- Wszystkie testowane auta mają bardzo oszczędne i dynamiczne silniki Diesla
- Kompaktowe SUV-y są świetne dla rodzin na długie trasy
- Niestety, ich ceny są wysokie. A wyposażenie?
- Przeczytaj też:
- 1. Ford Kuga 2.0 EcoBlue
- 2. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D
- 3. Renault Koleos 2.0 Blue dCi
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - punkty i klasyfikacja
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - podsumowanie
Nowe Porsche? Mężczyzna tankujący obok swój samochód jest wyraźnie pod wrażeniem naszej Kugi. Natychmiast pragnie zrobić sobie selfie z naszym wozem testowym. Takie reakcje na grzecznego poprzednika byłyby nie do pomyślenia. Jednak ten dżentelmen ma rację. Kuga ze swoim wielkim grillem, rozciągniętymi reflektorami i narastającą sylwetką rzeczywiście może z daleka pomylić się komuś z SUV-em z Zuffenhausen.
Tyle że sama uroda i podobieństwo do pożądanego Porsche nie wystarczą, by grać w czołówce bardzo konkurencyjnego segmentu średnich SUV-ów. Dlatego postanowiliśmy zrobić test i wystawić nowego Forda przeciwko Maździe CX-5 i Renault Koleosowi. Cała trójka przybyła do nas w topowych lub prawie topowych wersjach, z silnikami Diesla o mocy od 184 KM (Mazda) do 190 KM (Ford, Renault) i z napędem na cztery koła. Obiecują sporo luksusu i komfortu w połączeniu z wszechstronnością. Tanio jednak nie będzie.
Wszystkie są mocne i oszczędne, ale komfortowy Koleos nie lubi dynamicznej jazdy
Kuga już na wstępie rozpycha się łokciami. Nowa generacja jest aż o 10 cm dłuższa od poprzedniej, nadwozie ma 1,88 m szerokości. Tym formatem skutecznie ukrywa swoje „mieszczańskie” pochodzenie – z tej samej platformy korzysta bowiem Focus. Poczucie wyższości jest kontynuowane we wnętrzu, choć już w mniej pozytywny sposób. Kierowca siedzi w fotelu trochę jak na stołku, kierownicy nie da się wystarczająco wyciągnąć.
Zbyt duży dystans od kierowcy trzyma też kierownica w Renault. Przytulnym fotelom nobliwej wersji Initiale Paris brakuje, niestety, regulacji pochylenia siedziska, a za każdym razem, gdy obraca się głowę, przeszkadzają odstające „uszy” zagłówka. W przemyślanym kokpicie Mazdy właściwie wszystko się zgadza, przede wszystkim pozycja za kierownicą jest dobra.
Przeczytaj też:
Japończycy przyłożyli się też do jakości wykonania. Nie powinno się tylko wiązać butów przy otwartych drzwiach i zerkać w stronę pedałów. Z tej perspektywy, niestety, gołym okiem widać materiały wygłuszające, które powinny być zamaskowane. Czy odrobina wykładziny, która by to zakryła, jest aż tak droga? Za to w Kudze na kiepskich drogach stuka zawieszenie. Koleos, wyposażony w maskę na sprężynach gazowych i sumiennie polakierowane wewnętrzne strony blach, wypada w tej sytuacji wyjątkowo korzystnie.
Renault robi wrażenie także komfortem jazdy. Ma miękko zestrojone zawieszenie, które mimo 19-calowych kół wygładza większość nierówności, tym samym nawiązuje do najlepszych francuskich tradycji. Do tego pasuje delikatny diesel i „automat” CVT, który płynnie przechodzi przez symulowane przełożenia i nigdy nie dopuszcza do nerwowości. Pośpiech jest w SUV-ie Renault nie na miejscu, próby dynamicznej jazdy szybko go przerastają.
Największy w porównaniu Koleos rusza ociężale, a przyjemnie komfortowy „automat” zdaje się „zżerać” około 30 KM. Przy ostrzejszym traktowaniu asystenci rygorystycznie ingerują, co tłumi radość z prowadzenia. Mało precyzyjny układ kierowniczy przyjmuje polecenia zmiany kierunku jazdy bardziej jako sugestie niż rozkazy.
Kuga jest ulepiona z zupełnie innej gliny. Tutaj układ kierowniczy wokół pozycji zero pracuje zbyt bezpośrednio, a to wprowadza niepotrzebną nerwowość do prowadzenia. Szkoda, bowiem kolońscy inżynierowie wyciągnęli absolutne maksimum z zawieszenia. Amortyzatory fachowo i subtelnie wybierają nierówności. Do tego pasuje silnik. W normalnym trybie dwulitrowa jednostka cicho i przyjemnie pracuje, Kuga najlepiej też sprintuje.
W pomiarach przyspieszenia bezwzględnie rozprawia się z Koleosem i pokazuje małą figę również CX-5. Jednak przy takim traktowaniu w Kudze zaczyna przeszkadzać nieeleganckie buczenie silnika w kabinie.
