- Skoda Octavia przeszła facelifting, który poprawił kilka użytkowych aspektów
- Wprowadzono drobne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, oświetleniu, tylnych lampach, oraz felgach
- Wnętrze pojazdu zostało ulepszone poprzez nowe materiały, ładowarkę indukcyjną, klimatyzację i przede wszystkim system multimedialny
- Dodano również kilka nowych systemów poprawiających komfort użytkowania
- Nowa Skoda Octavia — przypudrowała nosek
- Nowa Skoda Octavia — w końcu obsługa multimediów nie powoduje siwienia
- Nowa Skoda Octavia — tu króluje diesel
- Nowa Skoda Octavia — jest fantastycznie oszczędna
- Nowa Skoda Octavia — nowe systemy zwiększające komfort
- Nowa Skoda Octavia — podsumowanie
- Nowa Skoda Octavia Liftback — ceny
- Nowa Skoda Octavia Combi — ceny
Jeśli teraz bym poszedł na ulicę i zaczął pytać przechodniów, co to jest Octavia, z dużym prawdopodobieństwem każdy skojarzyłby tę nazwę z kompaktowym modelem od Skody. I nie ma w tym przesady, bowiem przez 27 lat i cztery generacje (tak, Octavia mogłaby być już youngtimerem) Czesi sprzedali ponad 7 mln sztuk tego modelu. Te liczby robią wrażenie, tym bardziej że Octavia również w Polsce to model bardzo rozchwytywany.
Od 1996 r. zmieniło się jednak bardzo wiele. Od prostego konstrukcyjnie auta Octavia przemieniła się w pojazd bardzo zaawansowany technicznie, a czasem nawet sportowy. Dalej jednak jest bardzo pojemna, rodzinna i przy okazji atrakcyjna stylistycznie.
Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo:
Nowa Skoda Octavia — przypudrowała nosek
Dlatego przy okazji faceliftingu Czesi nie mieli zbyt wiele pracy przy karoserii i największą różnicą jest oświetlenie samochodu. Octavia po faceliftingu ma nieco inny kształt przednich świateł oraz styl świecenia świateł do jazdy dziennej. Wszystkie wersje mają reflektory oparte o oświetlenie LED, a światła matrycowe zostały poprawione. Zyskały one nową sygnaturę świetlną i wykorzystują dwa moduły LED. Zewnętrzny (bi-LED) obsługuje światła mijania i drogowe, a wewnętrzny zbudowany jest z dwóch rzędów 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż jest teraz) i pozwala lepiej oświetlić drogę.
Drobne zmiany są także w tylnych lampach. Tam delikatnie inaczej jest poprowadzona wiązka świateł mijania oraz zmieniły się elementy ozdobne wewnątrz klosza. Poza tym projektanci zmienili wygląd zderzaka i grilla oraz wprowadzono nowe wzory felg.
Nowa Skoda Octavia — w końcu obsługa multimediów nie powoduje siwienia
Wewnątrz także zmiany gołym okiem nie są mocno zauważalne. Producent pokusił się o wprowadzenie nowych materiałów wykończeniowych i zastosowanie brązowej skóry. Ponadto indukcyjna ładowarka ładuje teraz z mocą 15 W (wcześniej 5 W) i jest chłodzona, a dwustrefowa klimatyzacja jest w standardzie.
Największą zmianą jest system multimedialny, który może być obsługiwany z ekranu 10-calowego lub nowego, 13-calowego. W końcu — jak w innych modelach z grupy VAG — system operacyjny jest responsywny, działa szybko, a dostęp do klimatyzacji jest od razu na dolnym pasku. Ponadto kierowca może ustawić do pięciu skrótów, których używa najczęściej, jak np. wyłączenie systemu start-stop. Ponadto zmieniony jest nieco wygląd menu klimatyzacji, by można było ją obsługiwać szybciej, a kierowca ma w każdej chwili dostęp ustawień pojazdu, przycisku do głównego ekranu i aplikacji. Jednym słowem, jest tak, jak powinno być. Co więcej, to wszystko działa w praktyce, więc po faceliftingu w końcu obsługa auta nie denerwuje.
Nawigacja też została usprawniona i skuteczniej ostrzega przed zagrożeniami, a także częściej proponuje alternatywne trasy. W przyszłości standardem ma być też oparty na sztucznej inteligencji Chatbot ChatGPT, który zostanie zintegrowany z asystentem głosowym Laura. Na razie jednak go nie ma i nie wiadomo, kiedy się go spodziewać. Po faceliftingu standardem stał się również 10-calowy ekran zegarów.
- Przeczytaj także: Po co kierowcy kładą ręczniki na desce rozdzielczej? To sprytna metoda
Nowa Skoda Octavia — tu króluje diesel
W Octavii cały czas najchętniej wybieranym napędem jest jednostka TDI. Tak, nawet najnowsza, 4. generacja, najczęściej była wybierana z motorem 2.0 TDI (22 proc. zamówień). Cały czas do wyboru są więc jednostki o mocy 85 kW (115 KM) lub 110 kW (150 KM). Pierwsza z nich współpracuje jedynie ze skrzynią manualną (6 biegów), podczas gdy druga jest dostępna z 7-biegowym automatem.
