Auto Świat Testy Porównania samochodów SUV-y z trzech stron Świata: Ford Kuga, Mazda CX-5 i Renault Koleos

SUV-y z trzech stron Świata: Ford Kuga, Mazda CX-5 i Renault Koleos

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Ford słynie ze znakomitych układów jezdnych, Mazda ostatnio z fantazji, a Renault – z eleganckich linii karoserii. A może ten podział jest już nieaktualny? Zaraz zobaczycie, jakie są mocne strony tych trzech SUV-ów!

Porównanie SUV-ów: Ford Kuga, Mazda CX-5 i Renault Koleos
Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Ford Kuga, Mazda CX-5 i Renault Koleos
  • Wszystkie testowane auta mają bardzo oszczędne i dynamiczne silniki Diesla
  • Kompaktowe SUV-y są świetne dla rodzin na długie trasy
  • Niestety, ich ceny są wysokie. A wyposażenie?

Nowe Porsche? Mężczyzna tankujący obok swój samochód jest wyraźnie pod wrażeniem naszej Kugi. Natychmiast pragnie zrobić sobie selfie z naszym wozem testowym. Takie reakcje na grzecznego poprzednika byłyby nie do pomyślenia. Jednak ten dżentelmen ma rację. Kuga ze swoim wielkim grillem, rozciągniętymi reflektorami i narastającą sylwetką rzeczywiście może z daleka pomylić się komuś z SUV-em z Zuffenhausen.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tyle że sama uroda i podobieństwo do pożądanego Porsche nie wystarczą, by grać w czołówce bardzo konkurencyjnego segmentu średnich SUV-ów. Dlatego postanowiliśmy zrobić test i wystawić nowego Forda przeciwko Maździe CX-5 i Renault Koleosowi. Cała trójka przybyła do nas w topowych lub prawie topowych wersjach, z silnikami Diesla o mocy od 184 KM (Mazda) do 190 KM (Ford, Renault) i z napędem na cztery koła. Obiecują sporo luksusu i komfortu w połączeniu z wszechstronnością. Tanio jednak nie będzie.

Wszystkie są mocne i oszczędne, ale komfortowy Koleos nie lubi dynamicznej jazdy

Kuga już na wstępie rozpycha się łokciami. Nowa generacja jest aż o 10 cm dłuższa od poprzedniej, nadwozie ma 1,88 m szerokości. Tym formatem skutecznie ukrywa swoje „mieszczańskie” pochodzenie – z tej samej platformy korzysta bowiem Focus. Poczucie wyższości jest kontynuowane we wnętrzu, choć już w mniej pozytywny sposób. Kierowca siedzi w fotelu trochę jak na stołku, kierownicy nie da się wystarczająco wyciągnąć.

Ford Kuga
Ford KugaAuto Bild

Zbyt duży dystans od kierowcy trzyma też kierownica w Renault. Przytulnym fotelom nobliwej wersji Initiale Paris brakuje, niestety, regulacji pochylenia siedziska, a za każdym razem, gdy obraca się głowę, przeszkadzają odstające „uszy” zagłówka. W przemyślanym kokpicie Mazdy właściwie wszystko się zgadza, przede wszystkim pozycja za kierownicą jest dobra.

Przeczytaj też:

Japończycy przyłożyli się też do jakości wykonania. Nie powinno się tylko wiązać butów przy otwartych drzwiach i zerkać w stronę pedałów. Z tej perspektywy, niestety, gołym okiem widać materiały wygłuszające, które powinny być zamaskowane. Czy odrobina wykładziny, która by to zakryła, jest aż tak droga? Za to w Kudze na kiepskich drogach stuka zawieszenie. Koleos, wyposażony w maskę na sprężynach gazowych i sumiennie polakierowane wewnętrzne strony blach, wypada w tej sytuacji wyjątkowo korzystnie.

Mazda CX-5
Mazda CX-5Auto Bild

Renault robi wrażenie także komfortem jazdy. Ma miękko zestrojone zawieszenie, które mimo 19-calowych kół wygładza większość nierówności, tym samym nawiązuje do najlepszych francuskich tradycji. Do tego pasuje delikatny diesel i „automat” CVT, który płynnie przechodzi przez symulowane przełożenia i nigdy nie dopuszcza do nerwowości. Pośpiech jest w SUV-ie Renault nie na miejscu, próby dynamicznej jazdy szybko go przerastają.

