To było jasne: teraz także Seat będzie produkował SUV-a. Bo przecież zasoby części koncernu VW od dawna na to pozwalają. Ateca korzysta z techniki płyty MQB, która posłużyła także do zbudowania VW Golfa, Audi A3, Skody Octavii i wielu innych modeli z królestwa VW. A SUV-a potrzebuje teraz przecież każdy szanujący się producent, bo żaden segment rynku nie rozwija się tak dynamicznie, jak ten.
I właśnie to czyni wyzwanie dla Hiszpanów szczególnie trudnym – inni produkują SUV-y już od dawna. Z czwórki, którą wybraliśmy do porównania, najdłużej obecna na rynku jest Kia Sportage. W Europie weszła do sprzedaży w 1994 r. i była nawet przez pewien czas produkowana w zakładach Karmanna w Osnabrück w Niemczech – wiedzieliście o tym?
Czwarta generacja tego modelu powstaje na Słowacji i zwraca uwagę przede wszystkim odważnym designem. Do tego Kia dorzuca jeszcze 7 lat gwarancji. Ford produkuje Kugę od 2008 r., a aktualne pokolenie jest wytwarzane od 2013 r. w Walencji w Hiszpanii. Podobnie jak VW, także Ford wykorzystuje w Kudze podzespoły innych modeli – ten SUV bazuje bowiem na Focusie. Nissan świętował wraz z pierwszą generacją Qashqaia triumfy sprzedażowe, teraz próbuje to powtórzyć za pomocą nowego modelu, produkowanego od 2014 r.
Cała czwórka staje do walki wyposażona w małe silniki benzynowe, 6-biegowe skrzynie ręczne i napęd na przednią oś. Jednostki z bezpośrednim wtryskiem dzielnie walczą – z wynikami spalania od 6,8 l/100 km (Seat) i do 7,8 l (Kia) wydają się dobrymi alternatywami dla diesli. I na końcu czeka na was niespodzianka: Seat z miejsca wygrywa to porównanie, z bardzo dużą przewagą punktową. Dlaczego?
Przeczytacie o tym na kolejnych stronach, a my tymczasem przyjrzymy się dokładniej jednostkom napędowym, bo ich zestawienie może – a nawet powinno – obudzić wasze wątpliwości. O ile konfrontacja silnika 1.4 z motorem 1.5 czy 1.6 nie powinna dziwić wobec współczesnych możliwości, jakie daje solidne turbodoładowanie, o tyle obecność w tym gronie silnika wolnossącego, który wcale nie ma druzgocąco większej pojemności, może już poważnie zaskoczyć wszystkich zorientowanych w temacie motoryzacji. A współczesna motoryzacja (a raczej producenci samochodów) kocha turbo.
Co takiego przyszło do głowy Kii, że próbuje na rynku walczyć SUV-em z tak niewielkim wolnossącym silnikiem benzynowym, który nadaje się w zasadzie do jeżdżącego po mieście kompaktu?Powodem są zapewne pieniądze, a także próba spopularyzowania turbodoładowanej wersji tego silnika, która jest dostępna w modelu Sportage, tyle że rozwija moc nieadekwatną do założonych ram tego porównania.
Możemy jednak od razu uspokoić tych, którzy liczyli na to, że Kia wystąpi w wersji turbo i przytrze nosa Seatowi. Nawet gdyby Sportage dostał maksymalną liczbę punktów za przyspieszenie i elastyczność, co byłoby raczej mało prawdopodobne, to i tak nie starczyłoby mu ich do ogrania hiszpańskiego rywala. Wypada też napisać to wprost: motor 1.6 GDI jest po prostu za słaby do SUV-a.
Ford Kuga 1.5 EcoBoost - dobrze się prowadzi
W Fordzie znają się na strojeniu zawieszenia. Kuga jest zwarta, ale nie twarda i oszczędza kręgosłup. Niby latamy już w kosmos (i to nie od dziś), mamy mobilny internet i telefony komórkowe, badania naukowe przesuwają dotychczasowe granice znanych praw fizyki, a jednak uzyskanie finezyjnego kompromisu pomiędzy dobrym prowadzeniem a komfortem jazdy nadal pozostaje sztuką znaną jedynie nielicznym.
Czy inne koncerny nie mogą po prostu kupić inżynierów Forda? Widocznie Ford dobrze im płaci, bo nadal pozostaje liderem w dziedzinie zestrojenia układu jezdnego. Poza tym podoba nam się precyzyjny układ kierowniczy. Żywiołowy, lubiący obroty silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM ma dużo do powiedzenia już od bardzo niskich obrotów. Nadspodziewanie dużo, biorąc pod uwagę pokaźną masę tego samochodu, który już niezaładowany okazał się najcięższym zawodnikiem tego porównania.