Ponadto w ofercie mamy cztery silniki benzynowe — dwie odmiany 1.5 TSI i dwie 2.0 TSI. Mniejsze silniki mają moc 85 kW (115 KM) lub 110 kW (150 KM) i każda z nich może być wybrana w wersji z manualną 6-biegową skrzynią biegów lub z 7-biegowym DSG i miękka hybrydą. Co ciekawe w Octavii po faceliftingu zabrakło hybryd plug-in, które są m.in. w Golfie i Leonie.
W 2025 r. pojawią się jednostki 2.0 TSI o mocach 150 kW (204 KM) i 195 kW (265 KM), która napędzi wersję RS. Pierwszy z nich po facelifingu ma o 10 kW (14 KM) więcej, a drugi jest mocniejszy o 15 kW (20 KM). Słabszy wariant będzie dostępny w wersji z napędem na cztery koła.
Przy okazji faceliftingu inżynierowie nieco popracowali nad silnikami benzynowymi, modyfikując system zmiennych faz rozrządu oraz chłodzenie. W dieslu z kolei zoptymalizowano układ oczyszczania spalin, co pozwala skutecznie ograniczać emisję tlenków azotu (NOx).
- Przeczytaj także: Będą horrendalne kary za stary druczek. Faktycznie mowa o 9 tys. zł za 14 dni spóźnienia
Nowa Skoda Octavia — jest fantastycznie oszczędna
Wszystkie te zmiany mieliśmy okazję sprawdzić na drogach Austrii i Czech, gdzie odbywały się pierwsze jazdy odświeżonymi Octaviami. Testy pokazały spore pozytywne zmiany w działaniu zarówno silnika diesla, jak i benzyny. Miałem okazję przejechać się wariantem z mocniejszym dieslem oraz mocniejszym benzyniakiem wyposażonym w miękką hybrydę. Oba silniki zyskały werwę podczas ruszania, której brakowało wcześniej i na co narzekano podczas testów (samochód potrzebował chwili namysłu, by ruszyć). W obu samochodach mocy nie brakuje, a automat trafnie dobiera przełożenia do tego.
Co więcej, zarówno benzyniak, jak i diesel spalają minimalne ilości paliwa. W 1.5 TSI jazda po drogach krajowych i autostradach z prędkością do 130 km/h oznaczała spalanie na poziomie 5,5-6 l/100 km. 2.0 TDI z kolei na podobnych trasach zużywał od 4,2 do 5,2 l/100 km, a jazda była raczej dynamiczna. Inżynierowie wykonali kawał dobrej roboty.
Nowa Skoda Octavia — nowe systemy zwiększające komfort
W Octavii po liftingu pojawił się nowy asystent parkowania, który pozwala automatycznie wjechać i wyjechać z równoległego lub prostopadłego miejsca parkingowego. System obsługuje wszystkie układy, nawet hamulcowy, więc jeśli wykryje przeszkodę, automatycznie zahamuje. System jest dostępny tylko w wersjach z automatyczną przekładnią.
W przyszłości samochód dostanie Remote Park Assist umożliwiający zdalne sterowanie pojazdem z zewnątrz. Będzie to możliwe za pomocą aplikacji MySkoda, w której należy wybrać rodzaj manewru i kierunek, w którym pojazd ma wyjechać z miejsca parkingowego. Prędkość podczas manewrowania ograniczona jest do 9,5 km/h. Co ważne, na razie nie jest on dostępny, a samochody, które wyjadą bez niego z fabryki, nigdy go nie dostaną, bowiem system ten nie jest tylko kwestią aktualizacji, ale zmiany sprzętowej w komputerach auta.
Nowa Skoda Octavia — podsumowanie
Skoda Octavia nie zmieniła się spektakularnie, a raczej przypudrowała nosek. Jednak nawet tak delikatne odświeżenie daje znaczące różnice. W Octavii największą zmianą jest nowy system multimedialny, który drastycznie poprawia komfort użytkowania samochodu na co dzień. Silniki również zostały zaktualizowane na tyle, że teraz nie dość, że spełniają wymagania kierowcy, to jeszcze palą bardzo niewielkie ilości paliwa. To wszystko sprawia, że Octavia dalej będzie chętnie wybierana.
Nowa Skoda Octavia Liftback — ceny
Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Cena Selection | Cena Sportline |
1.5 TSI | 115 KM | ręczna 6b. | 125 800 zł | - |
1.5 TSI mHEV | 115 KM | aut. 7b. DSG | 135 000 zł | - |
1.5 TSI | 150 KM | ręczna 6b. | 134 500 zł | 149 700 zł |
1.5 TSI mHEV | 150 KM | aut. 7b. DSG | 141 600 zł | 157 000 zł |
2.0 TDI | 115 KM | ręczna 6b. | 141 200 zł | - |
2.0 TDI | 150 KM | aut. 7b. DSG | 155 100 zł | 170 300 zł |
Nowa Skoda Octavia Combi — ceny
Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Cena Selection | Cena Sportline |
1.5 TSI | 115 KM | ręczna 6b. | 129 200 zł | - |
1.5 TSI mHEV | 115 KM | aut. 7b. DSG | 138 400 zł | - |
1.5 TSI | 150 KM | ręczna 6b. | 137 900 zł | 155 300 zł |
1.5 TSI mHEV | 150 KM | aut. 7b. DSG | 144 900 zł | 162 600 zł |
2.0 TDI | 115 KM | ręczna 6b. | 144 600 zł | - |
2.0 TDI | 150 KM | aut. 7b. DSG | 158 500 zł | 175 900 zł |