- Toyotę lepiej się prowadzi
- Mitsubishi: lepiej wyciszone
- RAV4: lepsze przyspieszenie
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - dane producentów:
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - wyniki pomiarów drogowych:
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - gwarancja, ceny, przeglądy:
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - wymiary nadwozi i kabin:
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - punkty i klasyfikacja
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
- Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - podsumowanie
Moglibyśmy zanudzić was szczegółami techniki napędów hybrydowych, rozwodzić się na temat akumulatorów litowo-jonowych i systemów szybkiego ładowania. Ale po co? Wolimy po prostu doradzić, który z tych dwóch hybrydowych SUV-ów z napędem na cztery koła jest lepszy.
Mitsubishi pozwala ładować akumulatory także z gniazdka, podczas gdy Toyota jedynie odzyskuje energię podczas jazdy. RAV4 i Outlandera spaja jedno: połączenie zalet napędów spalinowego i elektrycznego. Ma to teoretycznie zapewniać znaczne oszczędności paliwa, lepszą ochronę środowiska i płynną, spokojniejszą jazdę. Zaraz się okaże, czy rzeczywistość potwierdza te obietnice.
Zaczniemy od nowicjusza. RAV4 wydłużyło się do 4,61 m długości. W sporym nadwoziu wygospodarowano wystarczająco dużo miejsca dla ludzi i na bagaż. Niestety, są też minusy: ukształtowanie przodu i linia maski nieco utrudniają manewrowanie, chyba że kierowca jest wysoki.
Toyotę lepiej się prowadzi
Podczas jazdy na szczęście nie czuć gabarytów RAV4. W porównaniu z Outlanderem prowadzi się je poręczniej, do tego żwawiej rusza z miejsca i bardziej przytomnie reaguje na polecenia wydawane kierownicą. A jak oceniamy działanie elektrycznego wspomagania kierownicy? Co prawda, układ przyjemnie precyzyjnie działa, ale przy 80 km/h siła wspomagania staje się mniejsza i wyczuwa się przeskok z miękkiego kręcenia kierownicą na bardziej oporne.
Jeśli chodzi o napęd, to jest dokładnie odwrotnie – w ogóle nie czuć, kiedy silnik elektryczny przychodzi na pomoc spalinowemu. RAV4 dzięki temu przyjemnie płynie. Spokój potrafi zburzyć jedynie wycie silnika, gdy mocno wciśnie się gaz. Szkoda tylko, że na samym prądzie Toyota przejeżdża jedynie bardzo krótkie odcinki. Koła potrafią też zaskoczyć buksowaniem – zadziwiające w aucie 4x4.
Konieczność częstego wchodzenia 2,5-litrowej jednostki na wysokie obroty jest też powodem sporej rozbieżności między fabrycznym wynikiem spalania (średnio 5,1 l/100 km) a realnym zapotrzebowaniem na paliwo. Według naszych pomiarów RAV4 potrzebuje średnio 8,4 l/100 km. Na autostradzie zużycie to jeszcze wzrasta.
Mitsubishi mogłoby wykorzystać tę słabość Toyoty na swoją korzyść. Ciągnie bowiem z sobą większy pakiet akumulatorów niż RAV4, a to oznacza, że może przejeżdżać znacznie dłuższe dystanse na energii elektrycznej. Tylko że...
Zamiast obiecywanego przez producenta 1,8 l/100 km Outlander PHEV zużywa 7,4 l. Skąd tak duża rozbieżność? Bajeczny wynik w fabrycznym teście spalania Outlander uzyskuje tylko wtedy, gdy ma w pełni naładowane akumulatory. A te wyczerpują się już po 40 km. Ponowne naładowanie do pełna trwa przy domowym gniazdku co najmniej 5 godzin, może to też zrobić silnik spalinowy, ale wówczas musi się strasznie namęczyć.
Mitsubishi: lepiej wyciszone
W Outlanderze jednak jednostka spalinowa jest lepiej wygłuszona niż w RAV4, dzięki czemu pracujący na wysokich obrotach silnik mniej denerwuje. Jednocześnie jednak w fazie rozgrzewania motor benzynowy dołącza się z odczuwalnym szarpnięciem, również ruszanie przebiega niezbyt płynnie. Części składowe układu napędowego po prostu słabo się z sobą dogadują. A tak właściwie to...
