• Pod materiałowym dachem kryją się trzy twarde panele i solidna izolacja. Składanie trwa 18 s i jest możliwe do 50 km/h
  • BMW twierdzi, że M4 Competition M xDrive Cabrio rozpędza się 0-100 km/h w 3,5 s. W teście sprawdziliśmy, czy faktycznie jest tak szybkie, czy może... jeszcze szybsze?
  • Lakier testowanego egzemplarza kosztuje 18 100 zł – w promocji...
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Wjeżdżam na wagę samochodową. Najpierw przednimi kołami: 975 kg. Tylna oś: 930 kg. Wybaczcie, Państwo, łacinę, ale kurde balans, razem tona dziewięćset pięć! Bez kierowcy, za to z pełnym bakiem i wyposażeniem wymaganym do legalnego poruszania się po polskich drogach. Tyle waży nowe BMW M4 Competition xDrive Cabrio (G23). Tak dużo jak nigdy, mimo że zrezygnowano ze stosowanego w poprzedniku blaszanego hardtopu na rzecz sprytnej konstrukcji z twardych paneli kompozytowych z naciągniętym na nie płótnem.

Wynalazek o 40 proc. lżejszy od poprzedniego rozwiązania, do tego w moich oczach bardziej estetyczny, a przy tym wciąż z rewelacyjną izolacją akustyczną. Zmierzony w kabinie hałas (po zamknięciu dachu, rzecz jasna) był nawet... mniejszy niż w M4 Coupé – na co wpływ mogła mieć jednak też różna intensywność wiatru w dniach pomiarów. Tak czy inaczej, w dalekiej trasie autostradowej przyjemność słuchania muzyki prędzej może zakłócić szum toczenia szerokich opon niż świst powietrza opływającego składane płótno.

Pod materiałowym dachem kryją się trzy twarde panele i solidna izolacja. Składanie trwa 18 s i jest możliwe do 50 km/h. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pod materiałowym dachem kryją się trzy twarde panele i solidna izolacja. Składanie trwa 18 s i jest możliwe do 50 km/h.

Natomiast po otwarciu dachu – co można zrobić także podczas jazdy z prędkością do 50 km/h – bajka. Przy rozstawionym windszocie i międzymiastowym tempie kabinę delikatnie wietrzy zefirek. Rozpędzenie się do wyższych prędkości między dwoma zakrętami lub na autostradzie nie wywołuje od razu huraganu, który by sprawiał, że instynktownie kuli się głowę i chce zamknąć dach – przy 140 km/h można nawet jeszcze rozmawiać z towarzyszem podróży.

Przód usztywniają rozpórki zarówno nad, jak i pod silnikiem. Zawieszenie jest dostosowane do napędu xDrive. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przód usztywniają rozpórki zarówno nad, jak i pod silnikiem. Zawieszenie jest dostosowane do napędu xDrive.

Z oczywistych względów w M4 Cabrio lepiej słychać, co ma nam do powiedzenia 510-konna rzędowa "szóstka" biturbo niż w Coupé z tym samym silnikiem i aktywnym wydechem. Na niskich obrotach, nawet w trybie Efficient, uszy pieści przyjemnie stonowany, lekko ochrypły pomruk, typowy dla takich jednostek, który na życzenie można nieco podgłośnić przyciskiem przestawiającym klapki w wydechu. Już w ustawieniu Sport brzmienie traci poprawność polityczną, by w Sport Plus prychnięcia towarzyszące odjęciu gazu czy zmianom biegu ocierały się już o granice legalności.

Wydech z klapkami nabiera bardziej wyrazistego brzmienia w trybach Sport i Sport Plus – zmiany biegów i odjęcia gazu podkreślają prychnięcia. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wydech z klapkami nabiera bardziej wyrazistego brzmienia w trybach Sport i Sport Plus – zmiany biegów i odjęcia gazu podkreślają prychnięcia.

Oczywiście, że to nie tylko z czterech okrągłych wydechów słychać tę melodię, lecz także z głośników. Przy okazji debiutu M4 Cabrio BMW odczuwalnie poprawiło kompozycję i nie ma się już wrażenia kakofonii. Co ciekawe, zdalnie można zaktualizować software funkcji Active Sound Design do najnowszej wersji także w M4 z początku produkcji obecnej generacji – o ile oczywiście ktoś już nie zupdatował hardware’u za pomocą tuningowego wydechu zaraz po wyjeździe z salonu...

