Niedawno odświeżona Insignia Sports Tourer trafia w pierwszym porównaniu na klasowego prymusa – Superba Combi. Czy Skoda z silnikiem 1.5 da radę dwulitrowemu Oplowi? Porównujemy pakowne kombi klasy średniej z podstawowymi jednostkami benzynowymi
Skoda Superb Combi kontra Opel Insignia Sports TourerŹródło: Auto Bild
Po liftingu z oferty Opla Insignii zniknęły benzynowe wersje 1.5 i 1.6 turbo, zamiast tego jest teraz 2-litrowy silnik z doładowaniem. Automatyczna skrzynia zyskała 1 bieg
Insignia okazuje się wyraźnie bardziej spragniona od Superba, część punktów odrabia jednak tradycyjnie bardzo dobrym wynikiem w teście hamowania
Duże kombi nie ważą tyle, co SUV-y, a potrafią oferować więcej miejsca – warto o tym pamiętać
Wiecie, dlaczego Opel Insignia i Skoda Superb są tak popularne w roli służbowych aut dla dyrektorów średniego szczebla w dużych korpo? Bo dostarczają wyniki, a szefowie to uwielbiają. W dobie home office firmowe gabloty pewnie częściej parkują w domowych niż biurowych garażach. A jeśli są to kombi klasy średniej, to ich wielkie kufry tylko wzniecają pragnienie załadowania bambetli, berbeci i odbycia dalszej podróży... Normalność wróci i wówczas takie modele jak dziś testowane duże kombi znów będą mogły wykazywać się pełnią swoich talentów. Przyjrzyjmy się bliżej Oplowi Insignii po liftingu i dość doświadczonej już Skodzie Superb.
Opel Insignia doczekał się modernizacji po 3 latach od debiutu. Z przodu nieco świeżości dają nowe reflektory. Doszlifowano też osłony spodu, co poprawiło współczynnik oporu powietrza Cx – z 0,26 na 0,25. Przy cofaniu z miejsca parkingowego kierowcę wspiera teraz system wykrywania ruchu poprzecznego. Poza tym nie ma wielkich zmian. W środku wszystko po staremu – drobny wyjątek stanowi jedynie brak guzika systemu OnStar. Opel wyłączył tę usługę łączności na początku br. (późne pokłosie rozwodu z General Motors). Szkoda, że w zamian za to Niemcy nie dopieścili plastików – w kokpicie Insignii jest dużo twardych powierzchni, wizualny efekt poprawia szew biegnący wzdłuż krawędzi deski rozdzielczej, jednak w bezpośrednim porównaniu Superb wypada nieco lepiej pod względem wrażenia jakości.
Opel kontruje to jednak napędem. Z oferty silnikowej Insignii zniknęły benzynowe 1.5 i 1.6 Turbo, zamiast tego mamy 2-litrowy agregat występujący na naszym rynku w dwóch odmianach mocy – 170 i 200 KM, obie z 9-biegowym „automatem” w standardzie. Do naszego porównania wybraliśmy słabszy wariant i zestawiliśmy go z Superbem napędzanym 150-konnym 1.5 TSI. W obu przypadkach to bazowe jednostki benzynowe, Opel Insignia ma tu przewagę 20 KM i dwóch biegów – jego nowy „automat” liczy bowiem 9 zamiast 8 przełożeń. Sprzedawanej od 2015 r. Skodzie Superb nadal wystarcza 7. Czy to znaczy, że jest gorsza?
Skoda Superb kontra Opel Insignia – 9 biegów jest lepszych niż 7?
W Insignii 9 biegów rzeczywiście dba o to, by silnik pracował przy każdej prędkości w możliwie niskim zakresie obrotów. Jak na benzynową jednostkę, poziom bywa wręcz szokujący. Na niemieckiej autostradzie przy 200 km/h wskazówka obrotomierza pozostaje poniżej 3000 obrotów, podczas gdy wał korbowy w silniku Skody kręci się 3500 razy na minutę. W mieście jednostka Opla niemal cały czas działa w obszarze do 1500 obrotów! Dzięki 350 Nm przy dodaniu gazu nawet nie zadaje sobie trudu redukcji, od niechcenia ciągnie naprzód. Na bardziej zdecydowane polecenia gazem „automat” błyskawicznie reaguje, wybierając niższy bieg.