Obiecaliśmy nie zanudzać szczegółami technicznymi, jednak wypada chociaż wspomnieć o tym, że konstrukcja napędu hybrydowego Toyoty jest zdecydowanie bardziej dojrzała od swojego odpowiednika ze stajni Mitsubishi. Tak, niestety, trzeba to podkreślić. Rozwiązanie Toyoty sprzyja płynności przyspieszania i przełączania napędu spalinowego na elektryczny i odwrotnie. To tak w wielkim skrócie.
RAV4: lepsze przyspieszenie
Wróćmy jednak za kierownicę Mitsubishi. Do listy życzeń dorzucimy również to, żeby amortyzacja była bardziej harmonijna. 4,7-metrowe auto waży na pusto 1,9 t i zdecydowanie nie służą mu 18-calowe koła z niskim profilem. To z pewnością powoduje, że Outlander niechętnie trzyma się wyznaczonego toru jazdy na wprost.Dość skomplikowana jest obsługa instrumentów, a siedziska foteli są zbyt krótkie.
Kokpit wygląda niezbyt nowocześnie, oszczędności na systemie multimedialnym czy jakości plastików trochę dziwią w tak drogim aucie. Także system składania tylnych siedzeń pochodzi jeszcze z poprzednich generacji Outlandera – przed złożeniem oparć należy postawić siedziska do pionu. Trzeba jednak docenić to, że pod tym wszystkim tkwi – podobnie jak w RAV4 – nowoczesna technika. W obu SUV-ach na pokładzie znalazły się asystent pasa ruchu i system ostrzegający o kolizji. W To-
yocie ten układ potrafi też sam zahamować w razie grożącego zderzenia. Ten pojedynek wygrywa Toyota. Ma znacznie lepsze osiągi i prowadzenie i jeżeli pominiemy czysto „elektryczny” zasięg w pełni naładowanego z gniazdka Mitsubishi, to nawet mniej pali. RAV4 jest po prostu bardziej dopracowaną hybrydą. A do tego zdecydowanie lepszym samochodem, jeśli weźmie się pod uwagę czysto praktyczne walory, jak np. przestronność.
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - dane producentów:
Toyota | Mitsubishi | |
Silnik spalinowy: typ/cylindry/zawory + silnik elektr. | benz./R4/16 + 2 silniki el. | benz./R4/16 + 2 silniki el. |
Ustawienie silnika spalinowego | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 2494 | 1998 |
Moc maksymalna (KM) silnika spalinowego | 155 | 121 |
Moc maksymalna (KM) silników elektrycznych | 143 + 68 | 82 + 82 |
Maks. moment obrotowy | 210 + 270 + 139 | 190 + 137 + 195 |
Maksymalna moc systemowa (KM) | 197 | bd. |
Pojemność akumulatorów (kWh) | 1,59 | 12 (Plug-in-Hybrid) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 170 |
Skrzynia biegów | aut. bezstopniowa | aut. bezstopniowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 501-1633 | 463-1602 |
Opony testowanego auta | 225/60 R 18 | 225/55 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 56 | 45 |
Emisja CO2 (g/km) | 118 | 42 |
Czynnik układu klimatyzacji | R1234yf | R134a |
Dł./szer./wys. (mm) | 4605/1845/1675 | 4695/1800/1710 |
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - wyniki pomiarów drogowych:
RAV4 | Outlander | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 10,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,1 s | 18,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 4,9 s | 5,5 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 6,2 s | 7,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1749/521 kg | 1914/426 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,1/12,0 m | 11,6/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 38,5 m | 37,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 37,2 m | 37,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 50 km/hprzy 100 km/h | 67 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 50 km/hprzy 130 km/h | 72 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe + zużycie energii elektrycznej | 8,4 l/100 km | 7,4* l + 19,7 kWh/100 km |
Zasięg | 665 km | 600 km (+ 38 km tryb. el.) |
*rozpoczęcie jazdy z naładowanymi (z zewnętrznego źródła) akumulatorami, zużycie energii elektrycznej przeliczone na każde 100 km jazdy po przejechaniu odcinka testowego o długości 155 km. Po rozpoczęciu jazdy z rozładowanymi akumulatorami: 8,7 l/100 km.
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - gwarancja, ceny, przeglądy:
HYBRID 4x4 | PHEV | |
Cena podstawowa testowanej wersji silnikowej | 144 000 zł** | 205 990 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
**nieoficjalna wyjściowa cena RAV4 Hybrid 4x4. Oficjalna specyfikacja RAV4 Hybrid nie była znana w momencie publikacji materiału.
