• Silnik 1.5 dCi który trafił pod maskę Nissana Qashqai nie jest najnowszą konstrukcją, ale świetnie daje sobie radę i od wielu lat nie sprawia problemów
  • Nissan Qashqai nie jest dużym autem, więc nie spodziewajcie się przestrzeni dla rodziny z ogromnym bagażem
  • Mały diesel dobrze współpracuje ze skrzynią dwusprzęgłową, ale lepiej nie liczyć na dobrą dynamikę - ten duet sprawdzi się w spokojnej jeździe

Jakie czynniki decydują o powodzeniu danego modelu lub wersji? Podstawowe silniki często są krytykowane za zbyt niską moc, tymczasem nie każdy oczekuje szybkiego sprintu, a ważniejsze są: wygląd, wygoda, komfort czy też (a może przede wszystkim) oszczędność. Testowy Nissan Qashqai z dieslem 1.5 nie zaimponuje pod względem dynamiki, ale ma w zanadrzu naprawdę dużo atutów.

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna – nadwozie

To auto znamy doskonale, bo 2. generacja Nissana Qashqaia jest oferowana od 2013 r. (w 2017 r. przeszła lifting), wiemy więc, czego oczekiwać – przestrzeń jest do zaakceptowania. Testowy egzemplarz pochodzi z roku modelowego 2019 (ciągle do kupienia) - to bardzo bogato wyposażona wersja Tekna. Ma tapicerkę z elementami sztucznej skóry i nawigację, zaś w opcji dodano m.in. panoramiczny dach.

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna – silnik

Diesel 1.5 może uchodzić za przestarzały (ma np. ma tylko 8 zaworów) – znany jest od kilkunastu lat, ale współczesnych jednostek nie można porównywać nawet z tymi sprzed dekady. Producent deklaruje, że w wersji ze skrzynią dwusprzęgłową czas na osiągnięcie 100 km/h to... 13 s. Faktem jest, że duet 1.5 dCi i skrzynia dwusprzęgłowa DCT sprawdza się znakomicie, ale pod warunkiem, że nie będziecie próbowali wykrzesać pełnej mocy - skończy się na szarpaniu, a efekt i tak nie będzie powalający. Jeśli jednak zadowolicie się spokojną jazdą (co nie znaczy, że w żółwim tempie), to w nagrodę otrzymacie niski poziom głośności i spalanie około 5,5-7 l/100 km.

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna – prowadzenie

Średniak we wszystkich konkurencjach - auto sprawnie porusza się na zakrętach, zapewnia odpowiednią wygodę. Warto docenić seryjny w Teknie system ProPILOT, zawierający m.in. aktywny tempomat, system rozpoznawania korków i utrzymania pasa ruchu. To rzeczywiście dobra pomoc dla kierowcy!

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna – koszty

Nissan Qashqai w wersji Tekna z 2019 r. oznacza wydatek 115 090 zł, który warto powiększyć o pakiet Premium (Bose, panoramiczny dach) za 4580 zł. Zatem za ok. 120 000 zł otrzymacie oszczędny, ładnie wyglądający, bezpieczny samochód. Jednak musicie się pogodzić z ograniczoną dynamiką i tylko przednim napędem, a to spore ograniczenia. Warto sprawdzić ceny Renault - za 120 000 zł można kupić np. technicznie zbliżonego Kadjara 1.7 z napędem 4x4.

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna - dane techniczne i osiągi (fabryczne):

Silnik t.diesel/R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1461
Moc maks. (KM/obr./min) 115/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 285/2000
Napęd/skrzynia biegów przedni/7 DCT
Osiągi 1.5 dCi
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,0 s
Prędkość maksymalna 183 km/h
Spalanie: prędkość niska/średnia/wysoka/bardzo wysoka 5,7/5,1/4,6/5,8 l/100 km
Spalanie średnie 5,3 l/100 km
Emisja CO2 138 g/km
Teoretyczny zasięg 1037 km
Dł./szer./wysokość (mm) 4394/1806/1590
Rozstaw osi (mm) 2646
Poj. bagażnika (l) 410-1578
Masa własna/ładowność (kg) 1400/575
Cena testowanej wersji Tekna 2019 (zł) 115 090 (w promocji, podstawowa to 130 790)

Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna - naszym zdaniem

Z zewnątrz efektowny, w środku stonowany. Znany od lat silnik nieźle sobie radzi, choć warto mieć na uwadze to, że w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią lepiej sprawdzi się podczas spokojnej jazdy. Testowa odmiana jest atrakcyjna, ale na pewno nie zaliczymy jej do tanich.