Motor dobrze współgra z charakterystyką układu jezdnego, więc na zakrętach można czerpać sporo frajdy. Jednak pod innymi względami Kuga już nie wprawia nas w taką euforię. Design wydaje się trochę podstarzały. W poprzecinanym różnymi dzikimi płaszczyznami kokpicie kierowca zazwyczaj czuje się lekko ściśnięty, a obsługa przez ekran dotykowy o słabym kontraście nie zawsze jest łatwa i logiczna. Nie na czasie są także krótki interwał międzyprzeglądowy oraz zaledwie 2-letnia gwarancja.
Ford Kuga 1.5 EcoBoost - plusy: starannie zestrojone zawieszenie, dobrze wyważony układ kierowniczy, szlachetny silnik z temperamentem.
Ford Kuga 1.5 EcoBoost - minusy: zbyt małe przednie fotele, interwały międzyprzeglądowe są nie na czasie, wysoka cena, krótka gwarancja.
Kia Sportage 1.6 GDI - elektryzuje stylem
Gdybyśmy przyznawali punkty za styl... Ale nie przyznajemy. Niemniej co do tego, że Sportage fajnie wygląda, chyba jesteśmy wszyscy zgodni, prawda? Dotyczy to także wnętrza, które jest szykowne i porządnie wykonane. Jak to zwykle w Kii, obsługa nie sprawia żadnych problemów – dziś to wcale nie takie oczywiste. Ilość miejsca naprawdę bardzo zadowala, także z tyłu duże osoby wygodnie się mieszczą.
Nadwozie, kabina i kokpit Sportage’a to naprawdę nadspodziewanie udane projekty. Ale nie zapominajcie, jak wyglądał samochód, który prezentowane auto zastępuje. Owszem, miał swoje wady – mało komunikatywny układ kierowniczy, prowadzenie i hamulce nie dorównywały liderom segmentu. Jednak od strony wizualnej Kia mogła jeszcze poczekać z premierą następczyni. Koreańczycy z pewnością mają świetny wywiad handlowy – to, co być może skłoniło ich do szybkiej decyzji marketingowej, zostanie pogromcą Kii w tym porównaniu. Wróćmy jednak do walorów koreańskiego auta.
Sportage ze swoim 132-konnym wolnossącym 1.6 jeździ... leniwie. Silnik niechętnie wkręca się na obroty, sprawia wrażenie zamulonego. Do tego dochodzą krótkie przełożenia skrzyni biegów, które podwyższają poziom obrotów – i robi się naprawdę głośno! Kia nie jest dla ludzi, którzy się spieszą, lecz dla tych, którzy doceniają niskie koszty zakupu i długą gwarancję – do dobrej ceny dodano 7 lat ochrony gwarancyjnej. Kto da więcej?
Kia Sportage 1.6 GDI - plusy: świetny design, dużo miejsca, bezproblemowa obsługa, niska cena, długa gwarancja.
Kia Sportage 1.6 GDI - minusy: ospały silnik nie pasuje do Sportage’a, widoczność do tyłu mogłaby być lepsza. Czepiamy się? Tylko trochę.
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - spadkobierca bestsellera
Pierwszy Qashqai był strzałem w dziesiątkę. Sprzedawał się jak świeże bułeczki. Wydaje się jednak, że zbyt rzadko zadawano pytanie: czy ten rynkowy przebój, którego sprzedaż przekroczyła nawet plany producenta, był naprawdę udanym i wszechstronnym samochodem? W kabinie siedziało się nisko nad podłogą, prawie jak w zwykłym kompakcie, a miejsca z tyłu było bardzo mało.
Nissan pozycjonował swój bestseller jako alternatywę dla kompaktów. Aktualna generacja, produkowana od 2014 r., stanowi udane rozwinięcie idei pierwotnego modelu, ma nowoczesny design i jest przyjaźniej urządzona. Dynamicznie narysowana sylwetka nadal ogranicza jednak miejsce w kabinie. Nissan oferuje odczuwalnie i mierzalnie mniej miejsca niż konkurenci – szczególnie z tyłu jest ciasno. Także bagażnik i ładowność są najmniejsze: odpowiednio 430 l i 472 kg.