Kierowcy Mazdy też je, niestety, znają. Podczas gdy w średnim zakresie obrotów i obciążenia CX-5 miękko i cicho sobie mruczy, po mocniejszym wciśnięciu gazu staje się niespodziewanie surowe. SUV Mazdy ma bowiem też tę mniej dopieszczoną stronę. Nigdy bowiem nie pozostawia swoich pasażerów bez wiedzy o stanie nawierzchni – zawieszenie reaguje na dziury czasem trochę za szorstko i gwałtownie. Wracając jednak do pozytywów: przekładnia kierownicza bardzo przyjemnie
i dokładnie reaguje na ruchy kierownicą. „Automat” nie przysypia i mimo tylko sześciu biegów jest naszym faworytem w tym porównaniu. Największym hamulcem dla Mazdy pozostaje akcyza.
1. Ford Kuga 2.0 EcoBlue
Miejsce pracy w Kudze nie budzi wątpliwości. Wirtualne zegary nie wspomagają się analogowymi wskaźnikami. Tak jak w Renault, również w Fordzie kierownica za mało wysuwa się z kokpitu i po odsunięciu fotela trudno do niej dosięgnąć. Pokrętło na tunelu środkowym nie służy do obsługi multimediów, tylko do wyboru trybów pracy „automatu”. Stylistyka kokpitu typowa dla dzisiejszych Fordów, czyli są też pokrętła i przyciski.
Żaden z prezentowanych tu SUV-ów nie jest ciasny, ale jeżeli ktoś szuka saomchodu dla długonogich pasażerów, to Ford będzie najlepszym wyborem. Szczególnie z tyłu ilość miejsca na nogi jest imponująca. Wysokość fotela kierowcy plasuje Kugę w środku stawki między niższym siedzeniem Renault i wysokim "tronem" Mazdy.
Plusy:
- mnóstwo miejsca z przodu i z tyłu
- dobre przyspieszenie
- wysoka elastyczność napędu
- wysoki komfort jazdy
- skuteczne hamulce
- niskie spalanie
Minusy:
- przednie fotele mogłyby być lepiej zaprojektowane
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
Kuga przekonuje przestronnością i komfortem jazdy: co prawda nie prowadzi się tak "gokartowo" jak inne Fordy, ale w dużym SUV-ie to inne zalety mają wiodące znaczenie.
Ocena: 453/585 punktów (szczegóły w tabelach)
2. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D
Japońskie auto jest starannie wykończone, z dbałością o detale, a materiały mają wreszcie wysoką jakość. Hybrydowe zegary mogą zmylić: centralny prędkościomierz jest wirtualny, a jego czytelność – znakomita. Mazda ma też świetne fotele, a ten, na którym siedzi kierowca, umieszczono wysoko niczym na mostku kapitańskim. Multimedia obsługujemy znanym z innych modeli logicznie skonfigurowanym interfejsem HMI z pokrętłem i przyciskami na tunelu środkowym. Jednym to rozwiązanie pasuje, innym nie - nam się podoba.
Mazda jest wygodnym samochodem, ale w tym porównaniu są bardziej przestronne SUV-y. CX-5 ma za to spory bagażnik i najwyżej posadowiony fotel kierowcy.
Plusy:
- logiczna obsługa instrumentów
- dobre przednie fotele
- satysfakcjonujące przyspieszenie
- wysoka elastyczność napędu
- bardzo skuteczne hamulce
- przyjemne prowadzenie
- świetny układ kierowniczy
- wysoka stabilność jazdy
- niskie spalanie
Minusy:
- twardawe zawieszenie
- wysoka cena
Podsumowanie:
Frajda z jazdy ma tym razem na imię Mazda: związana niegdyś z Fordem marka wyprzedziła go pod względem harmonii prowadzenia. Wysoka cena broni się bogatym wyposażeniem.
Ocena: 457/585 punktów (szczegóły w tabelach)
3. Renault Koleos 2.0 Blue dCi
Francuzi zastosowali podobne rozwiązanie jak w Maździe, montując wyświetlacz między bocznymi analogowymi zegarami, jednak efekt jest nieco mniej finezyjny. W ergonomii miejsca kierowcy coś nie zagrało, bowiem po odsunięciu fotela nie można dosięgnąć kierownicy, która w zbyt małym zakresie wysuwa się z kokpitu. Doceniamy: pod tabletem, który czasem reaguje z opóźnieniem, a menu nie zawsze ma przejrzyste, pozostawiono stare dobre pokrętła i przyciski. Przyjemnie, ale jest pole do poprawy.
Renault ma najmniej miejsca na nogi z przodu i dużo miejsca z tyłu. Fotel kierowcy umieszczono najniżej nad jezdnią.
Plusy:
- najlepsza widoczność
- wysoka jakość wykończenia
- dużo miejsca z tyłu
- najniższa cena po doposażeniu
Minusy:
- wolniejszy niż rywale
- nieprecyzyjny układ kierowniczy
- najsłabsze hamulce
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
SUV po francusku: mimo ostatniego miejsca na podium, Koleos z powodzeniem spełni rodzinne wymagania.