Tak całkiem różowo jednak nie jest, bowiem w kwestii komfortu ten „automat” przewagi nie daje. Regularne szarpnięcia przy zmianie biegu i ciągle odczuwalne przerwy, kiedy skrzynia przechodzi z przełożenia na przełożenie, są irytujące. Opel twierdzi, że elektronika sterująca próbuje dostosować swój sposób działania do stylu jazdy kierowcy. Hmm...
Skoda Superb kontra Opel Insignia – 2-litrowy silnik spalił o 2,3 l/100 km więcej niż 1,5-litrowy
DSG w Skodzie też ideałem nie jest, ale jednak pracuje dużo sprawniej niż „automat” w Oplu. Dwusprzęgłówka w trybie Eco okazuje się nieco ospała, poza tym jednak dobrze dogaduje się z silnikiem – generalnie ten duet odznacza się satysfakcjonującą płynnością. Niższą liczbę biegów DSG częściowo rekompensuje funkcją żeglowania, tymczasem rozdrobnione przełożenia w Insignii nie przynoszą spodziewanych efektów: Opel spalił w teście aż o 2,3 l/100 km więcej od Skody. Miewaliśmy w przeszłości w porównaniach już 200-konne benzynowe Insignie, które paliły mniej.
Niestety, ta jednostka Opla nie tylko dużo pali, lecz także niezbyt przyjemnie brzmi. Konkurencyjne 1.5 TSI w większości sytuacji zachowuje nieco milszy ton, dopiero kiedy zapędzi się bliżej czerwonego pola obrotomierza, robi akustyczną awanturę.
Insignia jednak tak łatwo się nie daje. Paliwożerność kontruje bardzo skutecznymi hamulcami – po rozgrzaniu zatrzymuje się ze 100 km/h na 33,2 metra. Pod względem prowadzenia też ma kierowcy sporo do zaoferowania. Jest zwinna mimo swoich gabarytów, przy czym zestrojenie układu kierowniczego jednak bardziej nam odpowiada w Superbie.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – Skoda ma większy bagażnik, ale Opel oferują wyższą ładowność
W obliczu ilości oferowanego miejsca można być zaskoczonym, że te auta ważą tylko 1,5-1,6 tony. Rezygnacja z wysokiej pozycji za kierownicą (czytaj: SUV) daje oszczędność masy rzędu kilkuset kilogramów. Warto o tym pamiętać, decydując się na rodzinny wóz. Mimo że Opel jest nieco cięższy od Škody, ma o 80 kg wyższą ładowność: 640 kg to wartość, której nie osiąga wiele SUV-ów. Przynosi to Insignii cenne punkty. Superb sięga po swoje z racji większej pojemności bagażnika i niezwykle przestronnej kabiny. W drugim aspekcie Opel co prawda depcze Škodzie po piętach, ale nie jest w stanie przekuć swojej dłuższej karoserii w lepsze warunki w kabinie.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – DCC w Superbie lepsze niż FlexRide Insignii
Pasażerowie Superba cieszą się nie tylko większą przestrzenią, lecz także wyższym komfortem jazdy. Adaptacyjne zawieszenie zadziwiająco gładko amortyzuje nawet mocne wstrząsy kół – warto dopłacić do opcji DCC 4400 zł. Insignia ma układ Flexride seryjnie w wersji Business Elegance. Już w trybie Normal czuć, że pracuje sztywniej niż u rywala, nie filtruje uszkodzeń asfaltu tak skutecznie, jak DCC w Skodzie, bardziej też hałasuje. A gdy przestawi się amortyzatory Superba w tryb Sport, ma się wrażenie lepszego trzymania drogi niż w Insignii w tym samym programie. Rozpiętość ustawień Skody jest wyraźnie większa niż w Oplu.