Pochwalić możemy za to 1,6-litrowy silnik, osiągający moc 163 KM. Jest z gatunku tych szorstkich, ale serdecznych, nie pracuje szczególnie cicho, ma za to moc i temperament. Nie potrafi tylko ciągnąć od tak niskich obrotów, jak rywale z Forda i Seata. Mało bezpośredni, nieprecyzyjny układ kierowniczy i haczący lewarek skrzyni biegów powstrzymują wszelkie sportowe ambicje kierowcy, dlatego Nissan trochę ociężale jeździ. Cena jest w porządku, tym bardziej że na pokładzie mamy m.in. nawigację. W tym porównaniu Nissan zdobył jednak 4. miejsce.
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - plusy: mocny, żywiołowy silnik i dobre osiągi, konkurencyjna cena wyjściowa, wyróżniająca stylistyka.
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - minusy: przestronność jest gorsza niż u najlepszych rywali, miejscami (a może nawet częściej) brakuje ostatecznego szlifu.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI - wejście smoka
Ledwo Seat Ateca pojawił się na rynku, a już porządnie miesza. Na dzień dobry – zwycięstwo! W tym porównaniu jest najnowocześniejszym i najprzyjemniejszym samochodem. Mimo kompaktowych rozmiarów oferuje zaskakująco dużo miejsca, szczególnie z tyłu. To jedno z nielicznych aut osobowych tego gatunku – naprawdę mielibyśmy kłopot, żeby przytoczyć inne przykłady – które pasażerom tylnej kanapy zapewniają tyle miejsca nad głową, co kierowcy i przedniemu pasażerowi.
Efekt może być tylko jeden: ponadprzeciętna swoboda ruchów i znakomite, komfortowe poczucie przestronności wnętrza. Wobec tego, że Seatowi udało się upakować tak dużą kabinę w nadwoziu o podobnych jak u rywali rozmiarach, doprawdy nie znajdujemy uzasadnienia, żeby któryś kompaktowy SUV był ciaśniejszy od Ateki. Hiszpańskie auto ma ponadto największy bagażnik (510 l) i najwyższą ładowność (534 kg). Sprężyste zestrojenie podwozia gwarantuje znakomite właściwości jezdne.
Układ kierowniczy jest precyzyjny, mechanizm zmiany biegów – także, a łatwo wkręcający się na obroty silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM spokojnie i cicho pracuje. Całość to żwawy zestaw do dynamicznej, dającej dużo frajdy jazdy. Czuć też niższą masę Seata względem konkurentów – waży tylko 1356 kg, czyli aż o 200 kg mniej niż Kuga. Ateca kosztuje nieco więcej, niż się spodziewaliśmy, ale za to wersja Xcellence jest naprawdę kompletna.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI - plusy: dużo miejsca i satysfakcjonująca wartość użytkowa, wysoka kultura pracy silnika, zwinne prowadzenie.
Seat Ateca 1.4 EcoTSI - minusy: trudno się do czegoś przyczepić. Naprawdę. Najbardziej ryzykowny wydaje się... wygląd. Jak to w Seacie.
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - dane katalogowe
Seat | Kia | Ford | Nissan | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 | benz./R4/16 | t.benz./R4/16 | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1395 | 1591 | 1498 | 1618 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 132/6300 | 150/6000 | 163/5600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 161/4850 | 240/1600 | 240/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 | 182 | 195 | 200 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 510-1604 | 503-1492 | 481-1653 | 430-1585 |
Opony testowanego auta | 215/50 R 18 | 225/60 R 17 | 235/50 R 18 | 215/55 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 62 | 60 | 65 |
Emisja CO2 (g/km) | 123 | 156 | 143 | 138 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/670 | 1400/650 | 2000/750 | 1500/695 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4363/1841/1601 | 4480/1855/1635 | 4524/1838/1702 | 4377/1806/1590 |
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - wyniki pomiarów drogowych
Ateca | Sportage | Kuga | Qashqai | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 3,4 s | 3,3 s | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 11,4 s | 9,9 s | 9,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,3 s | 18,8 s | 15,5 s | 14,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h na 4. biegu | 7,7 s | 12,6 s | 8,5 s | 8,1 s |
Elastyczność 80-120 km/h na 6. biegu | 13,6 s | 23,9 s | 16,5 s | 15,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1356/534 kg | 1417/478 kg | 1562/538 kg | 1413/472 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 57/43 proc. | 58/42 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/10,9 m | 10,8/11,2 m | 11,5/11,7 m | 11,3/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,6 m | 35,6 m | 35,9 m | 35,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,6 m | 35,9 m | 36,4 m | 35,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 60 dB (A) | 60 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 65 dB (A) | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 72 dB (A) | 69 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zasięg | 735 km | 790 km | 785 km | 925 km |
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - wymiary kabin