Wyrafinowane detale M i opcjonalne obszycia z miękkiej skóry wynoszą odczucie jakości na wyższy poziom. Rewelacyjny ekran head-up. Wzorem serii 3 listwa z ośmioma programowanymi przyciskami niebawem przejdzie do lamusa – szkoda. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wyrafinowane detale M i opcjonalne obszycia z miękkiej skóry wynoszą odczucie jakości na wyższy poziom. Rewelacyjny ekran head-up. Wzorem serii 3 listwa z ośmioma programowanymi przyciskami niebawem przejdzie do lamusa – szkoda.

M4 Competition M xDrive Cabrio – wyłącznie z napędem 4x4

Natomiast każde M4 Cabrio opuszczające fabrykę w Dingolfing jest wyposażone w napęd na cztery koła – mamy więc kolejnego winnego tak wysokiej masy, ale też współfundatora imponującej rozpiętości charakterów tego wozu. Bezprecedensowe w M3 i M4 rozwiązanie wzorowane jest na systemie znanym już z M5 czy M8.

W standardowym trybie 4WD ręka w rękę z szybkim ośmiostopniowym automatem zamienia 510 KM i 650 Nm w superefektywny sprint 0-100 km/h w 3,5 s – o 0,2 s szybciej niż obiecuje fabryka. To pozwala M4 mierzyć się ze znacznie droższymi tuzami, jak Porsche 911 Carrera 4 GTS.

Nawet podczas codziennej jazdy silnik, układ kierowniczy, hamulec i xDrive przyjemniej pracują w trybie Sport – świetnie, że jest tak duża rozpiętość ustawień. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nawet podczas codziennej jazdy silnik, układ kierowniczy, hamulec i xDrive przyjemniej pracują w trybie Sport – świetnie, że jest tak duża rozpiętość ustawień.

Jeśli jednak chce się poczuć więcej tylnonapędowego ducha BMW M, wystarczy przestawić układ stabilizacji toru jazdy DSC w tryb M Dynamic, a to w menu ustawień podzespołów odblokowuje opcję 4WD Sport – klik. W tej kombinacji trakcja nadal pozostaje fenomenalna, ale np. na szybkich wyjściach z zakrętów tylna oś dokazuje przyjemnymi uślizgami. Ten tryb szybko stał się moim domyślnym, zaprogramowanym wespół z innymi podzespołami "na Sport", pod jednym z czerwonych "spustów" na kierownicy.

Po przestawieniu napędu w tryb 2WD system kontroli trakcji daje się regulować od 0 (całkowicie odłączony) do 10 (najmocniej stabilizujący). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Po przestawieniu napędu w tryb 2WD system kontroli trakcji daje się regulować od 0 (całkowicie odłączony) do 10 (najmocniej stabilizujący).

Trzecia opcja pracy napędu M xDrive to całkowite odłączenie przedniej osi wraz z systemem DSC. Półaktywny – w jednym z dziesięciu dostrajanych stopni – pozostaje jedynie system kontroli trakcji, pomagający nie spalić opon do reszty podczas "latania bokiem", ale jemu też można podziękować. Macie, puryści, swoje RWD, pokażcie na torze, co potraficie! Drifterski kunszt przeanalizuje i oceni pokładowa aplikacja.

Pokładowa aplikacja mierzy parametry jazdy w poślizgu (czas, długość i kąt) oraz przyznaje gwiazdkowe noty. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pokładowa aplikacja mierzy parametry jazdy w poślizgu (czas, długość i kąt) oraz przyznaje gwiazdkowe noty.

Zaawansowany napęd 4x4 pasuje do M4 Cabrio i czyni go wszechstronnym cruiserem z możliwościami torowymi. Inżynierowie specjalnie dostroili układ kierowniczy i przednie zawieszenie pod dodatkową parę półosi napędowych. M4 pozwala z właściwą dla takiej maszyny precyzją celować w szczyty zakrętów.

Pewnie, że przesiadając się bezpośrednio z lżejszego o prawie 180 kg M4 Coupé bez xDrive, wyczuje się różnice w zachowaniu obu aut, ale Cabrio ani zwinnością, ani też sztywnością skrętną nadwozia nie pozostawia niedosytu. Zawieszenie – oczywiście, jest z zasady dość twarde, jednak w trybie Comfort dba o kręgosłup, nie wysiada się wytrzęsionym, a po dalekiej trasie jest się nawet wypoczętym.