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - wymiary nadwozi i kabin:
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | RAV4 | Outlander | |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 28 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 27 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 21 | |
Ładowność | 15 | 12 | 10 | |
Widoczność | 20 | 14 | 15 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 23 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 17 | |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 15 | |
Suma punktów | 200 | 168 | 156 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | RAV4 | Outlander | |
Przyspieszenie | 25 | 21 | 18 | |
Elastyczność | 25 | 24 | 22 | |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 | |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 23 | |
Komfort jazdy | 30 | 23 | 23 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 | |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 3 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 28 | 29 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 156 | |
Wynik końcowy | 400 | 330 | 312 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Ups, mamy problem! Ekoeurokraci wymyślili, żeby hybrydę z opcją doładowania z gniazdka elektrycznego testować po naładowaniu. Cykl testu spalania jest krótki, więc Mitsubishi prawie cały jego dystans przejeżdża... na bateriach. Stąd niedorzeczne spalanie fabryczne PHEV.
Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - podsumowanie
Producenci hybryd nadal obiecują spalanie, które nie znajduje potwierdzenia w realnych warunkach. Jeśli ktoś podróżuje autostradami, powinien wybrać diesla. Natomiast w mieście i na krótkich odcinkach hybrydy są w swoim żywiole. No i mają niewysilone silniki benzynowe. Bez turbo!
Jeżeli macie własne zdanie na temat porównywanych samochodów - zapraszamy do komentowania. Chcecie być cytowani? Piszcie!
Galeria zdjęć
Te samochody musiały się spotkać! Mimo iż jeden z nich jest hybrydą plug-in, a drugi nie, to przecież każda hybryda plug-in po rozładowaniu akumulatorów naładowanych wcześniej z sieci elektrycznej staje się "zwykłą" hybrydą, która już zama musi sobie radzić z zasobami energetycznymi. Czas sprawdzić, co potrafią!
Obecna Toyota RAV4 tradycyjnie należy do najmocniejszych pozycji stylistycznych w portfolio tej marki. Atutem jest nie tylko temperamentny sznyt karoserii, lecz także praktyczne, bardzo przestronne wnętrze.
Pod maską znajdziemy to, co Toyota ma najlepsze - silnik benzynowy bez doładowania, silnik elektryczny i generator. A wszystko połączone zmyślnym systemem przekładni planetarnych. Nie jest to proste rozwiązanie, za to działa znakomicie w wielu modelach Toyoty.
Poza nieco rustykalnymi przyciskami, które można znaleźć w kokpicie, kierowca Toyoty nie ma na co narzekać. W każdym razie styl i obsługa kokpitu nie odzwierciedlają zaawansowania techniki napędowej, a to akurat bardzo dobrze, bo inaczej miejsce kierowcy hybrydowego RAV-a musiałoby przypominać UFO.
Na diagramie układu napędowego Toyoty RAV4 Hybrid wszystko wygląda prosto. Tymczasem algorytmy sterujące systemem muszą wykonywać ogromną pracę, aby wszystko działało płynnie i niezauważalnie dla kierowcy. Bo tak właśnie działą napęd Toyoty: wciskasz gaz i jedziesz, reszta dzieje się sama.
Ważną zaletą nadwozia Toyoty jest nietypowo niski próg załadunku. Ktoś pomyślał, że ten SUV często jeździ na zakupy.
Mitsubishi zaostrzyło rysy Outlandera, a jednak na tle Toyoty ten samochód wygląda nieco spokojniej. Ma też, co może nieco dziwić, mniej przestronną kabinę.
Pod maską Outlandera PHEV niewiele zobaczycie. Jednak od razu zaznaczymy, że w porównaniu z Toyotą silnikowi benzynowemu Mitsubishi brakuje aż pół litra pojemności skokowej. I to można bez trudu wyczuć podczas jazdy - Toyota jest znacznie zrywniejsza.
Ten tradycyjnie wyglądający kokpit Outlandera PHEV może się podobać, ale logika rozmieszczenia przycisków bywa dyskusyjna. W porównaniu z Toyotą wysoki kierowca będzie miał znacznie mniej miejsca na nogi.
Taki ekran informuje kierowcę Outlandera PHEV o przepływie energii w systemie napędowym. Może nie trzeba robić doktoratu, żeby wszystko odpowiednio odczytać i zinterpretować, ale już licencjat się przyda.
Hybrydowe Mitsubishi bardzo chciałoby pokazać hybrydowej Toyocie tylny zderzak i z pewnością inżynierowie tej marki mieli taką właśnie nadzieję. Czy to się udało - tego dowiecie się z naszego porównania. Tam znajdziecie także dane dotyczące przyspieszeń oraz spalania obu samochodów. Zapraszamy do lektury!