budzi wątpliwości. Wirtualne zegary nie wspomagają się analogowymi wskaźnikami. Tak jak w Renault, również w Fordzie kierownica za mało wysuwa się z kokpitu i po odsunięciu fotela trudno do niej dosięgnąć. Pokrętło na tunelu środkowym nie służy do obsługi multimediów, tylko do wyboru trybów pracy „automatu”. Stylistyka kokpitu typowa dla dzisiejszych Fordów, czyli są też pokrętła i przyciski.

Rzeczywiste wymiary kabiny Ford Kuga Schemat Wymiarów

Żaden z prezentowanych tu SUV-ów nie jest ciasny, ale jeżeli ktoś szuka saomchodu dla długonogich pasażerów, to Ford będzie najlepszym wyborem. Szczególnie z tyłu ilość miejsca na nogi jest imponująca. Wysokość fotela kierowcy plasuje Kugę w środku stawki między niższym siedzeniem Renault i wysokim "tronem" Mazdy.

Plusy
  • mnóstwo miejsca z przodu i z tyłu
  • dobre przyspieszenie
  • wysoka elastyczność napędu
  • wysoki komfort jazdy
  • skuteczne hamulce
  • niskie spalanie
Minusy
  • przednie fotele mogłyby być lepiej zaprojektowane
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

Kuga przekonuje przestronnością i komfortem jazdy: co prawda nie prowadzi się tak "gokartowo" jak inne Fordy, ale w dużym SUV-ie to inne zalety mają wiodące znaczenie.

Ocena: 453/585 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D

Zwycięzca
Mazda CX-5 - Kokpit

Japońskie auto jest starannie wykończone, z dbałością o detale, a materiały mają wreszcie wysoką jakość. Hybrydowe zegary mogą zmylić: centralny prędkościomierz jest wirtualny, a jego czytelność – znakomita. Mazda ma też świetne fotele, a ten, na którym siedzi kierowca, umieszczono wysoko niczym na mostku kapitańskim. Multimedia obsługujemy znanym z innych modeli logicznie skonfigurowanym interfejsem HMI z pokrętłem i przyciskami na tunelu środkowym. Jednym to rozwiązanie pasuje, innym nie - nam się podoba.

Rzeczywiste wymiary kabiny Mazda CX-5 Schemat Wymiarów

Mazda jest wygodnym samochodem, ale w tym porównaniu są bardziej przestronne SUV-y. CX-5 ma za to spory bagażnik i najwyżej posadowiony fotel kierowcy.

Plusy
  • logiczna obsługa instrumentów
  • dobre przednie fotele
  • satysfakcjonujące przyspieszenie
  • wysoka elastyczność napędu
  • bardzo skuteczne hamulce
  • przyjemne prowadzenie
  • świetny układ kierowniczy
  • wysoka stabilność jazdy
  • niskie spalanie
Minusy
  • twardawe zawieszenie
  • wysoka cena
Podsumowanie

Frajda z jazdy ma tym razem na imię Mazda: związana niegdyś z Fordem marka wyprzedziła go pod względem harmonii prowadzenia. Wysoka cena broni się bogatym wyposażeniem.

Ocena: 457/585 punktów (szczegóły w tabelach)

3. Renault Koleos 2.0 Blue dCi

Renault Koleos - Kokpit

Francuzi zastosowali podobne rozwiązanie jak w Maździe, montując wyświetlacz między bocznymi analogowymi zegarami, jednak efekt jest nieco mniej finezyjny. W ergonomii miejsca kierowcy coś nie zagrało, bowiem po odsunięciu fotela nie można dosięgnąć kierownicy, która w zbyt małym zakresie wysuwa się z kokpitu. Doceniamy: pod tabletem, który czasem reaguje z opóźnieniem, a menu nie zawsze ma przejrzyste, pozostawiono stare dobre pokrętła i przyciski. Przyjemnie, ale jest pole do poprawy.

Rzeczywiste wymiary kabiny Renault Koleos Schemat Wymiarów

Renault ma najmniej miejsca na nogi z przodu i dużo miejsca z tyłu. Fotel kierowcy umieszczono najniżej nad jezdnią.

Plusy
  • najlepsza widoczność
  • wysoka jakość wykończenia
  • dużo miejsca z tyłu
  • najniższa cena po doposażeniu
Minusy
  • wolniejszy niż rywale
  • nieprecyzyjny układ kierowniczy
  • najsłabsze hamulce
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

SUV po francusku: mimo ostatniego miejsca na podium, Koleos z powodzeniem spełni rodzinne wymagania.