Renault Koleos
Renault KoleosAuto Bild

Największy w porównaniu Koleos rusza ociężale, a przyjemnie komfortowy „automat” zdaje się „zżerać” około 30 KM. Przy ostrzejszym traktowaniu asystenci rygorystycznie ingerują, co tłumi radość z prowadzenia. Mało precyzyjny układ kierowniczy przyjmuje polecenia zmiany kierunku jazdy bardziej jako sugestie niż rozkazy.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCiAuto Bild

Kuga jest ulepiona z zupełnie innej gliny. Tutaj układ kierowniczy wokół pozycji zero pracuje zbyt bezpośrednio, a to wprowadza niepotrzebną nerwowość do prowadzenia. Szkoda, bowiem kolońscy inżynierowie wyciągnęli absolutne maksimum z zawieszenia. Amortyzatory fachowo i subtelnie wybierają nierówności. Do tego pasuje silnik. W normalnym trybie dwulitrowa jednostka cicho i przyjemnie pracuje, Kuga najlepiej też sprintuje.

Ford Kuga
Ford KugaAuto Bild

W pomiarach przyspieszenia bezwzględnie rozprawia się z Koleosem i pokazuje małą figę również CX-5. Jednak przy takim traktowaniu w Kudze zaczyna przeszkadzać nieeleganckie buczenie silnika w kabinie.

Kierowcy Mazdy też je, niestety, znają. Podczas gdy w średnim zakresie obrotów i obciążenia CX-5 miękko i cicho sobie mruczy, po mocniejszym wciśnięciu gazu staje się niespodziewanie surowe. SUV Mazdy ma bowiem też tę mniej dopieszczoną stronę. Nigdy bowiem nie pozostawia swoich pasażerów bez wiedzy o stanie nawierzchni – zawieszenie reaguje na dziury czasem trochę za szorstko i gwałtownie. Wracając jednak do pozytywów: przekładnia kierownicza bardzo przyjemnie

i dokładnie reaguje na ruchy kierownicą. „Automat” nie przysypia i mimo tylko sześciu biegów jest naszym faworytem w tym porównaniu. Największym hamulcem dla Mazdy pozostaje akcyza.

1. Ford Kuga 2.0 EcoBlue

Ford Kuga - kokpit
Ford Kuga - kokpitAuto Bild

Miejsce pracy w Kudze nie budzi wątpliwości. Wirtualne zegary nie wspomagają się analogowymi wskaźnikami. Tak jak w Renault, również w Fordzie kierownica za mało wysuwa się z kokpitu i po odsunięciu fotela trudno do niej dosięgnąć. Pokrętło na tunelu środkowym nie służy do obsługi multimediów, tylko do wyboru trybów pracy „automatu”. Stylistyka kokpitu typowa dla dzisiejszych Fordów, czyli są też pokrętła i przyciski.

Ford Kuga Schemat Wymiarów
Ford Kuga Schemat WymiarówAuto Bild

Żaden z prezentowanych tu SUV-ów nie jest ciasny, ale jeżeli ktoś szuka saomchodu dla długonogich pasażerów, to Ford będzie najlepszym wyborem. Szczególnie z tyłu ilość miejsca na nogi jest imponująca. Wysokość fotela kierowcy plasuje Kugę w środku stawki między niższym siedzeniem Renault i wysokim "tronem" Mazdy.

Plusy:

  • mnóstwo miejsca z przodu i z tyłu
  • dobre przyspieszenie
  • wysoka elastyczność napędu
  • wysoki komfort jazdy
  • skuteczne hamulce
  • niskie spalanie

Minusy:

  • przednie fotele mogłyby być lepiej zaprojektowane
  • tylko dwa lata gwarancji

Podsumowanie:

Kuga przekonuje przestronnością i komfortem jazdy: co prawda nie prowadzi się tak "gokartowo" jak inne Fordy, ale w dużym SUV-ie to inne zalety mają wiodące znaczenie.