Przyjrzyjmy się cenom. Insignię ze 170-konnym silnikiem i testowanym wyposażeniem Business Elegance można mieć za 163 700 zł. Superb 1.5 TSI DSG w odmianie Style kosztuje wyjściowo 134 700 zł. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia obu aut Skoda pozostaje tańsza o 16 650 zł. Do tego po 3 latach i przejechaniu 90 tys. km będzie można ją sprzedać z mniejszą stratą niż Opla (co ma też wpływ na koszt ewentualnego leasingu). A takie liczby do dyrektorów zawsze będą przemawiać.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – spalanie katalogowe kontra testowe
Skoda Superb Combi 1.5 TSI kontra Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo – test spalaniaŹródło: Auto Świat
Insignia okazuje się wyraźnie bardziej spragniona od Superba. Owszem, ma aż o 0,5 l większą pojemność skokową, przewagę 20 KM i jest o 42 kg cięższa, ale to nie tłumaczy aż takiej różnicy. Dla pewności test spalania Insignii został przeprowadzony ponownie – rezultat pozostał jednak bez zmian, dwa biegi więcej niż ma Skoda, nie pomogły.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
Skoda Superb Combi 1.5 TSI kontra Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo – test hamowaniaŹródło: Auto Świat
Insignia jak zwykle bryluje w teście hamowania. Już pierwszy wynik jest imponujący (i bije nim najlepszy rezultat Skody), natomiast po rozgrzaniu tarcz Opel wytraca prędkość na poziomie wysokiej klasy wozu sportowego. Imponujące i godne naśladowania, choć Superb też wypada tu dobrze.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – wymiary
Superb jest duży, Insignia – wręcz olbrzymia. Na długość Opel przerasta Skodę aż o 12,4 cm. Przy parkowaniu to uwiera... Oba auta oferują świetne warunki podróży dla czwórki wysokich pasażerów.
Skoda Superb Combi – wymiaryŹródło: Auto Świat
Opel Insignia Sports Tourer – wymiaryŹródło: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Superb kontra Opel Insignia – bagażniki
Skoda Superb Combi – bagażnikŹródło: Auto Świat
Bagażnik Skody mieści domyślnie o 100 l więcej niż ten w Oplu, a po złożeniu oparć różnica rośnie do 285 l na korzyść Superba. Boczki są zabudowane.
Opel Insignia Sports Tourer – bagażnikŹródło: Auto Świat
Wnęka w Oplu jest nieco węższa między nadkolami i też niższa – ale za to dłuższa. Ponadto do Insignii można załadować o 80 kg więcej niż do Superba.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – wyniki testu
Dane/model
Skoda Superb Combi 1.5 TSI
Opel Insignia ST 2.0 Turbo
Przyspieszenie 0-50 km/h
3,6 s
2,5 s
0-100 km/h
9,1 s
8,0 s
0-130 km/h
14,8 s
13,4 s
0-160 km/h
23,6 s
22,0 s
60-100 km/h
4,7 s (aut.)
4,6 s (aut.)
80-120 km/h
6,2 s (aut.)
5,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1534/557 kg
1576/639 kg
Rozdział masy (przód/tył)
54/46 proc.
59/41 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo)
11,7/11,8 m
12,2/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)
35,6 m
34,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce)
34,8 m
33,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
57 dB (A)
59 dB (A)
przy 100 km/h
65 dB (A)
66 dB (A)
przy 130 km/h
69 dB (A)
71 dB (A)
Spalanie testowe
7,0 l/100 km
9,3 l/100 km
Zasięg
940 km
660 km
Skoda Superb kontra Opel Insignia – dane techniczne (producenta)
Dane/model
Skoda Superb Combi 1.5 TSI
Opel Insignia ST 2.0 Turbo
Silnik: typ/cylindry/zawory
benz., turbo/R4/16
benz., turbo/R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
wtrysk bezp./pasek
wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa
1498 cm3
1998 cm3
Moc maksymalna
150 KM/5000 obr./min
170 KM/4250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
250 Nm/1500 obr./min
350 Nm/1500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
8,9 s
Prędkość maksymalna
212 km/h
225 km/h
Skrzynia biegów
aut. 7, dwusprzęgłowa
aut. 9
Napęd
na przednie koła
na przednie koła