Lakier Twilight Purple pochodzi z palety BMW Individual i kosztuje... 18 100 zł. W promocji. Bez – 22 600 zł. Ciemny odcień sprawia, że duże czarne "nerki" nieco zlewają się z nadwoziem – i całe szczęście... Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Lakier Twilight Purple pochodzi z palety BMW Individual i kosztuje... 18 100 zł. W promocji. Bez – 22 600 zł. Ciemny odcień sprawia, że duże czarne "nerki" nieco zlewają się z nadwoziem – i całe szczęście...

Traktowany łagodnie w trybie Efficient silnik potrafił w teście odwdzięczyć się zużyciem niższym, niż atestuje cykl fabryczny: średnio 9,7 l "98-ki" na 100 km. Traktowany nieco śmielej, z okazjonalnym wyostrzaniem temperamentu silnika trybami Sport czy Sport Plus, zużyje o 3 l więcej. W mieście: 11,5-16,5 l, na autostradzie 10-11 l.

Podobnie jak w M4 Coupé, nie polubiłem się z czuciem hamulców – w obu trybach brakowało mi klarowności siły działania. Choć same wyniki hamowania są oczywiście pierwszorzędne – 34,2 m na zimno, i 33,1 m po rozgrzaniu układu.

Ceramiczne hamulce kosztują 37 000 zł. Redukują masę nieresorowaną, są superskuteczne, ale niełatwe w wyczuciu. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ceramiczne hamulce kosztują 37 000 zł. Redukują masę nieresorowaną, są superskuteczne, ale niełatwe w wyczuciu.

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – nasza opinia

Jako miłośnik cabrio, a zarazem kontestator wszystkiego, co czyni wóz cięższym, obawiałem się, że M4 pozostawi mnie rozdartym. Tymczasem ujęło mnie swoją rozpiętością możliwości. Świetnie się nim podróżuje, równie przyjemnie zasuwa, porozrabiać też pozwala. Na tor, oczywiście, że lepsze będzie Coupé, ale dla dzikiej frajdy – Cabrio to jest to!

Windszot efektywnie redukuje zawirowania powietrza, nawet przy 140 km/h można jechać z otwartym dachem i podniesionymi szybami. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Windszot efektywnie redukuje zawirowania powietrza, nawet przy 140 km/h można jechać z otwartym dachem i podniesionymi szybami.

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena nadwozia

Nadwozie jest sztywne i superdopracowane jakościowo. Kanapa od biedy zmieści także dorosłych. Szybkie zamykanie dachu. 5/6 gwiazdek

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena napędu

Wielofunkcyjne 4x4 pomaga wykorzystać potencjał silnika albo puścić go z dymem. R6 idzie jak złe i dobrze brzmi bez dachu. 6/6 gwiazdek

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena prowadzenia

Masa 1,9 tony jest nieźle zamaskowana. Precyzja, zwinność, trzymanie drogi – bomba. 5,5/6 gwiazdek

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena multimediów

W silnym słońcu ekrany bywają nieczytelne, poza tym system świeci przykładem obsługi. 5,5/6 gwiazdek

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena zużycia i zasięgu

Niższe zużycie w teście niż według WLTP, w obliczu tej mocy – akceptowalne, mimo że 98 okt. 4/6 gwiazdek

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena komfortu

Dobra izolacja akustyczna po zamknięciu dachu, minimalne zawirowania po otwarciu. Zawieszenie twarde, ale OK. 4,5/6 gwiazdek

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ocena kosztów

Dobre wyposażenie, w tej klasie konkurencja jest raczej droższa. 3,5/6 gwiazdek

Ocena końcowa: 5+

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – wyniki testu

0-50 km/h 1,3 s
0-100 km/h 3,5 s
0-130 km/h 5,4 s
0-160 km/h 7,8 s
0-200 km/h 12,4 s
60-100 km/h 1,7 s (aut.)
80-120 km/h 2,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1905/440 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 12,5/12,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 34,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 33,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście (98 okt.) 9,7 l/100 km
Zasięg 608 km