Ocena: 453/585 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D

Mazda CX-5 - Kokpit
Mazda CX-5 - KokpitAuto Bild

Japońskie auto jest starannie wykończone, z dbałością o detale, a materiały mają wreszcie wysoką jakość. Hybrydowe zegary mogą zmylić: centralny prędkościomierz jest wirtualny, a jego czytelność – znakomita. Mazda ma też świetne fotele, a ten, na którym siedzi kierowca, umieszczono wysoko niczym na mostku kapitańskim. Multimedia obsługujemy znanym z innych modeli logicznie skonfigurowanym interfejsem HMI z pokrętłem i przyciskami na tunelu środkowym. Jednym to rozwiązanie pasuje, innym nie - nam się podoba.

Mazda CX-5 Schemat Wymiarów
Mazda CX-5 Schemat WymiarówAuto Bild

Mazda jest wygodnym samochodem, ale w tym porównaniu są bardziej przestronne SUV-y. CX-5 ma za to spory bagażnik i najwyżej posadowiony fotel kierowcy.

Plusy:

  • logiczna obsługa instrumentów
  • dobre przednie fotele
  • satysfakcjonujące przyspieszenie
  • wysoka elastyczność napędu
  • bardzo skuteczne hamulce
  • przyjemne prowadzenie
  • świetny układ kierowniczy
  • wysoka stabilność jazdy
  • niskie spalanie

Minusy:

  • twardawe zawieszenie
  • wysoka cena

Podsumowanie:

Frajda z jazdy ma tym razem na imię Mazda: związana niegdyś z Fordem marka wyprzedziła go pod względem harmonii prowadzenia. Wysoka cena broni się bogatym wyposażeniem.

Ocena: 457/585 punktów (szczegóły w tabelach)

3. Renault Koleos 2.0 Blue dCi

Renault Koleos - Kokpit
Renault Koleos - KokpitAuti Bild

Francuzi zastosowali podobne rozwiązanie jak w Maździe, montując wyświetlacz między bocznymi analogowymi zegarami, jednak efekt jest nieco mniej finezyjny. W ergonomii miejsca kierowcy coś nie zagrało, bowiem po odsunięciu fotela nie można dosięgnąć kierownicy, która w zbyt małym zakresie wysuwa się z kokpitu. Doceniamy: pod tabletem, który czasem reaguje z opóźnieniem, a menu nie zawsze ma przejrzyste, pozostawiono stare dobre pokrętła i przyciski. Przyjemnie, ale jest pole do poprawy.

Renault Koleos Schemat Wymiarów
Renault Koleos Schemat WymiarówAuto Bild

Renault ma najmniej miejsca na nogi z przodu i dużo miejsca z tyłu. Fotel kierowcy umieszczono najniżej nad jezdnią.

Plusy:

  • najlepsza widoczność
  • wysoka jakość wykończenia
  • dużo miejsca z tyłu
  • najniższa cena po doposażeniu

Minusy:

  • wolniejszy niż rywale
  • nieprecyzyjny układ kierowniczy
  • najsłabsze hamulce
  • tylko dwa lata gwarancji

Podsumowanie:

SUV po francusku: mimo ostatniego miejsca na podium, Koleos z powodzeniem spełni rodzinne wymagania.

Ocena: 436/585 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuMazdaFordRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h2,9 s2,8 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s8,6 s9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,9 s14,6 s15,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)5,1 s4,9 s5,4 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)6,7 s6,6 s6,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1748/487 kg1739/506 kg1852/457 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.60/40 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,9 m12,0/12,0 m11,9/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,0 m35,0 m36,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,8 m36,0 m38,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)63 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)68 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe6,6 l/100 km6,3 l/100 km6,7 l/100 km
Zasięg870 km850 km890 km

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaMazda CX-5Ford KugaRenault Koleos
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)112511401110
Szerokość wnętrza z przodu(mm)151015001495
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)102011001040
Zakres regulacji fotela(mm)215240210
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)770820795
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)149014551470
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970960970
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360375370

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaCX-5KugaKoleos
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)219119961995
Moc maksymalna (KM/obr./min)184/4000190/3500190/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)445/2000400/2000380/1750
Prędkość maksymalna (km/h)208208198
Skrzynia biegówautomatyczna, 6-biegowaautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, CVT
Napędna cztery kołana cztery kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)506-1620475-1534498-1706
Pojemność zbiornika paliwa (l)585460
Marka i model opon testowanego autaContin. PremiumContact 6Contin. PremiumContact 6Contin. PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta225/55 R 19225/55 R 19225/55 R 19
Emisja CO2 (g/km)186159184
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)2100/7502100/7502000/750