Pojemność zbiornika paliwa
66 l
62 l
Pojemność bagażnika
660-1950 l
560-1665 l
Marka i model opon testowanego auta
Goodyear Eagle Asymmetric 3
Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta
235/45 R 18
245/45 R 18
Średnie zużycie paliwa wg WLTP; emisja CO2
6,7 l/100 km; 159 g/km
7,3 l/100 km; 172 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez
1600/750 kg
2000/750 kg
Skoda Superb kontra Opel Insignia – wyposażenie
Dane/model
Skoda Superb Combi 1.5 TSI
Opel Insignia ST 2.0 Turbo
Wersja wyposażenia
Style
Business Elegance
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy
S/S/S/S
S/S/S/N
Reflektory LED/matrycowe
S/S
S/S
Światła przeciwmgielne/aut. światła drogowe
S/S
S/S
Klimatyzacja automatyczna
S (2-str., 3-str. 2350 zł*)
S (2-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne
S/S
S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
S
S
System multimedialny/nawigacja
S/2350 zł*
S/S
Radio DAB
S
S
CarPlay i Android Auto/ładowarka indukcyjna
S/1300 zł
S/S
Wirtualne zegary
1850 zł
S
Adaptacyjne zawieszenie
4400 zł
S
Podgrzewane fotele/kanapa/kierownica/szyba
S/S/600/1250 zł
S/5800*/5800*/5800 zł*
Elektr. klapa bagażnika
S
S
Kluczyk zbliżeniowy
S
S
Czujniki parkowania p+t/kamera cofania
S/2350 zł*
S/1500 zł*
Elektr. ster. fotele/pamięć ustawień
S/S
5800*/5800 zł*
Tempomat/adaptacyjny tempomat
S/2100 zł
S/4900 zł*
Unikanie kolizji z wykr. pieszych
S
S
Czujnik zmęczenia kierowcy
S
S
Asystent pasa ruchu
4400 zł*
S
Skaner znaków drogowych
300 zł
S
Czujnik martwego pola i ruchu poprz. przy cofaniu
4400 zł*
1500 zł*
Lakier metalizowany
od 2700 zł
2800 zł
Alufelgi w testowanym aucie
2800 zł (18-cal.)
S
Skoda Superb kontra Opel Insignia – ceny, gwarancja i przeglądy
Cena wyjściowa
134 400 zł
163 700 zł
Gwarancja mechaniczna
2 lata, b.o.
2 lata, b.o.
Gwarancja perforacyjna
12 lat
12 lat
Przeglądy
co 30 tys. km lub rok
co 30 tys. km lub rok
Utrata wartości po 3 latach i 90 tys. km (prognoza Eurotax)
52,0 proc.
54,2 proc.
Cena po doposażeniu
154 350 zł**
171 000 zł
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;
*pakiet; **cena Skody zawiera także progresywny układ kierowniczy za 700 zł
Samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – punktacja
Nadwozie
Maks. pkt.
Skoda Superb Combi
Opel Insignia ST
Przestronność z przodu
40
36
36
Przestronność z tyłu
30
29
28
Pojemność bagażnika
25
25
21
Ładowność
15
12
15
Widoczność
20
16
14
Fotele, pozycja kierowcy
30
23
25
Ergonomia obsługi
20
16
16
Jakość wykończenia
20
17
16
Suma punktów
200
174
171
Napęd i zawieszenie
Maks. pkt.
Skoda Superb Combi
Opel Insignia ST
Przyspieszenie
25
14
16
Elastyczność/czas rozp.
25
20
21
Poziom hałasu
15
12
10
Skrzynia biegów
15
12
11
Zachowanie na drodze
30
26
26
Komfort jazdy
30
26
24
Układ kierowniczy
15
13
12
Średnica zawracania
5
3
2
Skuteczność hamulców
40
31
36
Suma punktów
200
157
158
Koszty
Maks. pkt.
Skoda Superb Combi
Opel Insignia ST
Cena po doposażeniu
50
39
34
Utrata wartości
15
7
6
Zużycie paliwa
30
24
18
Wyposażenie – komfort
50
31
30
Wyp. – bezpieczeństwo
40
31
29
Ubezpieczenia
10
9
9
Gwarancja
15
8
8
Przeglądy
10
9
9
Suma punktów
220
158
143
Wynik końcowy
620
489
472
Miejsce w teście
1.
2.
Skoda Superb kontra Opel Insignia – podsumowanie
Swoje zdolności Superb nieskromnie demonstruje w nazwie – i po raz kolejny w naszym teście porównawczym. Mimo że jest starszą konstrukcją niż Insignia, to przekonuje zasadniczymi cechami: przestronnością, komfortem jazdy, wielkością bagażnika. Deficyt w silniku i skrzyni biegów też nie przeszkodził Skodzie pobić mocniejszego Opla. Próżno doszukiwać się w czeskim kombi istotnych wad. Insignia punktuje lepszymi hamulcami, przyspieszeniem i wygodniejszymi fotelami. Jest dobra, ale nie dość doskonała, by pokonać starego wyjadacza i dyrektorskiego ulubieńca Superba.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.