Ocena: 436/585 punktów (szczegóły w tabelach)
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Mazda | Ford | Renault |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s | 2,8 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,6 s | 9,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,9 s | 14,6 s | 15,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 5,1 s | 4,9 s | 5,4 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 6,7 s | 6,6 s | 6,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1748/487 kg | 1739/506 kg | 1852/457 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,9 m | 12,0/12,0 m | 11,9/12,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,0 m | 35,0 m | 36,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,8 m | 36,0 m | 38,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 57 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 63 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,6 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Zasięg | 870 km | 850 km | 890 km |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Mazda CX-5 | Ford Kuga | Renault Koleos |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1125 | 1140 | 1110 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1510 | 1500 | 1495 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1020 | 1100 | 1040 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 240 | 210 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 770 | 820 | 795 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1490 | 1455 | 1470 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 970 | 960 | 970 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 375 | 370 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | CX-5 | Kuga | Koleos |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2191 | 1996 | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 184/4000 | 190/3500 | 190/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 445/2000 | 400/2000 | 380/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 208 | 198 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 6-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, CVT |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 506-1620 | 475-1534 | 498-1706 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 54 | 60 |
Marka i model opon testowanego auta | Contin. PremiumContact 6 | Contin. PremiumContact 6 | Contin. PremiumContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/55 R 19 | 225/55 R 19 | 225/55 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 186 | 159 | 184 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2100/750 | 2100/750 | 2000/750 |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | CX-5 | Kuga | Koleos |
Wersja wyjściowa | 2.2 Skyactiv-D SkyPassion | 2.0 EcoBlue ST-Line | Blue dCi 190 Initiale Paris |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła przeciwmgielne/LED | S/S (matrycowe) | S/8700 zł (pak., aktywne ) | S/S (statyczne) |
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe | S/S | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko | S | S | S |
Elektrycznie składane lusterka boczne | S | S | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/S | S/S |
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerka | S/S/S/S | S/S/S/9500 zł | S/S/S/S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S | S/S | S/S |
Ładowarka indukcyjna/elektr. reg. foteli | 800 zł/S (kier. i pasażera) | S/1100 zł (fotel kierowcy) | N/S (kier. i pasażera) |
Kluczyk zbliżeniowy/el. klapa bagażnika | S/S | S/1900 zł | S/S |
Adaptacyjny tempomat/funkcja Stop&Go | S/S | S/S | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S | S/S |
Kamera cofania/automat parkujący | S (360 stopni)/N | S/S | S/S |
Podgrz. fotele/kierownica/szyba/kanapa | S (wentylowane)/S/N/S | S/S/S/S | S (went.)/S/S/2000 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary | S/S | 8700 zł (pakiet)/S | N/S |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/S | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | S/S (aktywny) | 8700 zł (pak.)/S (aktywny) | S/S (pasywny) |
Czujnik martwego pola lusterek/ruchu z tyłu | S/S | S/S | S/N |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | 2900 zł/S (19 cali) | 2200/3050 zł (19 cali) | 2600 zł/S (19 cali) |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | CX-5 | Kuga | Koleos |
Cena wyjściowa | 191 900 zł | 153 880 zł | 167 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 192 700 zł | 178 130 zł | 169 900 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mazda | Ford | Renault |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 32 | 27 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 26 | 25 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 17 | 18 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 | 10 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 18 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 25 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 14 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 | 16 |
Suma punktów | 200 | 157 | 157 | 153 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mazda | Ford | Renault |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 18 | 17 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 13 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 10 | 8 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 25 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 13 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 31 | 31 | 26 |
Suma punktów | 200 | 166 | 162 | 147 |
Koszty | Maks. pkt. | Mazda | Ford | Renault |
Cena po doposażeniu | 50 | 30 | 33 | 35 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 24 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 35 | 32 | 33 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 24 | 20 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 6 | 7 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 | 10 |
Suma punktów | 185 | 134 | 134 | 136 |
Wynik końcowy | 585 | 457 | 453 | 436 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
I to są uczciwie podawane dane katalogowe o zużyciu paliwa! Bardzo rzadko zdarza się, żeby producenci nie zaniżali tej wartości, dlatego wyniki uzyskane w tym teście spalania napawają optymizmem i każą wyrazić szacunek dla uczciwości firm. Koleos i CX-5 spaliły w teście mniej, niż deklarują ich producenci, a Kuga przekroczyła fabryczne dane o bardzo niewielką wartość procentową i przy okazji zużyła najmniej paliwa w stawce.
Ford Kuga 2.0 EcoBlue, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, Renault Koleos 2.0 Blue dCi - podsumowanie
Nasze porównania są jak konkursy skoków narciarskich: niby na początku wszystko jest jasne, ale nagle coś tu zawieje, tam dmuchnie i bum – na szczycie podium ląduje Mazda CX-5. To, że udało się jej wygrać z naprawdę świetnym Fordem, to dodatkowa nobilitacja, bo oba auta są dynamiczne, dobrze trzymają się drogi, a Mazda ma do tego trafnie wyważony układ kierowniczy. Renault musi obejść się smakiem, ale jako komfortowy typ do spokojnej jazdy także jest rozsądnym wyborem.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!