Ocena: 436/585 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mazda Ford Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 2,8 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 8,6 s 9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,9 s 14,6 s 15,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 5,1 s 4,9 s 5,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 6,7 s 6,6 s 6,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1748/487 kg 1739/506 kg 1852/457 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,9 m 12,0/12,0 m 11,9/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,0 m 35,0 m 36,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,8 m 36,0 m 38,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 57 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 63 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,6 l/100 km 6,3 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 870 km 850 km 890 km

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Mazda CX-5 Ford Kuga Renault Koleos
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1125 1140 1110
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1510 1500 1495
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1020 1100 1040
Zakres regulacji fotela (mm) 215 240 210
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 770 820 795
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1490 1455 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 970 960 970
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 375 370

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta CX-5 Kuga Koleos
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2191 1996 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 184/4000 190/3500 190/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 445/2000 400/2000 380/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 208 208 198
Skrzynia biegów automatyczna, 6-biegowa automatyczna, 8-biegowa automatyczna, CVT
Napęd na cztery koła na cztery koła na cztery koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 506-1620 475-1534 498-1706
Pojemność zbiornika paliwa (l) 58 54 60
Marka i model opon testowanego auta Contin. PremiumContact 6 Contin. PremiumContact 6 Contin. PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta 225/55 R 19 225/55 R 19 225/55 R 19
Emisja CO2 (g/km) 186 159 184
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2100/750 2100/750 2000/750

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie CX-5 Kuga Koleos
Wersja wyjściowa 2.2 Skyactiv-D SkyPassion 2.0 EcoBlue ST-Line Blue dCi 190 Initiale Paris
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Światła przeciwmgielne/LED S/S (matrycowe) S/8700 zł (pak., aktywne ) S/S (statyczne)
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe S/S S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko S S S
Elektrycznie składane lusterka boczne S S S
System multimedialny/nawigacja S/S S/S S/S
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerka S/S/S/S S/S/S/9500 zł S/S/S/S
Apple CarPlay/Android Auto S/S S/S S/S
Ładowarka indukcyjna/elektr. reg. foteli 800 zł/S (kier. i pasażera) S/1100 zł (fotel kierowcy) N/S (kier. i pasażera)
Kluczyk zbliżeniowy/el. klapa bagażnika S/S S/1900 zł S/S
Adaptacyjny tempomat/funkcja Stop&Go S/S S/S S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S S/S
Kamera cofania/automat parkujący S (360 stopni)/N S/S S/S
Podgrz. fotele/kierownica/szyba/kanapa S (wentylowane)/S/N/S S/S/S/S S (went.)/S/S/2000 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary S/S 8700 zł (pakiet)/S N/S
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/S S/S S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu S/S (aktywny) 8700 zł (pak.)/S (aktywny) S/S (pasywny)
Czujnik martwego pola lusterek/ruchu z tyłu S/S S/S S/N
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 2900 zł/S (19 cali) 2200/3050 zł (19 cali) 2600 zł/S (19 cali)

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny CX-5 Kuga Koleos
Cena wyjściowa 191 900 zł 153 880 zł 167 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 192 700 zł 178 130 zł 169 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - punkty i klasyfikacja

 Nadwozie Maks. pkt. Mazda Ford Renault
Przestronność z przodu 40 29 32 27
Przestronność z tyłu 30 24 26 25
Pojemność bagażnika 25 18 17 18
Ładowność 15 11 11 10
Widoczność 20 17 17 18
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 25 27
Ergonomia obsługi 20 14 14 12
Jakość wykończenia 20 16 15 16
Suma punktów 200 157 157 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mazda Ford Renault
Przyspieszenie 25 18 18 17
Elastyczność 25 23 23 22
Poziom hałasu 15 14 13 12
Skrzynia biegów 15 11 10 8
Zachowanie na drodze 30 27 26 24
Komfort jazdy 30 23 25 24
Układ kierowniczy 15 15 13 11
Średnica zawracania 5 4 3 3
Skuteczność hamulców 40 31 31 26
Suma punktów 200 166 162 147
Koszty Maks. pkt. Mazda Ford Renault
Cena po doposażeniu 50 30 33 35
Zużycie paliwa 30 23 24 23
Wyposażenie – komfort 40 35 32 33
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 24 20
Ubezpieczenia 10 5 6 7
Gwarancja 15 10 8 8
Przeglądy 10 7 7 10
Suma punktów 185 134 134 136
Wynik końcowy 585 457 453 436
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild

I to są uczciwie podawane dane katalogowe o zużyciu paliwa! Bardzo rzadko zdarza się, żeby producenci nie zaniżali tej wartości, dlatego wyniki uzyskane w tym teście spalania napawają optymizmem i każą wyrazić szacunek dla uczciwości firm. Koleos i CX-5 spaliły w teście mniej, niż deklarują ich producenci, a Kuga przekroczyła fabryczne dane o bardzo niewielką wartość procentową i przy okazji zużyła najmniej paliwa w stawce.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - podsumowanie

Nasze porównania są jak konkursy skoków narciarskich: niby na początku wszystko jest jasne, ale nagle coś tu zawieje, tam dmuchnie i bum – na szczycie podium ląduje Mazda CX-5. To, że udało się jej wygrać z naprawdę świetnym Fordem, to dodatkowa nobilitacja, bo oba auta są dynamiczne, dobrze trzymają się drogi, a Mazda ma do tego trafnie wyważony układ kierowniczy. Renault musi obejść się smakiem, ale jako komfortowy typ do spokojnej jazdy także jest rozsądnym wyborem.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!