Seat Ateca | Kia Sportage | Ford Kuga | Nissan Qashqai | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1130 | 1150 | 1115 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1495 | 1510 | 1455 | 1475 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1035 | 1010 | 1035 | 985 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 210 | 210 | 220 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 765 | 750 | 745 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1490 | 1480 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1020 | 965 | 980 | 950 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 370 | 365 | 365 | 350 |
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - wyposażenie i ceny opcji
Ateca | Sportage | Kuga | Qashqai | |
Wersja | 1.4 EcoTSI Xcellence 4x2 | 1.6 GDI 4x2 L | 1.5 EcoBoost 4x2 Titanium | 1.6 DIG-T N-Connecta 4x2 |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/S | S/N | S/S | S/N |
Reflektory ksenonowe/LED | N/S | 3500 zł (pakiet)/N | 3100 zł/N | N/N (dost. w wersji Tekna) |
Św. przeciwmgielne/asystent św. drogowych | S/S | S/S | S/2600 zł (pakiet) | S/S |
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa | S | S | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane/składane lusterka | S/S | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 | S | S | S | S |
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokł. | S/S | S/S | S/S | S/S |
Bluetooth/złącze USB | S/S | S/S | S/S | S/S |
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko | 1705 zł/S | S/S | 5820/2600 zł (pakiety) | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/skaner znaków drogowych | S/875 zł (pakiet) | S/S | 2900/2600 zł (pakiet) | N/S |
Czujnik światła/deszczu | S/S | S/S | S/2600 zł (pakiet) | S/S |
Tempomat/aktywny tempomat | S/875 zł (pakiet) | S/N | S/3700 zł | S/N |
Czujniki parkowania (przód, tył)/kamera cofania | S/S (lub 360 st. za 2241 zł) | S/S | 1800/5820 zł (pakiet z naw.) | S/S (360 stopni) |
System unikania kolizji | S | 5000 zł (pakiet) | 2600 zł (pakiet) | N |
Monitoring martwego pola | 1 549 zł | 5000 zł (pakiet) | 2 350 zł | N (dost. w wersji Tekna) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | S | 2600 zł (pakiet) | S |
Podgrzewane fotele przednie | S | 3500 zł (pakiet, także tylne) | S | 1 500 zł |
Lakier met./felgi al. w testowanym rozmiarze | 2696 zł/S (18 cali) | 2400 zł/S (17 cali) | 1950 zł/2600 zł (18 cali) | 2400 zł/S (18 cali) |
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - gwarancja, ceny, utrata wartości
Gwarancja/ceny | Ateca | Sportage | Kuga | Qashqai |
Cena podstawowa testowanej wersji | 106 800 zł | 93 990 zł | 111 800 zł | 99 650 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 35,8 proc. | 37,9 proc. | 46,8 proc. | 44,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 4 lata | 7 lat | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 110 929 zł | 102 490 zł | 136 670 zł | 101 150 zł |
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt | Ateca | Sportage | Kuga | Qashqai | |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 32 | 33 | 29 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 27 | 25 | 25 | 23 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 22 | 21 | 19 | |
Ładowność | 15 | 12 | 10 | 12 | 10 | |
Widoczność | 20 | 17 | 15 | 17 | 16 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 25 | 24 | 23 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 | 14 | 15 | |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 15 | 15 | |
Suma punktów | 200 | 172 | 162 | 161 | 150 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | Ateca | Sportage | Kuga | Qashqai | |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 14 | 17 | 18 | |
Elastyczność | 25 | 20 | 14 | 18 | 19 | |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 12 | 13 | 12 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 24 | 27 | 24 | |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 23 | 25 | 22 | |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 13 | 14 | 12 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 34 | 33 | 34 | |
Suma punktów | 200 | 172 | 151 | 161 | 155 | |
Koszty | Maks. pkt | Ateca | Sportage | Kuga | Qashqai | |
Cena po doposażeniu | 50 | 37 | 39 | 32 | 39 | |
Utrata wartości | 15 | 15 | 14 | 11 | 12 | |
Zużycie paliwa | 30 | 18 | 17 | 17 | 18 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 24 | 24 | 24 | 22 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 28 | 25 | 28 | 17 | |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Gwarancja | 15 | 12 | 15 | 8 | 10 | |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 162 | 141 | 139 | |
Wynik końcowy | 600 | 506 | 475 | 463 | 444 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa
Seat spalił najmniej paliwa, ale... Jednocześnie bardzo zawiódł, jeżeli chodzi o etykę informowania klientów o prawdopodobnym zużyciu benzyny przez auto, które zamierzają kupić. Ford wypadł niewiele lepiej, a przy tym znacznie więcej spalił. Obietnice Kii i Nissana mniej rozmijają się z wynikami naszego testu drogowego.
Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - podsumowanie
Cztery, trzy, dwa... Ateca! Pierwszy SUV Seata jest udany i kompetentny. Na drugim miejscu wylądowała szykowna Kia. Dzięki m.in. gwarancji mogła zwyciężyć z Fordem, który punktuje dobrym układem jezdnym. Nissan w tej stawce zdobył tylko 4. miejsce.
Tradycyjnie - zapraszamy do komentowania. Jeżeli jeździcie lub jeździliście którymś z porównywanych samochodów, to chętnie przeczytamy Wasze opinie na ich temat. Checie być cytowani? Piszcie!
Choć Seat Ateca to debiutant, producenta jego komponentów nie sposób uznać za nowicjusza. To auto mogło powstać już dawno temu, bo koncern miał gotowe substraty do skonstruowania hiszpańskiego SUV-a. Ale wkracza do gry dopiero teraz. Czy to dobrze? Zależy dla kogo!
Ford Kuga - dobre auto, którego sprzedaż stała się ofiarą strategii cenowej importera. Jak na Forda ten samochód był po prostu drogi i nadal wysoko się ceni. Natomiast jeździ znakomicie i prowadzi zaskakująco zwinnie jak na najcięższe auto w porównaniu.
Typowo fordowski kokpit jest przyjemny, ale ma swoje wady, kiedy zechcemy wykorzystać możliwości drzemiące w głębinach menu systemu telematycznego.
Z tyłu Forda jest tak, jak widać na zdjęciu - wygodnie.
Od momentu zmiany generacyjnej, Kia Sportage bardzo lubi występować na zdjęciach zrobionych podczas jazdy. I słusznie, bo jakość pracy układu jezdnego znacznie się poprawiła.
Bardzo udane wnętrze Kii na żywo wygląda znacznie lepiej, niż na zdjęciach. Wady? Centralna osłona na kierownicy wygląda trochę jak pokrywka od słoika. Mogłaby być mniejsza. Za to kabina jest duża i to bardzo dobrze.
Z tyłu koreańskiego SUV-a można podróżować wygodnie i zrelaksować się na długiej trasie. Bo kierowca - zważywszy na hałas (wysokoobrotowego) silnika na wysokich obrotach - z pewnością będzie stronił od dynamicznej jazdy.
Nissan Qashqai nie miał łatwego zadania, bowiem odziedzidczył nazwę i rzeszę klientów po bestsellerze. Czy dobrze zagospodaruje ten potencjał? Na rynku radzi sobie na tyle, aby spotykać go na ulicy. W tym porównaniu poszło mu... Sami zobaczycie.
Nissan Qashqai jest najciaśniejszy z przodu i z tyłu. Osłodzić to może seryjna w testowanej wersji nawigacja.
Inżynierowie Nissana nie po raz pierwszy (bo uczynili to już przy okazji projektowania poprzedniej generacji Qashqaia) pokazali, jak można zmarnować zewnętrzne wymiary nadwozia, które przecież trudno uznać za małe. Z tyłu zaskakująco ciasno.
Cóż to takiego, to Skodo-Audi? Nazywa się Ateca i - jak podpowiada przeniesiony z Leona wzór świateł - pochodzi od Seata. I będzie o nim głośno.
Leon? Nie. Ateca. Bardzo funkcjonalny, wygodny, przestronny i prosty w obsłudze kokpit, wykonany z przyzwoitych materiałów. Jeżeli mielibyśmy użyć kategorii subiektywnych, to ma on najwięcej klasy z testowanej czwórki.
Z tyłu Seata jest bardzo wygodnie i przestronnie. Niby mierzalna przewaga to pojedyncze centymetry, ale ogromna ilość miejsca nad głowami jadących z tyłu potęguje wrażenie swobody w kabinie. Brawo.
Wyrównane starcie? Nie tym razem! Zapraszamy do lektury naszego porównania, gdzie obok opisów każdego z aut znajdziecie wyniki pomiarów testowych, porównanie spalania katalogowego z wynikiem zmierzonym przez nas oraz wiele innych ciekawych informacji. Zobaczycie także, ile kosztują porównywane auta, gdy wyrównamy poziom wyposażenia. Zapraszamy!