- Wersję 450h+ napędzają trzy silniki
- W trybie Auto EV zużycie benzyny 1,1-1,2 l/100 km
- Czujniki parkowania połączone z hamulcami
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
Wersja 450h+ ma w układzie napędowym trzy silniki: spalinowy o pojemności 2.5 litra o mocy 185 KM, motor elektryczny umieszczony z przodu auta o mocy 182 KM oraz drugi – z tyłu, napędzający koła tylne — o mocy 54 KM. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 309 KM. Możemy ją uzyskać i wykorzystać, jeśli bateria o pojemności 18,1 kWh jest w pełni naładowana i wciśniemy pedał przyspieszenia do oporu. Przyspieszanie do "setki" zajmie wówczas zaledwie 6,5 sekundy, a jeśli nie odpuścimy gazu, to rozpędzimy dużego, ważącego nieco ponad dwie tony RX-a do 200 km/h. Oczywiście, w takiej sytuacji spalanie będzie znacznie większe. Minimalne w deklarowanej przez producenta wielkości 1,1-1,2 l/100 km można uzyskać w trybie Auto EV, kiedy wykorzystujemy do napędu tylko silnik elektryczny. Prędkość maksymalna, jaką wówczas możemy osiągnąć to 130 km/h. Skąd zatem to niewielkie zużycie benzyny w trybie elektrycznym? Jeśli nie będziemy delikatnie operować gazem, może załączyć się na chwilę silnik spalinowy.
Lexus RX 450h+ – na samym prądzie przejedzie 60 km
W Lexusie RX 450h+ po uruchomieniu auta załącza się domyślnie (czytaj bez udziału kierowcy) tryb Auto EV, czyli ruszamy i jedziemy "na prądzie". To wygodne i ekologiczne, ale nie zawsze pożądane przez kierowcę. Zasięg na naładowanej w pełni baterii wynosi (wg WLTP) 69 km, w praktyce ok. 60 km. Gdy bateria się wyczerpie, auto przełącza się na tryb hybrydowy i wówczas napędza je tylko silnik spalinowy o mocy 182 KM. To nie jest mało, ale gdy chcemy gwałtownie przyspieszyć, licząc na pełną moc 309 KM – nic z tego.
Dlatego warto pamiętać, aby rozpoczynając podróż RX 450h+ przełączyć napęd z czysto elektrycznego na doładowywanie baterii – mamy wtedy w czasie jazdy możliwość wykorzystania pełnej mocy układu.
Nowy Lexus RX 450h+ ma zmienioną stylistykę (najbardziej przodu), duży grill w stylu Lexusa RZ, nieco obniżony dach i znacznie zmieniony kokpit oraz bogatsze wyposażenie.
Z profilu uwagę zwracają 21-calowe koła. Auto ma teraz 4890 mm długości, 1920 szerokości i 1695 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm. Te wymiary pozwoliły wygospodarować we wnętrzu wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach.
Bagażnik ma poj. 612 l. Dostęp do niego jest łatwy, pokrywa bagażnika unosi się wysoko (napęd elektryczny), można ją uruchomić ruchem stopy pod zderzakiem tylnym. Bateria umieszczona jest pod podłogą i nie zajmuje powierzchni bagażnika.
Lexus RX 450h+ – centrum sterowania to 14-calowy ekran dotykowy
W Lexusie RX 450h+ piątej generacji wprowadzono wiele nowych rozwiązań, zarówno poprawiających komfort jazdy jak też bezpieczeństwo. Obsługa instrumentów jest łatwa, w większości intuicyjna. Kierowca ma na środku deski rozdzielczej 14-calowy ekran dotykowy, na którym znajdują się ikony do sterowania większością funkcji, np. nawigacji, audio, ustawień samochodu, klimatyzacji. Kierownica i fotele przednie mają elektryczną regulację ustawień, łatwo znaleźć optymalną pozycję w zależności od wzrostu i zasięgu ramion kierowcy. Kierownica jest podgrzewana, a fotele podgrzewane i wentylowane.
Wnętrze jest luksusowe – co w przypadku Lexusa jest oczywistością. Materiały wysokiej jakości, spasowanie elementów wnętrza – perfekcyjne, dzięki czemu nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy na nierównościach.
Dobrze sprawdza się 3-strefowa klimatyzacja automatyczna oraz aktywny tempomat działający w całym zakresie prędkości. Czujniki parkowania nie tylko pomagają w manewrach, ale potrafią także uruchomić hamulce, jeśli kierowca zagapi się i grozi "obcierka".
Na pokładzie jest także asystent utrzymywania pasa ruchu, czujnik informujący o ruchu poprzecznym z tyłu auta (przydatny podczas cofania), a także system ochrony przeciwzderzeniowej wykrywający nie tylko inne samochody, lecz także pieszych, rowerzystów i motocyklistów.
- Przeczytaj także: Lexus RX 350h. Podstawowa wersja silnikowa tego luksusowego SUV-a w zupełności wystarczy
Lexus RX 450h+ – gdy coś nadjeżdża z tyłu, drzwi nie otworzysz
Bardzo przydatny jest system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji, gdy po tej samej stronie nadjeżdża inny pojazd. Gdy czujniki to wykryją – blokują na chwilę zamek. Samo otwieranie drzwi wymaga pewnego przyzwyczajenia – zamiast tradycyjnej klamki mamy sensor, wystarczy dotknąć go palcem, aby drzwi otworzyły się.
Na pochwałę zasługuje także duży, 10-calowy wyświetlacz na przedniej szybie (HUD). Wyświetlane dane są czytelne, ich śledzenie nie męczy wzroku.
Kierowców korzystających z rozlicznych aplikacji w smartfonie ucieszy możliwość łączności z ich Lexusem za pomocą smartfona. Aplikacja Lexus Link pozwala otworzyć lub zamknąć samochód, uruchomić klimatyzację, schłodzić lub ogrzać wnętrze, włączyć podgrzewanie foteli i kierownicy, zaplanować ładowanie baterii i sprawdzić jej stan oraz włączyć światła awaryjne.
Ile kosztuje nowy Lexus RX 450h+? Cena bazowa (wersja Elegance) to 412 900 zł, ceny Prestige zaczynają się od 444 900 zł, natomiast testowany egzemplarz z powodu dodatkowego wyposażenia wyceniony został na 463 tys. zł.
Lexus RX 450h+ – dane techniczne
Lexus RX 450h+ Prestige + Technology | |
Silnik | Benzynowy 2,5 l/185 KM plus dwa motory elektryczne 182 KM i 54 KM |
Łączna moc układu hybrydowego | 309 KM |
V maks. | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Zużycie paliwa (w trybie Auto EV) | 1,1-1,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 24-26 g/km |
Wymiary, rozstaw osi | 4890x1920x1695/2850 mm |
Poj. bagażnika | 612 l |
Masa wł. | 2110-2240 kg |