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa 2993 cm3
Moc maksymalna 510 KM/6250 obr./min
Maks. moment obrotowy 650 Nm/2750-5500 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8b
Napęd 4x4
0-100 km/h 3,7 s
Prędkość maks. 250 km/h (280 w opcji)
Średnie spalanie wg WLTP 10,2 l/100 km
Emisja CO2 233 g/km
Pojemność bagażnika 300-385 l
Pojemność zbiornika paliwa 59 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4S 
Rozmiar opon (przód | tył) 275/35 R 19 | 285/30 R 20

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – wyposażenie

Wersja M4 Competition Cabrio
Aut. klimatyzacja 3-strefowa S
Reflektory laserowe, head-up i zestaw asystytentów „Professional” 18 600 zł (pakiet Innowacji)
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Audio Harman Kardon Surround 2400 zł
Fotele: elektr. ster./wentylowane S/3900 zł
Rozsz. tapicerka ze skóry merynosów 11 500 zł
Podniesienie prędk. maks. i szkolenie na torze 11 100 zł (pakiet M Driver)
Lakier Individual 18 100 zł
Alufelgi bicolor S

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio – ceny i gwarancja

Cena podstawowa 489 900 zł
Cena testowanego auta 605 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 30 tys. km
Przed otwarciem dachu należy odchylić przegrodę, bagażnik wówczas mieści 300 l. Po rozłożeniu dachu – o 85 l więcej. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przed otwarciem dachu należy odchylić przegrodę, bagażnik wówczas mieści 300 l. Po rozłożeniu dachu – o 85 l więcej.
"Spusty" aktywujące indywidualne konfiguracje podzespołów M1 i M2 to świetna koncepcja – pozwalają błyskawicznie, bez klikania w menu, zmienić charakter auta tak, jak akurat kierowca tego wymaga. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
"Spusty" aktywujące indywidualne konfiguracje podzespołów M1 i M2 to świetna koncepcja – pozwalają błyskawicznie, bez klikania w menu, zmienić charakter auta tak, jak akurat kierowca tego wymaga.
Windszot rozkłada się ręcznie, wymaga to odrobinę wprawy lub pomoc drugiej osoby. Postawiony sprawdza się świetnie. Kiedy się go nie używa, można go schować do dedykowanego etui w bagażniku. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Windszot rozkłada się ręcznie, wymaga to odrobinę wprawy lub pomoc drugiej osoby. Postawiony sprawdza się świetnie. Kiedy się go nie używa, można go schować do dedykowanego etui w bagażniku.
Poza trochę wąskimi siedziskami i szparą po wysunięciu podparcia ud przednie fotele są ekstra. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Poza trochę wąskimi siedziskami i szparą po wysunięciu podparcia ud przednie fotele są ekstra.
Z tyłu po zamknięciu dachu ciaśniej nad głową niż w coupé, na kolana znośnie. Oparcie składane, z otworem na narty. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu po zamknięciu dachu ciaśniej nad głową niż w coupé, na kolana znośnie. Oparcie składane, z otworem na narty.
Ośmiobiegowy automat z trzema charakterystykami działania (szybkość oraz ostrość jak i moment zmiany), zarówno dla trybu automatycznego, jak i sekwencyjnego. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ośmiobiegowy automat z trzema charakterystykami działania (szybkość oraz ostrość jak i moment zmiany), zarówno dla trybu automatycznego, jak i sekwencyjnego.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
Tryb Track wirtualnych zegarów z podwójną skalą obrotomierza. Treść wskazań po bokach można konfigurować. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tryb Track wirtualnych zegarów z podwójną skalą obrotomierza. Treść wskazań po bokach można konfigurować.
Head-up jest genialny, bardzo czytelny, ze świetną grafiką. Tu widok Track z dużą skalą obrotomierza. Warto do niego dopłacić (5500 zł solo lub 18 600 zł w pakiecie). Foto: Błażej Buliński / Auto Świat
Head-up jest genialny, bardzo czytelny, ze świetną grafiką. Tu widok Track z dużą skalą obrotomierza. Warto do niego dopłacić (5500 zł solo lub 18 600 zł w pakiecie).
Mechanizm składanego dachu i kompozytowe panele z bliska. Wygląda to imponująco, działa szybko i dobrze izoluje od niepożądanych hałasów. Foto: Błażej Buliński / Auto Świat
Mechanizm składanego dachu i kompozytowe panele z bliska. Wygląda to imponująco, działa szybko i dobrze izoluje od niepożądanych hałasów.
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (G23, 2022 r.)