- Tryb Eco pasuje zaskakująco dobrze do charakteru E 300 Coupé
- E 300 potrafi być dość oszczędne, kiedy wykorzystuje się potencjał 9-biegowej skrzyni i miękkiej hybrydy
- Wybitną sztuczką E Coupé jest przewiewność i otwartość kabiny po opuszczeniu 4 bocznych szyb – nie ma tu bowiem środkowych słupków
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Mercedes E 300 Coupé – ile pali?
- Mercedes E 300 Coupé – obficie przeszklone i na życzenie mocno przewiewne
- Mercedes E 300 Coupé – nasza opinia
- Mercedes E 300 Coupé – wymiary
- Mercedes E 300 Coupé – wyniki testu
- Mercedes E 300 Coupé – dane techniczne (producenta)
- Mercedes E 300 Coupé – wyposażenie
- Mercedes E 300 Coupé – ceny i gwarancja
Wzięty Pan mecenas? Elegancka starsza dama? Mercedes E 300 Coupé w czerwieni Patagonii z wnętrzem w beżowej skórze nappa i jasnym fornirem to wysublimowana konfiguracja, która pobudza do wyobrażania sobie potencjalnych właścicieli takiego auta.
A może po prostu nie chciałem przed sobą przyznać, że charakter Mercedesa E 300 Coupé także mi bardzo pasował? Wobec ceny niemal 400 000 zł, z czego 140 000 zł stanowiły opcje, można być pod wrażeniem. A najbardziej podobało mi się to, że wzbudzał te emocje, które Mercedes powinien.
Z mocą 258 KM z 4-cylindrowej turbobenzyny i wspomagającego ją 14-konnego elektrycznego rozrusznika-generatora Mercedes E 300 Coupé przyspiesza w 6,3 s od 0 do 100 km/h – prędko, ale zbyt wolno, by ścigać się np. z BMW 430i (258 KM). Raz, że wcale nie są to równi sobie rywale, a dwa, że w Mercu w ogóle nie chce się tak mocno wciskać gazu. E 300 ze zważonymi przez nas 1846 kg jest nielekkie i trochę daje to odczuć w gwałtowniejszych manewrach czy też przy hamowaniu: 37,9 m po rozgrzaniu tarcz to mało sportowy wynik.
Przeczytaj też:
- Mercedes klasy E po liftingu – co się zmieniło?
- Test Mercedesa-AMG CLS 53 4Matic+
- Pierwsza jazda Mercedesem E 350 – fajny silnik, którego w Polsce nie dostaniesz
Do dostojności Mercedesa E Coupé bardziej niż tryb Sport pasuje Comfort, czy nawet zupełnie spokojny Eco. Skrzynia rusza z 2. biegu. Czasem leniwie redukuje, zdarza jej się też szarpnąć, w trybie ręcznym i tak sama zmieni bieg na wyższy, ale... generalnie pracuje mądrze i płynnie. Po zdjęciu nogi z gazu pozwala żeglować z wyłączonym silnikiem i robi to chętniej w trybie Eco niż Comfort.
Mercedes E 300 Coupé – ile pali?
Dwulitrówka dzięki elektrowsparciu włącza się błyskawicznie, ale czasem z lekką wibracją. Jest słyszalna, brzmi godnie jak na 4 cylindry, oczywiście, 2 więcej by tu pasowały jeszcze lepiej. E 300 potrafi być dość oszczędne, kiedy wykorzystuje się potencjał 9-biegowej skrzyni i miękkiej hybrydy: na ekspresówce zadowala się 6,2 l/100 km, na drodze krajowej 6,7 l. Przy 140 km/h zużycie rośnie już do 8,2, w mieście trzeba liczyć od 9 do 13 l/100 km.
Kierownica jest duża i masywna. Koła reagują na skręt precyzyjnie i z kurtuazyjną pobieżnością raportują kierowcy, co trzeba. Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie sprawia, że po większości nierówności wóz płynie. Nieco szorstko jednak reaguje na uskoki jezdni i progi – winne mogą być niskoprofilowe opony run flat. Czasem też ma się wrażenie, jakby tył podskakiwał.
Mercedes E 300 Coupé – obficie przeszklone i na życzenie mocno przewiewne
Mimo pięknej linii nadwozia widoczność jest dobra. Dzięki precyzyjnym czujnikom i świetnej kamerze 360 stopni bez stresu parkuje się „na centymetry”, pozostali asystenci też działają bardzo dobrze. Pojemnościowe czujniki na kierownicy sprawniej niż kiedyś monitorują obecność rąk na niej. Za to pola dotykowe służące do obsługi multimediów nadal wymagają sporo precyzji, a bardzo rozbudowane multimedia – dużo uwagi.
Pogadać i pożartować z głosową asystentką też można, choć nie zawsze dochodzi się do porozumienia. Nowa aplikacja na pokładzie to Dashcam, czyli funkcja nagrywania obrazu wokół auta w razie „sytuacji na drodze” – ale najpierw trzeba podłączyć pendrive.
Zostawiając rzeczy przyziemne: wybitną sztuczką E Coupé jest przewiewność i otwartość kabiny po opuszczeniu 4 bocznych szyb – nie ma tu bowiem środkowych słupków. Można jeszcze odsunąć szklany szyberdach, aktywować wentylację w fotelach, dać się delikatnie wymasować i posłuchać koncertu na sprzęcie Burmestera – pomaga się opanować, tak jak cały wóz.
Mercedes E 300 Coupé – nasza opinia
Hej, Mercedes, co sądzisz o BMW? – zapytałem. „Uważam, że jest świetne, konkurencja pobudza biznes” – odparła. Klasa E Coupé jednak tak naprawdę bezpośrednich rywali nie ma. Gra oczko wyżej niż BMW „4-ka” czy Audi A5, jest bardziej dostojna, komfortowa, odprężająca i tradycyjna. Dokładnie taka, jak tego od Mercedesa oczekuję, i równie satysfakcjonujące jest poczucie luksusu, którym tak bogato wyspecyfikowany egzemplarz otacza kierowcę. Miękkohybrydowa „300-ka” najlepiej odnajduje się podczas spokojnej jazdy i w dalekich trasach, choć do takiego charakteru pewnie jeszcze lepiej pasowałby diesel z dwoma cylindrami więcej. OCENA: 5/6
Mercedes E 300 Coupé – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Mercedes E 300 Coupé – wyniki testu
0-50 km/h | 2,4 s |
0-100 km/h | 6,3 s |
0-130 km/h | 10,1 s |
0-160 km/h | 15,3 s |
60-100 km/h | 3,3 s |
80-120 km/h | 4,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1846/469 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 37,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 37,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 835 km |
Mercedes E 300 Coupé – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1991 cm3 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 258 KM/5500 obr./min + 14 KM |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/1650 obr./min + 150 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 9b. |
Napęd | tylny |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Średnie zużycie wg WLTP | 8,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 183 g/km |
Pojemność bagażnika | 405 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 66 l |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 Runflat |
Rozmiar opon przód | tył | 245/35 R 20 | 275/30 R 20 |
Mercedes E 300 Coupé – wyposażenie
Wersja | E 300 Coupé linia AMG |
Klimatyzacja aut. 3-stref. | 3331 zł |
Reflektory LED/matrycowe | S/5504 zł |
Kluczyk zbliż. i elektr. klapa | 6831 zł |
System mutlimedialny MBUX | S |
Audio Burmester i ekran 12,3-cal. | 29 300 zł* |
Zawieszenie pneumatyczne | 10 726 zł |
Szyberdach | 29 300 zł* |
Kamery 360° i czujniki park. | 29 300 zł* |
Elektrycznie sterowane fotele | 29 300 zł* |
Tapicerka nappa | 14 876 zł |
Masaż/wentylacja foteli | 5363/4178 zł |
Lakier designo | 6944 zł |
Alufelgi 20-calowe | 6775 zł |
*Pakiet Premium Plus
Mercedes E 300 Coupé – ceny i gwarancja
Cena podstawowa test. wersji | 276 230 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 394 785 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/30 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Galeria zdjęć
Brak słupka B sprawia, że po opuszczeniu szyb kabina staje się przyjemnie przewiewna.
Bardzo wysoki komfort pneumatycznego zawieszenia nieco psują niskoprofilowe opony run flat (twarde ścianki).
Duża, gruba i jasna kierownica budzi skojarzenia z kołem sterowym – w pozytywnym znaczeniu. W doskonale wykonanym i obszytym skórą kokpicie nieco rażą tylko trzeszczące pod naciskiem fornirowane panele i środek kierownicy z tworzywa.
Dotykowe guziki na kierownicy wymagają przyzwyczajenia i precyzji w palcach. Zaleta: można stąd też sterować głównym ekranem.
Znany z innych modeli płaski gładzik oraz ekran dotykowy pojawiły się w klasie E przy okazji liftingu w 2020 r. Nie jest to najbardziej intuicyjny system sterowania.
„Motylkowe” klapki schowka: łatwo się otwiera i nie trzeba wywijać ręki, by po coś sięgnąć.
Regulując temperaturę zmienia się na chwilę kolor podświetlenia kratek nawiewów po danej stronie kabiny – przy zwiększeniu temperatury na czerwono, przy zmniejszaniu na niebiesko.
Aplikacja dashcam pozwala nagrywać obraz wokół auta w razie „sytuacji na drodze” – ale najpierw trzeba podłączyć pendrive, pliki filmowe nie zapisują się na dysku stacji multimedialnej.
Wśród dodatkowych wskazań jest nawet temperatura oleju w skrzyni biegów.
5 trybów jazdy do wyboru (Individual niewidoczny na tym ekranie).
Wyborne siedzenia, z pewnymi „ale”: regulacja podparcia lędźwi przez menu na ekranie i niewygodna szpara po wydłużeniu siedziska.
Podajniki pasów wysuwają się automatycznie po zamknięciu drzwi lub z przycisku.
Masaż wymaga 5363 zł dopłaty, ale działa bardzo przyjemnie. Godne polecenia dla dużo jeżdżących kierowców.
Z tyłu mogłoby być nieco więcej miejsca nad głową, ale na kolana i stopy jest ok. Siedziska są przyjemnie wyprofilowane.
Dwulitrówka dzięki elektrowsparciu włącza się błyskawicznie, ale czasem z lekką wibracją. Jest słyszalna, brzmi godnie jak na 4 cylindry, oczywiście, 2 więcej by tu pasowały jeszcze lepiej.
Solidne jak na coupé 405 l. Funkcjonalność poprawiają hak na torby i zdalne składanie oparć. Pod podłogą płaski schowek.
Kamera cofania jest zawsze czysta i dostarcza doskonały obraz. Lepiej niż u rywali działają też czujniki parkowania.