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieCX-5KugaKoleos
Wersja wyjściowa2.2 Skyactiv-D SkyPassion2.0 EcoBlue ST-LineBlue dCi 190 Initiale Paris
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/SS/S/SS/S/S
Światła przeciwmgielne/LEDS/S (matrycowe)S/8700 zł (pak., aktywne )S/S (statyczne)
Klimatyzacja aut./aut. światła drogoweS/SS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterkoSSS
Elektrycznie składane lusterka boczneSSS
System multimedialny/nawigacjaS/SS/SS/S
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerkaS/S/S/SS/S/S/9500 złS/S/S/S
Apple CarPlay/Android AutoS/SS/SS/S
Ładowarka indukcyjna/elektr. reg. foteli800 zł/S (kier. i pasażera)S/1100 zł (fotel kierowcy)N/S (kier. i pasażera)
Kluczyk zbliżeniowy/el. klapa bagażnikaS/SS/1900 złS/S
Adaptacyjny tempomat/funkcja Stop&GoS/SS/SS/N
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/SS/S
Kamera cofania/automat parkującyS (360 stopni)/NS/SS/S
Podgrz. fotele/kierownica/szyba/kanapaS (wentylowane)/S/N/SS/S/S/SS (went.)/S/S/2000 zł
Ekran head-up/wirtualne zegaryS/S8700 zł (pakiet)/SN/S
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/SS/SS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchuS/S (aktywny)8700 zł (pak.)/S (aktywny)S/S (pasywny)
Czujnik martwego pola lusterek/ruchu z tyłuS/SS/SS/N
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie2900 zł/S (19 cali)2200/3050 zł (19 cali)2600 zł/S (19 cali)

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyCX-5KugaKoleos
Cena wyjściowa191 900 zł153 880 zł167 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu192 700 zł178 130 zł169 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - punkty i klasyfikacja

 NadwozieMaks. pkt.MazdaFordRenault
Przestronność z przodu40293227
Przestronność z tyłu30242625
Pojemność bagażnika25181718
Ładowność15111110
Widoczność20171718
Fotele, pozycja kierowcy30282527
Ergonomia obsługi20141412
Jakość wykończenia20161516
Suma punktów200157157153
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.MazdaFordRenault
Przyspieszenie25181817
Elastyczność25232322
Poziom hałasu15141312
Skrzynia biegów1511108
Zachowanie na drodze30272624
Komfort jazdy30232524
Układ kierowniczy15151311
Średnica zawracania5433
Skuteczność hamulców40313126
Suma punktów200166162147
KosztyMaks. pkt.MazdaFordRenault
Cena po doposażeniu50303335
Zużycie paliwa30232423
Wyposażenie – komfort40353233
Wyp. – bezpieczeństwo30242420
Ubezpieczenia10567
Gwarancja151088
Przeglądy107710
Suma punktów185134134136
Wynik końcowy585457453436
Miejsce w teście 1.2.3.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Auto Bild

I to są uczciwie podawane dane katalogowe o zużyciu paliwa! Bardzo rzadko zdarza się, żeby producenci nie zaniżali tej wartości, dlatego wyniki uzyskane w tym teście spalania napawają optymizmem i każą wyrazić szacunek dla uczciwości firm. Koleos i CX-5 spaliły w teście mniej, niż deklarują ich producenci, a Kuga przekroczyła fabryczne dane o bardzo niewielką wartość procentową i przy okazji zużyła najmniej paliwa w stawce.

Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - podsumowanie

Nasze porównania są jak konkursy skoków narciarskich: niby na początku wszystko jest jasne, ale nagle coś tu zawieje, tam dmuchnie i bum – na szczycie podium ląduje Mazda CX-5. To, że udało się jej wygrać z naprawdę świetnym Fordem, to dodatkowa nobilitacja, bo oba auta są dynamiczne, dobrze trzymają się drogi, a Mazda ma do tego trafnie wyważony układ kierowniczy. Renault musi obejść się smakiem, ale jako komfortowy typ do spokojnej jazdy także jest rozsądnym wyborem.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski